Castrol 10w-60 toimivuus talviolosuhteissa?
Valvoja: Moderators
Castrol 10w-60 toimivuus talviolosuhteissa?
Tervehdys,
Suhteellisen moni foorumilaisista tuntuu ajavan Castrol 10W-60:llä. Mikä on kantanne sopivuudesta talviolosuhteisiin? Onko vertailukohtaa
esim. Mobil 1 5W-50:iin, erityisesti V6 24V:n osalta?
t. TL
Suhteellisen moni foorumilaisista tuntuu ajavan Castrol 10W-60:llä. Mikä on kantanne sopivuudesta talviolosuhteisiin? Onko vertailukohtaa
esim. Mobil 1 5W-50:iin, erityisesti V6 24V:n osalta?
t. TL
156 2.5V6 1998, Yamaha R1, Kawa GPZ 750 "Jos nyt kuitenki avarrettas vielä vähä..."
Ei kai kutosessa kannata 10W60:ta käyttää, ainakaan talvella? Muistaakseni muihin kuin JTS:iin sitä suositellaan vain "kovaan ajoon" kuumissa olosuhteissa. JTS taas vaatii vain ja ainoastaan tuota ölöä, vaikka Teltta kovasti yrittää punkea sisään 5W40-litkuja hanasta, ellei asiasta erikseen huomauta.
Mutta niin, kyllähän se JTS vähän kankean kuuloinen/oloinen on aluksi kylmäkäynnistyksessä -20 pakkasilla... mutta kyllä se siitä vetreytyy ikkunoita raapiessa.
.sc
Mutta niin, kyllähän se JTS vähän kankean kuuloinen/oloinen on aluksi kylmäkäynnistyksessä -20 pakkasilla... mutta kyllä se siitä vetreytyy ikkunoita raapiessa.
.sc
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Jähmpisteessä ei ainakaan ole suurta eroa ole tuohon 5-50 Mobiliin, mutta en tiedä tarpeeksi öljyistä jotta voisin sanoa voiko tuosta päätellä suuremmin mitään:
Castrol TWS 10-60: -51C (Täydellisempi datasheet: http://tinyurl.com/j7xw6)
Mobil 1 5-50: -54C (Täydellisempi datasheet: http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... _5W-50.asp )
Muutama kylmästartti on tehty noilla mainituilla Castrolin öljyillä yli -25C pakkasesta ja ei se nyt ihan mekaaniselta murhalta kuulostanut - toki annoin lämmetä tovin paikoillaan. Kylmälimaa ei ilmeisesti muodosta pahasti kun ei huohotin jäätynyt talven pakkasjaksolla.
Castrol TWS 10-60: -51C (Täydellisempi datasheet: http://tinyurl.com/j7xw6)
Mobil 1 5-50: -54C (Täydellisempi datasheet: http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... _5W-50.asp )
Muutama kylmästartti on tehty noilla mainituilla Castrolin öljyillä yli -25C pakkasesta ja ei se nyt ihan mekaaniselta murhalta kuulostanut - toki annoin lämmetä tovin paikoillaan. Kylmälimaa ei ilmeisesti muodosta pahasti kun ei huohotin jäätynyt talven pakkasjaksolla.

Viimeksi muokannut Ruokoton, 27 Helmi 2006, 14:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
En minäkään mikään öljysheikki ole, paremmin jos joku tietää niin korjatkoon.Ruokoton kirjoitti:Jähmpisteessä ei ainakaan ole suurta eroa ole tuohon 5-50 Mobiliin, mutta en tiedä tarpeeksi öljyistä jotta voisin sanoa voiko tuosta päätellä suuremmin mitään
Kylmissä olosuhteissa ei tietääkseni pidä niinkään tuijottaa tuota jähmettymispistettä, vaan sitä lämpötilaa jossa öljyn pumpattavuuden kanssa alkaa tulla ongelmia.
Kyseinen lämpötila SAE 10- ala-arvon öljylle on -30 astetta.
Linkin takana lisää tietoutta asiasta.
Omat kokemukset ovat tähän mennessä olleet 10W-60 öljyistä ihan positiivisia ja minullahan ei lohkolämmitintä edes ole. Ei sitä täällä ETELÄ-Suomessa tarvitse...
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Ongelmitta olen minäkin TWS:llä ajellut. Ja öljyä ei enää kulu kuten edellisiä shellin öljyjä piti aina lisäillä. 100tkm huoltoon tosin unohdin ottaa TWS mukaan, mutta toistaiseksi mobilin 5-50 myös hyvin koneessa pysyneet. Seuraavassa vaihdossa kuitenkin taas TWS Alfalle.
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 12 Touko 2005, 13:22
- Car(s): 156 2.0 JTS -04
Accord 2.4 Aut -05
(ex 156 2.0 JTS -04 SW)
(ex 156 1.8 TS -00) - Paikkakunta: Klaukkala
voi perkl... pistivät huollosa jotku 5W-30 öljyt sisuksiin JTS:ään on kuulemma jotku Ooppelin moniventtiili longlife öljyt
Ei kait siitä vissiin isoa harmia oo???? Muutaku että taitaa joutua lisäileen ennen seuraavaa vaihtoa????
Sanoin vielä että kattokaa kirjasta mitä suosittelevat ja laittakaa sitä..mutta eihän niillä ollu....


Ei kait siitä vissiin isoa harmia oo???? Muutaku että taitaa joutua lisäileen ennen seuraavaa vaihtoa????
Sanoin vielä että kattokaa kirjasta mitä suosittelevat ja laittakaa sitä..mutta eihän niillä ollu....

-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 12 Touko 2005, 13:22
- Car(s): 156 2.0 JTS -04
Accord 2.4 Aut -05
(ex 156 2.0 JTS -04 SW)
(ex 156 1.8 TS -00) - Paikkakunta: Klaukkala
No ei sentään DAmml kirjoitti:Sillälailla!
60 sijaan 30 alkaa varmaan jo tuntumaan kulutuksena... Mikä firma oli näin hieno? Ei kai sentään DA?

Se oli tuossa Konalan tienoilla yks puoti jota en viitsi tässä mainita.
Kysyin kyllä työnjohtajalta, että missä oot oppinu lukemaan, mutta oli kiire ja vitutuskäyrä korkeella, joten annoin olla. Antoi kuitenkin vaihdon+ suodattimen+ öljyt yht. 25€, korvaukseksi. (Ei ne varmaan siellä ois kovin paljon enempää muutenkaan ne litkut maksaneet):lol:
Noh, vaihetaan kesäks uudet...eipä tuo autoo vahingoita, toivottavasti.
Kannattanee tosiaan vaihtaa. Käsittääkseni suoraruiskuissa käytetään näitä 60-ölöjä suuren lämmönkestävyyden takia, kun puristussuhteet on aika huimia. 10W30 saattaisi siis kesäkuumalla oikeasti jo vahingoittaakin JTS:ää.MikaZ kirjoitti: Noh, vaihetaan kesäks uudet...eipä tuo autoo vahingoita, toivottavasti.
.sc
Kävin vaihdattamassa autooni myös nuo 10W-60 TWS:ät. Autoon on hiljattain öljyt vaihdettu, mutta ei ollut tietoa mitä kuraa sinne pannuun on Deltassa kaadettu, joten otin sitten varman päälle. Jatkossa ajattelin käyttää ympäri vuoden, kun kokemukset vaikuttavat muilla olevan positiivisia ja jähmepisteen puolesta pitäisi sopia ympärivuotiseen käyttöönkin? Kallistahan se on, mutta "vain parasta mun Romeolle". 

Kesällä ehdottomasti TWS 10W-60:t sisään. Ainakin V6 moottorisiin ja jos tulee ratapäivillä tai ruuhkassa ajeltua. TS:issä kuitenkin varmuuden vuoksi talvella käyttäisin jotain muuta tai ainakin käyttäisin minuutin paikallaan ennen liikkeelle lähtöä ja ensimmäiseen pariin kilometriin en liikaa kiihdyttelisi. GTA:ssa moottoriöljyn lämpö nousi vasta usean kilometrin jälkeen 60 asteeseen jos ulkokeli oli nollan alla. Siinä käytin kyllä 10W-60 öljyjä vuoden ympäri.
Ei kai tässä enää alle -10 asteen mennä tänä keväänä...
Taitaa halvin hinta tällä hetkellä olla 39 euroa 4litraa kun ostaa 4x4litraa kerralla (Autovaraosa J.Lassila, Kauhava). Onko tiedossa halvemmalla?
Ei kai tässä enää alle -10 asteen mennä tänä keväänä...
Taitaa halvin hinta tällä hetkellä olla 39 euroa 4litraa kun ostaa 4x4litraa kerralla (Autovaraosa J.Lassila, Kauhava). Onko tiedossa halvemmalla?
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Huomasin tuossa sunnuntain paikallislehdessä jonkun kiertävän tyhjennysmyynnin myydän Castrol Formula RS 10W-60`iä 4 litran kannua hintaan 19 euroa. Kävinkin maanantaina ostamassa parin vaihtokerran öljyt eli 3 kannua.
Kyseessä siis RS eikä TSW. Tutkiskelin asiaa tässä eilen netistä ja näyttäs siltä, että tämä RS olisi poistuva tai osilta markkinoita jo poistunut tuote.
Sen arvot eivät ole etenkään jähmepisteen osalta TSW`n luokkaa - 42/ -27
Lainaus joltain BMW-sivustolta
technical data sheets for Formula
RS 10-60, and TWS Motorsport 10-60
These two products are clearly different (although similar) as shown on
the data sheets.
TWS Motorsport lists BMW M5 approval, (I think it's E39 M5, but that's
not stated)
Highlight spec differences as follows
Formula RS 10-60
Relative density @ 15.6 deg C = 0.852
Viscosity at 40 deg C = 154.4
Viscosity at 100 deg C = 22.57
Viscosity Index = 175
Flash Point (closed) deg C = 206
Pour point deg C = -27
TBN = 10.14
TWS Motorsport 10-60
Relative density @ 20.0 deg C = 0.865
Viscosity at 40 deg C = 163.1
Viscosity at 100 deg C = 24.3
Viscosity Index = 181
Flash Point (closed) deg C = 198
Pour point deg C = -42
TBN = 8.1
The Castrol technical advisor said the oils were mixable and
interchangeable.
I find it baffling.
Uskallan tuota kyllä käyttää GTAssa ympärivuotisesti, sillä siinähän on lämmitin öljypohjassa.
Edit: lisätietoa, joka hämmentää kun valmistaja antaa eri tahoilla erilaista tietoa
http://www.castrol.com/liveassets/bp_in ... erland.pdf
jossa jähmepisteeksi RS`lle ilmoitetaan -39.
Kyseessä siis RS eikä TSW. Tutkiskelin asiaa tässä eilen netistä ja näyttäs siltä, että tämä RS olisi poistuva tai osilta markkinoita jo poistunut tuote.
Sen arvot eivät ole etenkään jähmepisteen osalta TSW`n luokkaa - 42/ -27
Lainaus joltain BMW-sivustolta
technical data sheets for Formula
RS 10-60, and TWS Motorsport 10-60
These two products are clearly different (although similar) as shown on
the data sheets.
TWS Motorsport lists BMW M5 approval, (I think it's E39 M5, but that's
not stated)
Highlight spec differences as follows
Formula RS 10-60
Relative density @ 15.6 deg C = 0.852
Viscosity at 40 deg C = 154.4
Viscosity at 100 deg C = 22.57
Viscosity Index = 175
Flash Point (closed) deg C = 206
Pour point deg C = -27
TBN = 10.14
TWS Motorsport 10-60
Relative density @ 20.0 deg C = 0.865
Viscosity at 40 deg C = 163.1
Viscosity at 100 deg C = 24.3
Viscosity Index = 181
Flash Point (closed) deg C = 198
Pour point deg C = -42
TBN = 8.1
The Castrol technical advisor said the oils were mixable and
interchangeable.
I find it baffling.
Uskallan tuota kyllä käyttää GTAssa ympärivuotisesti, sillä siinähän on lämmitin öljypohjassa.
Edit: lisätietoa, joka hämmentää kun valmistaja antaa eri tahoilla erilaista tietoa
http://www.castrol.com/liveassets/bp_in ... erland.pdf
jossa jähmepisteeksi RS`lle ilmoitetaan -39.