Tänään tuli yhden n.20v miehen kanssa juttua kun se näki tuon 166:sen. Kertoili että isänsä ajellut aikanaan Alfoilla ja kilpaillutkin niillä. Väitti että isällään olisi vielä yksi Giulia GT jäljellä, hopea. Kuulemma tosi tärkeä ja rakas. Kertoili kuinka kaunis se on yms. Ja minun oli helppo myöntäillä. Kunnosta tuli sitten puhetta ja sanoi että ei sillä ole vuosiin ajettu kun kaveri pelkään tekniikka yms.murheita kun siinä on niin erikoinen moottorikin. En tuosta enempää udellut mutta sitten puhetta tuli korista ja valitteli että ruostetta ei ole yhtään mutta korin niittaukset hapettuneet. Kellot jo hieman kilisivät päässäni ja kyselin lisää. Sanoi että kun ne on tehty jostain alumiinista niin hapertuvat. Eli onko noita tuotu siviiliautona Suomeen? Kaveri (siis se poika) on mulla tiedossa mutta tarina jäi vaivaamaan.
Joko tämä oli tahaton virhekäsitys tai siellä on GTA tai ehkä kyseessä oli todella taitava "kusetus". Varmaan juttua oli kiva jatkaa kun minä oli täysin
Jossain GTAssa oli koko kori, runkoa myöten alumiinia, mutta suurimmassa osassa on kyllä ihan vakio Giulia GT.n runko ja siihen kiinnitetty alumiininen katto, ovet, luukut, ja lokarit. Kokeilumielessä Autodelta rakensi myös, TZ 2 tapaan, GTAn lasikuitukorilla...mutta se taisi jäädä ihan prototipo tasolle.
Tosiaan harvinainen löytö, mikäli alkuperäinen Giulia GTA on kyseessä.
60-luvulla noita oli kolmella suomalaisella kuskilla käytössä, mutta yksikään ei rekisteröityny suomeen, koska olivat Autodeltan/Alfa Corsen autoja.
Tiedän melkoisella varmuudella yhden. Seisonut vuodesta 80? jotain samassa paikassa, pariin vuoteen ei ole lähtenyt käymään. Ehkä myynnissä, omistaja kuitenkin vanha ja haluton myymään mitään, paitsi taivuttelun jälkeen. Ajettu uutena mm. keimolassa. Tämä on faktaa.
Onko tuo "taivuttelu" kuitenkin ihan lain sallimaa?
Itse en pysty vielä uskomaan yhteenkään, tokihan niitä tehtiin n.1000kpl joten onhan niitä säilynytkin. Mutta se GT muuttuu niin helposti, puheissa, GTA:ksi.
Kaikenlaisia erikoisiakin autoja joskus aina putkahtaa esiin suomessakin. Nyt niitä olisi jo tällä palstalla kaksin kappalein, ellei sitten ole kyse samasta autosta. No malli pitäisi kyllä olla helppo tunnistaa..
Keimolassa, ja muualla ajettiin, kyllä myös ihan tavallisilla Giulia GTstä rakennetuilla kilpureilla...ja noista Bertone coupeista on muutenkin rakenneltu kaikenlaisia GTA replicoita, joten melkein ainoastaan runkonumerolla noitten aitous selviää.
Autourheilun sääntökirja on sallinut muuttaa karvalakki mallista paremman version ja näitä on suomessa tehtailtukin pilvin pimein monen eri merkin osalta. On helppo uskoa, että esim GTA:ksi luokitellusta autosta on sitten tullut "oikea" tehtaan GTA. Mikäli moottorikin on muutettu niin homma todellakin maksanut maltaita.
Eikös Nettiautossa ollut jokin aika sitten joku hopeinen giulia, jolla oli ajettu Keimolassa. Eiköhän sekin ollut vaan GT, helpostihan nuo menee maallikolla sekaisin.
Juhani Anttilan kirjassa "Alfa Romeo Suomessa 1950-2000" on jonkinverran juttua Suomi GTA-autoista. Vuonna -66 on Suomeen tullut 3 kpl Giulia GTA:ta, joilla kilpailivat Olli Lyytikäinen, Eino Kalpala ja Hans Laine.