Juttu GPS-nopeusrajoituksista Hesariin - preview
Valvoja: Moderators
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Juttu GPS-nopeusrajoituksista Hesariin - preview
Tarkoitus on heittää alla oleva teksti ns. lyhyiden juttujen joukkon Hesarin yleisöosastolle (1650 merkkiä sis. välilyönnit). Itselläni ei ole GPS-laitetta, joten korjatkaa jos alla olevassa jutussa on jotain, mikä ei onnistu tai voisi tuon jutun lisäksi olla mahdollista. Homman saa ampua alaskin, mokailen mieluummin tällä palstalla kuin Hesarissa.
Nopeusrajoitukset GPS-tiedoiksi
Kun ajan autoa, on tapanani ajaa rajoitusten mukaan – ei hitaampaa. Kevään ensimmäisen pitkä matka oli pettymys. Ajamisen ilo on vaihtunut automaattisten valvontakameroiden tarkkailuun. Aina ei voi olla täysin varma, miten kovaa missäkin saa ajaa. Rekan takana ohituspaikkaa odotellessa ei huomio ole tien oikeassa laidassa. Muutamalla satasella saan GPS-laitteen, joka ilmoittaa kameroiden paikat, mutta ei sallittua nopeutta.
Voisiko Tiehallinto tarjota GPS-laitteisiin viralliset nopeusrajoitustiedot? Näin alkuun pelkkä ilmoitus alkavasta 80 km/h ja 100 km/h riittäisi. Palvelua voisi tietenkin kehittää sellaiseksi, että näen GPS-ruudulta aina, miten kovaa tieosuudellani saa ajaa. Sen jälkeen ripeä laitevalmista voisi lanseerata yli- ja alinopeusilmoituksen myyntivaltiksi laitteeseensa. Tällaisessa järjestelmässä esiintyisi varmaan esim. talvirajoitusten vaihdon aikaan pientä epätarkkuutta, joten järjestelmän voisi alun alkaen lanseerata ”havainnointia helpottavaksi, mutta ei määrääväksi”. Väärät tiedot korjaantuisivat nopeasti valppaiden kansalaisten ilmoituksilla ja tietojen päivittäminen olisi jokaisen omalla vastuulla.
(jutussa n. 1200 merkkiä)
Nopeusrajoitukset GPS-tiedoiksi
Kun ajan autoa, on tapanani ajaa rajoitusten mukaan – ei hitaampaa. Kevään ensimmäisen pitkä matka oli pettymys. Ajamisen ilo on vaihtunut automaattisten valvontakameroiden tarkkailuun. Aina ei voi olla täysin varma, miten kovaa missäkin saa ajaa. Rekan takana ohituspaikkaa odotellessa ei huomio ole tien oikeassa laidassa. Muutamalla satasella saan GPS-laitteen, joka ilmoittaa kameroiden paikat, mutta ei sallittua nopeutta.
Voisiko Tiehallinto tarjota GPS-laitteisiin viralliset nopeusrajoitustiedot? Näin alkuun pelkkä ilmoitus alkavasta 80 km/h ja 100 km/h riittäisi. Palvelua voisi tietenkin kehittää sellaiseksi, että näen GPS-ruudulta aina, miten kovaa tieosuudellani saa ajaa. Sen jälkeen ripeä laitevalmista voisi lanseerata yli- ja alinopeusilmoituksen myyntivaltiksi laitteeseensa. Tällaisessa järjestelmässä esiintyisi varmaan esim. talvirajoitusten vaihdon aikaan pientä epätarkkuutta, joten järjestelmän voisi alun alkaen lanseerata ”havainnointia helpottavaksi, mutta ei määrääväksi”. Väärät tiedot korjaantuisivat nopeasti valppaiden kansalaisten ilmoituksilla ja tietojen päivittäminen olisi jokaisen omalla vastuulla.
(jutussa n. 1200 merkkiä)
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Jep. Mio C210 näyttää myöskin nopeudet ja valvontakamerat. Kyseessä on markkinoiden halvin autonavigaattori, joten eiköhän nämä toiminnot ole kaikissa.
Minusta tuo valvontakameroiden "paljastaminen" tuntuu jotenkin rikolliselta, mutta enpä valita.. Osaapahan ajoittaa rekkojen ohitukset oikeisiin paikkohin.
Asiaan liittyen sain viestin laitteen valmistajalta, jossa kerottiin, että nopeusvalvontakameroiden sijainnit hävitetään tietokannasta Saksassa ja Itävallassa. Saattaapi olla tulevaisuutta meilläkin..
Minusta tuo valvontakameroiden "paljastaminen" tuntuu jotenkin rikolliselta, mutta enpä valita.. Osaapahan ajoittaa rekkojen ohitukset oikeisiin paikkohin.
Asiaan liittyen sain viestin laitteen valmistajalta, jossa kerottiin, että nopeusvalvontakameroiden sijainnit hävitetään tietokannasta Saksassa ja Itävallassa. Saattaapi olla tulevaisuutta meilläkin..
Senza cuore saremmo solo macchine
Saahan sitä suht halvalla tarkan nopeuden näytön autoon ja samalla varoitukset noista tolpista, http://www.activegps.fi/index.html
Ja POI-päivityksiä voi latailla täältä: http://www.gps-waypoints.net/gps/
Muuten meni pointti ohi, mutta saahan sitä hesariin kirjoitella
Ja POI-päivityksiä voi latailla täältä: http://www.gps-waypoints.net/gps/
Muuten meni pointti ohi, mutta saahan sitä hesariin kirjoitella

- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Hesariin pitäisi kyllä kirjoitella tärkeämmistä asioista kuin tällaisesta pikkuasioista.
Taidan poistaa tekstistä tuhan höpinän valvontakameroista, koska yritin kirjoittaa siitä, ettei liikennemerkkejä tarvitsisi bongata ajaessaan.
Nopeusrajoitukset GPS-tiedoiksi 2.0
Kun ajan autoa, on tapanani ajaa rajoitusten mukaan – ei hitaampaa eikä paljon kovempaakaan. Aina ei voi olla täysin varma, miten kovaa missäkin saa ajaa. Muutamalla satasella saan GPS-laitteen, joka ilmoittaa valvontakameroiden paikat ja jopa sallitun nopeuden kameran kohdalla. Voisiko Tiehallinto tarjota GPS-laitteisiin viralliset nopeusrajoitustiedot? Näin alkuun pelkkä ilmoitus alkavasta 80 km/h ja 100 km/h riittäisi. Palvelua voisi tietenkin kehittää sellaiseksi, että näen GPS-ruudulta aina, miten kovaa tieosuudellani saa ajaa. Sen jälkeen ripeä laitevalmista voisi lanseerata yli- ja alinopeusilmoituksen myyntivaltiksi laitteeseensa. Tällaisessa järjestelmässä esiintyisi varmaan esim. talvirajoitusten vaihdon aikaan pientä epätarkkuutta, joten järjestelmän voisi alun alkaen lanseerata ”havainnointia helpottavaksi, mutta ei määrääväksi”. Väärät tiedot korjaantuisivat helposti valppaiden kansalaisten ilmoituksilla ja tietojen päivittäminen olisi jokaisen omalla vastuulla.
Taidan poistaa tekstistä tuhan höpinän valvontakameroista, koska yritin kirjoittaa siitä, ettei liikennemerkkejä tarvitsisi bongata ajaessaan.
Nopeusrajoitukset GPS-tiedoiksi 2.0
Kun ajan autoa, on tapanani ajaa rajoitusten mukaan – ei hitaampaa eikä paljon kovempaakaan. Aina ei voi olla täysin varma, miten kovaa missäkin saa ajaa. Muutamalla satasella saan GPS-laitteen, joka ilmoittaa valvontakameroiden paikat ja jopa sallitun nopeuden kameran kohdalla. Voisiko Tiehallinto tarjota GPS-laitteisiin viralliset nopeusrajoitustiedot? Näin alkuun pelkkä ilmoitus alkavasta 80 km/h ja 100 km/h riittäisi. Palvelua voisi tietenkin kehittää sellaiseksi, että näen GPS-ruudulta aina, miten kovaa tieosuudellani saa ajaa. Sen jälkeen ripeä laitevalmista voisi lanseerata yli- ja alinopeusilmoituksen myyntivaltiksi laitteeseensa. Tällaisessa järjestelmässä esiintyisi varmaan esim. talvirajoitusten vaihdon aikaan pientä epätarkkuutta, joten järjestelmän voisi alun alkaen lanseerata ”havainnointia helpottavaksi, mutta ei määrääväksi”. Väärät tiedot korjaantuisivat helposti valppaiden kansalaisten ilmoituksilla ja tietojen päivittäminen olisi jokaisen omalla vastuulla.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Kyllä ne näyttävät sallitun nopeuden. Koko ajan..Seiska5emma kirjoitti:Muutamalla satasella saan GPS-laitteen, joka ilmoittaa valvontakameroiden paikat ja jopa sallitun nopeuden kameran kohdalla.
Ihan idioottivarmoja nuo ei toki ole. Näyttävät monesti 50 rajoitusta vaikka tiellä on 60 rajoitus jne, mutta ihan hyvänä apuna kuitenkin..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Tuon halvimmankin vehjeen saa aukomaan päätään haluamalleen prosentuaaliselle nopeuden ylitykselle vallitsevan nopeusrajoituksen mukaan.samamies kirjoitti:Sen jälkeen ripeä laitevalmista voisi lanseerata yli- ja alinopeusilmoituksen myyntivaltiksi laitteeseensa.
Eli minulla esim. Miika (

Kyllä ne vehkeet on kehittynyt.. Sorry Seiska. Sinänsä ihan hyvä ajatus, mutta joku muu keksi jo sen..

