Alfaa hankkimassa?
Valvoja: Moderators
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Alfaa hankkimassa?
Kävi tossa maanantaina entiselle silmäterälle vähän huonosti (se ei ollu toi kaupunkitraktori) ja nyt sormet syyhyy tilalle uutta autoo. Nettiauto on ollu kovan selauksen kohteena, mutta väkisin silmät kääntyy kokoajan Alfan suuntaan. Budjetti on about 12 k€ ja pakolliset varusteet on airbagit ja ilmastointi. Viis ovee olis kiva. 147 on tällä hetkellä ykkössijalla Punton korvaajaks. Mitä tyyppivikoja on 147:ssa tai 156:ssa? Mitä kannattaa ottaa huomioon sellasia katsoessa? Ehdotuksia otetaan vastaan.
- juuuso
- Viestit: 781
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
Kannattaa lukea tämä lista läpi nyt ensi alkuun, jos et sitä jo ehtinyt tehdä. Forumin haulla löytynee useita tätä asiaa käsitteleviä ketjuja.
Sinällään tuo lista soveltunee myös 147:lle, sillä tekniikkahan niissä on pitkälti samaa.
Sinällään tuo lista soveltunee myös 147:lle, sillä tekniikkahan niissä on pitkälti samaa.
Perusvarmoja kaunottariahan nuo ovat. Itse jos olisin hankkimassa tilalle niin yksi juttu mikä monia vaivaa ja selvää vian aiheuttajaa ei taida forumillakaan kukaan tietää eli tyhjäkäynti seikkailee kun auto liikkuu ja vaihde vapaalla. Lähinnä kosmeettinen ongelma mutta harmillinen kun aina välillä käy alle tyhjäkäynnin.
Ja toinen mitä kannattaa kuunnella on käykö hetken aikaa kuin diesel. Todennäköinen vika ajoituksensäädin. Mutta pitkälti sellainen auto kuin sen aiemmat omistajat eli huollettuna varmasti hyvä.
Meni muuten hienon näköinen punto pilalle.
Ja toinen mitä kannattaa kuunnella on käykö hetken aikaa kuin diesel. Todennäköinen vika ajoituksensäädin. Mutta pitkälti sellainen auto kuin sen aiemmat omistajat eli huollettuna varmasti hyvä.
Meni muuten hienon näköinen punto pilalle.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
156:sta kannattaa katsella 2002 mallista alkaen, eli sellaista jossa on ajotietokoneen näyttö kojelaudan päällä. Viimeistelyn laatu noin yleisesti on noissa parempi kuin aiemmissa malleissa. Ihan perus 156 melkein millä tahansa koneella on asiallinen käyttöauto ja valinnanvaraa löytyy riittämiin. Koeaja mahdollisimman monta eri yksilöä, niin löydät itsellesi sopivan. Taitaa vaan tuo hintaraja olla hieman tiukassa saada sopimaan 12 000 euroon noissa 2002 malleissa. Onnea hakuun 

Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Noilla pakkasilla voi ajaa vielä vaikka munasillaan...Jochanan kirjoitti:Kiitti vinkeistä. Onko Alfalla sellasta vikaa ku tossa vanhassa italiaanossa tuppas olemaan...eli tarkeneeko talvella? Puntossa ei tarvinnu ottaa hanskoja kädestä pidemmälläkään reissulla, jos ulkolämpötila oli alle -10 astetta.

ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Mulla on jo kolmas remmi menossa ja matkaa tullut 175 tkm. Ajelen 180 tkm mittariin ja menen vaihtoon kuten aikasemminkin (60 km tullut aina parissa vuodessa). No problems hihnojen kanssa, mutta öljyt kannattaa tarkastaa aina joka tankillisen yhteydessä... Luulempa, että sieltä juontaa juurensa osittain myös noi hihnahuolet...puuha kirjoitti:Kato sitten että remmi on vaihdettu ! Äläkä ajele paljoa yli 45tkm .
Jostain syystä noissa 147 malleissa remmi katkeaa 56 helpommin.
Mullakin pojat deltassa katselivat remmiä parinkympin jälkeen ja hämmästelivät että onpa hyvässä kunnossa...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
Juu, ja 147 koneet kuluttaa keskimääräisesti enemmän öljyä kuin 156. Syy löytyy männänrenkaista, niitä muutettiin jossain vaiheessa (-01?)
10W60 näyttää olevan ainoa pomminvarma liemi mikä pysyy koneessa.
Koeajoin aikoinaan erästä yksilöä joko kulutti koko mittatikun välin n. 1L 50-60km ajomatkalla. Oliko syy öljyssä vai koneessa, en tiedä.
kannattaa olla siis tarkkana! Ja pysy jochanan erossa selestä...
Tästä tulee nyt huutia
10W60 näyttää olevan ainoa pomminvarma liemi mikä pysyy koneessa.
Koeajoin aikoinaan erästä yksilöä joko kulutti koko mittatikun välin n. 1L 50-60km ajomatkalla. Oliko syy öljyssä vai koneessa, en tiedä.
kannattaa olla siis tarkkana! Ja pysy jochanan erossa selestä...
Tästä tulee nyt huutia

- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Ainakin 156 on todella lämmin auto ja vieläpä nopea lämpenemään ja uskoisin 147:an olevan samanlainen.Jochanan kirjoitti:Kiitti vinkeistä. Onko Alfalla sellasta vikaa ku tossa vanhassa italiaanossa tuppas olemaan...eli tarkeneeko talvella? Puntossa ei tarvinnu ottaa hanskoja kädestä pidemmälläkään reissulla, jos ulkolämpötila oli alle -10 astetta.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Nyt on kuukauden verran ollut perheessä 147 aiemman 156:n kaverina, ja kun oli sopivasti nuo pakkaset tuossa niin voin todeta että ainakin tämä neljäseiska lämpiää vieläkin paremmin kuin 156.
Viisiovinen 147 on kiven alla, joten jos selaista mielit niin varaa aikaa etsintään. Itsekin sellaista hain, mutta tinkasin takaovet pois kun kaikki muu osui kohdalleen.
Öljynkulutus tuntuu olevan hyvin yksilöllistä, mun 156 syö parisen litraa kympillä, mutta 147 näyttäisi menevän ilman välitankkausta. Tosin vasta vajaa pari tonnia tarkkailtu enkä tiedä mitä öljyä siellä tällä hetkellä on.
Viisiovinen 147 on kiven alla, joten jos selaista mielit niin varaa aikaa etsintään. Itsekin sellaista hain, mutta tinkasin takaovet pois kun kaikki muu osui kohdalleen.
Öljynkulutus tuntuu olevan hyvin yksilöllistä, mun 156 syö parisen litraa kympillä, mutta 147 näyttäisi menevän ilman välitankkausta. Tosin vasta vajaa pari tonnia tarkkailtu enkä tiedä mitä öljyä siellä tällä hetkellä on.
Alfa147
Omassa alfassani ei kyllä tyhjäkäynti seilaa vm2006...omallani olen nyt ajanut n.11000km,ja täytyy sanoa että hyviä kilometrejä ovat olleet...öljyn kulutusta olen seurannut,ja hieman on kyllä mittatikussa oljy vajentunut..suosittelen kyllä lämpimästi alfaa...
t.esa
t.esa
Niin, ei ole omakohtaista kokemusta selestä koeajoja enempää. Mutta mitä olen sivusta seurannu esim. deltassa (tunnen suht hyvin pari rasvaria sieltä) niin eivät he seleä ole ylistäneet. Uutena toimii varmasti mutta vanhemmiten alkaa präkäämään. Kalliiksi tulee korjauttaa omalla rahalla. Nimenomaan korjauttaa koska itsediagnoosit ovat melko vähissä.
Palstalla on muutama selen vannoutunut käyttäjä ja muutama selen hyljeksiä. Minä niistä yksi.
Osta Alfa, saat varmasta Puntoa paremman ja tyylikkäämmän kulkineen. Löytyy cittarin p-paikalta tavis korollaa paremmin. Saat kaupan päälle muiden kanssa autoilijoiden hyljeksinnän ja tukun "varmaa tietoa" omaavia työkavereita ja naapureita.
Palstalla on muutama selen vannoutunut käyttäjä ja muutama selen hyljeksiä. Minä niistä yksi.
Osta Alfa, saat varmasta Puntoa paremman ja tyylikkäämmän kulkineen. Löytyy cittarin p-paikalta tavis korollaa paremmin. Saat kaupan päälle muiden kanssa autoilijoiden hyljeksinnän ja tukun "varmaa tietoa" omaavia työkavereita ja naapureita.
Jos nykytekniikkaa pelkää, niin kannattaa hankkia kuplavolkkari, ei ole paljon sähköjä eikä hydrauliikkaa, mitä ny jalkajarru.
Samat tuntuu olevan Boschit ym. kaikissa nykykulkineissa ja pelittää sen mitä pelittää.
Samat tuntuu olevan Boschit ym. kaikissa nykykulkineissa ja pelittää sen mitä pelittää.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Alfaa hankkimassa?
Älä nyt pelkäämään ala se stressaa. Nostan aina pipoa jos päässä kun selealfan nään niinkuin Henry Ford vainaa alfan nähdessään. Itse hommaan jos hommaan 7femmaan ilmanpaineella toimivan lootan. 

Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
Alfaa hankkimassa?
Just joo, mutta hyvä jos joskus edes suorakytkytkyn.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka