Piti vaihtaa Alfaan ilmansuodatin, mutta homma seisahtui koska en saanut suodattimen kotelosta yhtä pulttia auki.
Pikadiagnoosi: Kotelossa akkua lähinnä olevan pultin vastakappale (holkki?) pyörii mukana. Onko jollekin muulle käynyt vastaavaa ja mitäköhän tälle nyt voisi itse tehdä. Crc:t ja sensemmoiset kikat on jo yritetty.
Ja mainittakoon vielä että se oli rikki jo ennen kuin koskin siihen...
Ei siinä mitää mystiikkaa tarvita. Nostat sen kannen vaan raakasti pois. Ei sieltä mikää hajoa, muovi on pehmeää sorttia.
Kun laitat takaisin kiinni ÄLÄ kiristi liian piukkaan, helpottaa kummasti uudelleen avaamista.
puuha kirjoitti:Ei siinä mitää mystiikkaa tarvita. Nostat sen kannen vaan raakasti pois. Ei sieltä mikää hajoa, muovi on pehmeää sorttia.
Onko noin? Mielestäni riuhdoin sitä jo aika temperamenttisesti, kun ajattelin että jos se holkki sinne reikään joskus on mennyt, niin kyllähän sen sieltä pitäisi poiskin tulla. Noh, pitänee purkaa tavaraa vähän enemmän siitä ympäriltä jotta saa paremman työskentelytilan ja ottaa sitten raaka voima käyttöön. Helpottaisi hommaa kummasti kun pääsisi alakautta kopauttamaan pultti/holkki systeemiä ylös ja irti. Vaan kun ei oo nosturia eikä monttua.
Sama ongelma oli minunkin kinnerissä. Eipä se kansi ehjänä irronnut, vaan yksi korvake katkesi. Ruuvit oli niin pahasti ruosteessa, että Muukkosella laittoivat kannen kiinni parilla peltiruuvilla alkuperäisten paikkojen viereen.
Jos oikein muistan niin se ruuvi/holkki systeemi on upotettuna siihen muovikoteloon. Eli alapuolelta ei pääse lyömään, ainakaan suoraan holkkiin.
Nätisti vaan kampeat kantta ylöspäin.
Ajattelin jo ensimmäisen yrityksen aikana irroittaa koko päälärin, jotta pultin tai holkin työstäminen olisi käynyt helpommin. Irrotinkin akun vierestä kiinitysraudan, mutta eihän se siitä mihinkään hievahtanutkaan. Tai hievahti, mutta oli edelleen tiukasti alapäästään jossain kiinni. Ainakaan näppituntumalla en löytänyt pohjasta kiinnityksiä. Ilmeisesti se on vaan sitten tiukasti kiinni siinä resonaattorimikälieneekään -jutussa. Mutta tulipa harmistus sitten purettua ilmin ruuveihin, ja sain kuin sainkin sen auki ja putsattua. Pitää palata ilmanputsarin pariin kun vaan töiltään ehtii. Tai sitten käydä jossain pikkupajalla vilauttamassa sitä.
puuha kirjoitti:Jos oikein muistan niin se ruuvi/holkki systeemi on upotettuna siihen muovikoteloon. Eli alapuolelta ei pääse lyömään, ainakaan suoraan holkkiin.
Nätisti vaan kampeat kantta ylöspäin.
Juu, niin taitaa olla. Tosin ruuvista on selkeästi kärki koko homman läpi, joten siihen saattaisi päästä kopauttamaan. Ja koska holkki on jo niin löysä, että se pyörii, niin luulisi sen sieltä helpohkosti irtoavan kokonaan. Sitten voisi yrittää jonkinlaista pultti - siipimutteri viritystä helpottamaan hommaa tulevaisuudessa.
Onko tuo kotelon vastakappale jossain ulokkeessa, meinaan että pääseekö ulkopuolelta vaikka putkitongeilla tai muilla pihdeillä puristamaan ympärillä olevaa muovia jos vaikka vastakappale pysyisi sitten paikallaan? Itse olen joissain tapauksissa saanut tuolla tavoin aukeamaan
kyllähän se taitaa ulokkeessa olla. Tuota en ole ajatellutkaan, kokeilemisen arvoinen ajatus. Kunhan vaan saa jotkin lukkopihdit sinne sopimaan, tilaahan siellä on yhtä paljon kuin tontun perseessä.
Joo kokeilla kannattaa, viimeksi sain tuolla tavoin avattua ducatin nokkahihnasuojuksen ja oli vielä lukkopihdit joilla puristelin. Varsinkin jos on ohuet seinämät niin pienikin puristus auttaa.
Vinkki viisi vielä tämän asian kanssa taiteileville!
Porasin holkkia niin kauan että lähti lähti pois pesästään.
Sitten kuumensin sopivan kokoisen mutterin lämpimäksi ja painoin sen siihen koloseen ja nopsaan kylmää vettä päälle. Ei pyöri kolossaan kun ei kiristä liikaa!! Mutteria ei kannata kuumentaa punahehkuiseksi eikä painaa muutakuin ihan siihen pintaan vaan.
Itsellä oli sama homma työn alla viikonloppuna. Lähtökohta oli se että yksi kolmesta pultista oli jo ennestään poikki, mutta kaksi pulttia pyörivät holkkeineen hahlossaan. Mikään muu ei tehonnut joten jouduin repimään runsasta väkivaltaa käyttäen kotelon kannen irti. Korvakkeet muovikannessa repesivät joten nyt kotelo on kiinni peltiruuveilla
Itse törmäsin nelivuotiaan 166:n kanssa samaan ongelmaan. Olivat jo aika pahoin syöpyneitä nuo pulttien kierteet. Ilmeisesti messinki (holkki) ja pultti muodostavat sähkökemiallisen parin (jalompi - epäjalompi metalli). Muuten ei oikein selity Italian säissä (tuontiauto) noin nopea syöpyminen.
Jos ja kun nuo pultit saa irti, kannattaa kierteet puhidstaa pakalla/tapilla ja kierteisiin laittaa vaseliinia tai vaikkapa kuparitahnaa siinä toivossa että se hillitsisi syöpymistä.
Ainakaan 166:ssa pönttöä ei alapäästään oltu kiinnitetty, ainoastaan tuettu kumilla reunustettuihin reikiin menevillä tapeilla. Koko pönttö nousi ylös kunhan ensiksi irroitti lokasuojan sisästä tulevan imuilmaputken.
Minulla myös kaksi holkkia pyöri mukana kun yritti avata pultteja. Kannen saa kuitenkin helposti irti pyörittämällä porakoneella pulttia niin kauan että sauhu nousee. Sitten vaan repäsee kannen pois. Nousee helposti holkkeineen päivineen kun holkkien ympäriltä muovi on sopivasi lämmennyt, eikä korvakkeet hajoa. Sitten vaan liimalla holkit takaisin kiinni suodatinkoteloon ja kannattaa voidella ne pultit ennen kuin laittaa kiinni...
On kyllä tehty harvinaisen veemäiseksi tuo ilmansuodattimen vaihtaminen 156:ssa
Tänään alustavasti kattelin pääläriä, että josko oisin vaihtanut suodattimen. Homma tyrehtyi jo noihin imuputken klemmareihin, joita pitäs löysätä. Ei ollu uusia tilalle ja en varmaankaan olisi saanut niitä ehjänä löysättyä. Niissäkin lienee joku konsti millä homma hoituu klemmareita rikkomatta?
No seuraavalla kerralla on uudet klemmarit varalle kun hommaan alkaa.
Suodatinkotelon ruuvit on kans umpiruosteessa, joten siellä lienee seuraava ongelmanpaikka
Janne kirjoitti:On kyllä tehty harvinaisen veemäiseksi tuo ilmansuodattimen vaihtaminen 156:ssa
Tänään alustavasti kattelin pääläriä, että josko oisin vaihtanut suodattimen. Homma tyrehtyi jo noihin imuputken klemmareihin, joita pitäs löysätä. Ei ollu uusia tilalle ja en varmaankaan olisi saanut niitä ehjänä löysättyä. Niissäkin lienee joku konsti millä homma hoituu klemmareita rikkomatta?
No seuraavalla kerralla on uudet klemmarit varalle kun hommaan alkaa.
Suodatinkotelon ruuvit on kans umpiruosteessa, joten siellä lienee seuraava ongelmanpaikka
Biltemasta löytyy pihdit edullisesti noille klemmareille. Aukee ja sulkee siististi.
Kärkipihdeillä menee myös helposti ettei sitä varten tarvi hommata.
Eipä ollut tämä ketju tullut vastaan aiemmin tuohon kotelon pulttihommaan liittyen. Omasta lähti holkki pultin mukana myös mutta ratkaisin itse tuon niin että porasin läpi holkin reiän putsarin kotelosta. Alapuolelta sitten uusi pultti läpi ja muttereilla kiristää sitä niin että se kanta uppoaa siihen koteloon. Eipähän roppaa enää.
Suodatin vaihdettu. Oli ehkä 10min homma kun oli uudet perinteiset klemmarit entisten tilalle. Helpottaa vaihtourakkaa jatkossa kun ei tarvi noiden erikoishimmeleiden kans leikkiä.
Vanha suodatin oli kyllä niin paskanen että ois ollut ihme jos käynti ja veto ei olisi parantunut. Alaveto ainakin parani selkeästi kun ei ole enää moista tukosta ahistamassa ilmansaantia
Mulla oli kanssa tämä sama homma. Vetäsin lukkopihdeillä pultista "muffeineen" päivineen ylös ja sitten kierratapilla kaikkien kierteet selväksi ja liimalla takaisin tämä yksi hankala tapaus. Uudet pultit kanssa - kyllä kelpaa lasketella taas ja hepoja tuli ainakin 1 lisää...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI