Jarrunestevuoto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Jarrunestevuoto

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kyllä se vaan taitaa Alfa-pentele tiputtaa jarrunesteitä alleen. Parin päivän seisonnan jälkeen oli jonkunlainen läikkä konetilan alla ja jarrunesteen pintahan se oli tippunut selvästi, varoitusvalokin jo syttyi. Mitkä olis potentiaaliset vuotokohdat ja voisko asialle tehdä jotain itse? Toistaiseksi tyydyin vain täyttämään säiliön, tuleepahan siinä sivussa vaihdettua nesteet... :?

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Jos se vuotoläikkä on tosiaan moottorin kohdalla niin eiköhän tehostajan nurkilta syyllinen löydy?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Kytkimen työsylinteri.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Vode kirjoitti:Kytkimen työsylinteri.
OK. Mitä tuon korjaus mahdollisesti käytännössä vaatii? Joku tiiviste pitää vaihtaa, vai koko sylinteri? Mitäs asiantuntijat sanovat, voisko homma liittyä jotenkin keväiseen kytkinremonttiin?

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Pablo Honey kirjoitti:
Vode kirjoitti:Kytkimen työsylinteri.
OK. Mitä tuon korjaus mahdollisesti käytännössä vaatii? Joku tiiviste pitää vaihtaa, vai koko sylinteri? Mitäs asiantuntijat sanovat, voisko homma liittyä jotenkin keväiseen kytkinremonttiin?
Utelisin tuota samaa. Multa vaihdettiin koko kytkin asetelma ja aika pian sen jälkeen alkoi jarrunestettä vuotaa kuskin puolen etunurkasta (ei mistään säiliön kohdalta ainakaan.)Miten tämä vuoto liittyy kytkimeen?
Eikös sen luulis olevan jarrusylinteri/letku tms.??? :oops: :?

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Nestetoiminen kytkin, elikkäs polkimeen liikkeet välittyy työsylinterille jarrunesteen voimalla, sama nestesäiliö jarruilla ja kytkimellä :)

Öö, tai siis juu, tuo varmaan liittyykin sun tapaksessa jarruihin, kun etupyörän viekusta laskee alleen :oops:

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Pablo Honey kirjoitti:
Vode kirjoitti:Kytkimen työsylinteri.
OK. Mitä tuon korjaus mahdollisesti käytännössä vaatii? Joku tiiviste pitää vaihtaa, vai koko sylinteri? Mitäs asiantuntijat sanovat, voisko homma liittyä jotenkin keväiseen kytkinremonttiin?
Sanoisin melkein että samalla vaivalla vaihtaa koko sylinterin jos ei hintaero uuden sylinterin ja tiivistesarjan välillä ole kovin iso.

Voihan se liittyä kytkinremonttiinkin mutta todennäköisemmin sylinterillä (tai sen tiivisteillä) vaan on tullut käyntiaika täyteen
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Nelli kirjoitti:Sanoisin melkein että samalla vaivalla vaihtaa koko sylinterin jos ei hintaero uuden sylinterin ja tiivistesarjan välillä ole kovin iso.

Voihan se liittyä kytkinremonttiinkin mutta todennäköisemmin sylinterillä (tai sen tiivisteillä) vaan on tullut käyntiaika täyteen
Näin se todennäköisesti on. Vielä sen verran tuosta työsylinterin vaihdosta, että onko se isokin (lue: kallis) homma? Ei jaksaisi enää mitään kytkinrempan tasoista tälle kvarttaalille...

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Pablo Honey kirjoitti:Vielä sen verran tuosta työsylinterin vaihdosta, että onko se isokin (lue: kallis) homma? Ei jaksaisi enää mitään kytkinrempan tasoista tälle kvarttaalille...
Ei pitäis olla kovin arvokas. Tais työsylinteri olla jotain 60e muukkoselta ja ko ite vaihdoin niin meni joku vajaa puol tuntia. Jos ite vaihtaa niin kannattaa vaan varata tarpeiks isot seekeripihdit sen sylinterin lukitusseekerin irrotukseen. Omat pihdit ei auennut tarpeiksi ja meni siksi vähän näpertelyksi.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Vode kirjoitti:Ei pitäis olla kovin arvokas. Tais työsylinteri olla jotain 60e muukkoselta ja ko ite vaihdoin niin meni joku vajaa puol tuntia. Jos ite vaihtaa niin kannattaa vaan varata tarpeiks isot seekeripihdit sen sylinterin lukitusseekerin irrotukseen. Omat pihdit ei auennut tarpeiksi ja meni siksi vähän näpertelyksi.
Viikonlopun aikana näytti säiliön kytkimelle menevä puoli tyhjentyneen nesteistä. Täytin sinne lisää ja koitin sohia hieman taskulampulla moottoritilaa, ja taisi se neste jostain sieltä työsylinterin tienoilta tosiaan tippua. Noin 72€ olisi näköjään Muukkosen päivän hinta. Itse en taida kyllä ainakaan tässä lumimyräkässä vaihtohommiin ryhtyä. :) Täytynee siis tilailla osa ja varata aika pajalle. Vai voisko vuodon syy teoriassa olla joku letku/putki? Ilman purkutöitä tarkkaa vuotokohtaa on kyllä vaikea nähdä...

