Kylläpä sai 147 GTA puukkoa äskeisessä BBC:n Top Gearissa. Toisaalta kun ohjelman kolmella toimittajalla oli siinä valittavana Golf R32, Focus RS ja 147 GTA, niin kaikki olisivat valinneet Alfan
Huonoja puolia: alusta, jälleenmyyjät/huolto , hitain testikierroksella ja arvonaleneminen.
Wannabe kirjoitti:Kylläpä sai 147 GTA puukkoa äskeisessä BBC:n Top Gearissa. Toisaalta kun ohjelman kolmella toimittajalla oli siinä valittavana Golf R32, Focus RS ja 147 GTA, niin kaikki olisivat valinneet Alfan
Huonoja puolia: alusta, jälleenmyyjät/huolto , hitain testikierroksella ja arvonaleneminen.
joo kattelin just, aika vehje suoralla muut jäi seisomaan, pitäisi olla neliveto niin avot
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Siis... Alusta oli Top Gearin äijien mielestä huono ja kierrosaikakin porukan hitain, ja kuitenkin kaikki valitsivat Alfan? Kai siinä jotain hyvääkin täytyy olla, vai olivatko nuo kolme "täydellisiä stupidoita"?
Harmi kun missaan Top Gearin aina.. pitäisi laittaa varmaan puhelimeen joku toistuva hälytys. Minäs päivinä se tulikaan? Sunnuntaina GMT 1930 taisi olla yksi.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
Juuri samat pirssit oli jossain ulkomaalaisessa lehtiarvostelussakin. Olikohan jotain 5 sivua pitkä. Kuvatkin oli hyvät ja tulipa sitä siin kaupan hyllyl lueskeltua.
Oli vaan niin tyyris hinta, että ostin silläkin rahal bensaa. Mut määpä kaivan ton testin kaikkien luettavax.
Mulla on EVO-lehti jossa nuo kolme autoa ovat testissä, vai oliko Top Gear No toisessa oli nuo kolme ja toisessa taisi olla vain Focus ja Alfa. Jos jaksais skannailla ja vielä löytäisi lehdet...
Hyvällä tuurilla saan tuon Top Gear jakson koneelle, ja muutkin uudet jaksot
Rolle kirjoitti:Mulla on EVO-lehti jossa nuo kolme autoa ovat testissä, vai oliko Top Gear No toisessa oli nuo kolme ja toisessa taisi olla vain Focus ja Alfa. Jos jaksais skannailla ja vielä löytäisi lehdet...
Hyvällä tuurilla saan tuon Top Gear jakson koneelle, ja muutkin uudet jaksot
olisi muuten hyvä homma..voisi imutella sitten omalle koneelle..tuo top gearin pätkä kiinnostaisi...
Rolle kirjoitti:Mulla on EVO-lehti jossa nuo kolme autoa ovat testissä, vai oliko Top Gear No toisessa oli nuo kolme ja toisessa taisi olla vain Focus ja Alfa. Jos jaksais skannailla ja vielä löytäisi lehdet...
Hyvällä tuurilla saan tuon Top Gear jakson koneelle, ja muutkin uudet jaksot
olisi muuten hyvä homma..voisi imutella sitten omalle koneelle..tuo top gearin pätkä kiinnostaisi...
Ihan jees juttu. Tuon Jeremy:n kommentit autoista muutenkin menevät aika yksiin omien käsitysten kanssa. Jossain TMssä mitataan mittareilla, mittanauhalla ja mittalaatikoilla mikä on paras auto - Top Gearissa ei. Toisaalt aJeremyllä on ollut tallissa 355 Spider - liekö nykyään 360 - tuskin sitäkään ihan järkiperustein on tullu hankittua.
Mulla taaas edellisessä verisosa kuului vain ääni -nyt näky koko juttu.
Rolle kirjoitti:Jeremy aina kovasti kehuskelee 355:sta ja sanoo että parempi kuin esim. 360 joten tiedä sitten onko mennyt vaihtamaan. Ellei sillä sitten ole molempia
Nyt kyllä muistelisin, että Clarkson on luopunut Ferrarista kokonaan. Ettei vain hommannut tilalle SL-Mersua tjsp. 100% varma en kyllä ole.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Juu, ihan hyvä pätkä. On tullut nähtyä, harmi vaan että tarkkuus ei tuossa pätkässä ole kauhean hyvä.
