156 TS ilmansaannin "parantaminen"

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

156 TS ilmansaannin "parantaminen"

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Onko porukoilla kokemuksia tuon Twin Sparkin imuputkistosta?
Forumillahan oli jotkut jopa virittäneet oikeasti tuota Twin Sparkia, mitattu fakta kiinnostaisi.

Itsellä nyt seuraavat "parannukset" tehtynä:
Ensin GTA imuputki sen hiton resonaattorin tilalle, äänet parani muusta en osaa sanoa. Tämän jälkeen otin ilmanputsarikotelosta sen trumpetin hevon kuuseen, äänet parani lisää mutta muusta en osaa vieläkään sanoa.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin trumpetin poistosta on paljon keskustelua:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 18251&PN=1

Lisäksi GTA putken jos haluaa, niin tarvittavat palikat löytyvät seuraavilla osanumeroilla. Lisäksi tarvitaan ruuvi & prikka, mutta niitä ei kannattane ostaa Ricambi Originali hinnoilla =D

60677409-GTA imuputki
7663916-Kiinnike
60630491-Kiinnike

GTA imuputki käy siis suoraan tuohon Twin Sparkiin, kiinnityspistekin on korissa valmiina. Mitään ei tarvitse rikkoa tai säätää.
VMP

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

siis äänet parani, tuli kovempi imuääni???

onkos se nyt sitten hienoa :shock:

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

KauGoH kirjoitti:siis äänet parani, tuli kovempi imuääni???

onkos se nyt sitten hienoa :shock:
Onhan se,ei tietenkään yhtä hienoa, kuin miehekkäät pakoäänet, mutta kuitenkin!
:lol:

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

On kokemuksia, mutta ei noista systeemeistä. Poistin kaikki ilmin etupuolella olevat vakio-osat ja uutta kehiin. Kyllä on mahtavat äänet, kun lämän polkee lattiaan läpän auetessa täysin auki. Ilman saannissa ei ole ainakaan puutteita.

Oletko jo nokat vaihtanut ja lastua laittanut lisäksi, silloin alkaa sitä etua tulla vakioilmanottoon verrattuna?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Dobber kirjoitti: Oletko jo nokat vaihtanut ja lastua laittanut lisäksi, silloin alkaa sitä etua tulla vakioilmanottoon verrattuna?
Vakiohiluilla mennään, eikä ikinä liene ylimääräistä rahaa alkaa kantta teettämään :lol:

Ihmetyttää vaan nuo palikat (resonaattori + trumpetti), mitkä siellä vakiona on. Toistaiseksi noiden muokkaamisella ei ole ollut mitään negatiivisia vaikutuksia. Kaiken huippuna resonaattori on vieläpä varsin kalliin näköinen osa verrattuna GTA:n putkeen.

Pariin aikaisempaan vastaukseen: Kai nuo äänet on kovemmatkin mutta ennenkaikkea paremmat. Tuon trumpetin poistoon menee 10min ja samassa ajassa sen laittaa takaisin paikalleen. Suosittelisin kokeilemaan. Äänien hienoudesta en tiedä, laittaahan ne jotkut spoilereitakin :-D
VMP

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Purkailin itse tuota ilmansuodatinkoteloa eilen kun ajovalopoltin tipahti sen taakse väliin. Minulta jäi kokoamisvaiheessa tuo trumpetti pois ja mielestäni auto oli selvästi laiskempi, se 3000:n nykäisy puuttui kokonaan ja äänet kovemmat. Eli mielestäni haittaa jos sen ottaa pois.

Missä siellä on resonaattori?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Resonaattori on se ilmansuodatinkotelon kyljessä kiinni oleva postilaatikon kokoinen hökötys.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Turhaa touhua, kun loppupelissä kaikki ilma kulkee sen 70mm kaasuläppäkotelon kautta imusarjaan. Siitä ei saa ilmaa läpi enempää vaikka kuinka tunkis...
Mutta jos avarrat 70mm vaikkapa 75mm tai jopa 80mm asia onkin jo ihan toinen.

