ikkunatummennuksista
Valvoja: Moderators
ikkunatummennuksista
Olis tuossa tarkoitus/suunnitteilla vähän sävytellä ehkä useammankin taloutemme auton klaseja.
Mitä kokemuksia, ehdottomia kieltoja, ostopaikkoja jne.
Itse aattelin nuo sprayt jättää omiin oloihinsa ja ehkä hommata jotain 3M-tyyppistä kalvoa, jolla vois kokeilla siipiään ikkunantummentajana.
En tod. halua lopputuloksesta sellasta kamalaa, missä ilmaviirut pilaa koko homman.
Pitäisköhän takalasin tummennus antaa ammattilaiselle, kun se on aina vähän kupera kuitenkin???
Ja rahaa ei olis paljoo hukattavissa, joten muuten olisin jo vienytkin ammattilaiselle.
ELI vinkkejä tulemaan kokemuksista. Luulen niistä muidenkin olevan kiinnostuneita.
Mitä kokemuksia, ehdottomia kieltoja, ostopaikkoja jne.
Itse aattelin nuo sprayt jättää omiin oloihinsa ja ehkä hommata jotain 3M-tyyppistä kalvoa, jolla vois kokeilla siipiään ikkunantummentajana.
En tod. halua lopputuloksesta sellasta kamalaa, missä ilmaviirut pilaa koko homman.
Pitäisköhän takalasin tummennus antaa ammattilaiselle, kun se on aina vähän kupera kuitenkin???
Ja rahaa ei olis paljoo hukattavissa, joten muuten olisin jo vienytkin ammattilaiselle.
ELI vinkkejä tulemaan kokemuksista. Luulen niistä muidenkin olevan kiinnostuneita.
Ehdotan että jätät tuon 3M kalvon kaupan hyllylle, tiedän että siitä liikkuu essonbaarihuhuja että se on parasta kalvoa, mutta sanotaanko näin että se ei ole parasta, eikä ainakaan parasta aloittelijalle, koska se on niin paksua.
Hommaat ohuempaa naarmuuntumatonta kolmikerros kalvoa esim. Lumar. Sitä on paljon helpompi käsitellä aloittelijan kuin paksua 3M kalvoa ja on laadultaan parempaa, näin tiesi sanoa minulle ammattilaistummentaja kun tummensin itse auton lasit.
Mikäli sinulla ei ole täysin pölyvapaata tilaa missä laittaa nuo niin voin olla sata varma, että lasin ja kalvon väliin jää pieniä ilmakuplia kun näkymättömät pölyhiukkaset laskeutuu kalvon päälle kun kastelet sitä
Tämä vain pienenä vinkkinä, itse sain tummentaa takalasin 3 kertaa kun ei meinannut onnistua ilman pölyyntymistä.
Hommaat ohuempaa naarmuuntumatonta kolmikerros kalvoa esim. Lumar. Sitä on paljon helpompi käsitellä aloittelijan kuin paksua 3M kalvoa ja on laadultaan parempaa, näin tiesi sanoa minulle ammattilaistummentaja kun tummensin itse auton lasit.
Mikäli sinulla ei ole täysin pölyvapaata tilaa missä laittaa nuo niin voin olla sata varma, että lasin ja kalvon väliin jää pieniä ilmakuplia kun näkymättömät pölyhiukkaset laskeutuu kalvon päälle kun kastelet sitä
Tämä vain pienenä vinkkinä, itse sain tummentaa takalasin 3 kertaa kun ei meinannut onnistua ilman pölyyntymistä.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Joo pakko kans kommentoida. Ei tuo Gila merkkinen kalvokaan ihan huonoa ole vaikka sitä haukutaankin. Älyttömän ohkaista ja hyvä liimapinta tuntuu olevan..
Naarmuuntumattomassa ja normi kalvossa on pientä sävyeroa mutta ei sitä helpolla huomaa...
Kalvoa kannattaa muutenkin ostaa jonkun verran ylimääräistä kun tulee aina harjoitus versioita..
Kuumailmapuhallin on kätevä apuväline oikein käytettynä.
