Kävin koeajamassa 156 JTS selen, kysymyksiä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Kävin koeajamassa 156 JTS selen, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja BB »

Noniin. Kävi äsken koeajamassa 156 selen -04 ja 44tkm mittarissa. Auto tuntui ihan asialliselta mutta näköjään mulla oli liian kovat odotukset selespeedistä. Nyt kun olen käyttöautona ajellut mersun "normaalia" automaattia niin siihen tottuneena oli selen vaihtojen nykäykset ja kestotkin aika pettymys. Mielestäni pienillä kierroksilla sekä city että itse vaihtaen sele vaihto ihan ok ja vaan hieman mersua pahemmalla nykäyksellä mutta heti kun kiihdytti vähänkin reippaammin tuntui nykäys vaihtaessa ihan käsittämättömälle mersuun verrattuna. Teinkö jotain väärin? Onko kaasulla syytä huomioida vaihto jompaankumpaan suuntaan? Käytin hakua ja foorumin kirjotuksista ymmärsin että kaasua painettais ihan normaalin automaatin tapaan, sitä keventämättä.
Sinänsä sääli että sele oli pettymys kun vaihtohyvitys oli ihan kohdallaan ja alfalle olis myönnetty 2v-takuu. Vaimo tykkää että käyttöauto on automaatti ja itsekkin aika paljon jo siihen suuntaan kallistunut. Ja olishan se ollu oikeen merkkinenkin...
Kiitos vastaajille etukäteen ja hyvää viikonloppua kaikille!

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Selen tekniikasta sen enempää tietämättä olen kuullut että se vaatii vähän totuttelua että saa nykäisyt pois...

Mutta tämä vain "huhua" :?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Eihän se tietenkään yhtämukava ole kuin tehot hukkaava momentinmuunnin, mutta aika nopeasti siihen tottuu. Tasakaasulla vaan ajelee, ei siihen oikein muita kikkoja ole. Lähinnä aluksi oli outoa, kun ei itse ollut oppinut vaihtokohtia, eli vaihto tuli pienenä yllätyksenä.

Mielestäni kuitenkin huomattavasti manuaalia kätevämpi ja periaatteessa taloudellisempikin. "Oikeasta" automaatista ei ole paljoa kokemuksia, mutta kuulopuheiden mukaan mersun automaagit ovat siitä mukavimmasta (luistavimmasta) päästä ja muiden merkkien normaalitkin automaagit tuntuvat nykiviltä. Nykypäästörajoitustrendeillä tuskin ainakaan mukavampaan suuntaan muuttuvat yleisesti ottaen.

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

Joksa kirjoitti:Eihän se tietenkään yhtämukava ole kuin tehot hukkaava momentinmuunnin, mutta aika nopeasti siihen tottuu. Tasakaasulla vaan ajelee, ei siihen oikein muita kikkoja ole. Lähinnä aluksi oli outoa, kun ei itse ollut oppinut vaihtokohtia, eli vaihto tuli pienenä yllätyksenä.

Mielestäni kuitenkin huomattavasti manuaalia kätevämpi ja periaatteessa taloudellisempikin. "Oikeasta" automaatista ei ole paljoa kokemuksia, mutta kuulopuheiden mukaan mersun automaagit ovat siitä mukavimmasta (luistavimmasta) päästä ja muiden merkkien normaalitkin automaagit tuntuvat nykiviltä. Nykypäästörajoitustrendeillä tuskin ainakaan mukavampaan suuntaan muuttuvat yleisesti ottaen.
No jotain tällasta mä vähän kelasinkin kun tosiaan ero noiden vehkeiden välillä oli aikamoinen. Mesessähän (w203) on kai joku ZF:fän loota ja kyllä se tosi nätisti vaihtaa.
Sellanen jäi vaivaamaan että en saanu 156 näytölle perus ajotietokonetta eli kulutus ym. tietoja? Pakkohan siinä sellanen on olla? Niillä keskikonsolin +/-/info napeilla kaikkea muuta löyty kyllä.

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Normaali ajossa sitä ajotietokonetta käytetään vasemmalla olevan valoviiksen päästä painelemalla. Trip B päälle niistä keskikonsolin kytkimistä niin saa joka reissulta keskikulutuksen ja tietenkin hetkellisen kulutuksen.

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Moro, olen nyt vajaan vuoden ajanut selellä (vm 2000) ja on sanottava että pidän siitä kovasti. Automaattiin sitä ei pidä mielestäni verrata ollenkaan. Parasta on mielestäni moottorijarrutus, automatiikka huolehtii välikaasusta paremmin kuin moni kuski itse se osaisi tehdä ja äänet on kivat! Vaihde isompaan vaihtuu sitä nopeammin mitä enemmän kaasua on painettu, jos painat kaasun lähes pohjaan nykäys on aikamoinen. toisaalta kiihtyvyysarvot on samat kuin perusmanuaalilla. Mutta tosiaan jos lähdetään vertaamaan automaattiin ei tehdä oikeutta kummallekaan.

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

Joo kyllä vastausten perusteella tuntuu tosiaan siltä että olin liikaa vaan perusautomaattipäissäni kun sitä ajoin. Taidan käydä ajamassa sitä vielä uudestaan uudella asenteella ja pidemmän lenkin.

Avatar
Rocca
Viestit: 159
Liittynyt: 30 Syys 2004, 01:55
Car(s): 2000 GTV -74 ja 156 2.5 -98. Aprilia Moto 6.5, 159 & 147
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Rocca »

Itsellänä muutaman vuoden kokemus selestä ja maku joka siitä jäi, on hyvä. Ei tosiaan voi verrata tavan automaattiin, koska selessähän on ns. "kova laatikko", jota hallitaan tuolla sähköhydraulisella järjetelmällä. Se on sporttinen systeemi, ei mukavuudessa perinteisen automaatin luokkaa, mutta tarjoaa paljon muuta. Siellä on kivoja yksityiskohtia esim. se tunnistaa kiihdytystilanteessa "tarpeen", kuinka paljon kaasupolkimen liikeradasta on painettuna. Jos painettu on enemmän kuin 70%, vaihtaa se nopeammalla vaihdolla, muistaakseni 0,7s, muuten aina käytössä norminopeus n.1.5s . Jos kiihdyttää niin, että rpm lähestyy punarajaa, se vaihtaa juuri ennen rajoitinta isommalle, kaasupoljin voi olla kokoajan pohjaan painettuna. Kaasupolkimella ei tule reagoida mitenkään vaihtotilanteessa. Elektroninen kaasuläppä tottelee selen käskyjä nätisti. Tosi siisti välikaasukin :-D .
Ei este eikä hidaste ostolle, päinvastoin. Ainoa tiedossani oleva tod.näk. korjaustarve on hydraulipumppu, jonka olen ymmärtänyt olevan kuluvin osa. Omassa meni aikanaan n. 70tkm kohdalla.
Senza cuore saremmo solo macchine!

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Yksi "ongelma" omasta mielestä vaihdekepin nurinkuriset suunnat. Mielessä on ollut kyllä kääntää keppi ympäri, mutta saa nähdä jaksaako enää muutaman tonnin jälkeen. Enimmäkseen tulee ajeltua täysautomaattiasennossa.

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

Olen ihmetelly muissakin merkeissä että kaikenmaailman tiptronicit menee just väärin päin eli kiihtyvyyksiä vastaan. Kovassa kiihdytyksessä olis loogisempaa vetää taakseppäin ja jarrutuksessa painaa ylöspäin. Mersussa meni sivuille joka kuulostaa aluks mystiseltä mut siihen tottu kyllä.
Oli miten oli ostin vehkeen tänään kun sain tingittyä 60tkm huollon ja jakohihnanvaihdon kauppaan mukaan.

Avatar
CentoSeiSei
Viestit: 33
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 09:51
Car(s): 916/Spider - 940/Giulietta TCT 170hv
Paikkakunta: Heinävesi & Kerava
Viesti:

Selespeedillä vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja CentoSeiSei »

Selespeed vaihtaa siististi kun ennen vaihtamista (+/-) nostaa jalkaa kaasulta hieman.
terveisin Y

Vastaa Viestiin