Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jaymz
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Helmi 2007, 16:53
Paikkakunta: espoo

Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Viesti Kirjoittaja Jaymz »

Näin sekin päivä taidetaan nähdä että ryhdyn alfistiksi;)

Mittavan koeajorupeaman jälkeen 159:n diisseli ja automaattiloota on tehnyt vaikutuksen ja nyt onkin herännyt muutama kysymys varsinkin 159:n omistajille. Osaa näistä asioista on käsitelty mm. tuossa koeajo threadissä, mutta silti kaipailen lisätietoa.

1. Melu
- tämä oli oikeastaan ainoa negatiivinen asia johon kiinnitin huomioita. Mun korvaan farmariversion rengasmelu kitkoilla oli todella kova. Vanha Golf huuti nastoilla saman verran. Onko kokemuksia rengasmelusta sedan vs. farmari? Joidenkin kommenttien mukaan sedanissa tuo puoli on paremmin kunnossa. Viikonloppuna on taas 159 koeajossa joten täytyy tarkastaa asia tarkemmin.

2. Alfa talvella
- ja heti 90% lukijoista rykii herneitä;) En ole kovinkaan skeptinen Alfan talvikäynnistymisen, ovien jäätymisen tai käsijarrun jäätymisen suhteen, mutta olisin erittäin kiitollinen jos 159 omistajat antaisivat vapaasti kommenttia miten auto on toiminut tänä talvena. Parilla kaverilla on 156:sta todella ikäviä kokemuksia, mutta itse uskon että 159 on jo paljon laadukkaampi tässä suhteessa.

3. Huomasin myös että koeajoautoissa pelkääjän puolen penkki ei ole asennettu suoraan eteenpäin tien suuntaisesti vaan on vinossa kuljettajaan päin. Onko tämä joku italialainen hienous jota ei ole erikseen mainittu Alfan esitteessä :mrgreen:

Hankin auton hyvin fiilispohjalta ja n. 44ke hintaluokassa ei ole diisseliturboalfalla paljon kilpailijoita. Auto on todella muhkea ajaa ja haaveilemani Rubino red on järkyttävän hyvän näköinen.
Viimeksi muokannut Jaymz, 27 Helmi 2007, 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Haulla löytyy aika paljon, esim. 159 AND jtdm tai vaikka tronic.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Melu Mulla on alla Michelinin kitkat ja on tosi hiljainen - Nokialaiset ovat meluisat. Eli kiinni renkaasta.

Talvella, hiton lämmin, mutta dieselistä ei kokemusta.
Ei mitään ongelmia, mutta se ohjaustehostin meluaa tässäkin alle 25 pakkasessa hetken eli älä kääntele rattia ennekuin öljy liikkuu liukkaasti tehostimen pumpussa.

Mittarissa on 20.000 km.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja johansa »

Diesel-versio kanssa tosi lämmin talvella (myös -30 pakkasissa).

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

johansa kirjoitti:Diesel-versio kanssa tosi lämmin talvella (myös -30 pakkasissa).
Ihan mielenkiinnosta kysyn että nouseeko veden lämmöt noinkin kovilla pakkasilla ja juuri tuolla diesel koneella normaaliin? Ja oletan että autossa ei ole webastoa? Tuntuu vain moni muu nykydiesel käyvän aika kylmänä tai ainakin lämpiävän tosi hitaasti jossain yli 25 asteen pakkasessa, ilman webastoa siis. Viimasuoja tietysti myös auttaa.

johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja johansa »

Veden lämmöt nousee normaalitasolle kovallakin pakkasella. Toki jos on 30 pakkasta ja ajelee vain taajama-ajoa, niin silloin on pikkuisen alle normaalin lämpötilan. Matka-ajossa nousee nopeasti normaalitasolle ja pysyy myös hyvin siellä. Mulla ei ole mitään extralämmittimiä kuten webastoa, eikä edes lohkolämppäriä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jaymz kirjoitti:Parilla kaverilla on 156:sta todella ikäviä kokemuksia, mutta itse uskon että 159 on jo paljon laadukkaampi tässä suhteessa.
Toivottavasti ei :mrgreen: sillä itse ole kuullut 156:sen talviominaisuuksista vain pelkkää hyvää.
3. Huomasin myös että koeajoautoissa pelkääjän puolen penkki ei ole asennettu suoraan eteenpäin tien suuntaisesti vaan on vinossa kuljettajaan päin. Onko tämä joku italialainen hienous jota ei ole erikseen mainittu Alfan esitteessä :mrgreen:
Hmm... vaikuttaa erikoiselta, veikkaisin että joko siinä penkissä on mahdollisuus kääntämiseen (tuskinpa), tai sitten tuossa kyseisessä autossa on vähän luigin asennus toleranssit muuttuneet :mrgreen:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Epezi kirjoitti:Hmm... vaikuttaa erikoiselta, veikkaisin että joko siinä penkissä on mahdollisuus kääntämiseen (tuskinpa), tai sitten tuossa kyseisessä autossa on vähän luigin asennus toleranssit muuttuneet.
Kyllä se vika piilee Luigin asennustoleransseissa. Omistaako joku Alfan, jossa ei jokin paikka/paikat irvistäisi, tai olisi vaan muuten päin vittua? :mrgreen:

