75:n alusta- ja voimansiirtoremonttia
Valvoja: Moderators
Re: 75:n voimansiirto ja alustaremonttia
Miten kun minulla tuntuu olevan jo tuon pultin pois saaminen työn takana. Mutteri lähti kyllä pyörimään, mutta hetken naksuteltuani totesin, että jollain olisi varmaan hyvä pitää vastaan. Mutta miten, kun pultin pää on siellä jossain...? Nyt kun uudet polypuslat ovat odottamassa, ei viitsisi keskenkään jättää.berliina kirjoitti: ylätukivarren pultin takaisinlaitto on mielestäni 75:mma kaste on se senverran hankalaa
Jarruja en ole vielä ilmannut, koska päätin vaihtaa palat myös eteen ja jos menneestä voi jotain oppia, pitää sinnekin ehkä vaihtaa jotain tiivisteentynkää.
Ja ei muuten tarvitse muutenkaan ilmausta vielä suunnitella. Katsoin nimittäin pitkästä aikaa pääni perän alle ja kas, siellähän oli jarruvätska-lätäkkö. Eli ilmeisesti joku tiiviste oikean puolen satulasta oli jäänyt pois, liekö juuri se edellä mainittu o-rengas. Mitään en sieltä kyllä ottanut, mutta ehkä se on lähtenyt omia aikojaan.
Nyt ei ole hyvä fiilis.
Tosin ulompi mäntä, siis se joka nyt vuotaa, oli jo kiinni laitettaessa jotenkin siipeensä saanut. Säätö toimi vähän niin ja näin, tai oikeastaan ei toiminut kuin toiseen suuntaan. Varmaan tuo kadonnut tiiviste on siellä jossain kanittamassa, tiedä häntä. Satula pitää joka tapauksessa ottaa taas irti, mutta en oikein tiedä pitäisikö suosiolla hakea vaihtosatula vai onko niissä Motonetin uusissä männissä kaikki säätövipstaakkelit sisällä, tietääkö joku?
Valopilkkuna mainittakoon, että ylätukivarsi lähti sitten viimein kun tajusin etsiä tarpeeksi pitkää jatkovartta. Olin mielestäni kaukaa viisas kun jätin pultin sinne paikoilleen. Ainoa vaan, että vanha pusla ei ottanut suosiolla lähteäkseen puslien taivaaseen, taitaa ollakin ihan kuosissaan vielä. Mutta kun on ne uudet jo hankittuna. Minulle on kyllä suuri arvoitus, miten saan tukivarren oikealta pois. Pitää vissiin ottaa putsariboksi, ilmi ja imusarja pois, vai? Imusarjan kumit pitäisi nekin vaihtaa, joten ehkä sen voisi tehdä samalla.
Surkuhupaista tässä on, että auto oli liikennekunnossa kun aloitin remontin. Nyt ei tosiaan ole, ja voi olla että toukokuun alkuun suunniteltu käyttöönotto lykkääntyy. Toisaalta toukokuussa olisi jo muutakin tekemistä kuin betonkilattialla nuohoaminen. Sen siitä saa kun on tumpula ja luulee olevansa jotain muuta.
Nyt ei ole hyvä fiilis.
Tosin ulompi mäntä, siis se joka nyt vuotaa, oli jo kiinni laitettaessa jotenkin siipeensä saanut. Säätö toimi vähän niin ja näin, tai oikeastaan ei toiminut kuin toiseen suuntaan. Varmaan tuo kadonnut tiiviste on siellä jossain kanittamassa, tiedä häntä. Satula pitää joka tapauksessa ottaa taas irti, mutta en oikein tiedä pitäisikö suosiolla hakea vaihtosatula vai onko niissä Motonetin uusissä männissä kaikki säätövipstaakkelit sisällä, tietääkö joku?
Valopilkkuna mainittakoon, että ylätukivarsi lähti sitten viimein kun tajusin etsiä tarpeeksi pitkää jatkovartta. Olin mielestäni kaukaa viisas kun jätin pultin sinne paikoilleen. Ainoa vaan, että vanha pusla ei ottanut suosiolla lähteäkseen puslien taivaaseen, taitaa ollakin ihan kuosissaan vielä. Mutta kun on ne uudet jo hankittuna. Minulle on kyllä suuri arvoitus, miten saan tukivarren oikealta pois. Pitää vissiin ottaa putsariboksi, ilmi ja imusarja pois, vai? Imusarjan kumit pitäisi nekin vaihtaa, joten ehkä sen voisi tehdä samalla.
