Q2
Valvoja: Moderators
Q2
Tuonne uutisiin laitoin jo viittauksen Alfan uuteen kaksivetoisiin suunnittelemasta Torsen lukkoperästä.
Ymmärrän kyllä, että suurin osa täällä toivoisi Alfan vain mahdollisimman nopeasti lopettavan harhaoppisen syrjähyppynsä etivetoisten maailmaan. Mutta ensimmäinen takaveto pitkään aikaan on kallis Maseratin pohjalle tehty 8C, joten tulemme näkemään vielä monia etuvetoisia Alfoja.
Siihen nähden tämä keksintöhän on viimeisen päälle sopiva! Vai mitä? Vetelemätön, vaikkapa 300 heppainen etuveto... nam
Ymmärrän kyllä, että suurin osa täällä toivoisi Alfan vain mahdollisimman nopeasti lopettavan harhaoppisen syrjähyppynsä etivetoisten maailmaan. Mutta ensimmäinen takaveto pitkään aikaan on kallis Maseratin pohjalle tehty 8C, joten tulemme näkemään vielä monia etuvetoisia Alfoja.
Siihen nähden tämä keksintöhän on viimeisen päälle sopiva! Vai mitä? Vetelemätön, vaikkapa 300 heppainen etuveto... nam
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Hieman ohuet on omat tiedot näistä LSD, torsen, yms. Olen kyllä hakenut tietoa mutta aika teoriatasolla yleensä liikutaan. Olin aiemmin siinä luulossa että vetelyä esiintyy vähemmän lsd ja torsen lukollisessa kuin lukottamassa, mutta joidenkin lähteiden mukaan vetelee vielä enemmän Riippuuko asia toteutusperiaatteesta, vai kytkimen säädöistä/torsenin "vääntö suhteesta" (mikä lie oikea suomenkielinen termi)
Itseä ainakin kiinnostaa ihan oikeasti moisen asentaminen (tai oikeastaan asennuttaminen ) Ähtävän gurun mukaan Tuo Alfan Q2 käy kaikkiin 6-vaihteisiin Alfoihin. Olis kiva jos varsinkin ne joilla on oikeaa ajokokemusta osallistuisi keskusteluun
Itseä ainakin kiinnostaa ihan oikeasti moisen asentaminen (tai oikeastaan asennuttaminen ) Ähtävän gurun mukaan Tuo Alfan Q2 käy kaikkiin 6-vaihteisiin Alfoihin. Olis kiva jos varsinkin ne joilla on oikeaa ajokokemusta osallistuisi keskusteluun
Ayrton Senna da Silva forever
No helkutti, kävin siellä viime viikolla. Kiinnostaa myös kommentit, mutta niitä lienee lukon harvinaisuuden takia harvassa. Ellei ole hävyttömän hintainen, niin tuo jos mikä olisi Alfa-tuunausta!Wile E. Coyote kirjoitti:Itseä ainakin kiinnostaa ihan oikeasti moisen asentaminen (tai oikeastaan asennuttaminen ) Ähtävän gurun mukaan Tuo Alfan Q2 käy kaikkiin 6-vaihteisiin Alfoihin. Olis kiva jos varsinkin ne joilla on oikeaa ajokokemusta osallistuisi keskusteluun
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Kelju K:
Alfaownerin GTA-forumilla on pitkällinen keskustelu eri tyyppisistä tasauspyörästön lukoista:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gta ... order.html
Valaisisikohan se asiaa?
Alfaownerin GTA-forumilla on pitkällinen keskustelu eri tyyppisistä tasauspyörästön lukoista:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gta ... order.html
Valaisisikohan se asiaa?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kiitti vinkistä. Tuota ketjua en ollut huomannutkaan. Jotain toista yhtä mammuttimaisen pitkää silmät ristissä selasin taannoin.
Moni tuntuu olevan sitä mieltä että lsd on parempi radalla (miksi?) ja torsen kadulla. Lsd ainakin kuluu/vaatii sitten säätöä myöhemmin. Toisekseen pitää hassua rutinaa/naksuntaa ja sen kai huomaa aika selvästi kun se "ottaa kiinni" Torsen kai siirtää vääntöä jo ennen kuin pito menetetään. Q2 on torsen joten siinä mielessä kuulostaa hyvältä. Asennuskulut ovat kyllä huomattavat koska siinä koko päivä vierähtää, ja enemmänkin jos tulee ongelmia...
Vaimon pehmittäminen on jo aloitettu ja sellaista vihertävän keltaista valoa näyttäisi olevan juuri nyt
Moni tuntuu olevan sitä mieltä että lsd on parempi radalla (miksi?) ja torsen kadulla. Lsd ainakin kuluu/vaatii sitten säätöä myöhemmin. Toisekseen pitää hassua rutinaa/naksuntaa ja sen kai huomaa aika selvästi kun se "ottaa kiinni" Torsen kai siirtää vääntöä jo ennen kuin pito menetetään. Q2 on torsen joten siinä mielessä kuulostaa hyvältä. Asennuskulut ovat kyllä huomattavat koska siinä koko päivä vierähtää, ja enemmänkin jos tulee ongelmia...
Vaimon pehmittäminen on jo aloitettu ja sellaista vihertävän keltaista valoa näyttäisi olevan juuri nyt
Ayrton Senna da Silva forever
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Näin olen myös lukenut, mutta kiva kuulla samansuuntaisia kommenttejaGasolina kirjoitti:Olen ajanut samaa autoa(ei alfaa) sekä torsenilla, että kitkalukolla varustettuna. Ero on todella huomattava torsenin eduksi, ei levitä mutkissa ja pito säilyy silti myös sisäpyörässä.
Nimim. "Jeppaa":lla on lsd ja aiheesta olemme jo hieman turisseet. Herra voi itse tähän julkisestikin kehua "vaikka" lsd onkin
Juu, niin ja tosiaan veteleekö enemmän vai vähemmän vapaa/lsd/torsen?
Edit: No nyt vihdoin törmäsin hyvään selitykseen:
"Torque steering:
Torque steering is an effect in front wheel drive cars caused by large amounts of torque affecting steering in such a way as to make the front wheels "squirm" (oscillate) from side to side under heavy acceleration, noticeable to the driver by the steering wheel being tugged back and forth by the wheels. A significant amount of this effect can be engineered out of front-wheel drive cars by using a double wishbone suspension or an advanced multi-link suspension.
Torque steer is mainly caused by uneven half shafts between the transaxle and wheels. When excessive torque is applied, the longer half shaft flexes more than the shorter one, thus causing one wheel to momentarily spin more slowly than the other, resulting in a steering effect. Ford engineered a simple method of reducing torque steer on its front wheel drive cars by expanding the transaxle to equalize the lengths of the half shafts.
Torque steer can also be caused when the steering axis of the wheel does not pass through the center of the contact point, where the tire meets the ground; i.e. when steering the stationary car, the center of the contact point of the tire on the ground should not move. However, most wheels are offset, and when steered, the front hub assembly rotates on the bottom ball joint, causing the front wheels to move slightly backward or forward on the ground. This slight movement is magnified by the power of the car when driving, due to the steering assembly and struts being under load. Therefore, when power is applied to the wheels and one wheel hits a bump, the offset of the wheel amplifies this, causing the car to pull toward that side.
Automobile manufacturers sometimes offer a helical Torsen limited-slip differential option on front-wheel drive vehicles, which helps to reduce the amount of torque steer and improves cornering. A helical Torsen limited-slip differential offers a responsive, proactive torque transfer from the faster moving wheel to the slower moving wheel, which improves traction on slick and uneven roads."
http://www.answers.com/topic/torque-steering
Viimeksi muokannut Wile E. Coyote, 20 Helmi 2007, 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ayrton Senna da Silva forever
Vetelystä on vaikea sanoa. Ehkä kuitenkin torsen tuntui paremmalta myös siinä suhteessa. Ilman lukkoa en kyseistä autoa ajanut ollenkaan, joten siitä en osaa mitään sanoa.
Nämä kokemukset on kilpa-autosta ja katukäyttöön ainakin itse ottaisin torsenin. Ainoa mieleen tuleva heikkous oli kestävyys. Parin hajonneen torsenin jälkeen oli pakko siirtyä kitkaan.
