164:n vinkuna
Valvoja: Moderators
164:n vinkuna
Ensimmäinen viestini tällä forumilla. On se hienoa ja ehkä hieman yllättävääkin huomata, että alfisteja on tarpeeksi aktiivisen forumin ylläpitämiseen! Älkää antaka käyttäjänimen hämätä, hajosin erääseen arvattavaan virheilmoitukseen rekisteröityessäni ja kohtalon ivaa oli, että se poistui juuri tämän yrityksen kohdalla...
Hieman taustatietoa ensin. Ostin reilu kuukausi sitten vuoden '91 3.0 V6 164:n (ajettu n. 200 000 km) ja sitä on sitten tässä pikkuhiljaa rempattu; "viattomassa" autossa mm. jumi vasen takajarrusylinteri, ohjaustehostin vuoti, penkkien ja peilien sähköt kovasti kosketushäiriöllä, puhumattakaan siitä tavallisesta, elikkä jarrupolkimen namikka (palaneiden jarruvalojen merkkivalo) ja ilmastoinnin suuntauksen stepperimoottorin vaihteiston hammaspyörät ilmeisesti p*skana (pitäisi tilata alfapro:lta uutta osaa). Vikaa on siis ollut korjattavaksi asti, mutta kaikki minkä on voinut selittää, on voinut korjata ja sempä takia olen ollut suht' tyytyväinen, halpahan alfa ei koskaan ole, mutta on siitä ajonautinnosta valmis maksamaan. Nyt on kuitenkin ilmennyt jotain, mikä hujahtaa yli hilseen, kuin katuvalaisin valtatiellä.....
...Ja asiaan... Kun olen ajellut puolisen tuntia ja auto alkaa olla tosissaan lämmennyt kaikin puolin, rupeaa risteyksiin hidastaessa kuulumaan moottoritilan puolelta (karkea arvio) sähköistä kirskunaa/kitinää, joka on todellakin kovaa, häiritsevän kovaa olisi vähättälyä. Ääni ei selvästikkään tule jarruista ja se on todellakin "sähköisen kuuloista". Onko kellään kokemuksia taikka ideoita tälläisen oireilun suhteen?
Toinen kysymys: Paikaltaan liikkeelle lähtiessä auto tärisee huomattavasti, ikäänkuin alaväännöt olisi hukassa ykkösellä. Moottorin lämpötila, eikä ilmasto-olosuhteet vaikuta asiaan pätkääkään. Onko tässä kyseessä se klassikko, eli ilmamäärämittari?
Noniin! Mobilisoidaan kaikki palstan salaliittoteoreetikot! Kiitos etukäteen kaikesta palautteesta!
Hieman taustatietoa ensin. Ostin reilu kuukausi sitten vuoden '91 3.0 V6 164:n (ajettu n. 200 000 km) ja sitä on sitten tässä pikkuhiljaa rempattu; "viattomassa" autossa mm. jumi vasen takajarrusylinteri, ohjaustehostin vuoti, penkkien ja peilien sähköt kovasti kosketushäiriöllä, puhumattakaan siitä tavallisesta, elikkä jarrupolkimen namikka (palaneiden jarruvalojen merkkivalo) ja ilmastoinnin suuntauksen stepperimoottorin vaihteiston hammaspyörät ilmeisesti p*skana (pitäisi tilata alfapro:lta uutta osaa). Vikaa on siis ollut korjattavaksi asti, mutta kaikki minkä on voinut selittää, on voinut korjata ja sempä takia olen ollut suht' tyytyväinen, halpahan alfa ei koskaan ole, mutta on siitä ajonautinnosta valmis maksamaan. Nyt on kuitenkin ilmennyt jotain, mikä hujahtaa yli hilseen, kuin katuvalaisin valtatiellä.....