Omaan 75 vetäsin kaikki lasit 20%kalvolla paitsi tuulilasin, omasta mielestä tuli aikas tyylikäs... jopa illalla näkyi jotain ulos, sisälle ei edes auringon paisteessa..
Naarmuuntumattomassa ja normi kalvossa on pientä sävyeroa mutta ei sitä helpolla huomaa...
Kalvoa kannattaa muutenkin ostaa jonkun verran ylimääräistä kun tulee aina harjoitus versioita..
Kuumailmapuhallin on kätevä apuväline oikein käytettynä.
Omaan 75 vetäsin kaikki lasit 20%kalvolla paitsi tuulilasin, omasta mielestä tuli aikas tyylikäs... jopa illalla näkyi jotain ulos, sisälle ei edes auringon paisteessa..
Kalvoista
Meinasitko laittaa etusivulaseihinkin kalvot? Jos laitat niin laita tooodella vaaleet joku 75% ja saman vahvuset takasivulaseihin (mielestäni ruman näköinen jos takasivulasit tummemmat.) takalasiin voi laittaa tummemmankin mut pimeillä on vähän nihkee peruutella..... Laitatin ex-156:seen sivulaseihin 50%:set ja takalasiin 20%:sen, ei menny kauaa kun oli ensimmäinen rikesakko "määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettamisesta" (lue kalvot etusivulaseissa) ja rekkarin takana teksti: Etuikkunoiden tummennuskalvot poistettava ennen seuraavaa käyttöä-> konttorilta uus rekkariote . maksoin sillon ite koko hoidosta muistaakseni alle 300 eskoo.......
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Moro, kiinnostuneena luin kirjoituksia tummennuksista. En tiedä niistä oikeastaan muuta kuin, että täällä niitä on lähes jokaisessa autossa. Kyse ei ole "tuunauksesta", vaan sillä on ihan oikeaa käytännön merkitystä.
Vaimon autoon laitettiin kauppiaan suosituksesta V-Kool merkkiset kalvot http://www.v-kool.com/index.html . Läpäisee 70% valosta eli ei niin kovin tummat. Muistan lukeneeni V-Koolin tuoteselosteesta, että niissä ajoittain esiintyvät pienen pienet kuplat ovat ihan arkipäivää. Nämä kuulemma johtuvat paljolti ilmasto-olosuhteista (lämpötila, kosteus, jne...) Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta tässä kohtaa en näe mitään syytä olla uskomatta tuoteselostetta. Täällä tuota kalvoa pidetään parhaana mitä markkinoilta voi saada. Hintakin on lienee tuplat verrattuna paikalliseen 3M:n kalvoon.
Durre oli ostettaessa tummennettu kauttaaltaan todella paksulla kalvolla. Saatuani klaustrofobisia oireita ilta-ajelujen yhteydessä, revin ne kokonaan pois. Näin paransin niin omaani kuin myös muiden tienkäyttäjien liikenneturvallisuutta Tähän olen ajatellut laitattaa kevyet "Esson baarin suosittelemat" 3M:n kalvot
Vaimon autoon laitettiin kauppiaan suosituksesta V-Kool merkkiset kalvot http://www.v-kool.com/index.html . Läpäisee 70% valosta eli ei niin kovin tummat. Muistan lukeneeni V-Koolin tuoteselosteesta, että niissä ajoittain esiintyvät pienen pienet kuplat ovat ihan arkipäivää. Nämä kuulemma johtuvat paljolti ilmasto-olosuhteista (lämpötila, kosteus, jne...) Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta tässä kohtaa en näe mitään syytä olla uskomatta tuoteselostetta. Täällä tuota kalvoa pidetään parhaana mitä markkinoilta voi saada. Hintakin on lienee tuplat verrattuna paikalliseen 3M:n kalvoon.
Durre oli ostettaessa tummennettu kauttaaltaan todella paksulla kalvolla. Saatuani klaustrofobisia oireita ilta-ajelujen yhteydessä, revin ne kokonaan pois. Näin paransin niin omaani kuin myös muiden tienkäyttäjien liikenneturvallisuutta Tähän olen ajatellut laitattaa kevyet "Esson baarin suosittelemat" 3M:n kalvot
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
mutta noissa tarvike kalvoissa voi olla varma että 3-5 vuoden kuluttua kalvo on muuttanut värinsä siniseksi, toisaalta auto tuskin 5 vuotta monellakaan vanhenee
3M kalvot ollu itselläni lustigin asentamana kahdessa autossa ja molemmille kalvoille 5 vuoden takuu, asennuksesta ja kalvon värin muuttumisesta, hinta oli muistaakseni asennettuna 100€ pintaan takalasi ja takasivulasit, tästä tosin aikaa ja taitaa olla autokohtainen tuo hinnoittelu!
3M kalvot ollu itselläni lustigin asentamana kahdessa autossa ja molemmille kalvoille 5 vuoden takuu, asennuksesta ja kalvon värin muuttumisesta, hinta oli muistaakseni asennettuna 100€ pintaan takalasi ja takasivulasit, tästä tosin aikaa ja taitaa olla autokohtainen tuo hinnoittelu!
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kyllä siihen usein jo vuosi riittää Kaverin autoon joskus laitoin, takalasia ei kyllä sillä halppiksella saanut hyväksi.KauGoH kirjoitti:mutta noissa tarvike kalvoissa voi olla varma että 3-5 vuoden kuluttua kalvo on muuttanut värinsä siniseksi
Takalasiin jos pitää kalvo lämmittää muotoon niin paksumpi on parempi kun venyy vähän eri tavalla kuin ohut halppiskalvo.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
näinhän se tahtoo olla, ja parempaa kalvoa voi lämmitellä puhaltimella vähän rennommin ettei ota siipeensäRolle kirjoitti:Kyllä siihen usein jo vuosi riittää Kaverin autoon joskus laitoin, takalasia ei kyllä sillä halppiksella saanut hyväksi.KauGoH kirjoitti:mutta noissa tarvike kalvoissa voi olla varma että 3-5 vuoden kuluttua kalvo on muuttanut värinsä siniseksi
Takalasiin jos pitää kalvo lämmittää muotoon niin paksumpi on parempi kun venyy vähän eri tavalla kuin ohut halppiskalvo.
Meinasitko laittaa etusivulaseihinkin kalvot? Jos laitat niin laita tooodella vaaleet joku 75% ja saman vahvuset takasivulaseihin (mielestäni ruman näköinen jos takasivulasit tummemmat.) takalasiin voi laittaa tummemmankin mut pimeillä on vähän nihkee peruutella..... Laitatin ex-156:seen sivulaseihin 50%:set ja takalasiin 20%:sen, ei menny kauaa kun oli ensimmäinen rikesakko "määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettamisesta" (lue kalvot etusivulaseissa) ja rekkarin takana teksti: Etuikkunoiden tummennuskalvot poistettava ennen seuraavaa käyttöä-> konttorilta uus rekkariote Very Happy. maksoin sillon ite koko hoidosta muistaakseni alle 300 eskoo.......
Aika kallista... Mulla lähti kans tossa kesällä noin etulasien tummennukset, poliisit seuras keitaalle ja parkkipaikalla jeppesetien kans revittiin kilpaa noita pois-> eikä tullu ees sakkoja. Laitoin seuraavalla viikolla uudet
Itse juuri revin etulaseista kalvot mäkeen, vajaan vuoden kerkisin ajella eikä kellään ollut sanomista... Edellinen omistaja nuo laittanut ja leimastakin mennyt läpi noilla.
Vaan kysymys: Millä perkeleellä saa kalvoista jääneen liiman irti lasista, ei lähde ainakaan minkäänlaisella ikkunanpesuaineella
Vaan kysymys: Millä perkeleellä saa kalvoista jääneen liiman irti lasista, ei lähde ainakaan minkäänlaisella ikkunanpesuaineella
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Aika kallista homma, pitäis myönttää
Eikö ole parempi lähteä rajan toiselle puolelle, kun siellä ne tummennus konttorit on auki 24 tuntia ja kun tulee iso porukka niin varmaan alennusta saa
Entäs miks tummenttaa kalvolla, kun voi tummenttaa niin, ettei tulee mitään kuplia eikä jälkiä. Siis tarkoitan ihan kuin autotehtaat tekee. Sisältä näkee ulos niin kuin ikkunat olisivat läpinäkyviä, mutta ulkoa päin ei näkyy juuri mitään
Eikö ole parempi lähteä rajan toiselle puolelle, kun siellä ne tummennus konttorit on auki 24 tuntia ja kun tulee iso porukka niin varmaan alennusta saa
Entäs miks tummenttaa kalvolla, kun voi tummenttaa niin, ettei tulee mitään kuplia eikä jälkiä. Siis tarkoitan ihan kuin autotehtaat tekee. Sisältä näkee ulos niin kuin ikkunat olisivat läpinäkyviä, mutta ulkoa päin ei näkyy juuri mitään
Nothing beats cubic inch
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Lähtee Tinnerillä tai tai ksyleenillä lähtee. Apune voi käyttää noitten tummennuspakkauksien mukana tullutta veistä. Lähtee helposti isoina mattoina.puni kirjoitti: Vaan kysymys: Millä perkeleellä saa kalvoista jääneen liiman irti lasista, ei lähde ainakaan minkäänlaisella ikkunanpesuaineella
No mitenkäs ne autotehtaat sen sit tekee??? Ja missäs sen tummennuksen saa näin jälkeenpäin suoritettua kun sait sen noin helpolta kuulostamaan.TestarosaFinland kirjoitti:Entäs miks tummenttaa kalvolla, kun voi tummenttaa niin, ettei tulee mitään kuplia eikä jälkiä. Siis tarkoitan ihan kuin autotehtaat tekee. Sisältä näkee ulos niin kuin ikkunat olisivat läpinäkyviä, mutta ulkoa päin ei näkyy juuri mitään Cool
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Autotehtaat eivät tekee tummenuksia kalvolla, se on aivan varma.
Tälläinen tummennus ilman kalvoa on mahdollinen kun käytetään joku erikoisemppa menetelmää. Tarkemin en osa sanoa, kun tämä tummennus ei koskaan kiinnostunut minua sen verran, että lähtisin kyselemään hintoja ym.
Tälläinen tummennus ilman kalvoa on mahdollinen kun käytetään joku erikoisemppa menetelmää. Tarkemin en osa sanoa, kun tämä tummennus ei koskaan kiinnostunut minua sen verran, että lähtisin kyselemään hintoja ym.
Nothing beats cubic inch
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Notämähän selventikin jo todella hyvin... Eiköhän se sävy tehtaalla siihen lasiin tule jo lasia valaessa, eikä näin ollen ole mahdollista jälkeenpäin toteuttaa.TestarosaFinland kirjoitti:Autotehtaat eivät tekee tummenuksia kalvolla, se on aivan varma.
Tälläinen tummennus ilman kalvoa on mahdollinen kun käytetään joku erikoisemppa menetelmää. Tarkemin en osa sanoa, kun tämä tummennus ei koskaan kiinnostunut minua sen verran, että lähtisin kyselemään hintoja ym.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Niin kuin sanoin, en osaa sanoa sen enempä. Oletan että pitäis olla joku laadukampaa menetelmää tummenttamaan lasia kuin kalvola.Jalamari kirjoitti:Notämähän selventikin jo todella hyvin... Eiköhän se sävy tehtaalla siihen lasiin tule jo lasia valaessa, eikä näin ollen ole mahdollista jälkeenpäin toteuttaa.TestarosaFinland kirjoitti:Autotehtaat eivät tekee tummenuksia kalvolla, se on aivan varma.
Tälläinen tummennus ilman kalvoa on mahdollinen kun käytetään joku erikoisemppa menetelmää. Tarkemin en osa sanoa, kun tämä tummennus ei koskaan kiinnostunut minua sen verran, että lähtisin kyselemään hintoja ym.