Nämä kokemukset on kilpa-autosta ja katukäyttöön ainakin itse ottaisin torsenin. Ainoa mieleen tuleva heikkous oli kestävyys. Parin hajonneen torsenin jälkeen oli pakko siirtyä kitkaan.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Vaikka minun mielipide tassa ei ole kovin yleinen, niin minun mielestani Alfan voi hyvinkin olla etuvetoinen kunhan alustan saadot tehdaan kunnolla.
Youtubessa oli Topgearin koeajo 147GTA Turbo deltan sarjalla ja koneelta irtosi jotain 330 heppaa ilman mitaan Q2 ja muita lukkoja. Ja arvatkaa mita, se oli nopeampi radalla kuin takavetoinen M3. Ilmanmuuta nain pitais tehda autoja
P.S. lahiaikoina tulen kirjoittamaan ilman suomi aaa ja ooo kun kone taysin
Youtubessa oli Topgearin koeajo 147GTA Turbo deltan sarjalla ja koneelta irtosi jotain 330 heppaa ilman mitaan Q2 ja muita lukkoja. Ja arvatkaa mita, se oli nopeampi radalla kuin takavetoinen M3. Ilmanmuuta nain pitais tehda autoja
P.S. lahiaikoina tulen kirjoittamaan ilman suomi aaa ja ooo kun kone taysin
Nothing beats cubic inch
Torsenissa on ainakin se hianous että kun toinen rengas nousee irti maanpinnasta niin auto käyttäytyy kuin lukoton. Eli tämä on se syy miksi kisatouhuissa lukosta enemmän tykkäävät mutta riittävällä ulosjoustolla varisnkin kadulla tuo o tuskin mikään ongelma. Itse olen jonkin verran torsenilla olevaa autoa radalla ajanut ja mä ainakin tykkäsin (mutta vertailua levylukolliseen ei ole). Kadulle mielestäni todella mukava valinta valinta ja kai sellainen siksi eteisessä tulevaa jatkokäyttöä odotteleekin . Ehkä se jo kymmenen vuoden päästä on jossain käytössäWile E. Coyote kirjoitti: Moni tuntuu olevan sitä mieltä että lsd on parempi radalla (miksi?) ja torsen kadulla.
Niin ja ei tuo kampe ainakaan vedellyt mutta ehkä asiaan vaikuttaa sekin että autossa ei ollut kumia missään kohtaa eturipustuksia ja tehoa liian vähän . Harrastajakolleegan tehokkaampi kampe torsenilla taas mielestäni vetelee jonkin verrankin joten ei siitä tuolla kokonaan eroon pääse mutta se ihanuus tuolla tulee että auto oikeen imaisee sisäkurviin ja puskeminen on käytännössä tipotiessään. Ja kyllähän nyt etuvetoisen auton vähän pitääkin vedellä .
Juu matopyörien kuluminen ei ole mitenkään tavatonta ja siksi about 10-15 vuotta sitten Celican takatorseneita olikin hyvin liikkeellä - "vähän" käytettyinä. Kas kun vahtelivat niitä kulumisen takia joka ralliin ainakin N-ryhmässä. Siihen mulkosilmäseen malliin piti tulla asiaan kuulemma jotain parannusta joten niistä niitä ei tainnut enää niin paljoa jäädä ylitte .
Tuossa Autodelta GTA:ssa on joku Autodeltan virittämä lukkosysteemi, en tiedä mitä tyyppiä se on. Ilmeisesti aika isojakin muutoksia tehty alustaan ja voimansiirtoon tuonkin ajettavuuden aikaan saamiseksi.TestarosaFinland kirjoitti:Youtubessa oli Topgearin koeajo 147GTA Turbo deltan sarjalla ja koneelta irtosi jotain 330 heppaa ilman mitaan Q2 ja muita lukkoja.
