No se diesel -soundi käynnistettäessä... (156 TS)
Valvoja: Moderators
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
No se diesel -soundi käynnistettäessä... (156 TS)
Olikos kellään varmaa diagnoosia, miksi se diesel -ääni kuuluu käynnistyksestä muutaman sekunnin. Oliko kyseessä ajoituksenmuunnin vai joku muu?
Re: No se diesel -soundi käynnistettäessä... (156 TS)
Eiköhän se juuri se ajoituksenmuunnin ole.PK kirjoitti:Olikos kellään varmaa diagnoosia, miksi se diesel -ääni kuuluu käynnistyksestä muutaman sekunnin. Oliko kyseessä ajoituksenmuunnin vai joku muu?
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Monessa TS:ssä kuuluu diesel ääntä käynnistettäessä ja se ei välttämättä automaattisesti tarkoita että muunnin on kulunut. Muunnin tarvitsee öljynpaineen ja kun öljyt ovat lähteneet kunnolla kiertoon diesel ääni katoaa. Kun muunnin kuluu tulee diesel ääni vähitellen jatkuvaksi ilmiöksi tyhjäkäynnillä. Mitään välitöntä vaaraa ei tuosta diesel äänestä kuulemma ole mutta ei se hyvältä ainakaan kuullosta.
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Tossa on tehty remminvaihto 121 000 kohdalla, nyt ajettu 155 000, elikkä 26 000 pitäs vielä ajaa ennenku remmiä vaihdettas... mulla on ko. auto kuukauden nyt ollut ja on kyl muuten ihan ykkönen, mut 1-3 vaihteilla tasaisella kaasulla saattaa nykiä, tyhjäkäynti tasaista, mutta tärisyttääpi... siis hytkyy hieman. Onko kokemusta ?
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Meillä on noita TS:ä jo kolmas menossa ja keskimäärin remmiä on vaihdettu n 50tkm välein, näin siis Oulun korkeudella. Ensimmäisessä 2.0TS:ssä tuli mielenkiintoinen ilmiö muuntimen kulumisen myötä kun auto rupesi tekemään itsekseen hienoisia kiihdytyksiä tasakaasulla ajettaessa. En tiedä onko muilla kokemuksia vastaavasta. Ilmeisestikkin ajoituksenmuunnin alkaa olla kulunut jossakin 140tkm kieppeillä ja diesel ääni tulee sitten vähitellen selvemmäksi. Muuntimeen on olemassa myös korjaus sarjoja joka auttaa joksikin aikaa, osa kun on kalliin puoleinen muistaakseni 250e ja lisäksi tosiaan jakopää pitää ottaa auki ja ilmeisesti ventiilikoppa.
Epätasainen tyhjäkäynti johtuu usein tulpan koloihin kertyneestä vedestä. Tulpat kun on sellaisten kannella suljettujen monttujen pohjalla joista ei vesi lähde edes haihtumalla, ihme kyllä. Toinen vaihtoehto joka tulee mieleen on pykälän verran pielessä oleva jakopään ajoitus.
Epätasainen tyhjäkäynti johtuu usein tulpan koloihin kertyneestä vedestä. Tulpat kun on sellaisten kannella suljettujen monttujen pohjalla joista ei vesi lähde edes haihtumalla, ihme kyllä. Toinen vaihtoehto joka tulee mieleen on pykälän verran pielessä oleva jakopään ajoitus.
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Eli siis tää nykiminen tapahtuu silloin kun siis 1-3 vaihteilla mennään tasaista tai alamäkeä, jolloin se saattaa myös töksäyttää moottorijarrutukselle. Diagnoosiksi on esitetty kaasuläppäkotelon paskaisuutta (ei tässä ilmeisesti), tulppia (vaihdettu myyjän mukaan ennenkuin ostin), hapettumista tulpanjohdoissa (ei tietoa, onko ne tsekattu) ja nyt tuo ajoitus. Eiks ton ajoituksen saa perseelleen mahdollisesti vain remminvaihdon yhteydessä, vai voiko itsekseen... ? Harmi ku tällasia pikkuhäröjä, kun muuten auto on huippu! Vittu eilenkin joku nuori sälli kiillotteli huoltamolla jotain vitun Nissania, jossa oli levikkeet. Hyvä ettei alkanut naurattaa...
