159 JTDm ongelmia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

159 JTDm ongelmia

Viesti Kirjoittaja johansa »

26tkm auto toimi suht moitteitta (paitsi pikku nykimistä pakkasella ja duunin pysäköintihallissa sammunut päivän lämpimässä olleena muutaman kerran heti käynnistyksen jälkeen). Eilen lähdin ajelemaan aamulla Vantaalta Kankaanpäähän työreissulle ja vähän ennen määränpäätä ilmestyi keltainen symboli näyttöön ja teksti "Check Engine". Katoin ohjekirjasta et kyseessä häiriö polttoaineen ruiskutuksessa. Soitin Konalan DA:han ja sanoi että ajele vaan ja että luultavasti vain pakkanen kiusaa (ohjekirjassakin luki että autoa voi ajaa kunhan ei kiihdyttele ripeästi). No symboli poistui näytöstä kun auto oli tunnin parkissa. Kotimatkalla Ylöjärven kohdalla ohitin rekan ja symboli ilmestyi taas ja tehoja uupui selvästi. Pirkkalan ABC:n pihalle parkkiin ja konepelti ylös kun tuoksui palaneelle. Ei löytynyt mitään ihmeellistä ja yritin laittaa konepeltiä kiinni, pakkasesta johtuen ei sulkeutunut kunnolla ja lähdin ajelemaan varovasti kohti Tampereen Deltaa ettei konepelti hyppää tuulilasiin, huomasin myös samalla että lämmityslaitteen näyttö oli pimeenä kanssa (jiihaa!!!). Auto siellä suoraan työn alle. Vika oli "nokilukko" ja sen takia auto jotenkin tukossa. Lämmityslaitteen näyttökin pelasi taas kun auto hetken sisällä ja konepellinkin olivat saaneet paikalleen. Tänään lähdin aamulla ajelemaan kohti Lahtea ja pakkasta noin -20. Ajelin pihalta parisataa metriä kohti ekoja liikennevaloja. Auto sammui ja uusi käynnistys, sen jälkeen kaikki toiminut moitteetta. Kuten ylempänä mainitsin toi mystinen koneen sammuminen ihmetyttää kun auto ollut lämpimässä firman pysäköintihallissa päivän ja tehnyt sen kolme kertaa peräkkäin. Huomenna konttoripäivä, saa nähdä tekeekö päivän lämpimässä olleena taas saman. Niin ja mulla ei ole lohkolämppäriä vaan auto on katoksessa yöt ja siis "raakoja" pakkaskäynnistyksiä aamuisin. Kohta 30tkm huolto, täytyy yrittää pärjää siihen saakka.

johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja johansa »

Lueskelin vanhoja viestejä ja huomasin että "Rölli Ja Metsänhenki" kokenut saman "nokiloukun" jo muutaman kerran. Nyt ainakin tietää jatkossa mikä on ongelma, meinas tulla lämpimät housuun kun symboli ilmestyi näytölle. Jäi vaan mietityttään montako kilsaa uskaltaa autolla ajaa jos käy uudelleen sama homma, ettei tuu konevauriota vaikka pitkä takuu onkin.

heimo
Viestit: 93
Liittynyt: 10 Huhti 2006, 19:44

Viesti Kirjoittaja heimo »

johansa kirjoitti:Lueskelin vanhoja viestejä ja huomasin että "Rölli Ja Metsänhenki" kokenut saman "nokiloukun" jo muutaman kerran. Nyt ainakin tietää jatkossa mikä on ongelma, meinas tulla lämpimät housuun kun symboli ilmestyi näytölle. Jäi vaan mietityttään montako kilsaa uskaltaa autolla ajaa jos käy uudelleen sama homma, ettei tuu konevauriota vaikka pitkä takuu onkin.
Kenkää vaan Alfalle, se tykkää siitä. H

johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja johansa »

Mietin itsekkin, kun tulee työn puolesta ajettua 400-500mk lenkkejä pari kertaa viikossa rauhallisesti näin talviaikaan, että tossua lattiaan ahkerammin niin ei pääse karstoittumaan, tosta varmaan ollut kyse.

mavaan
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Loka 2005, 16:34

Viesti Kirjoittaja mavaan »

mutu: ohjekirjasta muistaakseni pitäisi löytyä aiheesta nimellä partikkelisuodatin tms.
---tähän jotain tekstiä---

heimo
Viestit: 93
Liittynyt: 10 Huhti 2006, 19:44

Viesti Kirjoittaja heimo »

johansa kirjoitti:Mietin itsekkin, kun tulee työn puolesta ajettua 400-500mk lenkkejä pari kertaa viikossa rauhallisesti näin talviaikaan, että tossua lattiaan ahkerammin niin ei pääse karstoittumaan, tosta varmaan ollut kyse.
olen kyllä itsekin huomannut kun nyt pakkasilla on tullut ajeltua paljon lyhyitä kaupunkiajoja, niin on esiintynyt outoa väännön puutetta 2 vaihteella. Syytä en tiedä?

johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja johansa »

