156:n aurauskulmat, pielessäkö ?
Valvoja: Moderators
- JiiPee
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
156:n aurauskulmat, pielessäkö ?
Terveppä terve,
Olisi kysymys 156:n aurauskulmista. Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen 156 oli lievästi sanoen liian yliohjautuva. Pienikin ratin käännös ja hyvä, ettei metsään menty. Moottoritienopeuksilla suorastaan pelotti. Noh, mitäpä tässä – vein aurauskulmat säädettäväksi Hyrylän Teboilille hieman ennen joulua. Raportti käteen ja auto takaisin noin 65 euron hintaan.
Nyt olen ajellut autolla hieman yli kuukauden, eikä ajo-ominaisuudet ainakaan parempaan suuntaan ole menneet. Se on edelleen voimakkaasti yliohjautuva. Noh, katselin eturenkaita silmämääräisesti ja olin havaitsevinani niissä haritusta, kun ratti on suorassa. Haritusta jopa niin paljon, että sen todella havaitsee. Jos rattia kääntää kumpaan suuntaan tahansa on auton renkaat kuin väyrysen silmät ?!?
Service CD tietsikkaan ja etsintä käyntiin. Lopulta löysin erään mitan, joka kuvan mukaan olisi aurauskulmien mitta: rapiat 2 mm haritusta. Ajoin tänään auton talliin kipsilevyn rutjakkeen päälle johon sain piirrettyä tarvittavat merkit niin vasemman kuin oikean vanteen etu ja takareunoista. Mittojen erotukseksi sain +10 mm, mittasin toisenkin kerran ja sama tulos. Mitään insinööritiedettä ei menetelmäni ole, mutta olinpa saavani vahvistusta käsitykselleni, ehkä?. Renkaat eivät ole kuluneet mitenkään oudosti, joten se ei anna indikaatiota asiaan.
Raportissa aurauskulmat on ilmoitettu asteina ja minuutteina ?!? Miksi ei millimetreinä ? Jokatapauksessa ne ovat seuraavat:
- vasen etu -0ast08´ (haarukka on -0ast15´ - -0ast05´)
- oikea etu -0ast13´ ( ” )
- Kokonaisauraus etu -0ast 22´
Proosallisen höpinän jälkeinen kysymykseni on:
1) Onko todella niin, että etuvetoisessa autossa on haritusta eturenkaissa ?
2) Tuo 10 mm lienee aivan liikaa ?
3) Miten te olette itse aurausta mittailleet ?
4) Kusetettiinko minua aurauskulmien säädössä ? Kannattaako enää yli kuukauden jälkeen asiasta reklamoida ?
5) Mikä olisi luotettava paikka pk-seudulla missä tuon työn voisi teettää ?
Olisi kysymys 156:n aurauskulmista. Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen 156 oli lievästi sanoen liian yliohjautuva. Pienikin ratin käännös ja hyvä, ettei metsään menty. Moottoritienopeuksilla suorastaan pelotti. Noh, mitäpä tässä – vein aurauskulmat säädettäväksi Hyrylän Teboilille hieman ennen joulua. Raportti käteen ja auto takaisin noin 65 euron hintaan.
Nyt olen ajellut autolla hieman yli kuukauden, eikä ajo-ominaisuudet ainakaan parempaan suuntaan ole menneet. Se on edelleen voimakkaasti yliohjautuva. Noh, katselin eturenkaita silmämääräisesti ja olin havaitsevinani niissä haritusta, kun ratti on suorassa. Haritusta jopa niin paljon, että sen todella havaitsee. Jos rattia kääntää kumpaan suuntaan tahansa on auton renkaat kuin väyrysen silmät ?!?
Service CD tietsikkaan ja etsintä käyntiin. Lopulta löysin erään mitan, joka kuvan mukaan olisi aurauskulmien mitta: rapiat 2 mm haritusta. Ajoin tänään auton talliin kipsilevyn rutjakkeen päälle johon sain piirrettyä tarvittavat merkit niin vasemman kuin oikean vanteen etu ja takareunoista. Mittojen erotukseksi sain +10 mm, mittasin toisenkin kerran ja sama tulos. Mitään insinööritiedettä ei menetelmäni ole, mutta olinpa saavani vahvistusta käsitykselleni, ehkä?. Renkaat eivät ole kuluneet mitenkään oudosti, joten se ei anna indikaatiota asiaan.
Raportissa aurauskulmat on ilmoitettu asteina ja minuutteina ?!? Miksi ei millimetreinä ? Jokatapauksessa ne ovat seuraavat:
4) Kusetettiinko minua aurauskulmien säädössä ? Kannattaako enää yli kuukauden jälkeen asiasta reklamoida ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Hitto kun en nyt jaksa hakea autosta kuponkia millä faijan auto on säädetty, siinä on kulmat asteina minuutteina jne....
Kyllä 10 mm on aivan liikaa.
Itse olen käynyt autot säädättämässä Ruskeasuon Teboililla. Ei ainakaan ole vielä ollut valittamista.
En tiedä vaikuttaako etuvetoisuus miten pyöränkulmiin mutta kilpurissa yleensä pidetään milli pari haritusta etupäässä jotta kääntyy nöyremmin mutkiin.
Kyllä 10 mm on aivan liikaa.
Itse olen käynyt autot säädättämässä Ruskeasuon Teboililla. Ei ainakaan ole vielä ollut valittamista.
En tiedä vaikuttaako etuvetoisuus miten pyöränkulmiin mutta kilpurissa yleensä pidetään milli pari haritusta etupäässä jotta kääntyy nöyremmin mutkiin.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Rasvis
- Spiderman
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Re: 156:n aurauskulmat, pielessäkö ?
Yleensä on, takavetoisessa taas hiukan aurausta.1) Onko todella niin, että etuvetoisessa autossa on haritusta eturenkaissa ?
Todellakin!2) Tuo 10 mm lienee aivan liikaa ?
Liidulla valkoiset läiskät renkaiden kulutuspintaan pystysuunnassa keskelle rengasta, tarkoitukseen tehdyllä erikoistyökalulla (harjateräksen pätkä jossa piikit päissä) viirut liitumerkkeihin, työnnetään autoa puoli renkaankierrosta ja katsotaan työkalun avulla paljonko heittää viiruista. Menetelmän tarkkuus ehkä plus miinus milli jos tarkasti tekee.3) Miten te olette itse aurausta mittailleet ?
Kannattaa ainakin yrittää. Voivat kyllä väittää että olet säädön jälkeen ajanut kiveen tms.4) Kusetettiinko minua aurauskulmien säädössä ? Kannattaako enää yli kuukauden jälkeen asiasta reklamoida ?
Ruskeasuon Teboilia on useampikin kehunut.5) Mikä olisi luotettava paikka pk-seudulla missä tuon työn voisi teettää ?
- Epäkelpokeräilijä -
- Garrett
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Viesti:
Re: 156:n aurauskulmat, pielessäkö ?
Asteina ilmoitetaan sen takia, että se on absoluuttinen arvo. Asteisiin ei vaikuta mm. rengaskoko tai mittauspiste. Mittauspisteen valitsemalla vanteen reunasta tai renkaan ulkoreunasta voi saada ihan erilaisia millimetrituloksia.JiiPee kirjoitti: Raportissa aurauskulmat on ilmoitettu asteina ja minuutteina ?!? Miksi ei millimetreinä ? Jokatapauksessa ne ovat seuraavat:
1) Ei aina, riippuu ihan automerkistä tai suunnittelijasta.
2) On
3) nelipyöräsuuntauslaitteella

4) En usko, että kusetettiin. Nuo sinun mainisemasi astearvot ovat suunnilleen 1-2 mm haritusta vastaavat. En nyt jaksa tarkkaan laskea ja se vannekokokin tarvittaisiin laskemiseen.
Uskon, että mittalaitteiden kalibrointi on perustaltaan ollut perseellään tai vanteenheiton kompensointi mennyt pieleen. Tahaton mittalaite- tai työvirhe.
5) Hmmh..

P.S. Etupyörien erisuuruiset arvot vasemmalla ja oikealla eivät välttämättä ole huonon säätäjän syytä, vaan sillä on vain kompensoitu takapyörien suuntaa... todennäköisesti taka-akselillakin on 4-6 minuuttia eroa aurauksessa.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
- JiiPee
Kiitokset NOPEISTA ja asiantuntevista ohjeista
Auto todellakin kääntyy niin äkäseen ettei ehdi kunnolla "kissaa" sanoa. Soittelen tuonne Hyrylän Teboilille. Itse en ala niitä säätelemään (ei taitoa eikä tietoa). Jos ei muu auta niin nuolen tassuni taistelun karvaana tappiona ja suuntaan sitten tuonne Ruskeasuon Teboilille.
Garret: tarkistin raportin takapyörien osalta ja eroa läysin 2 minuutin verran.
Vitsit, taas kannatti kysellä. Nyt ei suututa enää niin paljoa ja verenpainekin on saavuttamassa normaalilukemat

Vitsit, taas kannatti kysellä. Nyt ei suututa enää niin paljoa ja verenpainekin on saavuttamassa normaalilukemat

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Garrett
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Viesti:
Aina kannattaa kysyä?JiiPee kirjoitti:Kiitokset NOPEISTA ja asiantuntevista ohjeistaAuto todellakin kääntyy niin äkäseen ettei ehdi kunnolla "kissaa" sanoa. Soittelen tuonne Hyrylän Teboilille. Itse en ala niitä säätelemään (ei taitoa eikä tietoa). Jos ei muu auta niin nuolen tassuni taistelun karvaana tappiona ja suuntaan sitten tuonne Ruskeasuon Teboilille.

Jos eroa on ollut takana 2 minuuttia, niin tuo on periaatteessa ihan rajoissa. (Rippuen suunnasta) Itse vain teen noita vähän tarkemmalla sihdillä - parin minuutin heitto tulee vain sairaan helposti muttereita kiristäessä - joskus vaan ei pidä tyytyä siihen vaan, pitää ottaa vähän "ennakkoa" ennen kiristystä, jotta lopputulos on oikea.
Kuten sanottu, jos silmällä näkee harituksen, niin mittalaitteessa tai kompensoinnissa on ollut vikaa. Uskoisin, että tällainen tunnustettaisiin firmassa, joka haluaa pitää kiinni maineestaan.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
Minulla näyttää säädetyn Vianor`illa 27.7.2005 seuraaviin arvoihin
(madallettu - 35 mm, renkaat 225/45/17 kesä/talvi)
27.7.2005
etu
+ 0 ast 05`
+ 0 ast 05`
taka
+ 0 ast 15`
+ 0 ast 15`
edellinen säätö kesältä 2004, jota muutettiin eturenkaiden sisäreunan kulumisen takia noihin ylläkerrottuihin
14.5.2004
etu
- 0 ast 03`
- 0 ast 03`
taka
kuten edellä 27.7.2005
Käyttäytyy mielestäni tasapainoisesti ja kuluminen näytti ainakin vähentyneen.
(madallettu - 35 mm, renkaat 225/45/17 kesä/talvi)
27.7.2005
etu
+ 0 ast 05`
+ 0 ast 05`
taka
+ 0 ast 15`
+ 0 ast 15`
edellinen säätö kesältä 2004, jota muutettiin eturenkaiden sisäreunan kulumisen takia noihin ylläkerrottuihin
14.5.2004
etu
- 0 ast 03`
- 0 ast 03`
taka
kuten edellä 27.7.2005
Käyttäytyy mielestäni tasapainoisesti ja kuluminen näytti ainakin vähentyneen.
- JiiPee
Nonni, nyt on kulmat viritetty uuteen uskoon. Kävin suosittelemallanne Ruskeasuon Teboililla, koska sain ajan sinne hetimmiten. En olisi jaksanut pidempään enää odotella - psykologinen juttu varmaan. En viitsinyt soitella Hyrylän TB:lle, olihan heidän tekemästään hommasta kulunut kuitin mukaan melkein 2 kk:tta (5.12.). Uskon, että parhaansa siellä yrittivät.
Nyt tehdystä toimenpiteestä ei tullut raporttia käteen, olisi pitänyt pyytää etukäteen ?!?! Asentaja kertoi kulmien olleen edessä asteen verran pielessä ja sanoi jättäneensä sinne haritusta 10 minuutin verran. Mitä lie tuo sitten millimetreinä tarkoittaakaan 15 tuumaisilla peltivanteilla ja normaalialustalla?
Ajo on ainakin näillä sohjokeleillä vakaata. Ei vetele eikä hamua metsän suuntaan enää. Renkaissa oli lopulta havaittavissa molempien reunojen lievää pyöristymistä, ja jos jatkanut olisin, olisi varmaan molemmat menneet ajanoloon kelvottomiksi ennenaikojaan.
Mikäs olisi sopiva opus, jos vaikka haluaisi hieman perehtyä näihin pyöränkulmien geometriaan ? Siis jossa asiat olisi selvitetty kansankielellä.
Nyt tehdystä toimenpiteestä ei tullut raporttia käteen, olisi pitänyt pyytää etukäteen ?!?! Asentaja kertoi kulmien olleen edessä asteen verran pielessä ja sanoi jättäneensä sinne haritusta 10 minuutin verran. Mitä lie tuo sitten millimetreinä tarkoittaakaan 15 tuumaisilla peltivanteilla ja normaalialustalla?
Ajo on ainakin näillä sohjokeleillä vakaata. Ei vetele eikä hamua metsän suuntaan enää. Renkaissa oli lopulta havaittavissa molempien reunojen lievää pyöristymistä, ja jos jatkanut olisin, olisi varmaan molemmat menneet ajanoloon kelvottomiksi ennenaikojaan.
Mikäs olisi sopiva opus, jos vaikka haluaisi hieman perehtyä näihin pyöränkulmien geometriaan ? Siis jossa asiat olisi selvitetty kansankielellä.
Vaihdoin alatukivarren eteen, mutta en säätänyt aurauskulmia. Nyt yli 120km/h ajaessa moottoritiellä ohjauksesta katoaa alfamainen tunto ja kaistanvaihdot yms. on todella epävarmaa. Onko vika väärissä aurauskulmissa vai onko kitkat niin löysät?
Auto on juuri katsastettu, ja en ole ennen kitkoilla ajanut noin kovin!!
Auto on juuri katsastettu, ja en ole ennen kitkoilla ajanut noin kovin!!
Kun pelkkä teho ei riitä!