Nothing beats cubic inch
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
http://www.juhalustig.fi/index.php?sivu=hinnastowillez kirjoitti:Onko mitään hajustetta että mitä maksaisi jos veisi ammattilaiselle tummennettavaksi että olis täydellistä jälkeä,eikä mitään hima-räpellyksiä
tässä ainakin luotettava asennus paikka, joka tekee huolella ja tulee paikalle sovittaessa, eli kiertävät ympäri suomea!
hinnat näköjään edellisk errasta nousseet, mutta suosittelen lämpimästi!
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 31 Elo 2006, 18:16
- Paikkakunta: Kotka
Mä oon myös harkinnut, josko vähän tummentaisi....kysyinkin tuolta Lustigilta mitä tulisi maksamaan ja se ois 240 euroa takalasi ja takasivut. Mä kyllä haluaisin myös etusivut.....KauGoH kirjoitti:http://www.juhalustig.fi/index.php?sivu=hinnasto
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
siis onko toi silleen että tavataan toi jossain esson pihalla ja sit ne alkaa tekeen sitä ?KauGoH kirjoitti:http://www.juhalustig.fi/index.php?sivu=hinnastowillez kirjoitti:Onko mitään hajustetta että mitä maksaisi jos veisi ammattilaiselle tummennettavaksi että olis täydellistä jälkeä,eikä mitään hima-räpellyksiä
tässä ainakin luotettava asennus paikka, joka tekee huolella ja tulee paikalle sovittaessa, eli kiertävät ympäri suomea!
hinnat näköjään edellisk errasta nousseet, mutta suosittelen lämpimästi!
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
Tummennus
Tummennettiin itse 156 takaovien ikkunat ja takasivuikkunat viime kesänä. Ovien ikkunat laitettiin autotallin pöydällä, irroitin siis lasit ovista. Aikaa näihin neljään lasiin vierähti kaksi iltapäivää (amatöörimäistä). Takaikkunaa koitettiin kolmen kalvon verran ja sitten tuli mitta täyteen. Se meni ryttyyn ja ruttuun million kuumennettiin liikaa ja ns.
Vein sitten auton Forsselille Hyvinkäälle ja kalvotus takaikkunaan puoli tuntia ja muistaakseni 100 € ja takuu päälle. Tuli muuten hyvä. Ja kyllä homma kävi näppärästi.
No tuli sitten syksy ja pimeetä. Eipä uskaltanut enää Rölli kaistaa vaihtaa, kun oli ovien ikkunat takaa niin tummat. Ja kun sitten laitettiin tuo 159 ja 156:n siirtyi Metsänhengelle niin kalvot läks ovista veks. On kyllä muuten paljon turvallisempaa ajella. Niistä sivuista tuli siis liian tummat. Kakarat oli jo pitkin syksyä valitelleet kun ei nää ulos pimeellä (tylsää).
Joten jos on heikko hermo taikka muuten, niin ei kannata itse laittaa, maksaa se kalvokin jonkin verran, paitsi jossain "pingpongissa" jokin Esson baarin kalvo.
Vein sitten auton Forsselille Hyvinkäälle ja kalvotus takaikkunaan puoli tuntia ja muistaakseni 100 € ja takuu päälle. Tuli muuten hyvä. Ja kyllä homma kävi näppärästi.
No tuli sitten syksy ja pimeetä. Eipä uskaltanut enää Rölli kaistaa vaihtaa, kun oli ovien ikkunat takaa niin tummat. Ja kun sitten laitettiin tuo 159 ja 156:n siirtyi Metsänhengelle niin kalvot läks ovista veks. On kyllä muuten paljon turvallisempaa ajella. Niistä sivuista tuli siis liian tummat. Kakarat oli jo pitkin syksyä valitelleet kun ei nää ulos pimeellä (tylsää).
Joten jos on heikko hermo taikka muuten, niin ei kannata itse laittaa, maksaa se kalvokin jonkin verran, paitsi jossain "pingpongissa" jokin Esson baarin kalvo.
Kautta likaisten varpaitteni!
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tummennus
No tätä varten takapenkille on tietysti hommattava pleikkari ja DVD ja TV ja limuautomaatti!Rölli ja metsänhenki kirjoitti: Kakarat oli jo pitkin syksyä valitelleet kun ei nää ulos pimeellä (tylsää).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Tummennus
Kalvoissakin on eri tummuusasteita, ei oo pakko laittaa ihan mustia.Rölli ja metsänhenki kirjoitti:Tummennettiin itse 156 takaovien ikkunat ja takasivuikkunat viime kesänä. Ovien ikkunat laitettiin autotallin pöydällä, irroitin siis lasit ovista. Aikaa näihin neljään lasiin vierähti kaksi iltapäivää (amatöörimäistä). Takaikkunaa koitettiin kolmen kalvon verran ja sitten tuli mitta täyteen. Se meni ryttyyn ja ruttuun million kuumennettiin liikaa ja ns.
Vein sitten auton Forsselille Hyvinkäälle ja kalvotus takaikkunaan puoli tuntia ja muistaakseni 100 € ja takuu päälle. Tuli muuten hyvä. Ja kyllä homma kävi näppärästi.
No tuli sitten syksy ja pimeetä. Eipä uskaltanut enää Rölli kaistaa vaihtaa, kun oli ovien ikkunat takaa niin tummat. Ja kun sitten laitettiin tuo 159 ja 156:n siirtyi Metsänhengelle niin kalvot läks ovista veks. On kyllä muuten paljon turvallisempaa ajella. Niistä sivuista tuli siis liian tummat. Kakarat oli jo pitkin syksyä valitelleet kun ei nää ulos pimeellä (tylsää).
Joten jos on heikko hermo taikka muuten, niin ei kannata itse laittaa, maksaa se kalvokin jonkin verran, paitsi jossain "pingpongissa" jokin Esson baarin kalvo.
Esim. omassa autossani on ainoastaan takalasi tumma ja muut paljon vaaleampia.
Autokaupan ammattilainen
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 31 Elo 2006, 18:16
- Paikkakunta: Kotka
Re: Tummennus
Juurikin näin. Ne mustat nimen omaan on aika törkeitä Sellainen tummuusaste, josta huomaa että jotain on tehty mutta ne ei hyppää silmille. Mä en ainakaan halua mitään "teiniauto"-tyyliä.HANU kirjoitti:Kalvoissakin on eri tummuusasteita, ei oo pakko laittaa ihan mustia
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
kalvot
No meitin farkussa on takaikkuna vaaleempi kuin takasivuikkunat ja ovet on tosi "vaaleet"
Kautta likaisten varpaitteni!
Re: kalvot
Miks takaikkuna on vaalea, kun ei sieltä tarvi ulos nähdä?Rölli ja metsänhenki kirjoitti:No meitin farkussa on takaikkuna vaaleempi kuin takasivuikkunat ja ovet on tosi "vaaleet"
Autokaupan ammattilainen
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: kalvot
Jotkut vaan peruuttelee kurkkimalla taaksepäin, eikä peileistä.HANU kirjoitti:Miks takaikkuna on vaalea, kun ei sieltä tarvi ulos nähdä?Rölli ja metsänhenki kirjoitti:No meitin farkussa on takaikkuna vaaleempi kuin takasivuikkunat ja ovet on tosi "vaaleet"
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
MITÄ? ja kun he tekevät tummenus kalvolla he vielä haluavat siitä rahaa?! voi prkl, maailmaa huononee päivittäinSixgear kirjoitti:BMW lisävarustelistalta:TestarosaFinland kirjoitti:Autotehtaat eivät tekee tummenuksia kalvolla, se on aivan varma.
S420A DARK-TINTED WINDOWS
ja tuo tehdään kalvolla.
Nothing beats cubic inch
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Tehdäänköhän kaikkialla kalvolla, vai olisiko niin, että Suomen maahantuoja kiertää autoveron sillä, että tummennus tehdään vasta Suomessa? Aikanaan esim. Opeleihin asennettiin juuri tästä syystä orggisradio vasta Suomessa. Tehtaan jäljiltä kojelaudassa oli vain reikä.Sixgear kirjoitti:
BMW lisävarustelistalta:
S420A DARK-TINTED WINDOWS
ja tuo tehdään kalvolla.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eihän niitä laseja ole pakko mustiksi asti tervata. Ex-Kuusnepassa oli hiukan tummennusta muissa laseissa paitsi tuulilasissa, ja huomasi kyllä selvästi miten paljon vähemmän aurinko lämmitti sivu- kuin tuulilasin kautta. Toimi oikein hyvin kimppaan automaatti-ilmastoinnin kanssa.
