Jäykkä ohjaus
Valvoja: Moderators
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Jäykkä ohjaus
Saksasta tuodussa 164:ssä oli aamulla niin jäykkä ohjaus, että kuin tehostinta ei olisi lainkaan. Auton lämmettyä ohjaus keveni puolella, mutta jäykkä edelleen. Olisiko tehostinöljyt niin jäykät, että aiheuttaa hurjalla 6 asteen pakkasella tämän? Kaikkien nesteiden vaihto on kyllä edessä joka tapauksessa lähipäivinä.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jäykkä ohjaus
Vai peräti niin vetiset ja vanhat että jäätynyt?2TS kirjoitti:Olisiko tehostinöljyt niin jäykät, että aiheuttaa hurjalla 6 asteen pakkasella tämän? Kaikkien nesteiden vaihto on kyllä edessä joka tapauksessa lähipäivinä.
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Re: Jäykkä ohjaus
Eikös ensimmäisissä 156:ssa ollut samanlaisia oireita kunnes maahantuoja tajusi määrätä Suomeen tuotaviin autoihin erilaatuiset ohjaustehostimen öljyt.2TS kirjoitti:Saksasta tuodussa 164:ssä oli aamulla niin jäykkä ohjaus, että kuin tehostinta ei olisi lainkaan. Auton lämmettyä ohjaus keveni puolella, mutta jäykkä edelleen. Olisiko tehostinöljyt niin jäykät, että aiheuttaa hurjalla 6 asteen pakkasella tämän? Kaikkien nesteiden vaihto on kyllä edessä joka tapauksessa lähipäivinä.
Voisiko olla niin että Saksan 164:ssakin olisi erilaiset ohjaustehostimen öljyt. No kuten tuossa aiemmin mainittiin. Öljyjen vaihto auttanee.
"Timing cingulum off et valuulas node"
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Öljyt pihalle..
Omassa 156:ssa latasi käynnistyksen yhteydessä parinkympin pakkasella mehut pihalle tehostimesta. Tästä hauskasta muistona vieläkin öljyinen parkkiruutu. Sitten deltassa kertoivat, että on 156:sissa tyypillistä!
No, deltan huolto putsasi vanhat rippeet pois ja laittoi vahvemmat klemmarit ohjaustehostimen lauhdutuspiiriin. Shellin öljyillä (jotka delta laittoi) oli seurauksena mahtava vonkuminen pakkasella käännyttäessä. Kyllä hävetti lähteä taloyhtiön pihasta=)
Tiedustelin asiaa asioihin vihkiytyneiltä tahoilta ja suosittelivat Esson automaattivaihdeöljyä. Vein deltaan purnukan ja he vaihtoivatkin uuden öljyn sisään veloituksetta. Samat öljyt on muuten vieläkin (noin vuoden olleet) ja ongelmat loppuivat siihen.
No, deltan huolto putsasi vanhat rippeet pois ja laittoi vahvemmat klemmarit ohjaustehostimen lauhdutuspiiriin. Shellin öljyillä (jotka delta laittoi) oli seurauksena mahtava vonkuminen pakkasella käännyttäessä. Kyllä hävetti lähteä taloyhtiön pihasta=)
Tiedustelin asiaa asioihin vihkiytyneiltä tahoilta ja suosittelivat Esson automaattivaihdeöljyä. Vein deltaan purnukan ja he vaihtoivatkin uuden öljyn sisään veloituksetta. Samat öljyt on muuten vieläkin (noin vuoden olleet) ja ongelmat loppuivat siihen.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hm... Jos ohjaustehostimen nesteet ovat käyneet niin jähmeiksi, että tehostin ei jaksa tehosta, luulisi jotain myöskin hajoavan tai vähintäänkin pumpun huutavan kuin syötävä. No, sittenhän sen lopputuloksen näkee kun kaataa uudet kurat sisään. Suosittelen synteettistä ATF:ää, oman autoni tehostin ei juuri ääntele edes kolmenkympin pakkasilla.
