Apua alffan ostajalle?
Valvoja: Moderators
Apua alffan ostajalle?
Olisin kysellyt apua alffan ostossa. Olen katsellut 156 2.0 -98 tai -99 ajettu 90tkm-160tkm.
Mitä asioita kannattaa katsoa?
Onko joitakin tyyppivikoja? olen jo hieman katsellut foorumia ja carf:in sivuja joista saa hieman osvisiittaa mitkä asiat 156:sessa on heppoisia.
Onko -98 :ssä 155tkm paljon ajettu?
Olen kiitollinen kaikista neuvoista
Joskus aikaan ajelin 33 1.7QV -89:llä ja tuossa ainakin ruoste oli paha ongelma ja ruosteenkanssa käytävä taistelu oli hävitty jo aikaa sitten. joko nuo 90:luvun loppupuolen mallit ovat tehty kestämään suomen olosuhteita ja suolaa.
T: vokkie
Mitä asioita kannattaa katsoa?
Onko joitakin tyyppivikoja? olen jo hieman katsellut foorumia ja carf:in sivuja joista saa hieman osvisiittaa mitkä asiat 156:sessa on heppoisia.
Onko -98 :ssä 155tkm paljon ajettu?
Olen kiitollinen kaikista neuvoista
Joskus aikaan ajelin 33 1.7QV -89:llä ja tuossa ainakin ruoste oli paha ongelma ja ruosteenkanssa käytävä taistelu oli hävitty jo aikaa sitten. joko nuo 90:luvun loppupuolen mallit ovat tehty kestämään suomen olosuhteita ja suolaa.
T: vokkie
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Oletko jo tutustunut tuohon:
http://www.alfa156.net/fr_index.html?/info.html
Tärkein asia näissä 16v TS:ssä on tuo jakopään huolto. Onko tehty asianmukaisesti ja koska tulee seuraavan keran eteen. Eli esimerkiksi jos on vaihdettu jostain kumman syystä vaikka 100 tkm:ssä niin seuraava vaihto tulee 160 tkm:ssä normaalisti 120 ja 180 tkm jne. Kiveniskemiä kannattaa myös kuulemma tukailla niitä 156:iin ilmestyy ajan mittaan. Maton alla voi olla vettä ja epätasainen moottorin veto viittaa imamäärämittarin ongelmiin. ruostuminen ei ole mitenkään tyypillistä nykyalfoissa.
No oma auto on vähän yli 150 tkm ajettu 16v 155:nen eikä mitään kummempia ongelmia ole ollut jollei jakopään pettämistä kesken ajon sellaiseksi lasketa. Tietenkin joku 156:sen omistaja voinee sinulle vastata enemmän kokemuksen rintaäänellä, mutta tässä neuvoja ensihätään
http://www.alfa156.net/fr_index.html?/info.html
Tärkein asia näissä 16v TS:ssä on tuo jakopään huolto. Onko tehty asianmukaisesti ja koska tulee seuraavan keran eteen. Eli esimerkiksi jos on vaihdettu jostain kumman syystä vaikka 100 tkm:ssä niin seuraava vaihto tulee 160 tkm:ssä normaalisti 120 ja 180 tkm jne. Kiveniskemiä kannattaa myös kuulemma tukailla niitä 156:iin ilmestyy ajan mittaan. Maton alla voi olla vettä ja epätasainen moottorin veto viittaa imamäärämittarin ongelmiin. ruostuminen ei ole mitenkään tyypillistä nykyalfoissa.
No oma auto on vähän yli 150 tkm ajettu 16v 155:nen eikä mitään kummempia ongelmia ole ollut jollei jakopään pettämistä kesken ajon sellaiseksi lasketa. Tietenkin joku 156:sen omistaja voinee sinulle vastata enemmän kokemuksen rintaäänellä, mutta tässä neuvoja ensihätään
"Timing cingulum off et valuulas node"
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Etupään ylätukivarret narisee, ei haittaa menoa, mutta ei sitä kovin kauan jaksa kuunnellakkaan. Omassani narisevat välittömästi, kun siirrytään pakkasasteille, kustannus n.70e/kpl +työt.
Takapään tukivarsiakin menee, eivät ole kalliita nekään ja helpot vaihtaa, eikä niitäkään ihan yhtenään tarvitse uusia.
