Resetointi ja kalibrointi?
Valvoja: Moderators
Resetointi ja kalibrointi?
Mites nämä ecu-resetoinnit ja kaasuläpän kalibroinnit ohjeineen? Onko faktaa vai jotain "asiantuntijoiden" mutu-juttuja? Ainakaan 156 v6 -98 ohjekirjassa ei asiasta sanaakaan. Onko linkkiä valmistajan/maahantuojan ohjeisiin?
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Tässä on ihan newbie step-by-step:
1. ovet auki
2. (konepelti auki ja) akusta miinus irti
3. odota 45 min.
4. akku kiinni (ja konepelti kiinni)
5. vaihde vapaalle
6. virrat päälle 120 sek (ei käynnistystä!)
7. virta pois ja avain lukosta 5 sek.
8. käyntiin, älä koske kaasuun
9. odota 15 min.
10. sammuta (auto, ei tupakkaa)
11. odota 10 min.
12. käyntiin ja ajoon
Itse olen huomannut tämän auttavan. ECU oppii myöhemminkin ajotyylin mukaan, joten jos auto tuntuu laiskalta niin pienempää silmään ja spurttailuja niin jo vot alkaa pelittämään.
1. ovet auki
2. (konepelti auki ja) akusta miinus irti
3. odota 45 min.
4. akku kiinni (ja konepelti kiinni)
5. vaihde vapaalle
6. virrat päälle 120 sek (ei käynnistystä!)
7. virta pois ja avain lukosta 5 sek.
8. käyntiin, älä koske kaasuun
9. odota 15 min.
10. sammuta (auto, ei tupakkaa)
11. odota 10 min.
12. käyntiin ja ajoon
Itse olen huomannut tämän auttavan. ECU oppii myöhemminkin ajotyylin mukaan, joten jos auto tuntuu laiskalta niin pienempää silmään ja spurttailuja niin jo vot alkaa pelittämään.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei näistä omistajan käsikirjassa puhuta, kun ei resetointia ole tarkoitettu tavallisen autonkäyttäjän tehtäväksi. Tarkkaa proseduuria en osaa kertoa, mutta sen voin varmaksi sanoa että oma Sparkkini todellakin reagoi noihin temppuihin. Tyhjäkäynti oli resetin jälkeen aika karua koneen ilmeisesti opiskellessa uusia antureiden korjausparametreja, mutta sen jälkeen auto kyllä myös pelasi paremmin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Ohje on varmaan ihan vain kokemukseen perustuva. Tiettävästi kukaan ei ole saanut autoaan hajotettua tuolla kikkailulla. Ohjekirjassa ei välttämättä tämmöisiä ohjeita anneta, vaan oletetaan ne teetettävän korjaamolla. Siitä ei ainakaan minulla ole tietoa miten siellä resetoivat, mutta jos kotikonstein onnistuu noin, niin miksi ei?
edit, rasvis ehti ensin
edit, rasvis ehti ensin

- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Niin no... kaikkihan täällä on autoasennusalan ammattilaisia 30 vuoden kokemuksella... eikö!spede kirjoitti:Joo. Mistähän tämä ohje on peräisin? Vieläkin kaipailisin ns. virallista faktaa asiasta. Tuo kommentti "käsittääkseni ei" on just sitä mainitsemaani mutu-tietoa. Yhtä hyvin vois vastailla jokaiseen asiaan: Ehkä, Ehkä Ei.
"Käsittääkseni ei" koska lueskeltuani MONIA alfa palstoja USEITA vuosia en ole koskaan nähnyt kenenkään puhuvan 155 kaasuläpän resetoinnista puhuttaessa 156 kaasuläpän resetoinnista.
Varmaa tietoa ei siis ole koska en ole alan ammattilainen!
Jos haluat 100% faktaa etkä mainitsemaasi mutu-tietoa, niin meneppä sitten juttelemaan vaikka deltan asentajien kanssa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
voisi helpottaa oleellisesti myös vastauksen/neuvojen saamista jos kertoisit mihin tuota tietoa tarvitset, kuten todettu tuo ohje on varmasti peräisin huoltocdltä, siinä tosin on tuo exminer vehje kiinni tuon ylläolevan ohjeen ajan, mutta ohjeen mukaan sillä vain tarkistetaan että toimtinto on suoritettu onnistuneesti, jos oikein käsitän. Enkä ole tuota ohjetta kenenkään nähnyt vielä tyrmäävän ettei toimisi/vaikuttaisi.
ECU resetoinnista on tälläkin forumilla jonkin verran tietoa, jos vaan vaivautuu sitä hakemaan. Jos vastaus ei miellytä, ei se välttämättä tee vastauksesta väärää. Melkein voin luvata, että miltään autofoorumilta ei saa 100% faktavastausta mihinkään kysymykseen, jolloin on mentävä painotetulla arvalla.spede kirjoitti:Älä nyt Pasi vedä luumua nenääsi. Nimenomaan se 100% fakta olis hakusessa. Nyt satuin kyselemään tältä palstalta, DA:n asentajilta ehkä joku toinen kerta. Olen yhä sitä mieltä että mitään arvailuja ei ole syytä tarjota neuvoina niitä tarvitseville.
Vastaavanoloisella sadetanssinomaisella rituaalilla ainakin tuon TS:n käytös muuttui radikaalisti. (eli luultavasti ECU resetoitui)
Onko moottoriin vaihdettu jotain antureita tms. osia, kun olet resetointia tekemässä?
VMP
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Varmaan kannattaa resetoida huoltamolla, jos ei kelpuuta muuta kuin "faktaa". Tuskimpa tuollaisia ohjeita missään virallisesti julkaista. Olisit tyytyväinen, että voit tehdä homman näiden "asiantuntijoiden" ohjeilla ja säästää muutaman euron. Loppuu kirjoittelut ja vinkit varmaan aika lyhyeen, jos kaikki jutut täytyy perustella ns. mustaa valkoisella ja linkittää maahantuojan, Alfan virallisiin tietoihin. Ei niitä tietoja ole missään virallisesti, ainakaan kaikkea (siis netissä).
edit. muut ehti ensin.
edit. muut ehti ensin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----