...Ja asiaan... Kun olen ajellut puolisen tuntia ja auto alkaa olla tosissaan lämmennyt kaikin puolin, rupeaa risteyksiin hidastaessa kuulumaan moottoritilan puolelta (karkea arvio) sähköistä kirskunaa/kitinää, joka on todellakin kovaa, häiritsevän kovaa olisi vähättälyä. Ääni ei selvästikkään tule jarruista ja se on todellakin "sähköisen kuuloista". Onko kellään kokemuksia taikka ideoita tälläisen oireilun suhteen?
Toinen kysymys: Paikaltaan liikkeelle lähtiessä auto tärisee huomattavasti, ikäänkuin alaväännöt olisi hukassa ykkösellä. Moottorin lämpötila, eikä ilmasto-olosuhteet vaikuta asiaan pätkääkään. Onko tässä kyseessä se klassikko, eli ilmamäärämittari?
Noniin! Mobilisoidaan kaikki palstan salaliittoteoreetikot! Kiitos etukäteen kaikesta palautteesta!
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Itselläni vinkunan kaltainen sirinä, joka esiintyi jarrutuksissa ja tietyllä kelillä, tuli kuin tulikin sisätilan puhaltimen moottorista. Äänen voimakkuus voitti komeasti normaalin radiokuuntelun äänen.
Kun saat sirinää kuuluviin, käännäppä puhallus samalla pois. Josko olis sama vika.
Älkää kysykö miksi se kuului jarrutuksissa
Viisaammat voipi miettiä.
Kun saat sirinää kuuluviin, käännäppä puhallus samalla pois. Josko olis sama vika.
Älkää kysykö miksi se kuului jarrutuksissa
Viisaammat voipi miettiä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pari kommenttia;
Ulinaan en osaa kuulematta sanoa juuta enkä jaata, valitettavasti. Tuo 2TS:n ehdottama puhaltimen moottori kannattanee kyllä tutkia, voihan olla, että sen laakereissa on väljää niin, että jarrutettaessa siipi pääsee ottamaan koteloon kiinni.
Steppereiden hammaspyöristä kirjoittelin pätkän tuonne projektiosastolle, kannattaa ehkä vilkaista ennen auton purkamista.
Ei kai liikkeellelähtötärinään ole syynä ravistava kytkin? Hiukan ohut alavääntö (pieni imuvuoto tms.) voimistaa efektiä vielä entisestään.
Ulinaan en osaa kuulematta sanoa juuta enkä jaata, valitettavasti. Tuo 2TS:n ehdottama puhaltimen moottori kannattanee kyllä tutkia, voihan olla, että sen laakereissa on väljää niin, että jarrutettaessa siipi pääsee ottamaan koteloon kiinni.
Steppereiden hammaspyöristä kirjoittelin pätkän tuonne projektiosastolle, kannattaa ehkä vilkaista ennen auton purkamista.
Ei kai liikkeellelähtötärinään ole syynä ravistava kytkin? Hiukan ohut alavääntö (pieni imuvuoto tms.) voimistaa efektiä vielä entisestään.
- Epäkelpokeräilijä -
Joko tämä alfa ei halua tulla korjatuksi tai sitten se vaan ei pidä musta. Ajelin tunnin ympäriinsä, eikä suostunut aloittamaan sitä valitusvirttään, jotta olisin päässyt testaamaan ilmastointilaitteen sulkemista. Ähh.
Huomasin kylläkin, että liikkeelle lähtiessä tärinää tuntuu vain, jos kierrokset ovat alle 2000. Johtuuko tärinä sittenkin siis vain liian kevyestä moottorin kohtelusta?
Huomasin projektiosastolla sen artikkelin ja meinasin kyllä käyttää sitä apuna, kovasti on hyötyä, kun ei ole ennen tuota alfaa availlutkaan.
Huomasin kylläkin, että liikkeelle lähtiessä tärinää tuntuu vain, jos kierrokset ovat alle 2000. Johtuuko tärinä sittenkin siis vain liian kevyestä moottorin kohtelusta?
Huomasin projektiosastolla sen artikkelin ja meinasin kyllä käyttää sitä apuna, kovasti on hyötyä, kun ei ole ennen tuota alfaa availlutkaan.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Öh? Jos 164 3,0:n pannuhuoneessa kaikki on kunnossa, ei kierroksia tarvitse liikkeelle lähdössä nostaa tyhjäkäyntiä korkeammalle, ei ainakaan yli tuhannen. Sen kun vaan nostaa rauhallisesti kytkintä. Tuo kuvauksesi vaikuttaisi kyllä siltä, että kytkin ravistaa ja/tai seos on pielessä.sallimatonkäyttäjätunnus kirjoitti:Huomasin kylläkin, että liikkeelle lähtiessä tärinää tuntuu vain, jos kierrokset ovat alle 2000. Johtuuko tärinä sittenkin siis vain liian kevyestä moottorin kohtelusta?
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 164:n vinkuna
Koska luit ensin ohjeet Admin osiosta, tiesit että omaperäisimmät nimimerkit kuten alfa 156, 164V6 ovat kiellettyjä. Mikähän mahtoi olla vikana kun ei hyväksynyt nimimerkkiäsi ensin..? Jos nyt jälkiviisana haluat vaihtaa niin laita privaa.sallimatonkäyttäjätunnus kirjoitti:Älkää antaka käyttäjänimen hämätä, hajosin erääseen arvattavaan virheilmoitukseen rekisteröityessäni ja kohtalon ivaa oli, että se poistui juuri tämän yrityksen kohdalla...
Tervetuloa!
Scuderia: Kiitoksia, tämä pitää tarkistaa. Ajattelinkin, että jos kerran '73 Alfasudissa ei tarvi konetta huudattaa, niin kyllä se on oikeusmurha jos V6:ssa se tapa pitää omaksua.
Rolle: *krrhhmm* Niii-in.... Muistaakseni kokeilin vähän omaperäisempiäkin nimiä, mutta ei siitä tahtonut mitään tulla. Oma vika varmasti.
Chattiohjelmakin lyhentää nimeni tyylikkäästi "Sallimato":ksi, joten vastaava muutos ei tietysti kaiken käytännöillisyyden tähden olisi pelkästään pahasta.
Kiitos! Mukava olla täällä.
Rolle: *krrhhmm* Niii-in.... Muistaakseni kokeilin vähän omaperäisempiäkin nimiä, mutta ei siitä tahtonut mitään tulla. Oma vika varmasti.
Chattiohjelmakin lyhentää nimeni tyylikkäästi "Sallimato":ksi, joten vastaava muutos ei tietysti kaiken käytännöillisyyden tähden olisi pelkästään pahasta.
Kiitos! Mukava olla täällä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Se ilmastointi voi olla toimii-ei toimi -tyyppiä, ainakin ennen totaalista laukeamista. Mulla oli rummun akseli päreinä ja välillä suuntaus toimi, välillä taas naksutteli tyhjää. Lopulta se sitten räjähti täysin.
Vaihteistotkin voivat tehdä samaa. Yleensä niistä kai muovisten hammaspyörien hampaat kuluvat, jolloin pyörät välillä "lyövät yli" ja välillä eivät. Aikansa hypittyään hampaat ovat kypsää kauraa, jolloin vaihteisto lopettaa lopullisesti toimintansa.
Toisaalta, mieluummin uskoisin tuohon pilkkateoriaan
Vaihteistotkin voivat tehdä samaa. Yleensä niistä kai muovisten hammaspyörien hampaat kuluvat, jolloin pyörät välillä "lyövät yli" ja välillä eivät. Aikansa hypittyään hampaat ovat kypsää kauraa, jolloin vaihteisto lopettaa lopullisesti toimintansa.
Toisaalta, mieluummin uskoisin tuohon pilkkateoriaan
- Epäkelpokeräilijä -
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
[quote="Scuderia Rasvanäppi"]Se ilmastointi voi olla toimii-ei toimi -tyyppiä, ainakin ennen totaalista laukeamista. Mulla oli rummun akseli päreinä ja välillä suuntaus toimi, välillä taas naksutteli tyhjää. Lopulta se sitten räjähti täysin.
