164 TS polttoainemittarin hyytyminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
TS
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 03:29
Paikkakunta: Espoo

164 TS polttoainemittarin hyytyminen

Viesti Kirjoittaja TS »

Tankkasin perjantai-iltana tankin täyteen ja kun lähdin Esson pihasta liikkeelle, havaitsin epämiellyttävän ilmiön: ennen tankkausta 1/4 -arvoa näyttänyt polttoaineviisari ei hievahtanutkaan nollasta :?
Mahtaako muilla olla kokemuksia vastaavasta sekoamisesta? Olen nyt ajanut tankillisella <~600km eikä keltainen bensavalokaan ole vielä alkanut välähdellä --> lieneeköhän sekin levähtänyt samalla? Mistähän vikaa kannattaisi alkaa etsiä? Arvelisin sen löytyvän vähän turhankin läheltä bensatankkia...
Joitain kilsoja uskaltaa vielä ajella, sitten pitänee alkaa täyttämään tankkia vähän turhankin säännöllisesti kunnes vika löytyy :(

Avatar
Profil
Viestit: 109
Liittynyt: 25 Maalis 2003, 13:07
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Profil »

Tuossa jokinaika sitten kun 164 ei suostunut käynnistymään tuli tehtyä mittauksia polttoainepumpun luona... olikohan siellä 2 vai 3 johtoa / liitintä, joista yhden irrottaminen vaikutti polttoainemittariin. Eli takorontissa oleva huoltoluukku auki niin siellä on ainakin tankilta mittarille menevä johto käden ulottuvilla.

Sitä en sitten tiedä onko vika siellä tai miten se korjataan 8)
Renault Laguna 1999, Punto 55 1996

TS
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 03:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TS »

Kiitos vinkistä -pitääpä sitten aloittaa niiden piuhojen ronkkiminen. Onko jollain muuten havaintoa 164n polttoainemittarin toimintaperiaatteesta; kelluuko tankissa kenties jonkinlainen koho jonka korkeus muunnetaan mittarille jännitteeksi/ virraksi?, vai miten homma oikein etenee? Ja onko polttoaineen loppumisen varoitusvalo polttoainemittarista riippumaton elementti, vai lieneekö sekin levähtänyt samalla? (Ainakin testipainiketta painettaessa keltainen bensavalo syttyy ihan kiltisti.) Noh, kohtahan se selviää kun Alfa hyytyy bensanpuutteeseen :?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä siellä tankissa pitäisi olla jonkin sortin koho, johon yhdistetyn potentiometrin resistanssi muuttuu kohon asennon mukaan. Tarkemmin en ole tutkinut.
- Epäkelpokeräilijä -

TS
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 03:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TS »

Sain vian "korjattua": poistin roinat takakontista, avasin tankin huoltoluukun ja räpläsin hetken kaikkia mahdollisia piuhoja. Kun sitten vielä kerran laitoin virrat päälle, lähti polttoainemittarin viisari iloisesti ylös :-D Ei kun kannet kiinni ja kovaan ajoon...

Vastaa Viestiin