164 V6 sammui kesken ajon

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
vesku
Viestit: 27
Liittynyt: 22 Syys 2005, 21:41
Paikkakunta: Hollola

164 V6 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja vesku »

Juu 164 V6 päätti sammua kesken ajon. Epäilys olisi polttoainepumppuvika. Siihen liittyen olisin kysynyt neuvoa viisaammilta:
- Polttoainepumpun rele taitaa olla vasemman ajovalon takana, rele jossa on suleke kiinni?
- Pitäisikö jommasta kummasta letkusta, joka tulee PA-suutin jakotukille tulla polttoainetta paineella kun virrat on päällä?
- Mistäs siihen PA-pumppuun pääsee käsiksi?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Olikohan se 164kin takapenkin istuinosan alla?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ainakin tessussa se pumpun rele on siinä lukkopellin keskellä (en muista tarkkaan mikä niistä releistä). Voihan se olla että V6:sessa on sijoitettu erilailla.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Releen paikasta en tiedä kutosessa, mutta pumppu on takissa, pääsee käsiksi takakontin huoltoluukun irroittamalla. Suuttimille pitäisi tulla soppaa ainakin startatessa. Pelkät virrat kytkemällä TS ei ainakaan anna täyttä jännitettä pumpulle.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Tuossa kuva konehuoneen releistä V6:ssa
http://koti.mbnet.fi/deicer24/Releitten ... neessa.PDF
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Fuel pump relay keskellä vasemmalla

Avatar
vesku
Viestit: 27
Liittynyt: 22 Syys 2005, 21:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja vesku »

Löysin releen. Totesin että rele ei saa ohjausta, eli ei käytä pumppua. Kytkin pumpun pakkosyötöllä pumppaamaan, mutta auto ei silti käynnisty. Mistähän tuo rele saa ohjaustiedon? Taitaa viitatata johonkin muuhunkin vikaan.

Nyt olis muuten myytävänä edullinen Alfa, ei jaksais millään paneutua tuohon korjaukseen. Pihallakin seisoo jo uusi auto, kunhan sais verot maksettua...

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kuuntelitko että pumppu käy varmasti ja bensaa tulee konehuoneeseen asti kun annoit sille suoraan virtaa? Itseltä hajosi lähes varoittamatta bensapumppu TS:stä tässä taannoin.

Avatar
Murzik
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Elo 2006, 22:47
Car(s): 75 Turbo QV -91
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Murzik »

vesku kirjoitti:Löysin releen. Totesin että rele ei saa ohjausta, eli ei käytä pumppua. Kytkin pumpun pakkosyötöllä pumppaamaan, mutta auto ei silti käynnisty. Mistähän tuo rele saa ohjaustiedon? Taitaa viitatata johonkin muuhunkin vikaan.
Ainakin 75 TS:ssä (Motronic 4.1) menee näin:
-Ruiskuboxi ohjaa bensapumpun relettä (vetää maihin)
-Alussa pitäisi olla muutaman sekunnin esikäyntiaika virta-avainta käännettäessä, jonka jälkeen pumppu pyörii auton käydessä

Itselläni oli samat oireet ja syyksi paljastui lopulta virtalukolta pääreleelle (josta tulee veto bensapumpun releelle) tuleva piuha. Vika ilmaantui muutaman kerran vuodessa ja kerran ehtin vaihtaa turhaan polttoainepumpun. Tähän auttoi tärinä, koska kerran trailerilla 50 kilsaa vedetyn auton sai ajaa omin voimin trailerilta alas. Ihmekäynnistyminen siis.

Avatar
vesku
Viestit: 27
Liittynyt: 22 Syys 2005, 21:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja vesku »

Joo nyt sain virtapiirit tarkistettua ja totesin että PA-pumpun relettä ohjataan maadoittamalla. Releen käämin jännite tulee Motronicin pääreleen kautta. Maadoituksen tekee Motronicin ohjausyksikkö. Viittaisi ohjausyksikkö vikaan, koska tätä ohjausta ei tule. Pitää varmaan seuraavaksi tutkia tuleeko kipinää tulpille, niin näkisi onko koko moottorin ohjaus pois pelistä.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Nyt menee tietämättömän muistin varassa mutta eikös rikkinäinen YKK-anturi tee vastaavaa..?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Murzik kirjoitti:
vesku kirjoitti:Löysin releen. Totesin että rele ei saa ohjausta, eli ei käytä pumppua. Kytkin pumpun pakkosyötöllä pumppaamaan, mutta auto ei silti käynnisty. Mistähän tuo rele saa ohjaustiedon? Taitaa viitatata johonkin muuhunkin vikaan.
Ainakin 75 TS:ssä (Motronic 4.1) menee näin:
-Ruiskuboxi ohjaa bensapumpun relettä (vetää maihin)
-Alussa pitäisi olla muutaman sekunnin esikäyntiaika virta-avainta käännettäessä, jonka jälkeen pumppu pyörii auton käydessä

Itselläni oli samat oireet ja syyksi paljastui lopulta virtalukolta pääreleelle (josta tulee veto bensapumpun releelle) tuleva piuha. Vika ilmaantui muutaman kerran vuodessa ja kerran ehtin vaihtaa turhaan polttoainepumpun. Tähän auttoi tärinä, koska kerran trailerilla 50 kilsaa vedetyn auton sai ajaa omin voimin trailerilta alas. Ihmekäynnistyminen siis.
Mulla oli ihan samat oireet ja sama vika. En tosin vaihtanut pumppua, kun vika löytyi sitkeän etsimisen jälkeen. (Tulppalitin hanskalokeron takana. Hiukan kun levitti liittimien sieluja ja laittoi crc:tä niin taas toimii kuin uusi.)

Kannattaa tarkistaa, että se päärele vetää, kun startataan. Muistaakseni ei riitä, että virrat on päällä.

Näin siis 75TS:ssä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
vesku
Viestit: 27
Liittynyt: 22 Syys 2005, 21:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja vesku »

Näyttäisi siltä että YKK anturi on rikki. Anturin käämi on maakosketuksessa, joten signaalijännite häviää sinne. Toivottavasti vain johto olisi hankautunut sen verran lohkon kylkeen... pääsisi korjauksessa helpommalla. Ei auta muu kuin alkaa purkamaan koteloita... Testasin muuten sytytyksen myöskin, eikä myöskään kipinää tule.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Jos ohjausboxi ei tiedä moottorin "asentoa" niin veikkaisin että ei anna kipinääkään.
Toi anturi taitaa olla aika kriittinen sytytyksen toiminnan kannalta.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Vastaa Viestiin