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Viesti Kirjoittaja alfista »

Cuore Sportivo kirjoitti: Kyllä se vika piilee Luigin asennustoleransseissa. Omistaako joku Alfan, jossa ei jokin paikka/paikat irvistäisi, tai olisi vaan muuten päin vittua? :mrgreen:
Jokaisessa jotain sanomista ;) juuri tämän uskoin paranevan kun saku oli Alfan johdossa. Taisi olla liian suuri tavoite.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Jaymz kirjoitti:Parilla kaverilla on 156:sta todella ikäviä kokemuksia, mutta itse uskon että 159 on jo paljon laadukkaampi tässä suhteessa....
......Hankin auton hyvin fiilispohjalta ja n. 44ke hintaluokassa ei ole diisseliturboalfalla paljon kilpailijoita. Auto on todella muhkea ajaa ja haaveilemani Rubino red on järkyttävän hyvän näköinen.
Omassa ex 156:sessa ei ollut juurikaan toivomisen varaa. Ainoat varsinaiset ikävät talviominaisuudet olivat ovenavausnappuloiden voitelutarve ja ajoittain kiinni jäätyneet ikkunat. Molempien kanssa pystyi elämään helposti. Nykyinen diesel on yllättänyt käyttömukavuudellaan ja lähtee käyntiin lämmittämättä vielä 30 asteen pakkasillakin. En kyllä itsekään löydä mielekästä kilpailijaa 159 riisselille :wink:

Edit: Vakuuttelen siis tuossa aiemmassa ilman minkäänlaista kokemusta 159:stä, että kyllä ne Alfan talviominaisuudet on kokemuksieni perusteella ihan kohdallaan. Jo neljä Alfaa Rovaniemen talvessa on tullut koeponnistettua. Upea on intohimosi kohde.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Re: Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Italian Stallion kirjoitti: Omassa ex 156:sessa ei ollut juurikaan toivomisen varaa...
Eikä ole vieläkään. Ovenavausnappeihin tippa aseöljyä syksyllä ja silikonia ovikumeihin kertaalleen, ei ole koko talvena ollut murhetta. Toki pitkät ajomatkanikin auttavat asiaa, mutta eipä vain ole mitään muutakaan sanomista talvikäytöstä. Paitsi että jäätyyhän se käsijarru, mutta sen käyttämättä jättäminen talvella on jo niin syvällä takaraivossa että asia tyystin unohtuu. Tämä muuten taitaa olla ongelma enempi täällä etelässä kiitos näiden toistuvien nollakelien.

159:stä ei ole edes koeajokokemusta, mutta se tuskin on huonompi kuin nämä aiemmat mallit. Juuri tuollainen diisseliturboautomaatti on alkanut salaa hiipiä omallekin toivelistalle. Uuteen ei ole varaa joten palataan asiaan ehkä ensi vuosikymmenellä 8)

Jaymz
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Helmi 2007, 16:53
Paikkakunta: espoo

Re: Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Viesti Kirjoittaja Jaymz »

Pepperoni kirjoitti:159:stä ei ole edes koeajokokemusta, mutta se tuskin on huonompi kuin nämä aiemmat mallit. Juuri tuollainen diisseliturboautomaatti on alkanut salaa hiipiä omallekin toivelistalle. Uuteen ei ole varaa joten palataan asiaan ehkä ensi vuosikymmenellä 8)
Oli taas viikonloppuna lainassa tuo turbodiisseliautomaatti ja onhan se hulppea peli. Päätös on jo tehty - nyt vain neuvotellaan liisari kohdilleen. Tuntuu D-kauppa olevan aika amatööri liisariasioissa, mutta eiköhän tämä tästä. Koeajoin kaikki 159 versiot ja ei tuolle JTDm Qtronicille löytynyt vertaista bensakoneista.

Kiitos kaikille kommenteista tähän saakka. Pakko se on luottaa, että Alfa kestää talvet.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Pakko se on luottaa, että Alfa kestää talvet.
On ollut useampia - ei ne mitään kesäautoja ole, pikemminkin päinvastoin ainakin lämpimyydessä.

Toimintavarmuus on vähintään samalla tasolla, kuin muillakin ns. paremmilla saksalaismerkeillä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Pepperoni kirjoitti:jäätyyhän se käsijarru, mutta sen käyttämättä jättäminen talvella on jo niin syvällä takaraivossa että asia tyystin unohtuu. Tämä muuten taitaa olla ongelma enempi täällä etelässä kiitos näiden toistuvien nollakelien.
Kumma jttu, ajan n.80% taajama-ajoa ja käytän käsijarrua kelillä kuin kelillä ympäri vuoden, eikä ikinä ole kässäri jäätynyt?
Polttoaineluukku sen sijaan jämähtää mutta kun muistaa sen avausmekanismin tapin voidella niin vot taas pelittää :)
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Jaymz kirjoitti: Oli taas viikonloppuna lainassa tuo turbodiisseliautomaatti ja onhan se hulppea peli. Päätös on jo tehty - Koeajoin kaikki 159 versiot ja ei tuolle JTDm Qtronicille löytynyt vertaista bensakoneista.
Ei perhana, onkohan se ihan viisasta mennä koeajamaan, joutuu vielä ostamaan sellasen kun menee yöunet ja hymyä ei saa naamasta rautakangellakaan :-D :P :wink:

No, onneksi on tilanne niinkuin Pepperoni kirjoitti, varaa sellaiseen on vasta ensi vuosikymmenellä :drinking: :(
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Re: Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

AlfaTom kirjoitti:
Pepperoni kirjoitti:jäätyyhän se käsijarru, mutta sen käyttämättä jättäminen talvella on jo niin syvällä takaraivossa että asia tyystin unohtuu. Tämä muuten taitaa olla ongelma enempi täällä etelässä kiitos näiden toistuvien nollakelien.
Kumma jttu, ajan n.80% taajama-ajoa ja käytän käsijarrua kelillä kuin kelillä ympäri vuoden, eikä ikinä ole kässäri jäätynyt?
Polttoaineluukku sen sijaan jämähtää mutta kun muistaa sen avausmekanismin tapin voidella niin vot taas pelittää :)
Ja mulla taas ei bensaluukun kanssa ole ikinä ollut kränää, mutta kässäri on ollut samanlainen 155:ssa, 156:ssa ja myös vasta hankitussa 147:ssa. 33 oli toista maata, ei koskaan mitään ongelmaa. 155 toimi uusilla vaijereilla puoli talvea ok, sitten alkoi taas jäätäminen. Vaimokin oppi jo kauan sitten että kässäri on pakkasella käyttökiellossa joten en aio tuosta murhetta kantaa.

Ja mitä tuohon toiseen asiaan tulee, niin ei, ei ole ihan viisasta mennä koeajolle :lol: . Sen verran on jo kokemusta että siedätyshoito ei auta Alfavirukseen. Ei vaikka lupasivat Deltasta viinipullon koeajopalkkioksi - tulee vielä kallis pullo :wink:

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Viesti Kirjoittaja V6 »

Pepperoni kirjoitti: mutta kässäri on ollut samanlainen 155:ssa, 156:ssa ja myös vasta hankitussa 147:ssa.
2della eri 156sella 6 talvea lähes joka päivä käkkäri käytössä ei ikinä jäätynyt ja molemmissa vaijerin kuoret paskana. Luulen että se jäätyminen johtuu siitä jos sitä käytetään kerran kuussa? ainoastaan silloin olen jättänyt laittamatta jos on kunnon vesikeli ja seuraavaksi päiväksi on luvattu kovaa pakkaskeliä.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

V6 kirjoitti:2della eri 156sella 6 talvea lähes joka päivä käkkäri käytössä ei ikinä jäätynyt ja molemmissa vaijerin kuoret paskana. Luulen että se jäätyminen johtuu siitä jos sitä käytetään kerran kuussa? ainoastaan silloin olen jättänyt laittamatta jos on kunnon vesikeli ja seuraavaksi päiväksi on luvattu kovaa pakkaskeliä.
Mä laitan aina käkkärin päälle, kun pysäköin, eikä ole kahteen talveen ollut jumahtamisen merkkejäkään.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Osallistun minäkin gallupiin: 4 vuotta ilman jumeja kässärissä.
(käytän harvoin)
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Re: Alfa 159J 2.4 JTDm Qtronic liipasimella

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

V6 kirjoitti: Luulen että se jäätyminen johtuu siitä jos sitä käytetään kerran kuussa?
Alkaa luistaa pahasti otsikon ohi, mutta aina käytän jos sää sallii, samoin esim. lämpimissä parkkihalleissa ihan varta vasten ettei jumittuisi. Että ei pitäisi siitä johtua. Kutosissa paremmat systeemit?? Anyway enemmistöllä siis kässärikin toimii, eli hyvin pärjää Alfalla talvessa (offtopic-pelastusyritys :mrgreen: ).

Vastaa Viestiin