Katkennut pyöränpultti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Katkennut pyöränpultti

Viesti Kirjoittaja puuha »

Kertokaas toverit miten saa katkenneen pultin jämän pois ?
Pultti katkes irrottaessa. joten helvetin piukassa on.
olen nyt ensihätään yrittänyt porannut sitä pois varovasti tuloksetta. Koitin lyödä torxin reikään ja vääntää, tuloksetta. Sama kuusiokololla.

Nyt on hyvät vinkit tervetulleita.

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Vastakierretappi vois olla kova?
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Koitettu. Ei hievahdakkaan.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Oiskos kosaania käytettävissä, että vois koittaa antaa lämpöä?

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Lämpöä, tuurnalla "huumaavia" iskuja pultin jämään ja tapilla koittaa vääntää. Jos kylmäspraytä käytettävissa niin sitäkin voi käyttää. Jos se siististi katkesi niin voisi kokeilla vääntää kiinnipäin että saa pultin liikkeelle.

Vaan olet jo varmaan näitä kokeillutkin :?

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Lämmön kanssa saa olla varovainen ettei sulata laakerista tiivisteitä. Kannattaa laittaa vaikka letkulla vettä valumaan laakerin ja pyörän navan yhtymä kohtaan jotta se ei kuumenisi liikaa.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Laakeria ei tarvitse tässä tapauksessa sääliä, koska niitä ollaan vaihtamassa.

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Yksi konsti on hitsata isolla virralla pultin jämään mutteri (reilusti isompi). Mutterin kierre osa siis täytetään hitsaamalla, niin että pultin jämä saa kunnon lämpöshokin. Anna jäähtyä reilusti ja väännä mutterista. Tuolla monesti lähtee, mutta joitakin on joutunut vain poraamaan keskelle pultin jämää isommalla ja isommalla poralla. Vaihda aina vain se 0.5 mm paksumpi poran terä, niin homma pysyy hallinnassa, etkä todennäköisesti vahingoita navasta kierrettä.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Mikään ei tuota tulosta. Tiukassa istuu. Vastakierretapit vaan pureutuu tiukemmin porattuun reikään.
Poratessa alkaa kierteet menemään. Taitaa olla edessä uuden navan hankinta...

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Jos kaikki muut konstit on kokeiltu niin kannattaa ottaa yhteys kipinätyöstöä tekevään yritykseen.
En ko. tekniikkaa sen paremmin tunne, mutta pinnapultti lähti ja ehjät kierteet jäi tilalle.

Yhden katkenneen pinnapultin jouduin poistattamaan sillä tavalla, irroitustappi kun oli katkennut pinnapulttiin porattuun reikään. :x

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

http://www.kkkoy.com/ :wink:
Lähtee kipinäporalla jotta tärähtää.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Koititko tuota tsav:n ehdottamaa hitsausmetodia? Jos koitit niin koita uudestaan, uudestaan ja uudestaan. Ja käytä riittävää virtaa.

Vastaa Viestiin