Surkuhupaista tässä on, että auto oli liikennekunnossa kun aloitin remontin. Nyt ei tosiaan ole, ja voi olla että toukokuun alkuun suunniteltu käyttöönotto lykkääntyy. Toisaalta toukokuussa olisi jo muutakin tekemistä kuin betonkilattialla nuohoaminen. Sen siitä saa kun on tumpula ja luulee olevansa jotain muuta.
Viimeksi muokannut Roadkill, 24 Helmi 2007, 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Sitä se on näiden vanhojen miinojen kanssa, kaikki minne koskee osoittautuu korjauskuntoiseksi. Minäkin optimistisena ajattelin että tuon oman 75:n saisi kohtuuvaivalla ajoon, mutta eikös siellä ole jokainen paikka minkä ottaa auki tai tarkistaa remonttia vailla
Jarruista en onneksi ole vielä löytänyt muuta vikaa kuin murtuneen jarruletkun, mutta äsken huomasin että toinen takasatula on ihan vetonivelrasvassa kun huonosti asennettu nivelen suojakumi on sen sotkenut. Voipi olla siis rasvaisten palojen vaihto edessä sinnekin. Jos vanhat merkit paikkansa pitää siitäkään ei selviä pelkkien palojen vaihdolla.

Ehkä omalla vaatimattomalla kokemuksellani neuvoisin hakemaan motonetista uudet satulat. Ihan askartelemisen ilosta kunnostelin omat takasatulat, laitoin tosiaan uusiksi nuo säätöpulttien o-renkaat, puoliskojen välisten jarrunestekanavien o-renkaat, männäntiivisteet ja pölynsuojakumit. Maaliakin sutisin. Saa nähdä sitten kun pistää autoon kiinni että tuliko kelvolliset (lähinnä mietityttää ne kanavien tiivisteet, vaikka koitinkin löytää sopivan jämptit) vai tuliko ihan tekemisen ilosta tehtyä vaan. Jos ei diggaa näprätä niin varmaan tosiaan ostaisin kokonaan uudet, 110e tais olla hintaa per puoli, eli ei ainakaan omasta mielestäni mitenkään katastrofaalisen kalliita osia.
P. S. Eivät muuten meinanneet tiivistekeskuksessa mulle myydäkään mitään o-renkaita, perkele. Näytin mallikappaletta ja heti kun kuulivat että tulevat jarruihin (lue: ovat jarrunesteen kanssa tekemisissä) niin myivät eioota. Kattelin sitten himassa BBS:ää ja tarkistin että joku oli jyväskylästä noita saanut ko. puljun tytäryhtiöstä ja soitin sitten jyväskylään jossa ihmettelivät tilannetta. Siellä antoivat TiKe:n pomon (??) numeron ja ko. mies käski pistää toimiston pojat koville ja kertoa maaginen kirjainyhdistelmä EPDM. Eivät vielä toisellakaan reissulla meinanneet rinkuloistaan luopua, mutta lopulta onnistuin saamaan ko. putiikista haluamaani tavaraa ulos... Mutta melkonen hässäkkä parin hassun o-renkaan tähden
P. S. Eivät muuten meinanneet tiivistekeskuksessa mulle myydäkään mitään o-renkaita, perkele. Näytin mallikappaletta ja heti kun kuulivat että tulevat jarruihin (lue: ovat jarrunesteen kanssa tekemisissä) niin myivät eioota. Kattelin sitten himassa BBS:ää ja tarkistin että joku oli jyväskylästä noita saanut ko. puljun tytäryhtiöstä ja soitin sitten jyväskylään jossa ihmettelivät tilannetta. Siellä antoivat TiKe:n pomon (??) numeron ja ko. mies käski pistää toimiston pojat koville ja kertoa maaginen kirjainyhdistelmä EPDM. Eivät vielä toisellakaan reissulla meinanneet rinkuloistaan luopua, mutta lopulta onnistuin saamaan ko. putiikista haluamaani tavaraa ulos... Mutta melkonen hässäkkä parin hassun o-renkaan tähden

- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Jees tosiaan unohtu mainita, et pitää olla tommoset EPDM renkulat, eli jarrunesteen ja muun litkun kestävät. Omani löysin muistaakseni hytaflex oy:stä (vai oliko hytar? Menee noi aina sekasin
) jkl:stä. Ei maksanu paljoo, jotain alle 1e. Pari vuotta ainakin jo pelannu mulla hyvin.