Tuota autoa on kyllä vähän ikävä, montaa muuta ei niinkään.
Tuota autoa on kyllä vähän ikävä, montaa muuta ei niinkään.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Otsikossa lukee "ikkunatummennuksista" ja ketjun aloittaja haluaa kuulla vinkkejä ja kokemuksia sen tekemiseen/teettämiseen.
Miten olisi jos tässäkin ketjussa yritettäisiin kunnioittaa ketjun aloittamaa aihetta. Jos on pakko ilmaista mielipiteensä siitä miten autotehtaat ehkä tekee ja ehkä ei, miten tyhmää koko toiminta on, tai mitä autoa pitäisi ostaa seuraavaksi, voi sen tehdä vaikka yleisellä puolella/omassa topikissa jos tulee pakottavaa tarvetta.
Yritetään kuitenkin tässä osiossa kunnioittaa ketjun aloittajia ja heidän tarpeita, eikä hukuttaa mahdollinen arvokas tieto kaiken maailman mielipiteisiin ja satunnaisiin päähänpistoihin jotka ei mitenkään liity aiheeseen.
Miten olisi jos tässäkin ketjussa yritettäisiin kunnioittaa ketjun aloittamaa aihetta. Jos on pakko ilmaista mielipiteensä siitä miten autotehtaat ehkä tekee ja ehkä ei, miten tyhmää koko toiminta on, tai mitä autoa pitäisi ostaa seuraavaksi, voi sen tehdä vaikka yleisellä puolella/omassa topikissa jos tulee pakottavaa tarvetta.
Yritetään kuitenkin tässä osiossa kunnioittaa ketjun aloittajia ja heidän tarpeita, eikä hukuttaa mahdollinen arvokas tieto kaiken maailman mielipiteisiin ja satunnaisiin päähänpistoihin jotka ei mitenkään liity aiheeseen.
Ricambi:
Oletkos koskaan ajanut autolla jossa on hyvät kalvot laseissa? Kyllä se ajomukavuutta lisää ja ei näy varkaille mitään virikkeitä etenkin jos etulasit ja takalasit kalvotettu? Varsinkin mustassa autossa ovat jotkut 50% kalvot varsin tyylikkäät mutta nämähän on makuasioita...
Siis mitä järkeä yleensä on laittaa tummennuskalvoja? Laseissa itsessän on jo UV suojat ja lämpösäteilyn estävä pinta? No, nämä ovat makuasioita mutta meikäläisen autoon niitä ei tule Twisted Evil Jätän nuo hommat farmarivolvo tuunareille.
Oletkos koskaan ajanut autolla jossa on hyvät kalvot laseissa? Kyllä se ajomukavuutta lisää ja ei näy varkaille mitään virikkeitä etenkin jos etulasit ja takalasit kalvotettu? Varsinkin mustassa autossa ovat jotkut 50% kalvot varsin tyylikkäät mutta nämähän on makuasioita...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ne omat lasit oli "mömmötummennettu" noin 50-prosenttisiksi, takalasi vähän enemmän. Eivät kiinnostaneet katsastusmiehiä tai poliiseja, mutta kyllä niiden läpi näki selvästi onko autossa jotain pöllittävää vai nöy.
En kyllä itse laittaisi tuon tummemmaksi, saattaa olla sitten jo sopivissa olosuhteissa vaikea nähdä uloskin. Viiskymppäsistä ei ollut vielä näkyvyyden kannalta mitään mainittavaa haittaa.
En kyllä itse laittaisi tuon tummemmaksi, saattaa olla sitten jo sopivissa olosuhteissa vaikea nähdä uloskin. Viiskymppäsistä ei ollut vielä näkyvyyden kannalta mitään mainittavaa haittaa.
