156 1,8 vm. 2000

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

156 1,8 vm. 2000

Viesti Kirjoittaja PK »

Tervehdys! Liityin "iloiseen Alfa-kerhoon" 23.2.07 ja vaihdoin "pyytämättä ja yllätyksenä" otsikon mukaiseen Alfaan. :-D Jumalauta että on hyvä auto ajaa! Muija vaihtoi äskettäin Astraan, ni ai että teki pahaa ja yökötti ajaa sellasella kotterolla, johan siinä tuli selkä kipeäksi... mutta asiaan. Eli onko palstalla muita 1,8 TS vm. 2000 käyttäjiä ja kokemuksia? Kävi ilmi, että joku mulkku on jättänyt sadantonnin huollon tossa väliin, joten vaikuttaa, että tulpilla on ajettu 153 000 kilsaa... muuten vaikuttaa olevan kaikki ok, paitti että AirBagin punainen varoitusvalo palaa koko ajan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 156 1,8 vm. 2000

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

PK kirjoitti:Muija vaihtoi äskettäin Astraan, ni ai että teki pahaa ja yökötti ajaa sellasella kotterolla, johan siinä tuli selkä kipeäksi
Tiedän tunteen. Ja noilla ajaa puoli Suomea :roll:

Hyvä valinta, onneksi olkoon!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Onnittelut täältä puolen Suomea. Tää puoli Suomea ajaa Supereilla!

Kyllähän sitä tuolla 1,8:lla näyttää ehtivän. Mulla tuli kadonneen tehot takaisin tulppien vaihdolla.
Opi sitten mun tulppien vaihdosta sen verran, että pikkutulppa on todella ohut seinämäinen ja saattaa katketa sisään. Joten tarkastele tulpan kuntoa (noihin koloihin saattaa päästä vettä, joka ruostuttaa tulpan)
Ja suihki vaikka reilusti etukäteen ( useita tunteja) koloihin crc:tä.
Tällä voit mahdollisesti estää tulpan katkeamisen kanteen, joka aiheutti mulle 1,5k€ maksavan tulpanvaihdon :).

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Onneksi olkoon ja viehän auto nopeasti huoltoon :wink:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Musakko
Viestit: 22
Liittynyt: 03 Maalis 2007, 11:03
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Musakko »

Tervetuloa,mikäkin rekisteröin itseni tänne pari päivää sitten, ostin 200 vuosimallia olevan 1.8 ts jotain puoli vuotta sitten. Pidän autosta todella paljon, mitä nyt pari tukivartta, jarrupalaa joutunut huoltamaan mut muuten toiminut hyvin.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

Kiitokset kaikille! Ja hyvä jaskas että mainitsit niistä ohuista tulpista... varmaan oisin katkonut ne sinne... mulla on siinä sellanen "vika", että ihan milli kaasua kun rullaa alamäkeä tai tasaisella sama juttu vähällä kaasulla, nin saattaa heittää moottorijarrutukselle. Deltalta sanoivat, et se voisi olla paskanen kaasuläppäkotelo tai sitten ne tulpat... mutta ajettavuus, se on kyllä aivan omaa luokkaansa! On tullu kokeiltua kaikenlaisia, viimeksi Audi 2,6 Quattroa, niin ei, ei lähellekään Alfaa! :-D Ja jotenkin tässä silmät avautuivat auton ulkonäönkin suhteen, että noi muut autothan ovat todella kuppasen näkösiä! Alfassa on sentään tyyliä!

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Musakko kirjoitti: Pidän autosta todella paljon, mitä nyt pari tukivartta, jarrupalaa joutunut huoltamaan mut muuten toiminut hyvin.
Mitä hemmettiä tarkottaa tuo "muuten toiminut hyvin" ?? Käsittääkseni joissain muissakin merkeissä niitä joutuu vaihtamaan! :)

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kivan ostoksen teit. Ostin vaimolle syksyllä vastaavan SW:n ja molemmat ovat kehränneet siitä asti tyytyväisenä. Ainoa miinus on ollut karvanoppapojat takapuskurissa ja liikennevaloissa.
Ilmeisesti madallus ja leveähköt renkaat saavat joillain korttipakan sekaisin.

100 tkm:n huoltoa pitäisi vain edistyä tässä väsäilemään. Öljyn ehdin jo vaihtaa (ja kirota edellisen Deltan huoltomiehen) ja tulpat pitäisi edistyä hankkimaan. Ohi kulkiessa kävin jo yhdestä puljusta kysymässäkin, mutta olivat tilaustavaraa. Www.sparksplugs.com tarjoaa ne onneksi korpikotiinkin tuotuna ja halvan taalan aikana eivät edes paljoa kustanna.
Viimeksi muokannut hjpp, 07 Maalis 2007, 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

:-D se on kyllä poikkeuksetta joka kerran kun tällä ajelee, niin on yleisöä. Paras oli kun tulin kaupasta, niin pikkupoika oli ihailemassa Alfan keulaa ja isänsä melkein repimässä sitä pois, et "nyt lähdetään". (ne tais lähtee jollain nissanilla...).