[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Tota kuinkahan se nyt sitten lopulta olikaan ?http://www.teollisuuskumi.fi/tuotteet/k ... ilevyt.htm.
Mun mielesta pitäis olla jarrunesteiden kanssa NBR:ää . Ebdm ei kestä öljyä.
Mun mielesta pitäis olla jarrunesteiden kanssa NBR:ää . Ebdm ei kestä öljyä.
Viimeksi muokannut Niko Tuomola, 24 Helmi 2007, 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
No mun epäilys heräsi siitä, että töikseni korjailen erilaisia pumppuja ja niissä on akselitiivisteissä monia eri kumimateriaaleja . Suurimmat ongelmat ovat EBDM kumisien kanssa . Esim. ilmastoinnin klygoli pumppujen kanssa . Ei kestä epdm kovin suuria pitoisuuksia . ja silloin vaihdamme viton kumiset tilalle . Hämärä muistikuva olis kuitenkin, että jarru osissa käytetään NBR .
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Ok, Voi olla. En ala väittelee, jos kerran alan ammattilaiset toisin sanoo. "Niin paljon" aikaa siitä on, että ei enää muista tarkkaa oliko siinä renkulan muovipussissa se epdm vai nbr merkintä. Nytkun alkaa asiaa tarkemmin muistelemaan, ni voipi olla niin että aluks meinasivat ton epdm:n mullekkin myydä, kunnes joku viksu kerto että tarvii olla toi nbr. Muisti on kyllä hyvä mutta valitettavan lyhyt 

[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
Jarrutakaiskun ja hämmentävien kirjainyhdistelmien vuoksi keskityin taas etujousitukseen ja jippiajou, nyt on on kuskin puoli levällään. Amerikkalaisten improvisoitu vääntösauvan ulosvetäjä toimi hienosti, vaikka aluksi sitä epäilinkin (kts. ohjeet täältä: http://www.hiperformancestore.com/AlfaSuspension.htm).
Seuraavaksi pitäisi saada uudet puslat paikoilleen ja lisäplussana olisi tukivarsien puhtaaksi hinkkaaminen (hiekkapuhallus?) ja maalaaminen. Ylätukivarsikin on vielä varsin hyvä, mutta sitä se ei varmasti ole muutaman vuoden päästä, ellei sille tee mitään. Pintaruostetta siis. Sitä härveliä (steering knuckles sillä kielellä, jolla olen näitä asioita opiskellut) jossa jarrut ovat kiinni en lähtenyt purkamaan. Ruosteessahan se on mutta olkoon.
Koska itseltä puuttuu sekä välineet, taito että innostus, pitäisi tukivarsiremontille löytää alihankkija. Ehdotuksia? Auto Milano? Vai tekisikö tuon mikä tahansa rasvapaja? Puslat ovat siis olemassa ja räjäytyskuviahan alatukivarren sielunelämästä saa netistä sellaista asentajaa varten, jolle Alfa ei ole tuttu.
Vielä kun jaksaisi nysvätä toisen puolen auki.
Seuraavaksi pitäisi saada uudet puslat paikoilleen ja lisäplussana olisi tukivarsien puhtaaksi hinkkaaminen (hiekkapuhallus?) ja maalaaminen. Ylätukivarsikin on vielä varsin hyvä, mutta sitä se ei varmasti ole muutaman vuoden päästä, ellei sille tee mitään. Pintaruostetta siis. Sitä härveliä (steering knuckles sillä kielellä, jolla olen näitä asioita opiskellut) jossa jarrut ovat kiinni en lähtenyt purkamaan. Ruosteessahan se on mutta olkoon.
Koska itseltä puuttuu sekä välineet, taito että innostus, pitäisi tukivarsiremontille löytää alihankkija. Ehdotuksia? Auto Milano? Vai tekisikö tuon mikä tahansa rasvapaja? Puslat ovat siis olemassa ja räjäytyskuviahan alatukivarren sielunelämästä saa netistä sellaista asentajaa varten, jolle Alfa ei ole tuttu.
Vielä kun jaksaisi nysvätä toisen puolen auki.
minun ensimmäinen autoni alfa 75 ja olen miettinyt että tuskin on kaikki iskarit ja jouset kunnossa koska alusta on todella löysä. auto todellakin heiluu laidasta laitaan herkästi.
kuinka jäykkä on vakio alusta uusien iskareitten ja jousian kanssa? eli muitten 75 omistajien kommentteja tänne kiitos.

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Onko alkuperäiset Bogen tekemät? Oli vaan tuossa omassa, 260 tkm ajetussa edessä Bogen pumput, taisi sitten olla alkuperäiset. Eipä niissä mitään vaimennusta enää ollutkaanRoadkill kirjoitti:Itselläni on alkuperäiset, 170 000 km ajetut Boget, enkä ole niitten huomannut olevan mitenkään löysät vielä. Ehkä vaan en tiedä paremmasta?

- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Jaa no joo, minä taas olin ollut siinä luulossa, että ne ovat Boget, mutta tarkempi tutkinen ikiryönän alle paljasti suojakumissa Spica-tekstin. Eli kai ne sitten onkin Spicat. Harmaat joka tapauksessa.
Ja sitten kysymys konehuoneen puolelta. Lähteekö ilmin johto ihan vaan vetämällä vai pitääkö ottaa se liittimen ympärillä oleva rautalankaviritelmä tms. pois? En uskaltanut käyttää väkivaltaa kun sen seurauksista ei koskaan tiedä.
Ja sitten kysymys konehuoneen puolelta. Lähteekö ilmin johto ihan vaan vetämällä vai pitääkö ottaa se liittimen ympärillä oleva rautalankaviritelmä tms. pois? En uskaltanut käyttää väkivaltaa kun sen seurauksista ei koskaan tiedä.
Nyt on etupään puslat vaihdettu, vaikka kalliiksi tuli. Vein ne lopulta pajalle, joka nysväsi asian tiimoilta 4 tuntia, itselläni olisi tosin mennyt varmaankin loppuvuosi.
Lompsaa kirpaiseva kokonaissaldo rempalle osineen (Hollannista tilatut) oli 400 euroa. Piti sisällään siis alatukivarren ja ylätukivarren puslat sekä alapallot.
Laitoin varret eilen paikoilleen ja ainakin näppituntuma oli, että nyt on jämäkämmät. Nimittäin kuin otin aikanaan vääntösauvat irti, kolahtivat alatukivarret saman tien lattiaan. Nyt ne ovat sen verran jäykät, että pysyvät ylhäällä, jolloin oikean asennuskorkeuden etsiminen oli helpompaa. Toivottavasti ne siitä kuitenkin herkistyvät...
Lompsaa kirpaiseva kokonaissaldo rempalle osineen (Hollannista tilatut) oli 400 euroa. Piti sisällään siis alatukivarren ja ylätukivarren puslat sekä alapallot.
Laitoin varret eilen paikoilleen ja ainakin näppituntuma oli, että nyt on jämäkämmät. Nimittäin kuin otin aikanaan vääntösauvat irti, kolahtivat alatukivarret saman tien lattiaan. Nyt ne ovat sen verran jäykät, että pysyvät ylhäällä, jolloin oikean asennuskorkeuden etsiminen oli helpompaa. Toivottavasti ne siitä kuitenkin herkistyvät...
75 alosta ja voimansiirto remonttia
Mä laitoin vaijerilukoilla saa just sopivat ei paljo kallistele, silloin tietysti sato apparalla eli oli turhan jämäkkä etupää auto oli giulietta vakaaja on tallella jos joskus uskaltaa vielä ajaa radalla ja on kuiva keli
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
Omani ostin hollantilaisesta nettikaupasta www.alfa75parts.com. Maksoivat muistaakseni kappaleelta 22e+verot. Ja neljähän niitä tarvitaan. Sitä en tiedä ovatko originaalit vai ei. Epäilen että ovat, näyttivät ainakin samanlaisilta kuin ne jotka tukivarsista putkahtivat ulos.
Paketti jarrujen ilmausta vaille kasassa. Tai oikeammin ilmasin jo, mutta tuntuma jäi jotenkin muhjuiseksi. Taisi jäädä vielä ilmaa rööreihin. Tein siis systeemillä oikea taka ulompi, oikea taka sisempi, vasen taka ulompi, sisempi. Edestä ensin apukuskin puolelta.
Onko jotain kikkakakkosta vai pitääkö vaan sitkeästi kaataa nestettä pyttyyn ja jatkaa polkemista? Niin ja tämähän oli sitten ensimmäinen kerta kun olen mitään jarrua ilmannut, joten ilmeisesti joku alokasmoka on tullut tehtyä
Pidän kuitenkin yllä toivoa pikaisesta liikenteeseen pääsemisestä.
Onko jotain kikkakakkosta vai pitääkö vaan sitkeästi kaataa nestettä pyttyyn ja jatkaa polkemista? Niin ja tämähän oli sitten ensimmäinen kerta kun olen mitään jarrua ilmannut, joten ilmeisesti joku alokasmoka on tullut tehtyä
Pidän kuitenkin yllä toivoa pikaisesta liikenteeseen pääsemisestä.
Tutkiskelin tuossa muidenkin sepustuksia aiheesta. Jossain lähteessä mainittiin, että jos systeemissä on paljon ilmaa (kuten minulla satulan ja kaiken muun vaihdon jälkeen), voi jarrupääsylinterin ja tämän, tämän (hakee suomen sanaa) balance valven väliin tulla ilmalukko. Siinähän – jos oikein olen mötikän paikallistanut – jarruputket heittävät lähes kuperkeikkaa.
Olisiko Hepan jossain säikeessä mainitsema paineilma se juttu? Motonetistä saa siis jonkinlaisen ilmatiiviin korkin, jossa on letku, joka puolestaan sopii renkaan venttiiliin? Hepa? Oliko näin?
Niin ja jossain sanottiin, että perän nostaminen auttaa. Se olikin jo valmiiksi pukeilla.
edittiä: harrastin vielä lisää aineistotutkimusta ja havaitsin, että olen vissiin tehnyt koko homman päin *****ttä. Teletappien innoittamana: "Uudestaan!"
Olisiko Hepan jossain säikeessä mainitsema paineilma se juttu? Motonetistä saa siis jonkinlaisen ilmatiiviin korkin, jossa on letku, joka puolestaan sopii renkaan venttiiliin? Hepa? Oliko näin?
Niin ja jossain sanottiin, että perän nostaminen auttaa. Se olikin jo valmiiksi pukeilla.
edittiä: harrastin vielä lisää aineistotutkimusta ja havaitsin, että olen vissiin tehnyt koko homman päin *****ttä. Teletappien innoittamana: "Uudestaan!"
Viimeksi muokannut Roadkill, 17 Huhti 2007, 09:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilmaus ei ole paha homma kun ruuvit aukee ym mutta siinä kyllä tarvitaan kaksi henkilöä ellei ole imuria tai säiliön paineistavaa laitetta. Sama juttu kytkimen ilmauksen kanssa.
Lattialla tehden takajarrujen ilmausta varten auton perä kannattaa nostaa mahdollisimman pystyyn niin homma helpottuu, itellä on pukeilla reilun puolen metrin korkeudella vähäintään.
Lattialla tehden takajarrujen ilmausta varten auton perä kannattaa nostaa mahdollisimman pystyyn niin homma helpottuu, itellä on pukeilla reilun puolen metrin korkeudella vähäintään.
Mistähän mahdoit hakea nuo kiinnikkeet??, paikallisessa raskaankaluston/hydrauli liikkeessä ei moisia ollut... Joku kuva olis kiva niistä kiinnikkeistä..Jappe kirjoitti:Meidän Turbossa tommonen on(auto on siis mun ja broidin kimppalelu), tietty siitä on hyötyä kun jäykistää kaksinverroin. Laita se toinen kiinni orkkikseen tukevilla u-kiinnikkeillä niin tulee hyvä
Ei ole katsastussetä itkenyt.

Laitoin albumiin kuvan vakaajasta ja niistä kiinnikkeistä joita haen.
Aika jännä, kaksi päällekkäin. Eikö siitä tule tuplasti jäykempi? Jostain luin, että yksi 30 mm vakaaja olisi rata-ajoon sopiva. Mitäs tästä tulee, päälle 40 mm, vai voiko sitä niin ajatella?
Kävinpä äsken koeajolla remontteerauksen jälkeen. Kyllä nyt on etupää kuin uudessa autossa - ei mitään nitinöitä ja natinoita, pelkkää tiukkaa tuntumaa. Sinnehän tuli uutta alapallot, alatukivarren puslat, ylätukivarren puslat ja caster-tangon puslat. Eli vanhaa on lähinnä yläpallot ja tukivarret. Olen tosi tyytyväinen lopputulokseen, vaikka hermot meinasi välillä mennä.
Konepellin alle laitoin uudet tulpat ja imusarjan kumit. Ei tessu siitä ainakaan kyttyrää tykännyt vaan kiersi iloisesti.
Jarruissa on vielä rutkasti toivomisen varaa. Vaihdoin siis eteen ja taakse palat, taakse jarrulevyt ja toisen satulan. Ilmattu on kaksi kertaa, mutta silti saa ajella aika ennakoivasti. Poljin painuu vieläkin pohjaan... taisi tulla lukkiutumattomat jarrut. Pitää kai ilmata kolmannenkin kerran, jos se vaikka siitä.
Kiitos kaikille neuvoja tarjonneille, niille on ollut käyttöä ja on varmasti vastakin.
Kävinpä äsken koeajolla remontteerauksen jälkeen. Kyllä nyt on etupää kuin uudessa autossa - ei mitään nitinöitä ja natinoita, pelkkää tiukkaa tuntumaa. Sinnehän tuli uutta alapallot, alatukivarren puslat, ylätukivarren puslat ja caster-tangon puslat. Eli vanhaa on lähinnä yläpallot ja tukivarret. Olen tosi tyytyväinen lopputulokseen, vaikka hermot meinasi välillä mennä.
Konepellin alle laitoin uudet tulpat ja imusarjan kumit. Ei tessu siitä ainakaan kyttyrää tykännyt vaan kiersi iloisesti.
Jarruissa on vielä rutkasti toivomisen varaa. Vaihdoin siis eteen ja taakse palat, taakse jarrulevyt ja toisen satulan. Ilmattu on kaksi kertaa, mutta silti saa ajella aika ennakoivasti. Poljin painuu vieläkin pohjaan... taisi tulla lukkiutumattomat jarrut. Pitää kai ilmata kolmannenkin kerran, jos se vaikka siitä.
Kiitos kaikille neuvoja tarjonneille, niille on ollut käyttöä ja on varmasti vastakin.
Taitaa olla jonkin Bogea ja Spicaa sekasin alkuperäsenä...meillä on ollut molempia...useassa 75:ssa.Onko alkuperäiset Bogen tekemät?
Mulla oli nykysessä punasessa edessä Boget ja takana Spicat, eteen on vaihdettu kyllä jossain vaiheessa aiemmin, voipi olla niitä on saanut myös Deltan kautta koska Spica on todella kallis sellaseksi kuin on.
Bogen tuotteita on alkuperäsenä osana myös mm Volvoissa.
Hyvää vappua itse kullekin. Minulla on Boget, mutta Spican kumit, tarkistin juuri.
Muuten voin sanoa, että etupään rempan yhteydessä nitinä lähti mutta naputus tuli. Nyt siis naputtaa oikea puoli oikealle kurvattaessa. Ei ihan pienessä vauhdissa, tarvitaan hieman g-voimia. Mutta napunapunapunapu kuuluu ihan selvästi hiemankin reippaammin kaarrettaessa. Kaikki mutterit on kiristetty momenttiin (sikäli kun halpistyökaluun on luottaminen) ja on joko nyloccia tai sitten sokallisia.
