164 Tuulilasi kokonaan halki
Valvoja: Moderators
164 Tuulilasi kokonaan halki
Lopulta halkesi Alfastani tuo tuulilasi korjauskelvottomaan kuntoon -5 cm lasinpyyhkimien yläpuolella kulkee laidasta laitaan halkema... Ei auta enää porailut.
Kannattaako lasi vaihtaa uuteen vai voiko tuon jättää huoletta paikalleen -halkeama ei haittaa ulos näkemistä koska on niin alhaalla, mutta voiko esim. koko lasi tippua syliin kun ajan seuraavan kerran töyssyyn?
Itseäni tuo halkeama ei haittaa (muuta kuin vituttaa tietysti), mutta sanooko katsastusmies tuosta pahasti? Mitä luulette, onko tuo lasi autossani vielä ensi talvenakin jos hyvin käy??? Mikäs on kokeneen ennuste?
Kannattaako lasi vaihtaa uuteen vai voiko tuon jättää huoletta paikalleen -halkeama ei haittaa ulos näkemistä koska on niin alhaalla, mutta voiko esim. koko lasi tippua syliin kun ajan seuraavan kerran töyssyyn?
Itseäni tuo halkeama ei haittaa (muuta kuin vituttaa tietysti), mutta sanooko katsastusmies tuosta pahasti? Mitä luulette, onko tuo lasi autossani vielä ensi talvenakin jos hyvin käy??? Mikäs on kokeneen ennuste?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Ei se syliin sieltä tule, koska on laminoitu lasi. Eikä kai se katsastusmiestäkään luulisi haittaavan, jos ei kerran näkökentässä ole. Niistä herroista ei kyllä tosin koskaan tiedä. Kaverikin joutui vaihtamaan vuoden -83 Tojota terselin umpiot, kun ei ollut kesäautossa oikeanlainen valokuvio...että silleen
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Re: 164 Tuulilasi kokonaan halki
Eihän se liimalla kiinnitetty laminoitu lasi siitä mihinkään tipu. Eikä tuskin halkeakaan enempää, jos se kerran on jo vaakasuuntaisesti haljennut päästä päähän. Pahempi jos olisit saanut kiveniskemän jonnekin reuna-alueelle lasin yläosaan. Ainakin Fiat Cromassa rennohko kori aiheutti sen, että halkeama eteni reunasta yleensä keskelle lasia. Noo, tosin lasikaan ei tosin maksa siihen kuin alle sata euroa. Liekö sama lasi käypäinen 164:ään?pulukka kirjoitti:Kannattaako lasi vaihtaa uuteen vai voiko tuon jättää huoletta paikalleen -halkeama ei haittaa ulos näkemistä koska on niin alhaalla, mutta voiko esim. koko lasi tippua syliin kun ajan seuraavan kerran töyssyyn?
Itseäni tuo halkeama ei haittaa (muuta kuin vituttaa tietysti), mutta sanooko katsastusmies tuosta pahasti? Mitä luulette, onko tuo lasi autossani vielä ensi talvenakin jos hyvin käy??? Mikäs on kokeneen ennuste?
Katsastusmieskään tuosta tuskin välittää mikäli se ei haittaa näkemistä. Ja ei kai se noin alhaalla haittaa?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
:oRolle kirjoitti:Niin eikös se ole kantavaa rakennetta eli vaihtoon. Sekä mutsin että omassa oli halkeama ihan alareunassa molemmat meni vaihtoon vaikka ei olisi häirinnyt edes 140cm pituisen kuskin näkökenttää.
omassa 90:ssä on lasi ollut halki siitä asti kun ostin sen kolme vuotta sitten ja ei ole leiman saantia hidastanut kertaakaan, kysyin asiasta ja konttorilla sanoivat että ei haittaa näkyväisyyttä eteenpäin..
Kantaahan se lasi siellä edelleenkin vaikkakin halkinaisena. Kahden läsilevyn välissä on siis jotain sideainetta(kun laminoidusta lasista puhutaan, karkaistuhan menee haljetessaan täysin palasiksi), joten jos puolikkaat eivät ole täysin irrallaan toisistaan, niin kyllähän tuossa rakenteessa edelleen kantavuutta on jäljellä. Uskoisin, että oikeastaan ainoa kriteeri onkin näkyvyys, koska kyllähän se halkeaman paikasta riippuu esim. heijastuuko siitä hajavaloa kuskin suuntaan. Yhdellä kaverilla on ollut Carinassa lasi alareunastaan halki varmaakin lähemmäs kymmenen vuotta eikä siitä ole katsastuksessa huomautettu. Kyllähän noita laseja talviaikaan halkeilee alareunastaan, kun ensin vahingossa lämmitetään moottori eikä puhallusta ole suunnattu lasille, kunnes niin yht'äkkiä tehdään.Rolle kirjoitti:Niin eikös se ole kantavaa rakennetta eli vaihtoon. Sekä mutsin että omassa oli halkeama ihan alareunassa molemmat meni vaihtoon vaikka ei olisi häirinnyt edes 140cm pituisen kuskin näkökenttää.
Sitäkin voi miettiä, että kun noita laseja korjautetaan, niin säilyykö niiden "jäykkyys" samana. Tulisiko tuostakin kertoa katsastuksessa? Käytännössä kaiketi korjatussa lasissa ei varsinaisesti liimata lasia takaisin kasaan vaan vain estetään halkeaman laajeneminen ja laitetaan halkeamaan ainetta, ettei taitekerroin muutu halkeaman rajassa(jolloin halkeamaa ei näy).
Toisaalta, näissä asioissa hylkäys on monesti kiinni siitä lakia tulkitsevasta ihmisestä. Ikävä kyllä...