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

Piti ihan avatar laittaa uusiksi tuon viimeisen kommentin innoittamana :-)

Oli itselläkin tuollainen 1.8 super (tosin 2001) edellisenä autona. Kovasti tykkäsin, mitähäntä tukivarret nitisivät, jarrut vinkuivat ja kojelaudasta kuului sirinää. Eli kaikki tyypilliset sivuäänet :)

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

Niin muuten, sitä ihmettelin, että miksi 2001 eteenpäin ainakin 1,8 -moottorien tehoa oli vähennetty 144 --> 140hp ? What the f*** happend ? :shock:

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tiukemmat päästömääräykset happened.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

Kysymys : Onko 156 1,8 - 2,0 omistajilla kokemusta tästä vaivasta, eli jos vaikka ajetaan kolmosella about 50 km/h , niin auto hieman, korostan hieman nykii, kun kaasua on vähän, ajettaessa tasaisella ja saattaa heittää moottorijarrutukselle, eli vähän niinkuin kopsahtaa. Parhaillaan on auto huollossa, joten en tiä mitä tuleman pitää...

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

PK kirjoitti:Kysymys : Onko 156 1,8 - 2,0 omistajilla kokemusta tästä vaivasta, eli jos vaikka ajetaan kolmosella about 50 km/h , niin auto hieman, korostan hieman nykii, kun kaasua on vähän, ajettaessa tasaisella ja saattaa heittää moottorijarrutukselle, eli vähän niinkuin kopsahtaa. Parhaillaan on auto huollossa, joten en tiä mitä tuleman pitää...
Mulla oli V6:sessa sama vika, kun ostin ja tulppien vaihdolla siitä selvittiin...

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Jeps kokemusta on jonkin verran. Mulla teki vastaavaa vanhoilla tulpilla, jotka oli muuten alkuperäiset (114tkm ajetut).
Vaihdoin uudet ja tuo ominaisuus poistui. Vedossakin oli huikea muutos vaikka ei aikaisempikaan paha ollut. Vaihdon jälkeen alkoi kiertää iloisesti kakistelematta alusta rajoittimelle saakka.
Ihmeesti tuo kynttilät silti kestää. Ois voinu kuvitella että 114tkm ajetut ois ihan lopussa. Ne olihan ne, mutta ei niin paljon ku luulin.

Syypää tuohon nykimiseen voi kyllä olla moni muukin.

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Mulla oli heti uutena (2003) 1.8:ssa tuollainen nykimisen tunne, kun ajoi kolmosella noin viittäkymppiä. Tai oikeastaan se tuntui enemmän tärinältä kuin nykimiselta. Tuntui, kuin renkaat ei olisi tasapainoitettu kunnolla, mutta kaasua painamalla ongelma poistui.
En ole jaksanut huolestua aiheesta, kun se osuu vain tiettyyn nopeuteen, eikä häiritse mitenkään, kun siihen on tottunut. En ole huomannut samaa enää pitkään aikaan. Voi johtua ihan tottumisesta.

-tommi

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

:-D oo yea, sain Superin huollosta, mulla oli autoliikkeestä sillä aikaa turbo-Passat. Vittu, että oli Passatissa kovat penkit ! Olihan se tykki, mutta ei ajettavuudessa lähelläkään Alfaa. Mä en edes kuse muihin merkkeihin päin enää. Kävi ilmi, että Alfassani tulpat oli vaihdettu 400 km ennenkuin auto tuli minulle. Väittivät, että yksi tulpanjohto oli hapettunut ja siksi nyki tasaisella. No, on se nyt vähän parempi, mutta kai se pitäis kaasuläppäkotelo putsata (jos osais...) Missähän vitussa sekin on.. ? Ja oikean takatukivarren laakerointi oli löysä molemmista päistä. Onko muilla ilmennyt sellasta ? Soittelin muuten paikalliseen Deltaan, ni eihän ne ole 156:sta juuri nähneetkään eikä huoltaneet... että tällasta tänään.

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Kuva

Toi paksu musta ilmanottoputki(kuvan alareuna) päättyy kaasuläpälle, siis melkeen näkyy tossa oikealla. Siitä vaan klemmari auki ja puhdistamaan.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

Kiitti jaskas! Mutta hitto sentään, miten se puhdistaminen tehdään, kun on tunne että meikä ei uskalla juuri koskea koko pirssin jos ei paikallinen Deltakaan tiedä autosta mitään... :-D

Musakko
Viestit: 22
Liittynyt: 03 Maalis 2007, 11:03
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Musakko »

Mä käytin Deltassa syksyllä autoni, kun katsastusmies meinasi että takatukivarsien laakerointi tohjona. 270 euroa maksoi koko lysti Deltassa, vaihtoivat poikittaiset tukivarret kuulemma.

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

PK kirjoitti:Kiitti jaskas! Mutta hitto sentään, miten se puhdistaminen tehdään, kun on tunne että meikä ei uskalla juuri koskea koko pirssin jos ei paikallinen Deltakaan tiedä autosta mitään... :-D
Nooh, irroitat tosissaan sen imuputken siitä alumiinisestä kaasuläppärungosta. Sitten taivutat sen mustan imuputken sivuun, jotta pääset käsiksi kaasuläppään.

Sitten vaan suihkuttelet sinne jotain puhdistus spreitä ja pyyhkäset puhtaaksi. Sulla pitäisi olla ns. mekaaninen kaasuläppä, joka ei mene rikki vaikka sitä liikutteleekin ja putsailee sieltä välistä.

Rohkeesti vaan tutkimaan, ei ne rikki mee... (kuuluisat viimeiset sanat)

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

:roll: Joo ei vitalis, kattelin tossa ruokatunnilla, eli tiedän missä ko. paikka nyt on, mutta siis onko tarkoitus kaivella siitä reiästä, vai onko idea että ko. läppä ei vältämättä pääse liikkumaan vai minkä osan paskaantuminen aiheuttaa onkelmia? En myös tiedä, milloin ilmansuodattimen panos on vaihdettu, onko Alfa miten herkkä sen suhteen ?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Otat putken irti, niin näet jos siellä on pikeä. Todennäköisesti, koska huohottimen takaisinkierrätys tulee samaan putkeen ja pikeää sen.

Samalla kannattaa ottaa ilmansuodattimen päästä, suodattimen sisällä oleva trumpetin näköinen kuristin pois, niin saat yhden lahjahevosen.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

PK kirjoitti:: En myös tiedä, milloin ilmansuodattimen panos on vaihdettu, onko Alfa miten herkkä sen suhteen ?
Vaihtoväli on 40 tkm (tai "vaativissa olosuhteissa" puolet siitä). Paha sanoa herkkyydestä, mutta en nyt usko että ilmanputsarista ensimmäisenä mitään isoja ongelmia aiheutuisi jos menee vähän "yliajalle". Osahan ei montaa rahaa kustanna, joten sen puolesta tietysti kannattaa sekin vaihtaa jos ei ole tietoa. Vaihtaminen tosin taitaa vaatia vähän perinteistä enemmän näpertelyä.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

alfista kirjoitti:Samalla kannattaa ottaa ilmansuodattimen päästä, suodattimen sisällä oleva trumpetin näköinen kuristin pois, niin saat yhden lahjahevosen.
:-D No perkele, sittenhän ne nousi 145:een...

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

:x Voihan perse! Kattoin sen kaasuläppäkotelon, mut ei se ollu paskanen ainakaan läpän tältä puolen, siis silmin nähdenkun ottaa putken irti... sitten avasin ilmansuodattimen ja otin trumpetin helvettiin, nin auto kyl piristyi, mutta tasaisella auto nykii edelleen silloin tällöin ja pikkukaasulla saatta töksäyttää moottorijarrutukselle eli:

- myyjän mukaan uudet tulpat
- kaasuläppäkotelo ensivaikutelmaltaan puhdas
- ilmansuodattimen panos melko uuden näköinen

ja silti satunnaisesti nykii ja heittää töksäyttäen moottorijarrutuksella, lisäksi tyhjäkäynti mittarin mukaan tasainen mutta hieman tärisyttää autoa, joten viisaammat, mikäpä vois olla vielä vikana..?

Onko ne tulpanjohdot sellaset, et ne revitään irti vai onko niissä jotku lukot ? Ja pitääkö se kansi ottaa irti ennen tulpanjohtojen irroittamista ?

nimim. vittu ikinä ennen kattonu Alfan konehuoneeseen tätä ennen

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Onkos noissa minkälainen anturi kaasuläpällä? Siinä tai sen liittimissä saattaisi olla jotain sanomista.

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

PK kirjoitti:heittää töksäyttäen moottorijarrutuksella,
Tota se tekee mullakin aina välillä. En ole antanut häiritä.

Vastaa Viestiin