Onko ideoita? Ajattelin tarkistaa seuraavaksi etulaakerin. Jännää tässä on se, että ekalla koeajolla oli tunnelma ihan virheetön, mutta tokalla kerralla alkoi taas metelöinti. On kai teoriassa ihan mahdollista, että muutaman kymmenen kilsan aikana on jotain taas lauennut. Vai?
Muuten voin sanoa, että etupään rempan yhteydessä nitinä lähti mutta naputus tuli. Nyt siis naputtaa oikea puoli oikealle kurvattaessa. Ei ihan pienessä vauhdissa, tarvitaan hieman g-voimia. Mutta napunapunapunapu kuuluu ihan selvästi hiemankin reippaammin kaarrettaessa. Kaikki mutterit on kiristetty momenttiin (sikäli kun halpistyökaluun on luottaminen) ja on joko nyloccia tai sitten sokallisia.
Onko ideoita? Ajattelin tarkistaa seuraavaksi etulaakerin. Jännää tässä on se, että ekalla koeajolla oli tunnelma ihan virheetön, mutta tokalla kerralla alkoi taas metelöinti. On kai teoriassa ihan mahdollista, että muutaman kymmenen kilsan aikana on jotain taas lauennut. Vai?
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Onko kenelläkään enää tätä kuvaa?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Albumissa nyt kuva siitä Aref jutusta. Joku viisas voi siirtää johonkin pysyvämpään paikkaan jos katsoo tarpeelliseksi.
Varoitus juttu on tosiaan häiriintynyt mutta niin on myös jarrujen rakenne.![]()
Kuvan selitys:
1. Jarrusatulanrunko
2. Mäntä
3. Pultinpää josta säädetään ja lukitaan
4. O-rengas tiivistää nestetilan ja kaulus joka estää pulttia tulemasta ulos
5. Kierreosa joka määrää männän ja satulan välisen etäisyyden
6. Lukkorengas joka estää jousta (12) painamasta osia 8 ja 9 paikoiltaan
7. Kierrejousi (heilurijousi) pitää osata 8 ja 10 optimiasennossa toisiinsa nähden
8. Ulkokehä jossa vinohahlo
9. Lukituskehä (ylhäältäpäin hammasrattaan näköinen)
10. Sisäkehä
11. Tappi
12. Levyjousi 2 kpl. Pyrkii estämään osia 8,9 pyörähtämästä toisiinsa nähden.
12. Lukkokehä joka estää sisäosia nousemasta pois männästä.
Kun pyörittää 3:sta, pyörivät osat 2,4 ja 5 joilloin 5 kierre vetää osaa 10 (jossa sisällä kierre) ja voima välittyy osien 8,9 ja 13 ja mäntä tulee sisään tai ulospäin. Entä jos säätö ei toimi? Jos mäntä on jumissa tai tullut liikeratansa päähän, jousi 12:n paine ei riitä pitämään osia 8 ja 9 paikoillaan toisiinsa nähden vaan osat 10 ja 8 pyörivät mukana kun pyörität säätöä ja koska 5 ja 10 kierteissä ei ole pyörimiseroa ei kierrekkään voi työntää tai vetää (aivan jos pyörität pulttia ja mutteri pyörii mukana). Miksi sitten kyseinen liitos 8 ja 9 ei ole tehty jäykäksi? Koska jarrupalojen kuluessa männän tulee pystyä liikkumaan huomattavasti ulospäin ja koska 3 lukitaan lukitusmutterilla ei myöskään 5 voi pyöriä (ovat samaa "puuta"). Kun jarrua painetaan ja palojen kulumisen takia männän tulisi päästä ulospäin, mäntä vetää koko sesteemiä mukanaan, tappi 11 hahlossaan pyöräyttää osaa 8 joka välittää välittää jousen 7 kautta käskyn osalle 10. 10 pyörähtää kun jousi 12 ei enää jaksa pidättää pyörähdystä, niin 10 ja 5 on eri pyörimisnopeus ja kierreosa toimii ja näin mäntä pääsee ulospäin. Siksi luovakaan väkivalta painaa mäntä suoraan sisään ei saa mäntää menemään sisäänpäin koska sisäosat estävät sen.
Molemmat takasatulat jumissa, enkä saa niistä mitään tolkkua

- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti: