Jäykkä ohjaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Saksasta tuodussa 164:ssä oli aamulla niin jäykkä ohjaus, että kuin tehostinta ei olisi lainkaan. Auton lämmettyä ohjaus keveni puolella, mutta jäykkä edelleen. Olisiko tehostinöljyt niin jäykät, että aiheuttaa hurjalla 6 asteen pakkasella tämän? Kaikkien nesteiden vaihto on kyllä edessä joka tapauksessa lähipäivinä.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

2TS kirjoitti:Olisiko tehostinöljyt niin jäykät, että aiheuttaa hurjalla 6 asteen pakkasella tämän? Kaikkien nesteiden vaihto on kyllä edessä joka tapauksessa lähipäivinä.
Vai peräti niin vetiset ja vanhat että jäätynyt?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ei muuta kuin tehostimen öljyt vaihtoon niin tilanne kohenee... :)

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mulla oli joskus Lanciassa sama murhe. Ohjaus tuntui jotenkin paljon kankeammalta kuin sukulaissedän vst. turbossa. Uusien öljyjen jälkeen ei ollut mitään huomauttamista.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Re: Jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja HR »

2TS kirjoitti:Saksasta tuodussa 164:ssä oli aamulla niin jäykkä ohjaus, että kuin tehostinta ei olisi lainkaan. Auton lämmettyä ohjaus keveni puolella, mutta jäykkä edelleen. Olisiko tehostinöljyt niin jäykät, että aiheuttaa hurjalla 6 asteen pakkasella tämän? Kaikkien nesteiden vaihto on kyllä edessä joka tapauksessa lähipäivinä.
Eikös ensimmäisissä 156:ssa ollut samanlaisia oireita kunnes maahantuoja tajusi määrätä Suomeen tuotaviin autoihin erilaatuiset ohjaustehostimen öljyt.

Voisiko olla niin että Saksan 164:ssakin olisi erilaiset ohjaustehostimen öljyt. No kuten tuossa aiemmin mainittiin. Öljyjen vaihto auttanee.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Öljyt pihalle..

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Omassa 156:ssa latasi käynnistyksen yhteydessä parinkympin pakkasella mehut pihalle tehostimesta. Tästä hauskasta muistona vieläkin öljyinen parkkiruutu. Sitten deltassa kertoivat, että on 156:sissa tyypillistä!
No, deltan huolto putsasi vanhat rippeet pois ja laittoi vahvemmat klemmarit ohjaustehostimen lauhdutuspiiriin. Shellin öljyillä (jotka delta laittoi) oli seurauksena mahtava vonkuminen pakkasella käännyttäessä. Kyllä hävetti lähteä taloyhtiön pihasta=)
Tiedustelin asiaa asioihin vihkiytyneiltä tahoilta ja suosittelivat Esson automaattivaihdeöljyä. Vein deltaan purnukan ja he vaihtoivatkin uuden öljyn sisään veloituksetta. Samat öljyt on muuten vieläkin (noin vuoden olleet) ja ongelmat loppuivat siihen.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hm... Jos ohjaustehostimen nesteet ovat käyneet niin jähmeiksi, että tehostin ei jaksa tehosta, luulisi jotain myöskin hajoavan tai vähintäänkin pumpun huutavan kuin syötävä. No, sittenhän sen lopputuloksen näkee kun kaataa uudet kurat sisään. Suosittelen synteettistä ATF:ää, oman autoni tehostin ei juuri ääntele edes kolmenkympin pakkasilla.

Kannattaa muuten välttää kääntelyä ennen kuin nesteet ovat lämmenneet. Alkumatkasta ajetaan siis mutkat suoriksi :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja V6 »

HR kirjoitti:
2TS kirjoitti:Saksasta tuodussa 164:ssä oli aamulla niin jäykkä ohjaus, että kuin tehostinta ei olisi lainkaan. Auton lämmettyä ohjaus keveni puolella, mutta jäykkä edelleen. Olisiko tehostinöljyt niin jäykät, että aiheuttaa hurjalla 6 asteen pakkasella tämän? Kaikkien nesteiden vaihto on kyllä edessä joka tapauksessa lähipäivinä.
Eikös ensimmäisissä 156:ssa ollut samanlaisia oireita kunnes maahantuoja tajusi määrätä Suomeen tuotaviin autoihin erilaatuiset ohjaustehostimen öljyt.
156sen ohjaus ei mennyt jäykäksi, vaan kun järjestelmässä on/oli ei synteettiset öljyt se saattaa vinkua n -15 pakkasasteessa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Kiitoksia uskon vahvistuksesta :)
Täytyy vaihtaa öljyt ja katsoa miten käypi.
Ainakaan vielä ei tullut nesteitä pihalle, onneksi.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Auto oli nyt hallissa kolme tuntia ja ohjaus jäykkä edelleen. Nesteet hyvin juoksevia. Kokeilin käännellä rattia loivaan alamäkeen ilman moottorin käynnissäoloa. Eroa ei ollut. Paikallaan ollessa ei myöskään mitään eroa. Eli ohjauksessa ei ole tehostusta lainkaan. Puoli kierrosta jaksaa väkisin käntää, mutta sen jälkeen tosi tiukkaa.

Hoh hoijaa. Näinkö se alkaa. Mistähän vikaa pitäisi alkaa etsiä?

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Ilmeisesti nesteet ei kierrä. Vaihdoitko uudet ?
Ilmaa kierrossa.

Mitä näytti rompulla oleva vikahaku-ohjeet :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Älä 2TS käännä väkisin! Joku "kehui" saaneensa 164:n hammastangon stefat korkkaamaan työnneltyään autoa tallissa ja käänneltyään rattia lihasvoimin. Hammastangon irrotus ja kiinnitys ei ole niitä mukavimpia hommia...

Hotakainen, ei kai tuota nestekiertoa voi mitenkään itse ilmata? Muistaakseni laskin omastani vain nesteet pois ja kaadoin uudet sisään, systeemi ilmasi itsensä kun vaan varovasti käänteli ohjausta laidasta toiseen. Koneen käydessä siis.

Olisiko pumppu voinut mennä tukkoon? Siinähän on aika pikkuiset reiät nestekierrolle, ei vaatine kovin isoa likakökkärettä.

Edit: Enpä kyllä toisaalta ymmärrä miksi stefat hajoaisivat jollei hydraulipuolella ole edes paineita, mutta näin siis väittivät. Tiedä hänestä.
Viimeksi muokannut Rasvis, 17 Joulu 2003, 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Olisko sitten sen verran nesteet jäätynyt toissayönä, että aiheuttanut alipainetta ja vetänyt ilmaa joukkoon?
Nesteitä ei ole vielä vaihdettu. Perjantaina onnistuu.
Täytyypä tutkia illalla kotona vianhakutsydeemiä.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Älä 2TS käännä väkisin! Joku "kehui" saaneensa 164:n hammastangon stefat korkkaamaan työnneltyään autoa tallissa ja käänneltyään rattia lihasvoimin. Hammastangon irrotus ja kiinnitys ei ole niitä mukavimpia hommia...
Yes, parkkeerasin hallissa useampikertaisella eteen/taakse-systeemillä, jotta ruutuun sai sopimaan. On se ohjaus niin jäykkäkin, että ei uskalla juuri käännellä.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Hihnahan on ehjä ja ei luista? :silly:

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Ennen kuin pääsen neljältä tutkimaan tilannetta, niin onko ohjaustehostimelle oma hihna? Ainakin laturi ja vesipumppu tuntuvat toimivan. Kaikki hihnathan on koteloitu täysin, joten tähän hätään tilannetta ei näe, elikkä pitää päästä kotiin, jotta kotelo saapi auki. Saattaahan olla, että pumppu olisi jumiutunut ja hihna luistaa yli, vai...

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

2TS kirjoitti:Ennen kuin pääsen neljältä tutkimaan tilannetta, niin onko ohjaustehostimelle oma hihna? Ainakin laturi ja vesipumppu tuntuvat toimivan. Kaikki hihnathan on koteloitu täysin, joten tähän hätään tilannetta ei näe, elikkä pitää päästä kotiin, jotta kotelo saapi auki. Saattaahan olla, että pumppu olisi jumiutunut ja hihna luistaa yli, vai...

