Ilmikö rikki vai jotain ihan muuta??

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jurdgubben
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Maalis 2007, 01:44

Ilmikö rikki vai jotain ihan muuta??

Viesti Kirjoittaja Jurdgubben »

Kirjoitanpas tähän oman tarinanki, kun en haulla löytänyt ihan samanlaista tapausta.

Pakkasta oli noin -25 ja auto oli ollut lämmityksessä pari tuntia. Kokeilin käynnistää muutaman kerran, mut startti ei jaksanut pyöriä. Ajattelin akun olevan tyhjä ja kiinnitin laturin (mallia: Biltema) irroittamatta akkua navoistaan. Muistaakseni laturin mittari näytti akun olevan taynnä, mut jätin sen kuitenkin yöksi latautumaan (n.10h). Seuraavana aamuna auto käynnistyi helposti ja lähdin liikkeelle. Airbagin merkkivalo oli alkanut palamaan (jesh.. tulihan se mullekin.. ei tässä ihan amatöörejä olla.. pääsee kylillä kehumaan :)

Jonkin matkaa ajettuani auto nykäisi pari kertaa, jolloin painoin kytkimen pohjaan ja auto sammui. Äkkiä vaan kytkin takas ylös, jolloin kone käynnistyi. Kokeilin tota uudestaan ja sama homma. Pääsin kuitenkin perille asti pitämällä vapaalla ollessa kierroksia 1-2k välillä.

Nyt viikon verran toi ollut riesana. Kone käy kylmänä hyvin eikä edes kierrokset heijaa tyhjäkäynnillä ollenkaan, mut heti kun lämmöt nousevat n.80 asteeseen, kone sammuu. Lähtiskö imu tuolloin päältä ja ilmansyöttö muuttuu?

Parkkipaikalla olen tuota ihmetellyt ja konehuonetta katsellut avuttomana. Huomasin, että koneen sammuessa kuuluu pienoinen sihahdus tai olisiko jonkin sähkömoottorin pyörintä / läpän sulkeutuminen kyseessä. Siis ilmikö rikki vai jotain muuta? ..silti ihan kiva harrastus tää :)

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

oireet viittaa kampiakselin asentotunnistimeen
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Jurdgubben
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Maalis 2007, 01:44

Viesti Kirjoittaja Jurdgubben »

Siltähän tuo vähän vaikuttaa..

Käytin autoa vikakoodien luvussa ja tällaisia vikoja ilmeni:
-Asentoanturi (kampiakseli)
-Pyörintänopeusanturi
-Vaihetunnistin
-Airbag (tämä ei suostunut nollautumaan)
-Jostain ohjausyksikköviastakin asentaja puhui, mut ei tohon lappuun siitä mitään kirjoittanut.

Edit:
Auto on taas kunnossa :) Se oli tuo kampiakselin asentotunnistin joka piti uusia. Muukkoselta osa 69,49e (sis. rahti) ja vaihtotyö 24e tuossa paikallisella huoltiksella.
Jälkeenpäin kun mietin noita oireita niin yks oli ainakin liikkeelle lähtiessä. Kytkin tuntui "lyhyelle" ja sain joskus aina liikkeelle lähtiessä moottorin sammumaan. Myös vaihtaessa isommalle/pienemmälle vaihteelle kierrokset tuntuivat tippuvan liian nopeasti kun kytkimen panoi pohjaan. Nyt tollaisia ongelmia ei ole. Tuo ei sinänsä häirinnyt niin paljon kuin se käynnistysongelma. Aluksi niitäkään ei ollut kuin kerran parissa viikossa ja epäilinkin että käynnistyksenesto tai joku muu sekoilee. Käynnistysongelmat kuitenkin alkoi tiheneen ja eihän tuo loppuaikana enää lähtenyt käyntiin ku kylmänä. Eli piti alkaa lueskeleen tätä foorumia ja täältähän se vinkki sitten heti tulikin :) Kiitos siitä!!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Minulla voisi olla samanlaisia ongelmia. Aamulla länsiväylältä pudotin alas, ja auto sammui. Käynnistin uudestaan, mutta tyhjäkäynti jäi pumppaamaan 300-800rpm paikkeilla, ei kuitenkaan sammunut uudestaan.

Ylläolevan tapaista olen kuitenkin herkässä takapuolessa ja tunnistanut, ja takaraivoon jäänyt pyörimään onko kaikki kunnossa. Eli vaihtaessa ihan kuin kierrokset tippuisivat nopeammin, ja lähdöissäkin on pientä epävarmuutta.

Konehan on eri, mutta voiko olla sama vika vai joku muu? Saako osan jostain pk-seudulta järkevästi ja nopeasti? Uskaltaako tuolla nyt ajaa pidempääkin matkaa, jos toimii kuitenkin ok kierroksilla?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

seuraile nyt vähän aikaa, lambda vois tehdä tollasta harvoin sammumista, toi asentotunnistin liittyy yleisesti tohon lämpötilaan,
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Pitää katsoa mitä se sanoo iltapäivällä kun on jäähtynyt, nythän se vain lämpimänä sammui/kävi huonosti tyhjää. Muuten tuntui pelaavan ihan mallikkaasti, eli ottaa kierroksia ja kiihtyy normaalisti.

Rasvis kyllä meinasti jo pari viikkoa sitten, että olisko lambda valmis. Sillä onkin herkempi takapuoli kuin mulla.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Kyllä se vanhojen romujen kanssa tahtoo herkistyä, "oisko se taas rikki vai nöy".
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Nojoo, toimi aivan normaalisti taas töistä lähdettäessä. Panin kuitenkin vessan viikoksi jäähylle, jospa oppisi nöyräksi taas kun tuli näköjään kehuttua sitä liikaa viime aikoina.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Taisi tässä tapauksessa olla "jotain ihan muuta", eli imuputkessa reilu halkeama. Korjasin väliaikaisesti teipillä ja lievä nykiminen loppui siihen.

Vastaa Viestiin