Olen samoilla lijoilla kuin Rasvis tuossa paljon aikaisemmin. On aivan sama mistä moottorin lohko on lähtöisin, mutta jos lähdetään tekemään kompromissia moottorin ominaisuuksiin vaikuttavissa valinnoissa ollaan hakoteillä. En tiedä mitenkä paljon uusissa Alfa moottoreissa on yhteistyötä tehty ja onko niissä haettu kompromissia vaikkapa vastaavien ooppelien moottorien kanssa. Kuitenkin jos moottorilohkoon tehdään kansi ja valitaan iskunpituus vs poraus sekä moottorinohjaus Alfalle toivottavia ominaisuuksia silmälläpitäen on kyseessä aito Alfan moottori. Ei ole olemassa mitään mystistä Italian alumiinia tai rautaa joka antaa nämä ominaisuudet.
Aina on puhuttu siitä mikä on oikea Alfa. Kun asiaa miettii on puheet melko turhia, kun karsinointia tehdään ainakin seuraavin perustein:
- Ennen sotia käsityönä tehdyt
- Vain Milanossa valmistetut, ne joissa on lätkä tekstillä "Alfa - Romeo Milan"
- RIAR suljetulla listalla olevat tai ehkä avoimella listalla olevatkin hyväksytään
- Vain takavetoiset
- Vain ne joissa on "aito" Alfan moottori.
Loppujen lopuksi onkohan suomessa yhtään Alfaa jota ei voisi epäillä epä Alfaksi.
Etuvedon tärkein ominaisuus ja syy suosioon on sen hyvä tuotannollisuus. Muitakin perusteluja joka on hyvällä markkinoinnilla iskostettu autoilijoiden tajuntaan kyllä löytyy. Kuitenkin etuvetoiseenkin saa tehtyä aivan kelvolliset ja nautittavat ajo-ominaisuudet, mutta takaveto parempi. Takavedon huonoa etenemistä lumessa ja liikkeellelähtöä liukkaalla suuresti liiotellaan ja eihän nämä ole mitään maastoautoja. Jos taas puhutaan dynaamisista ominaisuuksista liukkaalla luotan enemmän takavetoon. Etuveto on vaikeampi hallita ääritilanteissa vaikkakin käyttäytyy loogisesti johonkin rajaan asti.
No nää oli vaan mun mielipiteitä mutta kirjoitin ne ikäänkuin ne olisi totta