Heitetään nyt oma lusikka sekaan soppaan.. Kyllähän meikäläisellä on lukko tuossa omassa V6:ssa. Naksuu ja nykii & vetelee kadulla ajettaessa jos antaa vaan pintakaasua käännettäessä, sinänsä hieman työläämpää tulee ajamisesta, mutta radalla on kyllä pirun hauska päästellä, kun takavetoisetkin tulee mutkissa perä edellä vastaan =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Mistä moisen hommasit? Talvella antaisi veto lisää kivasti?Jeppaa kirjoitti:Heitetään nyt oma lusikka sekaan soppaan.. Kyllähän meikäläisellä on lukko tuossa omassa V6:ssa. Naksuu ja nykii & vetelee kadulla ajettaessa jos antaa vaan pintakaasua käännettäessä, sinänsä hieman työläämpää tulee ajamisesta, mutta radalla on kyllä pirun hauska päästellä, kun takavetoisetkin tulee mutkissa perä edellä vastaan =)
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
Kertokaas newbielle miten nämä Alfan Q-kirjaimet oikein menee. Q2 on ilmeisesti Torsen mallin 2-vetoinen ja Q4 on neliveto, vai? Mites sitten nämä laatikkopuolen Q:t puolestaan, Q-system automaattilaatikko? Ihan pihalla ...
edit: btw. jostain varmaan löytyy faq, jossa olis aukaistu muitakin lyhenteitä? (JTD, JTDM, JTS...)
edit: btw. jostain varmaan löytyy faq, jossa olis aukaistu muitakin lyhenteitä? (JTD, JTDM, JTS...)
QV=Quadrifoglio Verde (varustetaso, yleensä myös tehoa enemmän)
Q4=Quadrifoglio 4, neliveto (33 Q4 (92->), 155 Q4,164 Q4, Torsen C: 156 Q4, 159 Q4 ja Brera Q4)
Q2=Torsen tasauspyörästö edessä (147 JTD, GT JTD), tai elektroninen Q2 uudemmat Alfat
Q-system= automaattivaihteisto, käsivalintantamahdollisuus (156)
Q-Tronic= automaattivaihteisto, käsivalintantamahdollisuus (159)
Q4=Quadrifoglio 4, neliveto (33 Q4 (92->), 155 Q4,164 Q4, Torsen C: 156 Q4, 159 Q4 ja Brera Q4)
Q2=Torsen tasauspyörästö edessä (147 JTD, GT JTD), tai elektroninen Q2 uudemmat Alfat
Q-system= automaattivaihteisto, käsivalintantamahdollisuus (156)
Q-Tronic= automaattivaihteisto, käsivalintantamahdollisuus (159)
Viimeksi muokannut V6, 10 Loka 2010, 18:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Muukkonen sen asenteli särkyneen vakiotasauspyörästön tilalle 2005 syksyllä/talvella. En tarkalleen edes tiedä mistä he sen hommasivat, mutta siellä se nyt on. Albumissa on kuva vakiosta ja lukosta vierekkäin. On tuolla talvella helpompi lähteä liikkeelle esim. liikennevaloista, kun ei tarvitse murehtia siitä,että molemmat pyörät ovat varmasti pitävällä pinnalla, riittää, että toinen on... Tosin vetelyähän siitäkin aiheutuu... Itse sain liukkailla keleillä olla aika varovainen sen kanssa, kun peruutin parkkiruudusta pois. Parkkiruudun kohdalla piha viettää hieman vasemmalle alaspäin ja jos päästin jomman kumman pyörän sutaisemaan niin siitä seurasi lukon aktivoituminen, molempien renkaiden täydellinen pidon menetys ja keulan siirtyminen sivusuunnassa naapuripaikan ruutuun alamäen suuntaan... Sanoisin,että pääosin tuo lukko on tehnyt alfalla ajamisesta hauskempaa jos osaa olla välittämättä tuosta nykimisestä ja naksumisesta. Tosin jos olisin noiden päälle enemmän ymmärtänyt silloin, kun tuo lukko laitettiin, niin torsenin olisin minäkin laitattanut sinne, mutta ihan tyytyväinen olen tuohon nykyiseenkin.Kirkinen kirjoitti:Mistä moisen hommasit? Talvella antaisi veto lisää kivasti?Jeppaa kirjoitti:Heitetään nyt oma lusikka sekaan soppaan.. Kyllähän meikäläisellä on lukko tuossa