Senza cuore saremmo solo macchine
jep nopeudet löytyy tosin aika paljon on virheitä, en tiedä mistä laitevalmistajat saavat tietonsa, tuskin tiehallinto tms on niitä jakanut ilmaiseksi kun niin paljon puuttuu tai on virheellistä dataa.
tästä ilmeisesti löytyy kaikki data:
http://www.digiroad.fi/ tämäkin on aika syvältä koska tuota ei myydä yksittäisille ihmisille vaikka verorahoilla tehty.
tästä ilmeisesti löytyy kaikki data:
http://www.digiroad.fi/ tämäkin on aika syvältä koska tuota ei myydä yksittäisille ihmisille vaikka verorahoilla tehty.
Ei noita teiden nopeustietoja ole kaikissa navigaattoreissa. Se tietohan ymmärtääkseni on sisällytetty karttaan eli riippuu mikä karttaohjelmisto on ja mikä versio?
Ja ainakin Oulun alueella on ainakin yksi tolppa satasen alueella, pitkällä suoralla keskellä ei mitään. Ja lisäksi on paljon tolppia teillä, jossa talvella on talvirajoitukset eli rajoitus muuttuu vuodenajan mukaan.
Mutta kyllähän tuo on riittävän toimiva, kun on gepsi ja POIt ladattuna esim. tuolta gps-waypointseista.
Ja ainakin Oulun alueella on ainakin yksi tolppa satasen alueella, pitkällä suoralla keskellä ei mitään. Ja lisäksi on paljon tolppia teillä, jossa talvella on talvirajoitukset eli rajoitus muuttuu vuodenajan mukaan.
Mutta kyllähän tuo on riittävän toimiva, kun on gepsi ja POIt ladattuna esim. tuolta gps-waypointseista.
Seuraava askelkin on jo tiedossa: EU:n laajuisesti suunnitellaan, että autonvalmistajat rakentavat autoon lähettimen, jonka avulla ajoneuvon sijaintitiedot ovat koko ajan viranomaisen saatavissa. Joten kohta näytössä lukee "Ajat ylinopeutta" -tekstin sijasta sakkomäärä, tiliyhteys ja eräpäivä...hagger16 kirjoitti:Eli minulla esim. Miika () selvällä suomen kielellä ilmoittaa "Ajat ylinopeutta", kun ylitän 10% vallitsevasta nopeusrajoituksesta.
Kyllä ne vehkeet on kehittynyt..
Jos niitä merkkejä ei ajaessa seurailla, eli navi antaa nopeustiedot, on mahdollisuus vakaviin asioihin. Liikennemerkit ovat kuitenkin sellaisia joita pitäisi seurata ajaessa. Niissä voi olla tarpeellista tietoa tienkäyttäjälle. Esim. hki-kotka välillä: hiljennä nopeutta lintujen pesimäalue... WTF!! pesisivät muualla.
Isolla autolla ajaessa, TULEE merkkejä lukea. korkeudet, leveydet yms. jos pienellä tottuu navin ohjeisiin kaikesta, ei töissäkään tule tolppia enää seurattua.
Riski on meillä ns. ammattikuljettajilla siis suurempi. Mutta mitä pienellä autolla voit missata...?
Ammun alas koko jutun.

Riski on meillä ns. ammattikuljettajilla siis suurempi. Mutta mitä pienellä autolla voit missata...?
Ammun alas koko jutun.

- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Jep, sama laite löytyy myös multa ja täytyy myöntää, että tyytyväinen olen ollut. Halpa hinta ei aina kerro kaikkea, moni kalliimpi laite hoitaa homman huomattavasti huonommin. Tuskin nuo valvontakameroiden sijainnit laitteesta mihinkään häviää (?) mutta ainakaan päivityksiä ei enää saa Saksan ja Itävallan osalta.hagger16 kirjoitti:Jep. Mio C210 näyttää myöskin nopeudet ja valvontakamerat. Kyseessä on markkinoiden halvin autonavigaattori, joten eiköhän nämä toiminnot ole kaikissa.
Minusta tuo valvontakameroiden "paljastaminen" tuntuu jotenkin rikolliselta, mutta enpä valita.. Osaapahan ajoittaa rekkojen ohitukset oikeisiin paikkohin.
Asiaan liittyen sain viestin laitteen valmistajalta, jossa kerottiin, että nopeusvalvontakameroiden sijainnit hävitetään tietokannasta Saksassa ja Itävallassa. Saattaapi olla tulevaisuutta meilläkin..
Ammattina autokauppa
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Taidanpa tosiaan jättää tämän jutun kirjoittamatta - varsinaista pyörän keksimistä uudestaan. Onneksi on tämä foorumi.
Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että Tiehallinto saisi tarjota tarkat merkit ja minä voisin keskittyä liikenteen liikkuvien osien seuraamiseen, esim. nyt lämpimillä ilmoilla alkaa olla hyvännäköistä misukkaa tienposket täynnä.
Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että Tiehallinto saisi tarjota tarkat merkit ja minä voisin keskittyä liikenteen liikkuvien osien seuraamiseen, esim. nyt lämpimillä ilmoilla alkaa olla hyvännäköistä misukkaa tienposket täynnä.