EDIT: Resonaattorin tehtävänä on saada imuilma resonoimaan, värähtelemään tietyllä tavalla. Joka saa ilman pyörteilemään imusarjassa mahdollisimman edullisesti polttotapahtumaa ajatellen.
Resonaattorin poisto poistaa tämän pyörteily efektin ja saa ilman kulkemaan "epähallitusti" (huono sana).
Lopputuloksena jopa tehon lasku.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ei mulla viiskutosessa ollut noista vapaavirtausfilsuista muuta iloa kuin vähän äreemmät imuäänet.Tehoa ei tullut edes persdynon mukaan lisää. Ton vaparin sijoittelu on kanssa hankala, että sen saa paikkaan jossa se ei ime kuumaa ilmaa konehuoneesta eikä toisaalta myöskään likaista ja kuumaa ilmaa asfaltin pinnasta. Tuossa orkkisresonaattorissa taitaa ilma tulla jostain pyöränkotelon suunnalta.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mistä moottori ilmansa ottaa eli missä on putken pää, yritin puskurin välistä kurkkia mutta ei näkyny?

Mikä tarkoitus tuolla "trumpetilla" on?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Puskurin takaa, sumuvalon korkeudelta. Torvi osoittaa muistaakseni taaksepäin joten paskat ei lennä suoraan torveen.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Koko imujärjestelmä on resonaattori, eli sillä on resonassitaajuus (ja sen harmooniset), joilla ilma vaihtuu paremmin, kun muilla taajuuksilla (==kierrosluvuilla). Tähän perustuu mm. muuttuvapituuksinen imusarja. Ennen puhdistinpömpeliä olevalla pömpelillä on tod.näk. äänenvaimennusfunktio tärkein.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Twinsparkissa on muuten alun perin noin muistaakseni alle 60 mm halkaisijaltaan oleva kaasuläppäkotelo (siis sisähalkaisija läpän kohdalta). Tuohon Sport 2000 156:een sorvattiin kaasuläppäkotelo 64,25 mm:iin. Tuolla muutoksella periaatteessa olisi voinut pari heppaa irrota. Imusarja itsessään on kuitenkin niin rajoittava ettei tuolla suuria vaikutuksia ole.

Minulla on yksi hieman epäammattimaisen oloinen virityskirja, jossa on kokeiltu eri juttuja imupuolelle. Tuollainen trumpetti tehtynä PVC-putkesta ilmansuodatinkotelon sisäpuolelle antoi penkissä melkoisen edun verrattuna suoraan putkiliitokseen.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

No onpa vaparissa ainakin se hyvä puoli että eipä tarvi ikinä vaihtaa... Riittää kun 10tkm välein huuhtasee fairyvedellä. Jos hinnassakin ajatellaan,niin vapari tulee pitemmän päälle selvästi halvemmaksi. Ja sitä halvemmaksi mitä pölyisimmissä olosuhteissa ajetaan. Ja ei se niin vaikea ole istuttaa siihen samaan pönttöön mistä vakiosuodatinkin imee ilmansa...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Eikös nuo pitäisi yleensä myös öljytä pesun jälkeen?
- Epäkelpokeräilijä -

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Öljyvoiteluvaparit pitää,mutta niitä ei kannata käyttää,koska rikkovat ilmin. Kuivavapari ei riko ilmiä,eikä myöskään tarvi voidella.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Imusarja itsessään on kuitenkin niin rajoittava ettei tuolla suuria vaikutuksia ole.
Juuri näin. Se ahdistaa, jos ja kun saan aikaiseksi rakennutan koko imusarjan uusiksi ja joka kanavalle oma läppä.
Öljyvoiteluvaparit pitää,mutta niitä ei kannata käyttää,koska rikkovat ilmin.
Ihme ja kumma, kun ei tessusta ole ainakaan yhtään ilmiä tuon takia mennyt vaikka on öljytty vapari tai oikeastaan ei yhtään ilmiä.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

No mitäpä insinöörit sanoo siihen että alkup.imuilman tulosta kun vettä esim.pärskähtää lätäköstä ajaessa sisään... paperifiltteri turpoo samantien käyttökelvottomaksi,vaparin jatkaessa normaalisti vedestä välittämättä.. Tämä nimenomaan siksi että vaparin materiaali ei turpoa eikä kerää itteensä tukkoon normaalin tapaan.Pointtini on se,että vaparin(hyvän) asentaminen kannattaa aina,vaikkei tehoja tuliskaan huomattavia määriä.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

En ole insinööri, mutta vastaan silti. :) Mielestäni auto saa olla vähän aikaa upoksissa, ennen kuin vettä pääsee suodattimelle. Eli kyllä se VV-suodin ennen kastuu ja päästää vedet koneeseen, jos vettä vain "pärskähtää".

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Juu ei sitä vettä ihan heti sinne suodattimelle asti pääse.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Ottaa ilmansa ainakin kutosessa sen verran alhaalta että "polkiessa" hyvinkin vetää vettä jopa tiestä... Mutta olkoon niin että eihän näistä mitään hyötyä ole.. ihmeen paljon ympäri eurooppaa italialaistenkin toimesta kehitellään kaikkea "tarpeetonta".. :lol: :lol: Ehkäpä Apexin ja Simoninkin tehtaat lopetettais kun menisin sanomaan sinne että paljasta paskaahan nämä on :-D :-D .
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Ja tähänkin topiciin....

Ei noi VV- suotimet turhia kapistuksia ole, mutta vakioautossa ei pelkästään suodattimen vaihdolla saavuteta juuri mitään tehon lisäystä. VV-suodattimen hyöty tulee esiin vasta sitten, kun imuilmanotto todella rupeaa ahdistamaan ja vakiosuodatin todetaan ahdistavaksi. VV-suodatin on hyvä lisä monien modifikaatioiden seassa, mutta yksin se ei tee kesää ei talvea. Toiset laittaa VV-suodattimen pelkästään jo äänten takia, joten jokaisella on omat syynsä vaihtaa suodatin paremmin virtaavaan ja ehkä jopa hävitä tehossa.
Kuten joku jossain topicissa jo sanoi: Ääni ei ole tehoa.
Ja siihen minä vastasin: Joskus voi olla ;)

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Tehoääntä :mrgreen:

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Eikös seiskafemmalla tullut dynossa 1 kW lisää kun otti filsun kokonaan pois. Ekassa mittauksessa oli vanha nakiofilsu?

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

^Jotain tommosta kans muistelisin.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tähän kohtaan vois todeta, että mulla ois yks vapari ylimääräsenä. Kuka ostaa? :drinking:

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Oman V6 pannun imuputken kun korvasin suoralla niin äänet parani mutta tehot katos. Alavääntö lähti ja ennen tehopiikkiä koneen imumetelit on sanoinkuvailemattoman kovat ja teho mitätön verrattuna orggis imuputkeen.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Tuo Seiskafemman dynotus tässä eniten on mielessä ollut ns. todisteena näille väitteille, että vv-suodattimella saa tehoa lisää.

EDIT: KJS mulle kelpaa.... vaikka ei sillä tehoa tulekaan, mutta saa ääntä :mrgreen:

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ei se ilma pelkästään tuo tehoa lisää. Tarvitaan myös avarrusta sinne toiselle puolelle konetta ja lisää soppaa.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Ja ääntä :mrgreen:

e:KOVAA ääntä :mrgreen:

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Ääntä tarvitaan aina :mrgreen:

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

AutonAlfa kirjoitti:Ääntä tarvitaan aina :mrgreen:
Tästä moottorista (katso albumiani) lähti paras ääni mitä olen Alfasta kuullut. (ja siitä melkein tuli minun, itken vieläkin sitä ettei kuitenkaan :( )

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Hieno moottori ja varmasti hienot äänetkin ;)

Vastaa Viestiin