Multakin noita Top Gearin pätkiä löytyy. Videolla on uusimmat, mutta koneelta löytyy mm. Tiff Needelin pätkiä, joissa ei Jeremyä näy. "harvinaisin" Top Gear video mitä multa löytyy on vuodelta 1985, jossa ajetaan jollain Porsche 924:ä ja Mazdan urheilumallilla jonka nimeä en nyt muista
Rolle: Voithan silti kertoa mistä osoitteesta nuo videot sait vaikka vaatisi rekisteröitymistä, maksua tms...
Eipä noita BestMotoring juttuja kannata tosissaan ottaa, mutta olisivat nyt saaneet antaa 147:n vähän parempiin käsiin. Ajolinjat olivat aivan toisenlaiset kuin muilla - vain puoli rataa käytössä, sisään taitettiin jo jarrutuspisteessä ja kaikenlisäksi kun joku oli takana, niin silloin pidettiin alfa ulkoreunassa jotta varmasti pääsee sisältä ohi. Ainot hyvä kohta oli kun Integra ohitti mutkassa 147:n mutta suoralla 147 puhalsi ohi - tosin vain päästääkseen integran jälleen ohittamaan sisäkautta seuraavassa mutkassa. Ja toki tietenkin lopussa golfin ohitus, mutta pääasia oli että japanilaiset autot voittivat
Taas tuli satelliitista MotorsTV:ssä jonkun ranskalaisen autolehden "vuoden urheiluauto" -testi. 147 GTA jäi kahdeksanneksi testatusta kymmenestä autosta Peugeot 206 GTi:kin ylsi kolmanneksi (ranskalainen kun on). Joku useita kertoja kalliimpi CSL bemari vei voiton.
Toinen ohjelma jo, jossa haukutaan 147 GTA:n etuakselistoa. Perusteluja ei ole kukaan sanonut, vaan todennut huonoksi. Mikähän siinä koeajajia häiritsee.
niki kirjoitti:
Miten 156GTA:n kanssa? Oletko BSTR kokeillut milloin pito loppuu?
Ikävä kyllä sisäänajon jälkeen piti heti vaihtaa nastarenkaat alle, joilla kyllä pito loppuu Kerran pääsin kiihdyttämään kuivalla asfaltilla kesäkumeilla ilman ASR:ää... kyllähän se kiihtyi ja tyhjääkin löi.
BSTR kirjoitti:Ikävä kyllä sisäänajon jälkeen piti heti vaihtaa nastarenkaat alle, joilla kyllä pito loppuu Kerran pääsin kiihdyttämään kuivalla asfaltilla kesäkumeilla ilman ASR:ää... kyllähän se kiihtyi ja tyhjääkin löi.
Kuinkas pitkään maltoit sisäänajaa? Olen tässä ajatellut että jos 1500 km köröttelisi ja sitten vaihtaisi öljyt. Sen jälkeen voisi katsoa mitä tapahtuu kun nostaa neulaa neljän tonnin päälle.
Vaihdatin delta-autossa kun oli siinä yhteydessä vähän muutakin asiaa. Vaikka kuinka täällä parjataankin delta-auton huoltohintoja niin ainakin öljy oli vain kaksikolmasosaa Laakkosen hinnasta täsmälleen samalle öljylle.
Tuolle öljynvaihdolle ei ole edes paikkaa huoltokirjassa, joten se on täysin vapaaehtoinen. Koneessa oli kuitenkin varastointi/sisäänajoöljyt sisässä, joilla voi hyvin ajella etelän lämmössä, mutta tuskin 30 asteen pakkasessa.
Mitä ne sisäänajoöljyt on? Kuvittelisin, että uudessa on sisällä Selenia 20K osasynteettinen öljy, joka on ihan normaalia "Alfa Romeolle kehitettyä" moottoriöljyä. Hiontaöljyjä käytetään mm. mäntämoottoristen lentokoneiden moottoreissa ensimmäiset 50 tuntia konerempan/uuden moottorin yhteydessä. Ei niitä ole autoteollisuus tietääkseni käyttänyt kymmeniin vuosiin. Vai onko GTA jotenkin poikkeus? Silti ehdottomasti suosittelen vaihtoa siinä 1500km:n seutuvilla. Voihan uuden koneen sisuksista irrota jotain hoonauslastuja tms. ja sitten vielä vaihdonkinjälkeen kannattaa varmaan jonkin aikaa hillitä kierroksia ja toisaalta välttää alikierroksilla ajoa ylämäessä ym.
Niin ja Deltasta vielä. Kyllä kannattaa katsoa vähän niidenkin perään että mitä litkuja sinnee moottoriinne pistää. Eivät esim. tienneet ollenkaan mikä on Alfa Romeon speksaama öljy JTS moottorille ennen kuin syötin ällätikulla näyttämällä ohjekirjasta.
Originali kirjoitti:Mitä ne sisäänajoöljyt on? Kuvittelisin, että uudessa on sisällä Selenia 20K osasynteettinen öljy, joka on ihan normaalia "Alfa Romeolle kehitettyä" moottoriöljyä.
Itse asiassa moottoritilasta ei löydy vinkkiä siitä mitä kamaa sisuksissa lilluu, ainoastaan suositeltavien nesteiden taulukko, jossa mainitaan Selenia 20K ja Racing käypäsinä aineina. Olisiko sitten jompaa kumpaa näistä, mene ja tiedä. Taidan kuitenkin laitattaa jotain tutumpaa tavaraa, niin on sitten helpompi löytää täydennystä. Jos veisi Milanoon, Mobil RF:aa siellä muistaakseni käyttävät. Vai onko jollain suuria antipatioita tätä tavaraa kohtaan?
Myyjän edustaja väitti ainakin minulle kirkkain silmin, että GTA:ssani oli ensiasennusöljynä Agipin 10W60:tä. Ei siis Seleniaa, mikä oli minulle jonkinlainen yllätys. Ihan normaalia tavaraa kuitenkin, ei siis mitään sisäänajo- tms. nestettä. Olen sen jälkeen käyttänyt Castrolin Racing-sarjan (oliko se nyt TWS tms.) 10W60:tä. Ensi viikolla 10k öljynvaihto, katsotaan, mitä Delta olisi laittamassa silloin...
No joo, ei varsinaisesti sisäänajoon tarkoitettua öljyä enään varmaankaan käytetä. Sisäänajossa ja ensi varastoinnissa öljy saa mukaansa kaikennäköistä kuonaa, joten on parasta vaihtaa öljyt. Osasynteettinen eli varmaankin tuo Selenia 20 oli koneessa. Ainakin öljy haisi erilaiselta kuin yleisemmät öljyt.
Deltassa pistivät 5W-40 Shell Helix Ultraa. Tuo 40 on hieman pieni kun ottaa huomioon että GTA:ssa pitäisi käyttää 10W-60 öljyä. Talven aikana ei niinkään haittaa ja 10W on talvella liikaa. Kevääksi öljyt vaihtuu. Öljyn lämpötila putosi yhden pykälän verrran öljyn vaihdon jälkeen. Enään ei keskimmäinen 100 asteen palkki syty kuin harvoin pitkään ruuhkassa jurratessa. "Sisäänajoöljyllä" se paloi koko ajan.
BSTR kirjoitti:
Deltassa pistivät 5W-40 Shell Helix Ultraa. Tuo 40 on hieman pieni kun ottaa huomioon että GTA:ssa pitäisi käyttää 10W-60 öljyä. Talven aikana ei niinkään haittaa ja 10W on talvella liikaa. .
Ei 10W ole talvikäytössä liikaa. Tuo kylmäviskositeetti ei tarkoita öljyn talviominaisuutta vaan sitä kuinka juoksevaa öljy on +40 asteessa. Silloin 5W on kyllä juoksevampaa kuin 10W. Talvikäynnistysominaisuuden mittarina on järkevämpää katsoa öljyn jähmepistettä. Esim. Castrol TWS 10W-60:llä (=TWS) on jähmepiste huomattavasti alhaisempi kuin esim. saman tehtaan GTX Magnatec 5W-40:llä. Ajattelin kyllä pysyä TWS:ssä ympäri vuoden ja lämmittää kunnolla aina. Sehän kannattaa vaikka koneessa olisi CRC 5-56:sta
Totta tuokin, mutta +40 asteeseen öljy lämpiää vasta usean kilometrin ajon jälkeen... Ja kun tiedetään ettei GTA:ta saa oikein lämmitettyä ilman moottorin varoitusvaloja niin lämmitintä tulen todennäköisesti käyttämään vasta 10 asteen pakkasessa.