omassa V6:ssa. Naksuu ja nykii & vetelee kadulla ajettaessa jos antaa vaan pintakaasua käännettäessä, sinänsä hieman työläämpää tulee ajamisesta, mutta radalla on kyllä pirun hauska päästellä, kun takavetoisetkin tulee mutkissa perä edellä vastaan =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Jep, juurikin näin. Näkee tuossa albumissa olevasta kuvastakin mielestäni, että kyseessä ei ainakaan torsen-lukko ole. Näin talvella tuota nykimistä ei tietenkään esiinny kovin paljoa, kun kitka renkaiden ja tien välillä on pienempi kuin kesällä =) Tosin varovainenkin saa olla välillä, ettei esim moottorijarrulla risteyksessä käännyttäessä pääse lukko aktivoitumaan, koska silloin mennään tangentin suuntaan =) Isoilla teillä on helpompi ohitella rekkoja ja muuta jos kaistojen välissä on vaikka loskaa tai vastaavaa, käyttäytyy rauhallisemmin ja saa kiihdytettyä hyvin, kun molemmat pyörät vetää tasaisesti.Wile E. Coyote kirjoitti:Jeppaa kirjoitti:jos osaa olla välittämättä tuosta nykimisestä ja naksumisestaTuosta päättelin että kyseessä lienee lsd joka kytkeytyy/irrottaa? Torsen kait toimii aikas "huomaamatta"alfista kirjoitti:Eli sinulla on kitkalukko, ei Torsen?
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
Onko tämä ymmärrettävissä niin, että toisen pyörän pyöriessä vapaasti, ei voimaa välity ollekaan? Kuulostaa nurinkuriselta, kun käsittäkseni suurempi vääntö pitäisi olla aina paremmin pitävällä puolella.-HH- kirjoitti: Torsenissa on ainakin se hianous että kun toinen rengas nousee irti maanpinnasta niin auto käyttäytyy kuin lukoton.
edit: tässä lienee selitystä, eli jos käytännössä ylönostetuun pyörään menevä voima lähentelee nollaa, niin vaikka sen kertoisi kolmella (esimerkiksi TBR = 3:1), niin sekin lähenee nollaa. Tuo voisi siis tapahtua tarpeeksi isolla pitoerolla, vaikkei pyörä nousisi ilmaankaan (jää vs. asfaltti tms.)
Tämänkin tiedon tarjosi Wiki :)
When the traction difference exceeds the TBR, the slower wheel receives the tractive torque of the faster wheel multiplied by the TBR, any extra torque remaining from applied torque contributes to the angular acceleration of the faster wheel.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kyllä se niin menee. Jos kuitenkin käy niin, että mutkassa on sisäfillari ilmassa niin tilanne on paljon helpompi hallita, jos se ulompi ei vedä eli pitoa on vielä siellä.Joksa kirjoitti:Onko tämä ymmärrettävissä niin, että toisen pyörän pyöriessä vapaasti, ei voimaa välity ollekaan? Kuulostaa nurinkuriselta, kun käsittäkseni suurempi vääntö pitäisi olla aina paremmin pitävällä puolella.-HH- kirjoitti: Torsenissa on ainakin se hianous että kun toinen rengas nousee irti maanpinnasta niin auto käyttäytyy kuin lukoton.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ei se nyt niin paha hinta ole jos sen laittaa uudempaan autoon, luulin että olisi ollut kalliimpi. Hinta uutena on varmaan aika paljon isompi olettaisin? Onko tuo hinta sama kaikille autoille ja koneille vai vain JTD:hen?Wile E. Coyote kirjoitti:Sanoi että kyllä siinä päivä vierähtää. 6-8h? x€ Ihanan kallista
Mitä tulee siihen onko pyörä ilmassa vai ei, niin taitaa tapahtua aika harvoin katuautoissa Ennemmin sisempi pyörä meinaa suttaa tyhjää kun paino siirtyy ulkorenkaaseen mutta ei se taida ihan ilmaan nousta jolloin voima tolla lukolla siirtyy sinne pitävämmälle pyörälle.