Tuota tuota, miten sait korjattua ilmanjakorummun keskellä olevan reijän mihin askelmoottorin akseli tulee jos se oli päreinä? Onnistuitko tekemään tilalle jonkun huikean korjausosan
Tuota tuota, miten sait korjattua ilmanjakorummun keskellä olevan reijän mihin askelmoottorin akseli tulee jos se oli päreinä? Onnistuitko tekemään tilalle jonkun huikean korjausosan
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo, tein siihen rummun päähän proteesin. Oli pieni pakko, tilanne kun oli sama kuin aina autoa rassatessa; pieni kiire ja huomisaamuna oltava kunnossa.
Rummun akselista oli jäljellä se "alaosa", jossa on vaihteiston karan sovituksen viimeistelevä joustava metalliklipsi. Hyvä niin, sen tekeminen vieraassa paikassa vähillä vehkeillä ja materiaaleilla olisi ollutkin turhan paha juttu. Akselin ympäröivä vahvisterengas tuli hammaspyörien mukana, joten tein sen sisään rautaisen täytepalan. Viilailin sovitteen jämptiksi, sahasin keskelle kolon vaihteiston karan ulkonemaa varten, pistin kehälle liimamassaa ja työnsin himmelin paikalleen. Massan vähän kuivahdettua sovittelin vaihteistoasetelman paikalleen ja kokeilin. Toimi, ja toimii edelleen.
Projektiosastolla on aiheesta muutama kuva, huonojahan ne ovat mutta josko niistä silti saisi jotain käsitystä.
Rummun akselista oli jäljellä se "alaosa", jossa on vaihteiston karan sovituksen viimeistelevä joustava metalliklipsi. Hyvä niin, sen tekeminen vieraassa paikassa vähillä vehkeillä ja materiaaleilla olisi ollutkin turhan paha juttu. Akselin ympäröivä vahvisterengas tuli hammaspyörien mukana, joten tein sen sisään rautaisen täytepalan. Viilailin sovitteen jämptiksi, sahasin keskelle kolon vaihteiston karan ulkonemaa varten, pistin kehälle liimamassaa ja työnsin himmelin paikalleen. Massan vähän kuivahdettua sovittelin vaihteistoasetelman paikalleen ja kokeilin. Toimi, ja toimii edelleen.
Projektiosastolla on aiheesta muutama kuva, huonojahan ne ovat mutta josko niistä silti saisi jotain käsitystä.
- Epäkelpokeräilijä -
Hmm, jatketaanpa tätä threadiä, näin ikäänkuin ENNEN - JÄLKEEN -tyylisenä.
Eli vuosi on vierähtänyt ja monenlaista on opittu.
Ensinnäkin, liikkeelle lähtiessä tuntunut tärinä johtui kuin johtuikin kytkimestä. Se "tarkistettiin" kunnossa olevaksi, mutta kun moottori sanoi morjens ja vaihdatin tehdaskuntoisen uuden tilalle, samalla vaihdettiin kytkin, mikä olikin todella kulunut ja vielä epätasaisesti. Sanomattakin selvä, että täysin uudella koneella ja kytkimellä ajellessa ei voi, kuin virnuilla.
Sähköinen sirinä taasen todellakin johtui/johtuu ilmastoinnin pyöristä, koska muistan tämän vaivan uudestaan yllättäessä painaneeni ilmastoinnin pois päältä, mikä sai sen loppumaan. Vieläkään en ole saanut osia tilattua, kun vaiva on pysynyt poissa joitain sekunnin satunnaisia vingahduksia lukuunottamatta. Tosin on tarkoitus osat siltikin vaihtaa, koska melkein väittäisin, että vielä se hajoaa kokonaan, ennemmin tai myöhemmin. Pessimisti ei pety.
Nyt olisi vielä hyvä sauma vaihtaa tuon ilmastoinnin osia, kun kerran on melkein koko kojelauta purettuna valmiiksi. Vaikeutta tosin tuo se, että vasta Ouluun muuttaneena ei ole tallia missä rakennella enää, vaan olen palelluttanut sormiani parkkihallissa näprätessä. Noh, mikään helppo ei ole tekemisen arvoista, sano.