En tuota 24v-moottoria tunne mutta 12-venttiilisessä on vesipumpulla ja laturilla yhteinen hihna ja ohjaustehostimella ikiomansa

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Tämä on 12-venttiilinen. Syy taitaa siten löytyä hihnasta tai pumpusta. No, parin tunnin päästä nähdään niiden tilanne.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

2TS kirjoitti:Tämä on 12-venttiilinen. Syy taitaa siten löytyä hihnasta tai pumpusta. No, parin tunnin päästä nähdään niiden tilanne.
meikäläiseltä löytyy toimiva 12V version pumppu jos tarvista semmoiseen ilmenee.. :)

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Saatanpa tarvita pumppua. Tutkin, että hihna toimii ja pumppu pyörii. Sama hihna pyörittää autossani myös laturia ja vesipumppua. Ilmeisesti pumppu ei kehitä painetta. Hankin varmuuden perjantaina ja tilaan sulta, jos vika on pumpussa. Ohjaus oli jäykempi jo ennen hajoamistaan kuin aiemmassani twinsparkissa. Saattoi olla paineet vähissä ja pakkanen rikkoi toosan. Heitätkö sähköpostilla pyyntihinnan pumpusta ja paljonko pumpulla on ajettu.

Edit:
Mun vanha Twin Sparkin (11/90) pumppu saattaapi olla samanlainen kuin tässä 3-litraisessa. Mistähän saisi varmuuden? Varaosa-CD:stä en ihan täyttä varmuutta saanut.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä TS:ssä ja 12v Superissa näyttäisi olevan sama pumppu. Superiin on tosin sekä vanhaa että uutta versiota, mutta luulisi noiden olevan joka tapauksessa vaihtokelpoisia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Pääsimpä sitten eilen kehumaan!!

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

No niinhän siinä sitten kävi taas; eli tänään työmatkalla ruiskahti taas oliot pihalle lauhdutuspiiristä Vihdintien ja Kaupintien risteyksessä. Onneksi Konalan delta sijaitseen paikalta noin 1 km päässä jonne sitten auton sain. No, viimekerrasta kun oli vajaa vuosi, niin tekivät takuutyönä korjauksen. Nyt on sitten se viimeinenkin klemmari vaihdettu lauhdutinpiiristä, toivottavasti alkaa pysymään tavara pikkuhiljaa sisällä!

ps. Deltassa oli muuten esillä uusikorinen 156 (ja takakontista näytti jo löytyvän rekisterikilvetkin!)

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Twin Sparkin pumppu kävi 3-litraiseen. Nyt toimii.

Avasin vanhan pumpun ja vikaa en tavallaan löytänyt. Sisällä on ellipsimäinen onkalo, jonka reunoja ulostyöntyvät tapit sitten pitäisi kaapia ja antaa nesteelle vauhtia. Tapit eivät työntyneet herkästi ulos pyörittäessäni sitä, mutta moottorin käydessä kierroksia on sen verran rajummin, että keskihakuvoiman takia niiden ainakin pitäisi työntyä ulospäin. Ilmeisesti tapit ei jostain syystä työnny tässä pumpussa ulos silloinkaan.

No, en päässyt vielä testaamaan ajossa, koska auto meni maalaukseen :cry: Tämäkin vielä. Lähes virheetön kori saapi toiseen takalokasuojan reunaan pakkelia ja uuden maalin. Joku idiootti oli kolhinut reunan pienelle rypylle ja maalit pois. Kyllä potuttaa :evil: Ja arvatkaapa oliko mitään lappua jätetty. Menee korjaamon vakuutuksiin, mutta korjausta tulee nyt peltiin jo ennen kuin autolla on vielä edes "ajellut" ja vieläpä auton herkimmin ruostuvaan kohtaan. #%%$@&%###

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

2TS kirjoitti:Joku idiootti oli kolhinut reunan pienelle rypylle ja maalit pois. Kyllä potuttaa :evil: Ja arvatkaapa oliko mitään lappua jätetty.
Off topic, mutta olen ottanut tavaksi tänä multimedian siunattuna aikana ottaa aina puhelimella kuvan viereen pysäköidyistä autoista, jos tulee asiaa tojotakansan parkkitaloihin. Ei tosin auta jos vieressäolija ehtii vaihtua moneen kertaan, mutta eipä sitä kovin usein pitkiksi ajoiksi tulekaan pysäköityä kolhimisarkoihin paikkoihin.

Vastaa Viestiin