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Aftonbladetin jutussa 147 Q2:sta mainitaan lisähinnaksi ainoastaan 10.000 SEK ja mukaan tulee muutakin hauskaa. Maahantuojan hintalistoilta tuota ei voi vielä varmistaa. Mutta tällaiset hinnoittelukysymykset ovat tietysti varsin maakohtaisia. Kovasti kehuvat muuten, puhuvat 147:an uudesta tulemisesta.Rolle kirjoitti:Ei se nyt niin paha hinta ole jos sen laittaa uudempaan autoon, luulin että olisi ollut kalliimpi. Hinta uutena on varmaan aika paljon isompi olettaisin? Onko tuo hinta sama kaikille autoille ja koneille vai vain JTD:hen?Wile E. Coyote kirjoitti:Sanoi että kyllä siinä päivä vierähtää. 6-8h? x€ Ihanan kallista
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 80,00.html
Kaikkiin 6 pykäläisiin ymmärtääkseni. Voisi olla errrittäin ok GTA:ssa. Ei minulle kyllä vielä selvinnyt tuo lukon toiminta... häviääkö veto kun toinen rengas irti...Rolle kirjoitti:Ei se nyt niin paha hinta ole jos sen laittaa uudempaan autoon, luulin että olisi ollut kalliimpi. Hinta uutena on varmaan aika paljon isompi olettaisin? Onko tuo hinta sama kaikille autoille ja koneille vai vain JTD:hen?
Mitä tulee siihen onko pyörä ilmassa vai ei, niin taitaa tapahtua aika harvoin katuautoissa Ennemmin sisempi pyörä meinaa suttaa tyhjää kun paino siirtyy ulkorenkaaseen mutta ei se taida ihan ilmaan nousta jolloin voima tolla lukolla siirtyy sinne pitävämmälle pyörälle.
Ellei kyseessäole Torsenin racemaster, jossa on lisäksi kitkapinnat. http://www.torsen.com/products/T-2R.htmRolle kirjoitti: Irti maasta kyllä eli pyörii vapaasti, mutta jos vain sutii niin ei. Muutenhan se olisi ihan hyödytön vehje.
Q2 ei näytä olevan tuon tyyppinen, mutta kuten mainittu ei liene katuautossa ihan niin suuri ongelma (joka tapauksessa kertaluokkia parempi kuin normaali avoin perä)
tai kuskiLaba kirjoitti: Häviää, ellei autossa ole jotain ESP:tä joka osaa jarruttaa sitä ilmassa olevaa pyörää.
Lontoonkielisellä voorumilla spekuloitu jälkiasennusta monen sivun verran:
http://www.alfaowner.com/Forum/tuning-a ... -alfa.html
Samasta ketjusta löytyi tämäkin:
http://www.ahmotorsports.co.uk/brkandchassparts.htm
220 puntaa ei kuullosta pahalta (+ ALV).
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Ja 166 Sportronic mun tän hetken unelma-AlfaV6 kirjoitti:QV=Quadrifoglio Verde (varustetaso, yleensä myös tehoa enemmän)
Q4=neliveto (33 Q4 (92->), 155 Q4,164 Q4, 156 Q4, 159 Q4 ja Brera Q4)
Q2=Torsen tasauspyörästö edessä (147 JTD, GT JTD)
Q-system= automaattivaihteisto, käsivalintantamahdollisuus (156)
Q-Tronic= automaattivaihteisto, käsivalintantamahdollisuus (159)
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Tuo Torseni olisi sitten se vaihtoehto autonvaihdolle, ainakin halvempiWile E. Coyote kirjoitti:Kuten ylempänä jo kirjoitin niin Runen mukaan käy kaikkiin Alfan 6-vaihteisiin.
Vaikka aika hyvin tuo VDC ja ASR puree liukkaallakin. Mutta ei kai lisäpito ole pahasta
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Arvaa kenen autosta mulle tuli hirvee hinku 166:eenitalia kirjoitti:
Hmm...täytyisiköhän ruveta harkitsemaan kyseistä vempainta tuohon meidän isompaan kulkineeseen...
Pakko ottaa taas lasi Chiantia (159-ajopalkka) että kestää tätä tuskaa
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Omasta kilerasta olis näillä näkymin tulossa Q2...