- Epäkelpokeräilijä -
arvelin minäkin laittaa oman lusikkani tähän ikkunatummennus
asiaan. Ollessani entisessä elämässä töissä Nigeriassa , jouduimme
käyttämään ilmastointilaitteita autossa. Lasintummennukset ymmärret-
tiin keinoksi helpottamaan ilmastointilaitteen toimintaa,
pitämällä sisääntulevan auringonsäteilyn edes jonkinlaisessa tasossa.
Siis tummennus oli käytännön sanelema asia, eikä niinkään ulkonäkö-
seikka.
Autoihin laitettiin jo tehdastyönä tummennus. Muut vippaskonstit eivät
toimineet. Kaikenlaiset kelmut olivat kertakäyttötavaraa.
Ehkä, viisaammat osaavat kertoa, mikä valonläpäisy-aste on sallittu
näissä tummennuksissa.
asiaan. Ollessani entisessä elämässä töissä Nigeriassa , jouduimme
käyttämään ilmastointilaitteita autossa. Lasintummennukset ymmärret-
tiin keinoksi helpottamaan ilmastointilaitteen toimintaa,
pitämällä sisääntulevan auringonsäteilyn edes jonkinlaisessa tasossa.
Siis tummennus oli käytännön sanelema asia, eikä niinkään ulkonäkö-
seikka.
Autoihin laitettiin jo tehdastyönä tummennus. Muut vippaskonstit eivät
toimineet. Kaikenlaiset kelmut olivat kertakäyttötavaraa.
Ehkä, viisaammat osaavat kertoa, mikä valonläpäisy-aste on sallittu
näissä tummennuksissa.
prosentit
Muistaakseni etusivulaseissa ei saa olla minkäänlaista kalvoa, mutta jos lasi itsessään on tumma niin valoa pitää päästä läpi väh. 75%. Korjatkaa jos olen väärässä.....
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: prosentit
Näin olen minäkin käsittänyt. Muut lasit saa sitten olla vaikka 0% läpäiseviä kunhan löytyy sivupeili myös oikealta puolelta, joka taitaa löytyä lähes joka autossa.pomeko kirjoitti:Muistaakseni etusivulaseissa ei saa olla minkäänlaista kalvoa, mutta jos lasi itsessään on tumma niin valoa pitää päästä läpi väh. 75%.
Teininä taisin pärjätä ihan siedettävästi 5% tummennuksilla, ei ehkä enää
kyllähän
Itellä oli tosiaan noi 50% kalvot exässä mut oli hivenen liian tummat. Jos sulla on sävy valmiiks niin kalvot on pikkasen tummemmat kun kaupan "malli-ikkunassa"..... 75%läpäisevät on tyylikkäät, ei tarvi ajaa katsastukseen ikkunat alhaalla ja ei kiinnosta noita "lentäviäkään" ollenkaan. ja takalasiin joku 50-35%.....
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....
No, jopas on juttua puskenut
Eiköhän asia ala pikkuhiljaa kirkastua, tai siis tässä tapauksessa tummentua .
Se nyt jäi vielä vähän epäselväksi, notta saako etuoviin laittaa kalvoa ollenkaan, vai ei? (jollain teistä kuitenkin on se tieliikennelaki-kirja siinä avoinna...)
Jos ei, niin sitten ei tuu kyllä mihinkään, koska oma mielipiteeni on, että koko kyljessä on samansävyiset lasit. Eikä liian "mustat". Eli olisko sitten sellaiset 75-prosenttiset hyvät.
Eiköhän asia ala pikkuhiljaa kirkastua, tai siis tässä tapauksessa tummentua .
Se nyt jäi vielä vähän epäselväksi, notta saako etuoviin laittaa kalvoa ollenkaan, vai ei? (jollain teistä kuitenkin on se tieliikennelaki-kirja siinä avoinna...)
Jos ei, niin sitten ei tuu kyllä mihinkään, koska oma mielipiteeni on, että koko kyljessä on samansävyiset lasit. Eikä liian "mustat". Eli olisko sitten sellaiset 75-prosenttiset hyvät.