156 moottorin lämmöt
Valvoja: Moderators
- Pata Sydän
- Viestit: 24
- Liittynyt: 20 Marras 2004, 22:51
- Paikkakunta: Pori
156 moottorin lämmöt
Elikkä missäs pyörii foorumilaisten 156 2.5 v6 moottorin lämmöt? Ittellä siinä reirussa 70 asteessa, kaupunki ajossa tietty nousee 80 paikkeille, mut muuten"fiileenä" käy! Taitaa termostaatista johtuu, vai onko jotain muita syitä kenties?
Forzaa....
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mulla oli ennen lämmöt 70 astetta matka-ajossa, mutta termarin vaihdon jälkeen nousee noin 85 asteeseen.
Termostaatin ostin Villeltä (muut eivät osanneet sellaista myydä v6:seen) Ilmari Mäkinen Oy:stä. Merkkiä en muista, mutta joku saksalainen se oli.
Bensankulutus laski ehkä hivenen ja lämpöä riittää sisälle asti talvellakin.
Termostaatin ostin Villeltä (muut eivät osanneet sellaista myydä v6:seen) Ilmari Mäkinen Oy:stä. Merkkiä en muista, mutta joku saksalainen se oli.
Bensankulutus laski ehkä hivenen ja lämpöä riittää sisälle asti talvellakin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Mulla kojelaudan mittari näyttää ajossa suunnilleen 70-75 astetta ja huollossa sanoivat lämpötilan vaihtelevan testerillä katsottuna välillä 85-95 astetta. Kuulemma lämmöt ovat normaalit.Pablo Honey kirjoitti:Oletteko muut vertailleet kojelaudan lämpömittarin ja ECUn antamia lämpötila-arvoja (esim. Alfadiagilla), miten paljon niissä on eroa?
Ei taida olla mikään tarkkuusinstrumentti tuo Alfan lämpömittari. Sitä voi sitten kukin arvuutella, että näyttääkö mittari oikein ja onko termostaatti ehjä vai ei.
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
^JTS:n Mittarin näyttämä on noin 70 normaalissa ajossa, joskus ruuhkissa seisoessa saattaa nousta 90:een. Käyttäytyy aivan samoin kuin ekan T.S:n mittari vuodelta -98. Edellisessä 147:ssa napotti aina tasan 90:ssä muutaman kilsan jälkeen. Minusta tuo on mallikohtainen mittarin ominaisuus eikä ongelma, lämpöä on riittänyt, eikä ongelmia ole ollut. Tästä on varmaan n. kpl viestejä jo foorumilla vaihdettu, joten hakua peliin lisätietoja varten. Jos vielä DIAG-ohjelma näyttää samaan aikaan 85-90 se on varmaan ihan ok. Onhan niitä tietysti rikkinäisiä termareitakin, mutta ei kaikissa.
-cr
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
Vaimon 147 näyttää yleensä ajossa tasan tarkkaan 90 ja auto on tosi lämmin , mun 156 nostaa alle 90 ja saa ajaa tosi pitkään ennenkuin lämpö nousee. Tosin , jos panee ilman tuleen suoraan keskelle lämpöä tulee hyvin , mutta jos hajauttaa ylös keskelle alas - on aika hepposta ,
myös sisäilman kierrolla lämmöt sisällä ok.
myös sisäilman kierrolla lämmöt sisällä ok.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kyllä melkein on termon jumivika, laipan välissä kattilakiven murena tai
termo kaikin puolin vainaa, nimittäin mulla 2.0 TS:sä kolmen kilomeetrin
työmatkalla lämpeni jo 70 raatiin saakka - vaikka ei tuo matka silti
oikein hyvä ole, jos ajatellaan vaikka pakoputkea..
Kerää vaan kondenssivettä kuumista kaasuista ja hautoo sitä sit siellä
pöntöissään, pitäsköhän ottaa ja ajella kulman kautta, heittäs vaikka
kunnon kierron jokin grillin kautta mennen tullen?
Eipä vainkaan, emäntä rikkoo kuitenkin saunasta kaikki lamput, kun
ei kestä katella ku äijäpaha lihoo joksikin kyljyshimalajaks asti!

termo kaikin puolin vainaa, nimittäin mulla 2.0 TS:sä kolmen kilomeetrin
työmatkalla lämpeni jo 70 raatiin saakka - vaikka ei tuo matka silti
oikein hyvä ole, jos ajatellaan vaikka pakoputkea..
Kerää vaan kondenssivettä kuumista kaasuista ja hautoo sitä sit siellä
pöntöissään, pitäsköhän ottaa ja ajella kulman kautta, heittäs vaikka
kunnon kierron jokin grillin kautta mennen tullen?

Eipä vainkaan, emäntä rikkoo kuitenkin saunasta kaikki lamput, kun
ei kestä katella ku äijäpaha lihoo joksikin kyljyshimalajaks asti!


- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Viimeksi kun Alfaani näin, lämmöt mittarissa 130 astetta ja helakan punainen valo asiasta vielä muistuttamassa...
Sadan metrin kurvi huoltoasemalle ja konepeiton kuorinta kertoi karun totuuden, jäähdytysneste tuli mieluummin ulos suihkuten öljynjäähdyttimen kupeesta kuin jatkoi loputonta kiertoaan moottorissa.. Kukapa sitä nyt loputtomiin jaksaa samaa rataa. Että jos tuollainen lämpö ilmaantuu tessukkaasi, katsasta myös öljynjäähdytin kaiken muun ohessa. Ja jotta harmittaisi, saa tuosta matkan keskeytymisen ilosta maksaa teltta-autoon n. 500 eskoa. Elämä on.


Sadan metrin kurvi huoltoasemalle ja konepeiton kuorinta kertoi karun totuuden, jäähdytysneste tuli mieluummin ulos suihkuten öljynjäähdyttimen kupeesta kuin jatkoi loputonta kiertoaan moottorissa.. Kukapa sitä nyt loputtomiin jaksaa samaa rataa. Että jos tuollainen lämpö ilmaantuu tessukkaasi, katsasta myös öljynjäähdytin kaiken muun ohessa. Ja jotta harmittaisi, saa tuosta matkan keskeytymisen ilosta maksaa teltta-autoon n. 500 eskoa. Elämä on.

- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Kiitos kiitosV6 kirjoitti:http://tinyurl.com/txvvl sivu 11

Kuinkas on kokemuksia 155 Superin lämmöistä ehjällä termostaatilla??
Meillä ei ainakaan nykysellä nouse talvella 70 ylemmäs, kesällä kyllä 90 paikkeille...nokkaa on peitetty ja pohjaan voisi vielä lämpöpanssarinkin väsätä...
Kopissa ei tule hiki talvella ja jos nopeesti kääntää lämppärisäätimen siniselle ääriasentoon niin mittarin viisari heilahtaa ylemmäs.
Meillä ei ainakaan nykysellä nouse talvella 70 ylemmäs, kesällä kyllä 90 paikkeille...nokkaa on peitetty ja pohjaan voisi vielä lämpöpanssarinkin väsätä...
Kopissa ei tule hiki talvella ja jos nopeesti kääntää lämppärisäätimen siniselle ääriasentoon niin mittarin viisari heilahtaa ylemmäs.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
^Omasta ex 155 Superista kahden talven kokemuksella: vanhalla termarilla jäi lämmöt alle 60 jos oli yhtään enemmän pakkasta, ja pidemmällä reissulla kun peitti edestä kaikki kolot paitsi keulakolmion niin päästiin n. 75:een.
Vaihdon jälkeen neula osoitti talvella lukemaa 73 astetta ilman mitään keulapahveja sun muita virityksiä. Ja minä ainakin tarkenin sisällä ihan hyvin (hiki ei tullut, mutta eihän autoillessa pidä hiki tulla
). Kesällä sitten mentiin 75-95 lukemissa säästä ja liikenteestä riippuen.
Ko. autossa oli tuo automaatti-ilmastointi ja -lämmityslaite niin ei tullut kokeiltua noita ääriasentosäätöjä.
Vaihdon jälkeen neula osoitti talvella lukemaa 73 astetta ilman mitään keulapahveja sun muita virityksiä. Ja minä ainakin tarkenin sisällä ihan hyvin (hiki ei tullut, mutta eihän autoillessa pidä hiki tulla

Ko. autossa oli tuo automaatti-ilmastointi ja -lämmityslaite niin ei tullut kokeiltua noita ääriasentosäätöjä.
Muistelen, että aikanaan omaan 155 Superiin vaihdettiin normaalia kuumempi termostaatti. Se tehtiin Fiatin (olikohan Brava?) termostaatista yhde tai pari auki poraamalla. Tästä muutostyöstä taisi olla oikein maahantuojan huolto-ohje.jiiässä kirjoitti:Kuinkas on kokemuksia 155 Superin lämmöistä ehjällä termostaatilla??
Ei se vaihto ihmeitä tehnyt, mutta kyllä se varmaan hiukan auttoi. Lämpömittarin lukemia en muista enää millään... ... onhan siitä melkein kymmenen vuotta.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Tuodaan nyt omatkin kokemukset julki, kun pakkaset vihdoin alkoivat.
Viime talvena about -10 asteen kelissä lämmöt nousivat johonkin 50 ja 70 asteen välimaastoon, jonka vuoksi termari vaihdettiin maaliskuussa motonetin tarvikemokkulaan, ja nyt samanlaisessa kelissä lämmöt nousee pari viisarin leveyttä yli 70:n. Luonnollisesti kabiini lämpenee nopeammin, eikä maantiellä enää tarvitse pitää lämpöpotikkaa kaakossa.
Viime talvena about -10 asteen kelissä lämmöt nousivat johonkin 50 ja 70 asteen välimaastoon, jonka vuoksi termari vaihdettiin maaliskuussa motonetin tarvikemokkulaan, ja nyt samanlaisessa kelissä lämmöt nousee pari viisarin leveyttä yli 70:n. Luonnollisesti kabiini lämpenee nopeammin, eikä maantiellä enää tarvitse pitää lämpöpotikkaa kaakossa.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Mä vaihdoin kans omaani marraskuussa Motonetistä hankkimani Vernetin termostaatin). Vanhalla termarilla lämmöt eivät meinanneet nousta enää yli 60 asteen. Uudella termarilla lämmöt nousee aluksi yli 90 asteen (mittarin mukaan), jonka jälkeen termari aukee ja lämpö tasaantuu jonnekin 80 asteen yläpuolelle. Toimi hyvin eilen 20 asteen pakkasessa.
Sain aikaiseksi minäkin termarin vaihdon. Ennen lämpeni hitaasti ja kabiini ei lemmennyt oikeastaan koskaan kunnolla lyhkäsillä kaupunkipätkillä. Matka-ajossakaan ei lämmöt nousseet juuri yli 70:n. Vaihdon jälkeen neula heilahtaa nopeasti (parin kilometrin matkalla) 90 asteen lukemiin ja pysyy siinä vähän alle ysikympissä. Sisälläkin tarkenee taas.
Pitiköhän tuonkin kanssa jahkailla näin kauan...

- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
JTS 2.0 taitaa käyttäytyä tässä kohden erilailla kuin TS ja V6. Lämmöt laskee tyhjäkäynnillä helposti ja maantiellä heiluu välillä 70-90 astetta. (itsellä sama toteutunut kahdella eri yksilöllä molemmat aika uusia kulkineita)Johtuu ilmeisesti laihaseosmoottorin paremmasta hyötysuhteesta ja ainakin pienemmästä hukkalämmön määrästä.
Samaa muissakin merkeissä, esim. VAG FSI on huono lämpenemään tyhjäkäynnillä.
EDIT: tuli hieman tautologiaa ylempien viestien kanssa
Samaa muissakin merkeissä, esim. VAG FSI on huono lämpenemään tyhjäkäynnillä.
EDIT: tuli hieman tautologiaa ylempien viestien kanssa
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kertokaas viisaammat mikä mun yksilöä vaivaa kun lämmöt ei nouse näillä pakkasilla (-15...-20C) 20min ajossa edes yli 50 asteen.
Itse epäilen vahvasti termaria mutta Deltassa ovat vaihtamassa anturia. Onko 156 2.5 V6:ssa niin hieno termari, että pelkkä anturi vika pitää koneen noin kylmänä? Tarkennuksena vielä että sisätilan lämmötkään ei nouse tossa 20 minsan ajossa.
Viime viikolla tuli pitempää ajoa kun oli ainoastaan muutama aste pakkasta. Sillon lämmöt oli kaupunkiajossa 90 asteessa mutta motarilla putos alle 60 asteen.
Itse epäilen vahvasti termaria mutta Deltassa ovat vaihtamassa anturia. Onko 156 2.5 V6:ssa niin hieno termari, että pelkkä anturi vika pitää koneen noin kylmänä? Tarkennuksena vielä että sisätilan lämmötkään ei nouse tossa 20 minsan ajossa.
Viime viikolla tuli pitempää ajoa kun oli ainoastaan muutama aste pakkasta. Sillon lämmöt oli kaupunkiajossa 90 asteessa mutta motarilla putos alle 60 asteen.
Kyllä kelilläkin on merkitystä - oon nyt kahtena päivänä ajellu 159:llä ja 147:lla ja kauan kestää, jos ajelee isoilla vaihteilla ei tahdo lämpö nousta yli 70. Mutta kun tulee hiukan matelua lämmöt nousee 90:een ja sen jälkeen pysyy myös siellä .
En kyllä itte menis ulos nököttään konepellille 30 pakkasessa - on varmasti suht viileetä satkun nopeudessa.
En kyllä itte menis ulos nököttään konepellille 30 pakkasessa - on varmasti suht viileetä satkun nopeudessa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Herra Salo
- Viestit: 691
- Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
- Paikkakunta: Nokia
Onneksi tuli vaihdettua syksyllä termostaatti kun alkoi lämmöt pudota. Viime yönä töistä tullessa pakkasta -30 ja lämmöt ensimmäisen kymmenen kilometrin ajon jälkeen kahdeksankymmenen tuntumassa. Eikä muitakaan pakkasongelmia ole ilmennyt. Täytynee koputtaa puuta eli tässä tapauksessa rattia... 

Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.
Sitten voi myös miettiä että miten nuo mittarin lukemat vastaa todellisuutta. Kun mulla on muistikuva että kerran testerissä käyttäessäni siitä näki myös koneen lämpötilan (?) ja se olisi ollut korkeampi kuin mitä lämpömittarin lukema.kterkkila kirjoitti:Tuli kans vaihdettua termostaatti tuohon 2.0TS 156:seen. Kait se on anturissa/mittarissa vika kun uusikin 88 asteinen termari aukeaa 70 asteessa..