Palaan astialle kun homma varmistuu.
Palaan astialle kun homma varmistuu.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Laitetaans tähän threadiin omat jorinat.
Selvisi tuossa viikko sitten mistä johtuu ajoittainen
naksuminen vedon ollessa päällä...laatikossa väljä
perä. Milanon kundit sanoivat että laatikolla voi
ajaa normiajoa vaikka kuinka mutta rata-ajo on sitten
riskipeliä. Ja näinhän se varmasti on.
Tapana ei ole jäädä tuleen makaamaan ja
voivottelemaan eli jos ja kun laatikkoremppaan
ryhdytään niin sitten samalla lyödään Torsen kiinni!
Torsen kustantaa n. 600e Milanon tai Muukkosen kautta,
englantilainen ahmotorsports ei ole vielä vastannut
kyselyyni...n. 350e + alv. + rahti = ? Tai jotain.
Milano tarjoaisi käytettyä vaihtolootaa jonka kilometreistä
ei ole minulla vielä hajua(forumilaisen?) ja josta tasauspyörästö
pashana - olisi kuulemma nopeampaa?vaan ei halvempaa)
lyödä Torsen kiinni siihen ja vaihtaa oman laatikon tilalle..
1000e pyyntö laatikosta jos oikein ymmärsin.
Ja jos oikein ymmärsin niin ei tule kauppoja!
Oman laatikon kunnosta en osaa oikein sanoa, sillä on ajettu
127tkm, pakin ja ykkösen päälle menon kanssa välillä vaikeuksia
(ominaisuus?) ja viime aikoina havaittavissa pientä "yliliikettä",
ikäänkuin laatikossa joku antaisi hieman perään...tämä tulee
ilmi lähinnä pakille vaihdettaessa. Mieluusti käyttäisi omaa laatikkoa
jos edellä mainitut oireet eivät raadin mielestä ole hälyttäviä /
liittyvät väljään perään / laatikko kestää rata-ajon rääkin
tulevaisuudessa. Tehdaskorjatun näemmä saisi Saksasta
n. 1200e + rahti mutta mutta..
Kommentteja aiheesta, mitä kannattaisi tehdä ja missä?
Selvisi tuossa viikko sitten mistä johtuu ajoittainen
naksuminen vedon ollessa päällä...laatikossa väljä
perä. Milanon kundit sanoivat että laatikolla voi
ajaa normiajoa vaikka kuinka mutta rata-ajo on sitten
riskipeliä. Ja näinhän se varmasti on.
Tapana ei ole jäädä tuleen makaamaan ja
voivottelemaan eli jos ja kun laatikkoremppaan
ryhdytään niin sitten samalla lyödään Torsen kiinni!
Torsen kustantaa n. 600e Milanon tai Muukkosen kautta,
englantilainen ahmotorsports ei ole vielä vastannut
kyselyyni...n. 350e + alv. + rahti = ? Tai jotain.
Milano tarjoaisi käytettyä vaihtolootaa jonka kilometreistä
ei ole minulla vielä hajua(forumilaisen?) ja josta tasauspyörästö
pashana - olisi kuulemma nopeampaa?vaan ei halvempaa)
lyödä Torsen kiinni siihen ja vaihtaa oman laatikon tilalle..
1000e pyyntö laatikosta jos oikein ymmärsin.
Ja jos oikein ymmärsin niin ei tule kauppoja!
Oman laatikon kunnosta en osaa oikein sanoa, sillä on ajettu
127tkm, pakin ja ykkösen päälle menon kanssa välillä vaikeuksia
(ominaisuus?) ja viime aikoina havaittavissa pientä "yliliikettä",
ikäänkuin laatikossa joku antaisi hieman perään...tämä tulee
ilmi lähinnä pakille vaihdettaessa. Mieluusti käyttäisi omaa laatikkoa
jos edellä mainitut oireet eivät raadin mielestä ole hälyttäviä /
liittyvät väljään perään / laatikko kestää rata-ajon rääkin
tulevaisuudessa. Tehdaskorjatun näemmä saisi Saksasta
n. 1200e + rahti mutta mutta..
