Itsellä Alfa 155 2.0 16V jossa tuo pahamaineinen "diesel" käynti löytyy jos kone kuuma, ei kylmänä. Ajoitusmuunnin siis käsittääkseni muuttaa imunokan ajoitusta kierrosten mukaan. Miten tämä nokan kääntäminen saa aikaan moisen nakuttavan äänen?? Kaverin kanssa pohdittiin kun pyöristä ollaan noita nokkia ajoiteltu niin mikään muutos ei aiheuta pyörässä ainakaan tuollaista karkeaa lopun enne-ääntä. Muuttuuko samalla myös sytytysennakko joka sitten jää liian aikaiselle tyhjäkäynnillä ja moottori nakuttaa l. detonoi??? Eli voisiko vika olla sytytyspuolella ja tuo muunnin silti ehjä ja toimiva?? Tämä voi olla ihan lööperiä mutta ei mene jakeluun miten nokan kääntö voi aiheuttaa moisen nakutuksen, ei kai siellä venttiili mäntään hakkaa sentään?
Juu tämän kyllä sujuvasti luin mutta en silti tajua miten nokan kääntö aiheuttaa niin kovan nakutuksen kun esim. juuri moottoripyörän koneessa ei käyntiääni tuollaiseksi muutu...Voiko pelkkä sytytysennakko jymähtää liian aikaiselle ja nakuttaa,siis sähköinen vika???
Sen äänen aiheuttaa kai ihan mekaaninen kuluma muuntimessa. Sytytyskin varmasti muuttuu muuntimen toiminta-alueella, mutta muunnin ei taida suoraan ohjata sytytysennakkoa.
Eli tuo nakuttava ääni lähtisi pelkästään kuluneesta muuntajasta? Hirvittää vaan jos tuo ääni on detonaatiota ja isolla vaihteella vedättäessä sulaa mäntä Onko kellään tietoa moottorivauriosta jos ajellut pitkään rikkinäisellä ajoituksenmuuntajalla???
velocette kirjoitti:Eli tuo nakuttava ääni lähtisi pelkästään kuluneesta muuntajasta? Hirvittää vaan jos tuo ääni on detonaatiota ja isolla vaihteella vedättäessä sulaa mäntä Onko kellään tietoa moottorivauriosta jos ajellut pitkään rikkinäisellä ajoituksenmuuntajalla???
Jos kone nakuttaisi jo tyhjäkäynnillä, tuskin kestäisi ajoakaan montaa kilometriä? Yleinen konsensus lienee, että diesel ääni taitaa olla ainoa haittavaikutus.