Eli vuosi on vierähtänyt ja monenlaista on opittu.
Ensinnäkin, liikkeelle lähtiessä tuntunut tärinä johtui kuin johtuikin kytkimestä. Se "tarkistettiin" kunnossa olevaksi, mutta kun moottori sanoi morjens ja vaihdatin tehdaskuntoisen uuden tilalle, samalla vaihdettiin kytkin, mikä olikin todella kulunut ja vielä epätasaisesti. Sanomattakin selvä, että täysin uudella koneella ja kytkimellä ajellessa ei voi, kuin virnuilla.
Sähköinen sirinä taasen todellakin johtui/johtuu ilmastoinnin pyöristä, koska muistan tämän vaivan uudestaan yllättäessä painaneeni ilmastoinnin pois päältä, mikä sai sen loppumaan. Vieläkään en ole saanut osia tilattua, kun vaiva on pysynyt poissa joitain sekunnin satunnaisia vingahduksia lukuunottamatta. Tosin on tarkoitus osat siltikin vaihtaa, koska melkein väittäisin, että vielä se hajoaa kokonaan, ennemmin tai myöhemmin. Pessimisti ei pety.
Nyt olisi vielä hyvä sauma vaihtaa tuon ilmastoinnin osia, kun kerran on melkein koko kojelauta purettuna valmiiksi. Vaikeutta tosin tuo se, että vasta Ouluun muuttaneena ei ole tallia missä rakennella enää, vaan olen palelluttanut sormiani parkkihallissa näprätessä. Noh, mikään helppo ei ole tekemisen arvoista, sano.
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72
Alfasud '72
Koneessa oli n. 230 tkm mittarissa. Olin ajanu semmosen 15 minuuttia keskinopeudella 150-160 km/h, jota seurasi puolisen tuntia 80 km/h, jonka jälkeen alko pääsemään ikävää meteliä konehuoneesta ja öljynpaineet tippu. Heti tuli mieleen, että "paskana on, mutta olipa sentään hauskaa".
Näinhän siinä kävi, että kiertokangen laakeri oli murskana. Ylikoon laakereita ei saa, joten tätä varten olisi joutunut jostakin etsimään käytetyn koneen. Onni onnettomuudessa, italiasta sattui löytymään täysin käyttämätön 3.0 V6, joka ei ole koskaan edes nokalla käynyt ja vielä halvalla. Pannu on uudemman vuosimallin, ettei ihan yks-yhteen menny, mutta pienillä modifikaatioilla kuitenkin.
Eräskin projekti edessä, mihin tämä uusi kone rohkaisee ihan eri lailla, mutta siitä toisella kertaa.
Näinhän siinä kävi, että kiertokangen laakeri oli murskana. Ylikoon laakereita ei saa, joten tätä varten olisi joutunut jostakin etsimään käytetyn koneen. Onni onnettomuudessa, italiasta sattui löytymään täysin käyttämätön 3.0 V6, joka ei ole koskaan edes nokalla käynyt ja vielä halvalla. Pannu on uudemman vuosimallin, ettei ihan yks-yhteen menny, mutta pienillä modifikaatioilla kuitenkin.
Eräskin projekti edessä, mihin tämä uusi kone rohkaisee ihan eri lailla, mutta siitä toisella kertaa.
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72
Alfasud '72
Aikanaan keskieuroopasta tuotu ja vaikkei olisikaan, niinkin kulunut kytkinlevy varmasti kertoo omaa tarinaansa. Ja eipä tosin itsekkään tule aina ihan polttoaine-ekonomiaa muistettua. Juuri tuo edellä mainittu nopean ajon pätkä meni "kisakierroksilla", joka varmasti riitti työntämään sen rajan yli.
Kyllä yleisesti ottaen nuilla koneilla ajetaan helposti se 500 tkm, kunhan huolta pidetään.
Kyllä yleisesti ottaen nuilla koneilla ajetaan helposti se 500 tkm, kunhan huolta pidetään.
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72
Alfasud '72