Kommentteja aiheesta, mitä kannattaisi tehdä ja missä?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Palstalaisilla joilla Q2 asennettuna, käyttökokemuksia kiitos.
Itsellä on GTV:n kytkimen ja mahdollisesti laatikon avaaminen edessä joten Q2:sen voisi laittaa samaan aikaan, työkustannus ei siitä lisääntyis kovin paljon. Kannattaako laittaa kun osan kustannus olisi luokkaa 400 eur + rahti? Ei ole tarkoitus käyttää radalla, lähinnä ripeään katukäyttöön.
Itsellä on GTV:n kytkimen ja mahdollisesti laatikon avaaminen edessä joten Q2:sen voisi laittaa samaan aikaan, työkustannus ei siitä lisääntyis kovin paljon. Kannattaako laittaa kun osan kustannus olisi luokkaa 400 eur + rahti? Ei ole tarkoitus käyttää radalla, lähinnä ripeään katukäyttöön.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
En muistanut tällaista Q2 ketjua laisinkaan. Hankintaketjuun ohimennen mainitsin aikanaan.
En jaksa tarkistaa montako kilometriä on nyt tullut mittariin Q2 kanssa mutta olisiko tuhansien puolella jo. Vaihdettiin kytkin remontin yhteydessä paikallisella pajalla. Ongelmia ei ollut mutta kokonais summa osineen meni yli 1k€ eli ei tuo ilmaista ollut. Jos kyse ei olisi Alfasta niin tuskin olisin satsannut yli 1/10 auton arvosta. Vaivattomia ovat kilometrit olleet. Ei tuota satunnainen tiedä autossa olevan. Mutkissa ja miksei risteyksistä lähtiessäkin voi antaa kaasua enemmän ja aiemmin. Toisin sanoen seuraa halukkaammin toivottua ajolinjaa. Ei vetele samalla tavalla kuin ennen, vaan uraisellakin tiellä jos sivuun vetää niin lähinnä kertaalleen jompaan kumpaa suuntaan. Voisi sanoa että auto ei tunnu niin etuvetoiselta. Positiivisessä mielessä (kuinkas muuten).
AREF:in talviajoissa tuntui vanhojen kitkojen kanssa päällimmäisenä pettymys. Eihän tästä tullutkaan nelivetoista Mutta jos katsoo uusimman entusiastin slalom aikoja niin kai tuosta pienen pieni apu oli. Itse otan tietenkin 90% kunniasta, menköön Q2 10%
En jaksa tarkistaa montako kilometriä on nyt tullut mittariin Q2 kanssa mutta olisiko tuhansien puolella jo. Vaihdettiin kytkin remontin yhteydessä paikallisella pajalla. Ongelmia ei ollut mutta kokonais summa osineen meni yli 1k€ eli ei tuo ilmaista ollut. Jos kyse ei olisi Alfasta niin tuskin olisin satsannut yli 1/10 auton arvosta. Vaivattomia ovat kilometrit olleet. Ei tuota satunnainen tiedä autossa olevan. Mutkissa ja miksei risteyksistä lähtiessäkin voi antaa kaasua enemmän ja aiemmin. Toisin sanoen seuraa halukkaammin toivottua ajolinjaa. Ei vetele samalla tavalla kuin ennen, vaan uraisellakin tiellä jos sivuun vetää niin lähinnä kertaalleen jompaan kumpaa suuntaan. Voisi sanoa että auto ei tunnu niin etuvetoiselta. Positiivisessä mielessä (kuinkas muuten).
AREF:in talviajoissa tuntui vanhojen kitkojen kanssa päällimmäisenä pettymys. Eihän tästä tullutkaan nelivetoista Mutta jos katsoo uusimman entusiastin slalom aikoja niin kai tuosta pienen pieni apu oli. Itse otan tietenkin 90% kunniasta, menköön Q2 10%
Ayrton Senna da Silva forever
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Tessussakin olisi kiva tälläinen " http://www.quaife.co.uk/Alfa-Romeo-156- ... fferential " onko tämä sama asia kuin Q2-torsen vai ihan jotain muuta?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"