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Toki se voi olla letkukin, mutta yleisempi syy taitaa kuitenkin olla että sylinterin sisällä olevat tiivisteet vuotaa. Tosin, eipä ne putket/letkut paljoa maksa jos niissä ei ole erikoisempia liittimiä eikä lähde Deltasta ostamaan.
Että mistäkö tiedän että sylinteri on usein viallinen? Tappelin Bemarin kytkinsylinterien kanssa ihan riittävän pitkään :bad-words:
Meni hetki tajuta että siitä p***kasta oli molemmat sylinterit hajonnu kerralla :roll:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Jopas on mielenkiintosta, nyt on lakannu vuotamasta itestään! :crazyeyes:
Viikko sitten vielä vuosi säiliön tyhjäks parissa vuorokaudessa... mitä mitä mitä mitä????

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tsekatkaapa se liitos konehuoneen puolelta, jossa letku menee kytkimeen (kumisuojuksen alla). Siellä on sellanen klemmari, jota nostamalla ja letkusta vetämällä myös ilmataan nuo systeemit.
Sieltä saattaa myös tihkuttaa ja vuotaa, jos liitos on huonosti kiinni. Itse huomasin tuon vuodon kun vaihtelin kytkimen pääsylinterin jousta, eikä järjestelmä meinannut millään alkaa toimimaan.

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Joo, ja nyt sitten pakkasten tultua alko taas vuotamaan... miten ihmeessä pakkanen voi liittyä asiaan??? Oli nimittäin viimeks sama juttu pakkasten aikoihin, kun vuosi sieltä kuskin pyörän likeeltä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ei pitäis olla kovin arvokas. Tais työsylinteri olla jotain 60e muukkoselta ja ko ite vaihdoin niin meni joku vajaa puol tuntia. Jos ite vaihtaa niin kannattaa vaan varata tarpeiks isot seekeripihdit sen sylinterin lukitusseekerin irrotukseen. Omat pihdit ei auennut tarpeiksi ja meni siksi vähän näpertelyksi.
Vaihdettiin tuossa äskettäin sylkkä yhteen 156 V6:een....osa näytti perin tutulta ja kun kaivelin hyllystä 164:en vanhan vastaavan niin näytti täysin samalta, väri vain eri ja menee eri asentoon kuin 164:ssa, kylkeen valettu myös sama numero...

En vielä mitannut tarkemmin niitä keskenään enkä ota vastuuta jos joku kokeilee, koitan saada kuvia ja mittoja palikoista rinnakkain kun kerkeen...motonetin laatikossa tulee kaksi erimittaista "työntötappia" joka on sylinterin männän ja kytkimen käyttövivun välissä..

Pointti on että 164 palikka motonetissä on melko halpa ja on ainakin mulla toiminut moitteetta pari vuotta..:-D
164 88--92 TYÖ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6895 24.00 ???

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Keisari kirjoitti:miten ihmeessä pakkanen voi liittyä asiaan???
Homman nimi on lämpölaajeneminen. Pakkasessa tavaralla on taipumus supistua, ja kovilla pakkasilla alkaa herkästi esmes joku vesiletku tihkumaan. Silloinhan niitä juuri onkin mukavaa pihalla kiristellä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Mutta, kun se on jarrunestettä jota sieltä vuotaa.?? Onko sitten kyseessä jonkin tiivisteen väljyys, kun vika on näköjään vaan pakkasilla?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä ne kaikki kikkulat supistuvat pakkasessa, nekin jotka ovat jarrunesteen kanssa tekemisissä. Ja eiköhän kumitiivisteetkin kovetu jos on tarpeeksi kylmää.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

jormakin supistuu kylmässä.

Avatar
Pepee
Viestit: 194
Liittynyt: 29 Loka 2006, 19:52
Car(s): Nykyinen: Giulietta 2.0 jtdm.-.Ex: 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.0 jts -04, ex: 159 2,4 jtdm 2008
Paikkakunta: Seinäjoki

jep.

Viesti Kirjoittaja Pepee »

Kytkimen työsylinteri oli itselläni saman vian aiheuttaja..

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Re: jep.

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Pepee kirjoitti:Kytkimen työsylinteri oli itselläni saman vian aiheuttaja..
Tossa, kun sain autoa ilmaan, niin sieltähän se näytti minunkin alfa vuotavan.
Eikä kyllä ihmekään, oli sen verran hapettunu ja surkean näkönen...

Avatar
Pepee
Viestit: 194
Liittynyt: 29 Loka 2006, 19:52
Car(s): Nykyinen: Giulietta 2.0 jtdm.-.Ex: 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.0 jts -04, ex: 159 2,4 jtdm 2008
Paikkakunta: Seinäjoki

jep.

Viesti Kirjoittaja Pepee »

jees .. muukkoselta uusi 75 e oli ainakin mulla ku tilasin ..

Vastaa Viestiin