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Jottei asia alkaisi vaikuttaa liian selkeältä lisätään epätasaisen vedon aiheuttajien listaan vielä ILMI.
Nuo tulpanreijissä vettä ja hieman pielessä oleva ajoitus siis liittyy epätasaiseen tyhjäkäyntiin. Ei muuten olisi ensimmäinen kerta kun jakopään ajoitus on mennyt huollossa vähän pieleen ja voihan se hammashihna hypätä esimerkiksi kylmäkäynnistyksessä, no tuskin tässä on siitä kuitenkaan kyse, eihän.
Laitahan pikkujutut kuntoon niin kyllä se siitä
Nuo tulpanreijissä vettä ja hieman pielessä oleva ajoitus siis liittyy epätasaiseen tyhjäkäyntiin. Ei muuten olisi ensimmäinen kerta kun jakopään ajoitus on mennyt huollossa vähän pieleen ja voihan se hammashihna hypätä esimerkiksi kylmäkäynnistyksessä, no tuskin tässä on siitä kuitenkaan kyse, eihän.
Laitahan pikkujutut kuntoon niin kyllä se siitä
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Mullakin on 2.0 TS:ssä aika rouskasu käynnistyksessä ja muutenkin aika dieselmäinen ääni. Lisäks kävelyvauhtia ajaessa parkkihallissa tekee sillon tällön raivostuttavaa pomppimista. Mahtaako johtua selestä, ajoituksenmuuntimesta, niiden yhdistelmästä vai jostain ihan muusta. Ei oo kiva yrittää parkkeerata tonne kapeeseen rakoon ku auto meinaa pompata tolppaan koko ajan.
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
No mulla toi ei niinku pomppaa tai hyökkää, vaan mieluummin päinvastoinen, et siis "niiaa" ja taas jatkaa ja niiaa, melko nopeaan tahtiin. Maantiellä ja moottoritiellä ei mitään ongelmaa ja siellä 156 on parhaimmillaan! Kunhan tässsä pääsis kotipaikkakunnalle, niin tarkistaisin sytytystulpat, - niiden johdot, ym. Muistaisin et jossain autossa oli joskus jotain vastaavia ongelmia, mut hävisivät tulpanvaihdon myötä. Tuntus et jos olisi ajoituksessa jotain vikaa, niin käyntihäiriötä olisi koko kierrosalueella. Tarkoitan jos remminvaihdossa olisi Delta ryssinyt ajoituksen... Ko. Deltasta epäilivät siis tälle ongelmalleni kaasuläppäkotelon paskaisuutta tai vanhoja tulppia. Mut kun meikä ei uskalla mennä runkkaamaan sitä k-läppäkoteloa, kun kyllä vituttas, jos vastaostetun auton särkisin vieläkin pahemmin, siis väänteleen ja käänteleen sitä läppää, et sais putsattua sieltä takaa.
Mutta auto on hieno! Muistan kun tollasesta haaveilin vuonna 1999 ja sit se unohtui ja nyt mulla on sellanen.
Mutta auto on hieno! Muistan kun tollasesta haaveilin vuonna 1999 ja sit se unohtui ja nyt mulla on sellanen.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Lueppas nämä sieltä löytyy ohjeita joilla moni asia käynnissä paranee:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... resetointi
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1413&highlight=
Ilmin puhdistus elektroniikan puhdistus cleanerillä (tai uusi ilmi) ja uudet tulpat kehiin kaikkien noiden toimenpiteiden lisäksi niin eiköhän meno ala maistumaan!
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... resetointi
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1413&highlight=
Ilmin puhdistus elektroniikan puhdistus cleanerillä (tai uusi ilmi) ja uudet tulpat kehiin kaikkien noiden toimenpiteiden lisäksi niin eiköhän meno ala maistumaan!