Eilen taas sama homma kuin viime viikolla. Aamulla Kohti Tamperetta lähdin Vantaalta ajelemaan, vähän ennen Hyvinkäätä moottorin ruiskukseen liittyvä merkkivalo palamaan ja tehot alas. Ajelin Tampereen Deltaan ja 1,5h jälkeen auto takas alle. Viime viikolla nokiloukku, nyt oli polttoaineensuodatin "lähes" tukossa ja joku EBD-järjestelmän vika/häiriö. Soittivat Tampereelta Helsinkiin ja tehdas on kuulemma tietoinen talvihäiriöistä ja jotain korjausehdotusta tulossa "jossain vaiheessa". Kaikki kuulemma johtuu pakkasesta, nythän kelit on selvästi lämpimämmät, joten ehkä nää ongelmat rupee kohta helpottamaan. Ei kiinnosta hirveesti juosta viikottain huollossa noiden juttujen takia. Ajelen kummiskin sen verran pitkiä siivuja, että nyt on aina pelko p..sessä kun on reilusti pakkasta ja pitkä matka edessä.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Otsikko pitäisi muuttaa: 159 Dieselin ongelmia
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

heimo
Viestit: 93
Liittynyt: 10 Huhti 2006, 19:44

Viesti Kirjoittaja heimo »

Laku kirjoitti:Otsikko pitäisi muuttaa: 159 Dieselin ongelmia
En ole varma tuosta otsikosta. Tiedän monta bensa 159:ä jotka hyytyivät tässä pakkasilla... Mutta ei aleta haukkumaan meidän "omaa taloa".

ErkkiK
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Kesä 2006, 19:50

Viesti Kirjoittaja ErkkiK »

37.000 nyt mittarissa. Kovat pakkaset eivät aiheuttaneet korjaamolla käyntejä, mutta muutamia häiriöitä kuitenkin.

Moottorin ohjausyksikössä on uusin softa. Päivittämisen jälkeen kone käy kylmäkäynnistyksen jälkeen aikaisempaa siistimmin. Talli on, mutta auto ei sinne mahdu, joten lohkiksella lämmittelen, työmatka 30 km.

- Istuinlämmittimessä vain yksi asento tulikuuma tai off

- Jos pakkasta -30c ja enemmän, kone ei lämpene yli 70C. Ei vaikka ajaa 300 km.

- Pakkanen lauhtui vuorokaudessa -37C>-6C, 10 km ajelun jälkeen moottorin häiriövalo syttyi. Pysäytin auton 100 km päästä, kuitatakseni häiriön. No auto moitti öljyn määrää, oli syönyt 1,5 litraa. Soitto huoltoon ja epäilivät huohottimen jäätymistä ja öljyn menoa turbon kautta pakoputkeen, sekä lambdan haistaneen öljyn.. Niin siinä varmaan kävikin, koska öljyä ei ole sen jälkeen kulunut.

- Pakkanen lauhtui taas -25C>-5C, eka 5 km ei tehoja ollenkaan, ahtopaineet nolla. Liikkui vain kuuttakymppiä. Hetken päästä palautui normaaliksi.

- Ja taas lauhtui, kone käynnistyi, kävi tyhjäkäynnillä, sammui. Käynnistettäessä hörähti ja sammui. Minä jo katsoin vaimon Opelia, silläkö töihin;(. No onneksi muutaman minuutin odottelun jälkeen Alfa käynnistyi ja jäi käyntiin.

- Ajelin tuossa sitten rajoitinta vasten muutaman kilometrin, jotta noet yms. kakka palaisi pois...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

ErkkiK kirjoitti:- ei tehoja ollenkaan, ahtopaineet nolla. Liikkui vain kuuttakymppiä. Hetken päästä palautui normaaliksi
Oma tuliterä työrakkine VW Crafter tekee kovilla pakkasilla samaa.
Tässä tapauksessa syypää on jäätyvä pakokaasunkierrätysventtiili, eli egr-venttiili.
Tuli vaan mieleen, voisiko tuossa olla jotain samankaltaista takana.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja johansa »

Ei viikkoa ilman pikahuoltoa. Eilen ajelin Poriin päin ja noin 2 tunnin ajon jälkeen tuttu valo syttyi näyttöön. Tällä kertaa ei kummiskaan tehot laskeneet vaan auto toimi moitteitta. Iltapäivällä ajelin Delta Forssaan ja auto sisään. Diagnoosi: häiriö ilmamassamittarissa ja ekg-häiriö myös. Sanoivat että ilmamassamittari pitää vaihtaa mutta heillä ei ollut osaa hyllyssä joten soitin Delta Konalaan kun määräaikaishuolto ensi viikolla, joten tilaavat osan valmiiksi. Toivottavasti ongelmat loppuu sen jälkeen, puristaa juosta pikahuollossa joka viikko.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Täällä 159:ssä samat. EGR-venttiili sooloilee omiaan - alkoi vimosilla pakkasilla oksentamaan tekstiä näytölle "Have engine checked". Eilen oli määräaikaishuollossa ja osa tulee kuulemma sitten joskus.

Täytyy toivoa, että tehot ei huku sitten ihan väärässä paikassa. Vois poistaa koko partikkelipaavon sieltä välistä ja korvata sen rosteriputken pätkällä.

Vastaa Viestiin