T.s koneissa ajoituksenmuunnin alkaa pitämään ladamaista ääntä, jossain väitettiin vähänajettujen ongelmaksi, tiedä sitten, omani vahvistaisi väittämän.
Takapään tukivarsiakin menee, eivät ole kalliita nekään ja helpot vaihtaa, eikä niitäkään ihan yhtenään tarvitse uusia.
T.s koneissa ajoituksenmuunnin alkaa pitämään ladamaista ääntä, jossain väitettiin vähänajettujen ongelmaksi, tiedä sitten, omani vahvistaisi väittämän.
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Minä olen taas kuullut että muuntimessa alkaisi olemaan diisel(tyhjä)käynnin vaatimaa väljyyttn n. 130tkm tietämillä. Uudemmissa 156:ssa muunninta on kait jotenkin parannettu joten kulumisen aiheuttamaa kolketta ei pitäisi niin helposti esiintyä. Omalla kohdalla, täytyy myöntää, joskus tyhjäkäynti ei ole aivan kaunista kuultavaa, mutta ei sen nyt sentään koskaan TDI:ltä kuullosta.Ghost kirjoitti: T.s koneissa ajoituksenmuunnin alkaa pitämään ladamaista ääntä, jossain väitettiin vähänajettujen ongelmaksi, tiedä sitten, omani vahvistaisi väittämän.
"Timing cingulum off et valuulas node"
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Hehheh, no, Ladathan kalisevat ihan muuten vaan...Originali kirjoitti:Ei kai ladalla ole dieselmallia? Kuullostaa enemmän VW TDI:ltä kuin LadaltaGhost kirjoitti:
T.s koneissa ajoituksenmuunnin alkaa pitämään ladamaista ääntä, jossain väitettiin vähänajettujen ongelmaksi, tiedä sitten, omani vahvistaisi väittämän.
Kävin muuten eräässä fiat/lada/alfa-huollossa kysymässä hinta-arviota ja kun sanoin, että auto kuulostaa ladalta, niin kaveri totesi, että "sehän kuulostaa sitten hyvältä"!!! Tuli sitten kuuntelemaan ja oli sitä mieltä, että venttiilit ne vaan naputtaa, en saanut kustannusarviota. Enpä taida tuolle pajalle enää jalallani astua.
tuo johtuu siitä että nivelet ovat kuivuneet! Öljyämisellä tuo ongelma poistuu. Itse pruikkasin öljyä noihin tuossa heinäkuun lopulla, sen jälkeen ovat olleet hiljaa!Ghost kirjoitti:Etupään ylätukivarret narisee, ei haittaa menoa, mutta ei sitä kovin kauan jaksa kuunnellakkaan. Omassani narisevat välittömästi, kun siirrytään pakkasasteille, kustannus n.70e/kpl +työt.
Mites se oli niiden kädentaitojen kanssa...
Vai oletko vain asennellut wintoosaa
Ei enää Alfaa... eipä
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Kyllä tässä nyt on wintoosan asennus lähempänä, pitää tosin emolevyremontti tehdä ensin... ja kädet pistin taskuun, ettei tule tehtyä tyhmyyksiä .Maho kirjoitti:tuo johtuu siitä että nivelet ovat kuivuneet! Öljyämisellä tuo ongelma poistuu. Itse pruikkasin öljyä noihin tuossa heinäkuun lopulla, sen jälkeen ovat olleet hiljaa!Ghost kirjoitti:Etupään ylätukivarret narisee, ei haittaa menoa, mutta ei sitä kovin kauan jaksa kuunnellakkaan. Omassani narisevat välittömästi, kun siirrytään pakkasasteille, kustannus n.70e/kpl +työt.
Mites se oli niiden kädentaitojen kanssa...
Vai oletko vain asennellut wintoosaa
Tuohon nivelien öljyämiseen ei vissiin tarvitse konepeltiä avata... Sinussahan on tee-se-itse mies herännyt!!! Jatka samaan malliin!!!
- Chievo
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Joulu 2003, 21:10
- Car(s): GT JTD '08
156 V6 '02
Jeep Commander
EX's:
156 2.5 V6 '98
147 2.0 TS '01
156 1.8 SW '00
GTV 3.0 V6 '98
Sprint 1.5 QV '87
159 3.2 V6 JTS Q4 SW - Paikkakunta: Hämeenkyrö
Ohjeita uudelle Alfistille
Tervehdys !
Toteutin monivuotisen haaveeni, ja hankin ensimmäisen
Alfani (156 2.5 V6 vm. 1998)
Koska kokemukseni "autoista" rajoittuu kolmeen japanilaiseen, kyselen
nöyrästi ohjeita auton ylläpitoon:
- Onko ehdoton öljynvaihtoväli 10 000 km ?
Vuodessa tulee ajettua n. 20 000 km.
- Kestävätkö pinnat ympärivuotista ulkosäilytystä ?
- Kannattaako auto viedä ruostesuojaukseen ? Missä vaiheessa ?
- Mahdolliset tyyppiviat ?
Kiitos etukäteen !
Toteutin monivuotisen haaveeni, ja hankin ensimmäisen
Alfani (156 2.5 V6 vm. 1998)
Koska kokemukseni "autoista" rajoittuu kolmeen japanilaiseen, kyselen
nöyrästi ohjeita auton ylläpitoon:
- Onko ehdoton öljynvaihtoväli 10 000 km ?
Vuodessa tulee ajettua n. 20 000 km.
- Kestävätkö pinnat ympärivuotista ulkosäilytystä ?
- Kannattaako auto viedä ruostesuojaukseen ? Missä vaiheessa ?
- Mahdolliset tyyppiviat ?
Kiitos etukäteen !
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Ohjeita uudelle Alfistille
Onneksi olkoon! Kyllä Alfa antaa upeat kyydit japanilaisten jälkeen!Chievo kirjoitti:Tervehdys !
Toteutin monivuotisen haaveeni, ja hankin ensimmäisen
Alfani (156 2.5 V6 vm. 1998)
Koska kokemukseni "autoista" rajoittuu kolmeen japanilaiseen, kyselen
nöyrästi ohjeita auton ylläpitoon:
Ei kai se ehdoton ole.. Mutta lisäilemään varmaankin joudut.Chievo kirjoitti:- Onko ehdoton öljynvaihtoväli 10 000 km ?
Vuodessa tulee ajettua n. 20 000 km.
Suosittelen silti 10 000 kilometrin vaihtoväliä, ei siitä niin hirveästi talous kärsi.
Ei ne pellit sen huonommat ole kuin japseissakaan, eli kestää. Ei kuitenkaan ikuisesti. Oma 156 suurimman osan talvesta tallissa.Chievo kirjoitti:- Kestävätkö pinnat ympärivuotista ulkosäilytystä ?
Riippuu hieman siitä, kuinka kauan olet ajatellut autoa pitää. Jos vaihdat muutaman vuoden välein, niin ei sitä ruostesuojausta kannata välttämättä tehdä. Jos taas ajattelit pitää auton itselläsi pitemmän aikaan, niin kannattaisi teettää kyseinen operaatio lähiaikoina.Chievo kirjoitti:- Kannattaako auto viedä ruostesuojaukseen ? Missä vaiheessa ?
Oma auto oli Finikor täyskäsittelyssä toukokuussa, homma kustansi 500 €uroa. Sekä oikean, että vasemman puolen kynnyskoteloissa oli sisäpuolella alkavaa pintaruostetta.. Täysin normaalia muutaman vuoden ikäisessä autossa.
Kannattaa kokeilla hakua, sen avulla löytyy!Chievo kirjoitti:- Mahdolliset tyyppiviat ?
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 10 Loka 2003, 03:04
- Paikkakunta: Belluno Italia
Tämä juttu tapahtuu kun tasasuuntaaja (onko oikein sano? en tiee ) on vanha tai viallinen. Pitää vain korvata sen. Jos auto on uusi, takuussa vielä, työ pitais olla ilmainenGhost kirjoitti: T.s koneissa ajoituksenmuunnin alkaa pitämään ladamaista ääntä, jossain väitettiin vähänajettujen ongelmaksi, tiedä sitten, omani vahvistaisi väittämän.
Alfa 147 JTD 16v Distinctive 140Hv Distinctive
Kiitos kaikille vastanneille.
Kiitos kaikille vastanneille.
keskiviikkona Alffa 156 2.0 TS -99 löysi uuden kodin minun pihastani.
vastauksien perusteella osasin katsoa hieman tarkemmin koeajaessani autoa. myyjä korjautti samaan laskuun löytämäni viat ja kaupat tehtiin.
Hämeenlinnan Delta autossa sain todella hyvää palvelua ko. nimeltä mainitsemattomalta myyjältä.
hyvää joulua ja onnellista uuttavuotta.
T: Vokkie
keskiviikkona Alffa 156 2.0 TS -99 löysi uuden kodin minun pihastani.
vastauksien perusteella osasin katsoa hieman tarkemmin koeajaessani autoa. myyjä korjautti samaan laskuun löytämäni viat ja kaupat tehtiin.
Hämeenlinnan Delta autossa sain todella hyvää palvelua ko. nimeltä mainitsemattomalta myyjältä.
hyvää joulua ja onnellista uuttavuotta.
T: Vokkie
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Kiitos kaikille vastanneille.
Kiitos samoin, kirjoitetaan sitten ensi vuonna Alfa yhdellä äffällävokkie kirjoitti:hyvää joulua ja onnellista uuttavuotta.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Heh anteeksi, toki saa sanoa mitä haluaaja miten haluaa! Tuli vaan mieleen suomi24:sen palsta missä kaikilla "asiantuntijoilla" on alffa rooomeot tai porche boxteritvokkie kirjoitti:Itse olen kautta aikain lyhennellyt sen vähän niin kuin lempinimi tyyliin Alffa (kahdella F:llä).
Sinähän et kuitenkaan kirjoittanut alfa romeota kahdella äffällä joten lopetan jännittamisen, toivotan onnea uuden kärryn myötä ja lopun tiedätte jo
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Ohjeita uudelle Alfistille
Onneksi olkoon! Mistäs ostit? Minkä värinen? Ettei vaan olisi meikäläisen ex...?Chievo kirjoitti:Tervehdys !
Toteutin monivuotisen haaveeni, ja hankin ensimmäisen
Alfani (156 2.5 V6 vm. 1998)
- Chievo
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Joulu 2003, 21:10
- Car(s): GT JTD '08
156 V6 '02
Jeep Commander
EX's:
156 2.5 V6 '98
147 2.0 TS '01
156 1.8 SW '00
GTV 3.0 V6 '98
Sprint 1.5 QV '87
159 3.2 V6 JTS Q4 SW - Paikkakunta: Hämeenkyrö
Re: Ohjeita uudelle Alfistille
Terve !Sassicaia kirjoitti:Onneksi olkoon! Mistäs ostit? Minkä värinen? Ettei vaan olisi meikäläisen ex...?Chievo kirjoitti:Tervehdys !
Toteutin monivuotisen haaveeni, ja hankin ensimmäisen
Alfani (156 2.5 V6 vm. 1998)
Tampereelta löytyi, aikaisempi omistaja Espoosta.
Väri tietysti Alfanpunainen.
Mittariiin tuli juuri 139 000.
Re: Ohjeita uudelle Alfistille
Ahaa, no sitten on eri yksilö, vaikka väri onkin ehdottomasti oikeaChievo kirjoitti:Tampereelta löytyi, aikaisempi omistaja Espoosta.
Väri tietysti Alfanpunainen.
Mittariiin tuli juuri 139 000.
Hiukan harmittaa kun joutui nyt tyytymään siniseen, mutta punaista olisi joutunut odottelemaan pitkälle kevääseen.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kiitos kaikille vastanneille.
Tjaa... Tulikos Hml:aan yksi Alfailija lisää, vai menikö muualle?vokkie kirjoitti:Kiitos kaikille vastanneille.
keskiviikkona Alffa 156 2.0 TS -99 löysi uuden kodin minun pihastani.
vastauksien perusteella osasin katsoa hieman tarkemmin koeajaessani autoa. myyjä korjautti samaan laskuun löytämäni viat ja kaupat tehtiin.
Hämeenlinnan Delta autossa sain todella hyvää palvelua ko. nimeltä mainitsemattomalta myyjältä.
hyvää joulua ja onnellista uuttavuotta.
T: Vokkie
Re: Kiitos kaikille vastanneille.
Tjaa... Tulikos Hml:aan yksi Alfailija lisää, vai menikö muualle?
Tämä auto pyörii Hämeenlinnassa vielä pitkääääään...
Metalli viininpunainen (tai sinnepäin) olen nähnyt toisenkin samanvärisen HML:ssa pyörivän vähän aikaa.