Kannattaa muuten välttää kääntelyä ennen kuin nesteet ovat lämmenneet. Alkumatkasta ajetaan siis mutkat suoriksi
Kannattaa muuten välttää kääntelyä ennen kuin nesteet ovat lämmenneet. Alkumatkasta ajetaan siis mutkat suoriksi
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Jäykkä ohjaus
156sen ohjaus ei mennyt jäykäksi, vaan kun järjestelmässä on/oli ei synteettiset öljyt se saattaa vinkua n -15 pakkasasteessa.HR kirjoitti:Eikös ensimmäisissä 156:ssa ollut samanlaisia oireita kunnes maahantuoja tajusi määrätä Suomeen tuotaviin autoihin erilaatuiset ohjaustehostimen öljyt.2TS kirjoitti:Saksasta tuodussa 164:ssä oli aamulla niin jäykkä ohjaus, että kuin tehostinta ei olisi lainkaan. Auton lämmettyä ohjaus keveni puolella, mutta jäykkä edelleen. Olisiko tehostinöljyt niin jäykät, että aiheuttaa hurjalla 6 asteen pakkasella tämän? Kaikkien nesteiden vaihto on kyllä edessä joka tapauksessa lähipäivinä.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Auto oli nyt hallissa kolme tuntia ja ohjaus jäykkä edelleen. Nesteet hyvin juoksevia. Kokeilin käännellä rattia loivaan alamäkeen ilman moottorin käynnissäoloa. Eroa ei ollut. Paikallaan ollessa ei myöskään mitään eroa. Eli ohjauksessa ei ole tehostusta lainkaan. Puoli kierrosta jaksaa väkisin käntää, mutta sen jälkeen tosi tiukkaa.
Hoh hoijaa. Näinkö se alkaa. Mistähän vikaa pitäisi alkaa etsiä?
Hoh hoijaa. Näinkö se alkaa. Mistähän vikaa pitäisi alkaa etsiä?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Älä 2TS käännä väkisin! Joku "kehui" saaneensa 164:n hammastangon stefat korkkaamaan työnneltyään autoa tallissa ja käänneltyään rattia lihasvoimin. Hammastangon irrotus ja kiinnitys ei ole niitä mukavimpia hommia...
Hotakainen, ei kai tuota nestekiertoa voi mitenkään itse ilmata? Muistaakseni laskin omastani vain nesteet pois ja kaadoin uudet sisään, systeemi ilmasi itsensä kun vaan varovasti käänteli ohjausta laidasta toiseen. Koneen käydessä siis.
Olisiko pumppu voinut mennä tukkoon? Siinähän on aika pikkuiset reiät nestekierrolle, ei vaatine kovin isoa likakökkärettä.
Edit: Enpä kyllä toisaalta ymmärrä miksi stefat hajoaisivat jollei hydraulipuolella ole edes paineita, mutta näin siis väittivät. Tiedä hänestä.
Hotakainen, ei kai tuota nestekiertoa voi mitenkään itse ilmata? Muistaakseni laskin omastani vain nesteet pois ja kaadoin uudet sisään, systeemi ilmasi itsensä kun vaan varovasti käänteli ohjausta laidasta toiseen. Koneen käydessä siis.
Olisiko pumppu voinut mennä tukkoon? Siinähän on aika pikkuiset reiät nestekierrolle, ei vaatine kovin isoa likakökkärettä.
Edit: Enpä kyllä toisaalta ymmärrä miksi stefat hajoaisivat jollei hydraulipuolella ole edes paineita, mutta näin siis väittivät. Tiedä hänestä.
Viimeksi muokannut Rasvis, 17 Joulu 2003, 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Epäkelpokeräilijä -
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Yes, parkkeerasin hallissa useampikertaisella eteen/taakse-systeemillä, jotta ruutuun sai sopimaan. On se ohjaus niin jäykkäkin, että ei uskalla juuri käännellä.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Älä 2TS käännä väkisin! Joku "kehui" saaneensa 164:n hammastangon stefat korkkaamaan työnneltyään autoa tallissa ja käänneltyään rattia lihasvoimin. Hammastangon irrotus ja kiinnitys ei ole niitä mukavimpia hommia...
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Ennen kuin pääsen neljältä tutkimaan tilannetta, niin onko ohjaustehostimelle oma hihna? Ainakin laturi ja vesipumppu tuntuvat toimivan. Kaikki hihnathan on koteloitu täysin, joten tähän hätään tilannetta ei näe, elikkä pitää päästä kotiin, jotta kotelo saapi auki. Saattaahan olla, että pumppu olisi jumiutunut ja hihna luistaa yli, vai...
2TS kirjoitti:Ennen kuin pääsen neljältä tutkimaan tilannetta, niin onko ohjaustehostimelle oma hihna? Ainakin laturi ja vesipumppu tuntuvat toimivan. Kaikki hihnathan on koteloitu täysin, joten tähän hätään tilannetta ei näe, elikkä pitää päästä kotiin, jotta kotelo saapi auki. Saattaahan olla, että pumppu olisi jumiutunut ja hihna luistaa yli, vai...
En tuota 24v-moottoria tunne mutta 12-venttiilisessä on vesipumpulla ja laturilla yhteinen hihna ja ohjaustehostimella ikiomansa
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Saatanpa tarvita pumppua. Tutkin, että hihna toimii ja pumppu pyörii. Sama hihna pyörittää autossani myös laturia ja vesipumppua. Ilmeisesti pumppu ei kehitä painetta. Hankin varmuuden perjantaina ja tilaan sulta, jos vika on pumpussa. Ohjaus oli jäykempi jo ennen hajoamistaan kuin aiemmassani twinsparkissa. Saattoi olla paineet vähissä ja pakkanen rikkoi toosan. Heitätkö sähköpostilla pyyntihinnan pumpusta ja paljonko pumpulla on ajettu.
Edit:
Mun vanha Twin Sparkin (11/90) pumppu saattaapi olla samanlainen kuin tässä 3-litraisessa. Mistähän saisi varmuuden? Varaosa-CD:stä en ihan täyttä varmuutta saanut.
Edit:
Mun vanha Twin Sparkin (11/90) pumppu saattaapi olla samanlainen kuin tässä 3-litraisessa. Mistähän saisi varmuuden? Varaosa-CD:stä en ihan täyttä varmuutta saanut.
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Pääsimpä sitten eilen kehumaan!!
No niinhän siinä sitten kävi taas; eli tänään työmatkalla ruiskahti taas oliot pihalle lauhdutuspiiristä Vihdintien ja Kaupintien risteyksessä. Onneksi Konalan delta sijaitseen paikalta noin 1 km päässä jonne sitten auton sain. No, viimekerrasta kun oli vajaa vuosi, niin tekivät takuutyönä korjauksen. Nyt on sitten se viimeinenkin klemmari vaihdettu lauhdutinpiiristä, toivottavasti alkaa pysymään tavara pikkuhiljaa sisällä!
ps. Deltassa oli muuten esillä uusikorinen 156 (ja takakontista näytti jo löytyvän rekisterikilvetkin!)
ps. Deltassa oli muuten esillä uusikorinen 156 (ja takakontista näytti jo löytyvän rekisterikilvetkin!)
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Twin Sparkin pumppu kävi 3-litraiseen. Nyt toimii.
Avasin vanhan pumpun ja vikaa en tavallaan löytänyt. Sisällä on ellipsimäinen onkalo, jonka reunoja ulostyöntyvät tapit sitten pitäisi kaapia ja antaa nesteelle vauhtia. Tapit eivät työntyneet herkästi ulos pyörittäessäni sitä, mutta moottorin käydessä kierroksia on sen verran rajummin, että keskihakuvoiman takia niiden ainakin pitäisi työntyä ulospäin. Ilmeisesti tapit ei jostain syystä työnny tässä pumpussa ulos silloinkaan.
No, en päässyt vielä testaamaan ajossa, koska auto meni maalaukseen Tämäkin vielä. Lähes virheetön kori saapi toiseen takalokasuojan reunaan pakkelia ja uuden maalin. Joku idiootti oli kolhinut reunan pienelle rypylle ja maalit pois. Kyllä potuttaa Ja arvatkaapa oliko mitään lappua jätetty. Menee korjaamon vakuutuksiin, mutta korjausta tulee nyt peltiin jo ennen kuin autolla on vielä edes "ajellut" ja vieläpä auton herkimmin ruostuvaan kohtaan. #%%$@&%###
Avasin vanhan pumpun ja vikaa en tavallaan löytänyt. Sisällä on ellipsimäinen onkalo, jonka reunoja ulostyöntyvät tapit sitten pitäisi kaapia ja antaa nesteelle vauhtia. Tapit eivät työntyneet herkästi ulos pyörittäessäni sitä, mutta moottorin käydessä kierroksia on sen verran rajummin, että keskihakuvoiman takia niiden ainakin pitäisi työntyä ulospäin. Ilmeisesti tapit ei jostain syystä työnny tässä pumpussa ulos silloinkaan.
No, en päässyt vielä testaamaan ajossa, koska auto meni maalaukseen Tämäkin vielä. Lähes virheetön kori saapi toiseen takalokasuojan reunaan pakkelia ja uuden maalin. Joku idiootti oli kolhinut reunan pienelle rypylle ja maalit pois. Kyllä potuttaa Ja arvatkaapa oliko mitään lappua jätetty. Menee korjaamon vakuutuksiin, mutta korjausta tulee nyt peltiin jo ennen kuin autolla on vielä edes "ajellut" ja vieläpä auton herkimmin ruostuvaan kohtaan. #%%$@&%###
Off topic, mutta olen ottanut tavaksi tänä multimedian siunattuna aikana ottaa aina puhelimella kuvan viereen pysäköidyistä autoista, jos tulee asiaa tojotakansan parkkitaloihin. Ei tosin auta jos vieressäolija ehtii vaihtua moneen kertaan, mutta eipä sitä kovin usein pitkiksi ajoiksi tulekaan pysäköityä kolhimisarkoihin paikkoihin.2TS kirjoitti:Joku idiootti oli kolhinut reunan pienelle rypylle ja maalit pois. Kyllä potuttaa Ja arvatkaapa oliko mitään lappua jätetty.