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Emännällä oli reilu 10 vuotta sitten 80-luvun Alfa ja ylläpito tuli todella, tarkoitan todella kalliiksi... ja kun sitten soitin hänelle ostettuani oman (ensimmäisen..) Alfani, niin ensikommentti puhelimessa oli "Vitun ääliö!"... Mutta on tää ihan eri meininki liikkua kaikkien kansanautojen kuten toyotoiden, bemarien ja audien seassa.
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
lainaan itseäni: olisiko kyseessä joku enkka? tuo auto alkoi oireilla noin tuossa n.12 000 km kohdalla. Kävin Deltassa ja ottavat sisään ajoituksenmuunnin remppaan....juhala kirjoitti:Tuo profiilin vehje oli tuossa tyhjäkäynnillä kuumana ja kuulosti AIVAN -80 luvun taksimersulta....
Eiaivan jaksaisi; autolla tuli juuri 14 000 km täyteen... Ja ENSIMMÄINEN huolto tehtiin juuri.
kalkattaa tyhjäkäynnillä koko ajan
Onko kellään ääninäytettä tästä ajoituksenmuuntimen möykästä, siis silloin kun se on rikki?
Eukko ihmetteli tuossa yksi aamu, kun odottelin häntä auto tyhjäkäynnillä, että "miksi toi meidän auto pitää noin rumaa ääntä?" Sinä aamuna hihnat tai jonkun kiristimen laakerit sirkutti oikein railakkaasti ja kone roklotti muutenkin kylmänä aika reippaasti. "Se on se Alfan kaunis käyntiääni, kultaseni"... Tänä aamuna ja päivällä kone taas kävi suhteellisen nätisti ja mitään ylimääräistä ei oikein kuulunut.
EDIT: Ääninäyte löytyy täältä. Eipä siis tuossa mun vekottimessa taida mitään vikaa olla. Sitä vaan tulee vainoharhaiseksi kun lukee tätä forumia...
Eukko ihmetteli tuossa yksi aamu, kun odottelin häntä auto tyhjäkäynnillä, että "miksi toi meidän auto pitää noin rumaa ääntä?" Sinä aamuna hihnat tai jonkun kiristimen laakerit sirkutti oikein railakkaasti ja kone roklotti muutenkin kylmänä aika reippaasti. "Se on se Alfan kaunis käyntiääni, kultaseni"... Tänä aamuna ja päivällä kone taas kävi suhteellisen nätisti ja mitään ylimääräistä ei oikein kuulunut.
EDIT: Ääninäyte löytyy täältä. Eipä siis tuossa mun vekottimessa taida mitään vikaa olla. Sitä vaan tulee vainoharhaiseksi kun lukee tätä forumia...
Mulla on kuulunu tota "dieselääntä" pari sekuntia käynnistyksen jälkeen siitä lähtien kun ostin ton auton, ja ei se oo mikskään muuttunu n.25tkm aikana. Sen oon huomannu et jos/kun ei oo öljyt ylämerkissä asti niin se ääni kuuluu"helpommin" Ajattelin että vaihdan sit sen muuntimen seuraavan jakopäärempan yhteydessä
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Jeps, minulla asennettiin korjaussarja. Ei ole ollut minkäänlaista dieselin nalkuttamista ei ollut ennen eikä jälkeen: pointti on siinä että ei se korjaussarja enää auta, jos mokkulasta on sisäiset osat kuluneet väljiksi. Korjaussarja kannattaa asentaa jo ennen, kun edes on nalkuttamista kuultavissa. Ehkä jossakin 80-90tkm paikkeilla kuitenkin alle 100tkm ajettu. Tämä on sitä ennakoivaa huoltoa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Herra Salo
- Viestit: 691
- Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
- Paikkakunta: Nokia
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
joo,kyllä sen pitäis olla kun nyt 208,000km ajettu ja 200,000 huollossa ollut deltalla vanhan omistajan toimesta,ja siinä on venttiilien välysten tarkistut / säätö + nokkaketjun tarkistus / kiristys eli pitäis olla kohillaan,vois viel soittaa että mitäs tälläseen on tehty silloin joskus 2006 vuonna jos niil olis tallessa ne tiedotScuderia Rasvanäppi kirjoitti:willez: Ketjukoneesta kannattaa ensin tsekata että se ketju on oikealla kireydellä.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Tarkistettiin venttiilien välykset niin pakopuolella pitäis olla 0,45 - 0,5 välys niin niissä oli 0,5 - 0,55 - 0,65 - 0,55 jotenka naputus johtuu siitä luultavasti imupuolella täytyis olla 0,38 - 0,45 ja kaikissa oli 0,40.Varmaan ens viikolla pakonokka irti ja hakemaan deltalta noita paloja (15€/kpl) ja säätämään. PS:
ketju oli kireällä ja kiristys on jousella
ketju oli kireällä ja kiristys on jousella
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ainakin vanhemmissa alukoneissa tuo toimii niin, että jousi on mukana vain auttamassa kiristyksen tekemistä. Lukitusmutteri avataan, pyöritetään konetta käsin jolloin jousi painaa kiristimen oikeaan kireyteen ja kiristetään mutteri. Jousta ei siis ole tarkoitettu pitämään jousta oikealla kireydellä moottorin ollessa käynnissä.willez kirjoitti:ketju oli kireällä ja kiristys on jousella
Tosin voihan noissa viimeisissä alukoneissa olla joku erilainenkin synsteemi.
- Epäkelpokeräilijä -
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
joo,me tehtiin toi mutta ei pyöritetty konetta se kiristyi hieman mutta kyllä se vaikutti olevan ihan oikealla kireydellä ja sitten ruuvi takasin kiinniScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ainakin vanhemmissa alukoneissa tuo toimii niin, että jousi on mukana vain auttamassa kiristyksen tekemistä. Lukitusmutteri avataan, pyöritetään konetta käsin jolloin jousi painaa kiristimen oikeaan kireyteen ja kiristetään mutteri. Jousta ei siis ole tarkoitettu pitämään jousta oikealla kireydellä moottorin ollessa käynnissä.willez kirjoitti:ketju oli kireällä ja kiristys on jousella
Tosin voihan noissa viimeisissä alukoneissa olla joku erilainenkin synsteemi.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Doddiih , eilen säädettiin pakoventtiilit ! Eli imunokan venttiilinvälykset olivat kunnossa mutta pakoventtiileissä ihanne olisi 0,43 - 0,50 ja nehän oli 0,55 - 0,55 - 0,65 - 0,50 eli 1,2 ja 3 pytty piti säätää. Vaihdettiin myös 1 ja 3 pytyn venttiilikuppi koska oli kulunut vähän epätasaiseksi. Nyt kaikki oli 0,50 ja EI NAPUTA YHTÄÄN! kyllä nousi hymy korviin kun lyötiin käymään ! Seuraavaksi sitten hoidetaan toi bensan haju pois tuolta oikean takapyörän viereltä
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Miten usein ton Ts koneen venttiilit kuuluu säätää/tarkistaa? Oon aina luullu et nykyautojen venttiileitä ei tavis säätää ollenkaan.....willez kirjoitti:Doddiih , eilen säädettiin pakoventtiilit ! Eli imunokan venttiilinvälykset olivat kunnossa mutta pakoventtiileissä ihanne olisi 0,43 - 0,50 ja nehän oli 0,55 - 0,55 - 0,65 - 0,50 eli 1,2 ja 3 pytty piti säätää. Vaihdettiin myös 1 ja 3 pytyn venttiilikuppi koska oli kulunut vähän epätasaiseksi. Nyt kaikki oli 0,50 ja EI NAPUTA YHTÄÄN! kyllä nousi hymy korviin kun lyötiin käymään ! Seuraavaksi sitten hoidetaan toi bensan haju pois tuolta oikean takapyörän viereltä
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
joo,tämä on viimeinen alfa missä on alfan kone , en millään fiiun koneellisella halua ajaa ja tosiaan mun mielestä huoltokirjassa oli 200tkm venttiilien säätöväli ja nyt on 209tkm mittarissa. Ja ei tuo pakonokan irroitus ole todellakaan iso homma,kunhan merkkaa vaan esim.maalikynällä viivat että saa samaan paikkaan takasin. Tossa Fiatin koneessa (16V hihna) taitaa olla hydraulisesti säätyvät ni ei tartte ite säätää,paitti sit ko se hydrauliikka pettää...