Jähmepistehän on yleisimmin jotain -50 asteen kohdalla täyssynteettisissä, joten eteläisessä suomessa ei ihan tuonne asti mennä. Silloin varmasti lentää huohottimesta öljyt pihalle.
Yksi kylmäkäynnistyksiin liittyvä asia on myös se, jättääkö öljy kalvon pinnoille myös esim. 12 tunnin seisomisen ajaksi. Tuolloin ensimmäiset pyörähdykset hyödyntävät pinnoille jääneen öljyn.
Itse en näistä asioista liikaa ymmärrä, joten öljyasioista voisi joku kirjoittaa aiheen tuonne tekninen FAQ -osioon.
BSTR kirjoitti:Totta tuokin, mutta +40 asteeseen öljy lämpiää vasta usean kilometrin ajon jälkeen... Ja kun tiedetään ettei GTA:ta saa oikein lämmitettyä ilman moottorin varoitusvaloja niin lämmitintä tulen todennäköisesti käyttämään vasta 10 asteen pakkasessa.
Tunnin lämmitys +2 asteen ulkolämpötilassa ei minulla vielä riittänyt sytyttämään jouluvaloja, mutta vastaavissa oloissa 2 tuntia sytytti. Eli tunnin satsin lämpöä ehkä voisi antaa pienellä pakkasella, on se nyt ainakin tyhjää parempi varmaan.
Kiusallinen ominaisuus tämä
BSTR kirjoitti:Totta tuokin, mutta +40 asteeseen öljy lämpiää vasta usean kilometrin ajon jälkeen... Ja kun tiedetään ettei GTA:ta saa oikein lämmitettyä ilman moottorin varoitusvaloja niin lämmitintä tulen todennäköisesti käyttämään vasta 10 asteen pakkasessa.
Jähmepistehän on yleisimmin jotain -50 asteen kohdalla täyssynteettisissä, joten eteläisessä suomessa ei ihan tuonne asti mennä. Silloin varmasti lentää huohottimesta öljyt pihalle.
Yksi kylmäkäynnistyksiin liittyvä asia on myös se, jättääkö öljy kalvon pinnoille myös esim. 12 tunnin seisomisen ajaksi. Tuolloin ensimmäiset pyörähdykset hyödyntävät pinnoille jääneen öljyn.
Itse en näistä asioista liikaa ymmärrä, joten öljyasioista voisi joku kirjoittaa aiheen tuonne tekninen FAQ -osioon.
Juu juu, mutta siinä vaiheessa kun on miinuksella reippaasti, 10W-60 on mainitsemassani tapauksessa juoksevampaa kuin 5W-40 eli parempaa kylmäkäynnistysvaiheessa ja ennen kuin kone lämpiää. Pointtini on vaan se, että viskositeetti ei aina määrää sitä kuinka juoksevaa öljy on -40 ja +40 välillä. Toinen mielenkiintoinen väite on se, että startissa suurimman osan kulumisesta aiheuttaa hapot, jotka kerääntyvät sylinterien yläpäähän joten jos antaa aina käynnistäessään käydä tyhjäkäyntiä 15sek ja antaa happojen palaa pois ennenkuin lähtee liikkeelle, ikää saa moottorille helposti 100tkm lisää. Kts oheinen linkki (engine oil bible): http://www.chris-longhurst.com/carbibles/
Tekis mieli väittää, että se luku ennen W kirjainta merkkaa juuri kylmäjuoksevuutta. 5W on juoksevampaa (pienempi viskositeettista) kuin 10W aina kylmässä. Jähmepiste kertoo vain sen, milloin ei ainakaan kannata yrittää käynnistää. Öljynpaineet on aika kovia jo muutenkin kylmällä, että kyllä ne öljyt saa pihalle pienemmässäkin pakkasessa. Kannattaa vielä miettiä sitä lämmittämättä jättämistä.
tuolta linkistä kopsattua:
You'll notice for all of the above, they measure time for a predetermined temperature. Under these classifications, the winter grades of 5W, 10W and 20W are determined by the oils' viscosity at -18°C, while grades 20,30, 40 and 50 are determined by its viscosity at 100°C. Those are the predetermined temperatures.
Joo. Aikamoista tiedettä tuo öljyjuttu on. Siitähän voisi tehdä vaikka väitöskirjan. Oli miten oli, meitsi uskoo kyllä myös lohkolämmittimen suojaavaan vaikutukseen.
Jarno kirjoitti:5W on juoksevampaa (pienempi viskositeettista) kuin 10W aina kylmässä. .
Helppohan tuo on testata jos tänätalvena tulee kunnon pakkaset ja pakastimessakin on -18 astetta. Mulla on tallissa muutamaakin öljylaatua: Täyssynteettiset 10W-60, 5W-50, 5W40 ja mineraali 15W-40. Pitää mitata vaan kuinka paljon aikaa kuluu esim. 1/2 litran valuttamiseen suppilon lävitse. Taidanpa pistää labran pystyyn
Jarno kirjoitti:5W on juoksevampaa (pienempi viskositeettista) kuin 10W aina kylmässä. .
Helppohan tuo on testata jos tänätalvena tulee kunnon pakkaset ja pakastimessakin on -18 astetta. Mulla on tallissa muutamaakin öljylaatua: Täyssynteettiset 10W-60, 5W-50, 5W40 ja mineraali 15W-40. Pitää mitata vaan kuinka paljon aikaa kuluu esim. 1/2 litran valuttamiseen suppilon lävitse. Taidanpa pistää labran pystyyn
Originali tykkää näköjään halkoa hiuksia Tuossa kun on lukenut 2.0 l moottoreiden öljynkulutuksista niin tuo 10W taitaa olla hyvä vaihtoehto, ehkä vaatisi vielä paksumpaa . Öljyn viskositeetti ja haihtuvuus vaikuttaa merkittävästi öljynkulutukseen. Mitä ohuempaa öljy on sitä enemmän sitä pääsee välysten kautta palotilaan. 156 2.5 V6:en moottori on sen verran veikeä että öljynkulutus on todella vähäistä. Delta on vaihtanut öljyt viime kerralla mutta kohta kun vaihdan niin laitan Mobil 1 rally formulaa 5W-50. Mielenkiintoista seurata öljynkulutusta sen jälkeen. V6 3.0:ssa se on ollut n. 0,6l/1000 km => kokemusta kahdesta autosta, kulutus oli molemmissa sama. Talvella on hyvä käyttää 5W alkuisia öljyjä pohjolassa jopa 0W:tä voisi harkita.
Ricambi kirjoitti:V6 3.0:ssa se on ollut n. 0,6l/1000 km => kokemusta kahdesta autosta, kulutus oli molemmissa sama.
Mulla menee myös noin puoli litraa tuhannella, lähiaikoina on tehty kansiremppa, rengastus ja laakerointi eli kyllä tuon kunnossa pitäisi oleman. Hurjan tuntuinen määrä mutta kai se on uskottava, 164-foorumillakin ovat todenneet että kunnossa oleva 3,0 12v tuhoaa noin 0,5l/1000 km.
BSTR kirjoitti:Öljyn lämpötila putosi yhden pykälän verrran öljyn vaihdon jälkeen. Enään ei keskimmäinen 100 asteen palkki syty kuin harvoin pitkään ruuhkassa jurratessa. "Sisäänajoöljyllä" se paloi koko ajan.
Mulla kävi tasan päinvastoin, tehtaan litkuilla ei koskaan 100sen palkki syttynyt, mutta nyt 5W50 RF:llä syttyy. Tosin tuo viiden palkin systeemi on kyllä varmaan absoluuttinen totuus ja puolen asteen tarkkuudella aina oikeassa. Silti varmaan kivampaa jos ei ala kaksi viimeistä palkkia kovin usein syttymään.