Vapaavirtaus suodatin (156)
Valvoja: Moderators
Vapaavirtaus suodatin (156)
Onko kellään kokemuksia? Vaikuttaako mihinkään 2.0TS16V ? Onko hyötyä/haittaa??
itse suosittelisin kyllä,ihan käytännöllisyydenkin takia. ilma kulkee varmasti kunnolla,tulee pitemmän päälle halvemmaksikin kuin vakiosuodatin. Helppo huuhtasta fairyvedellä puhtaaksi,riittävän usein kun sen tekee niin lika ei uppoudu elementtiin asti kuten vakiossa.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Omassa kinnerissä alkuperäisen korvaava JR-filter. Mitään muuta eroa en ole huomannut, paitsi että suodatin vaatii kalliit puhdistus- & öljyämisaineet kerran vuodessa. Ääni ja suorituskyky samat kuin ennen. Turha ostos, mutta ei sitä viitsi poiskaan heittää.
155:ssä vastaava JR-filter ainakin paransi imuääniä.
155:ssä vastaava JR-filter ainakin paransi imuääniä.
Mun autossa oli KN öljyttävä vapari kun sen ostin. No, vaihdoin tavallisen tilalle hetimmiten, enkä kyllä huomannut mitään eroa äänessä enkä tehoissa. Eikös näitä ole jotkut penkittänyt suodattimella ja ilman ja tehoero on luokkaa 1hv. Luulisi sen vaparin päästävän likaakin läpitte enempi kuin tavallisen, jos se kerran vapaammin virtaa.
On teillä aika paskoja vapareita ollu jos ei edes ääni muutu
. Ja vielä kutoskoneessa... Teholisäykseen en sen kummemmin ota kantaa,ei se ainakaan tehoa vähennä... Tärkeintä helppohoitoisuus ja bonuksena mehukkaat äänet..
Täytyy kompata tota ilmikeskustelua tähän, eli sen takia ei öljyversiota missään nimessä jos ei halua 300euron antureita ostella vähän väliä...



Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Vähän OT: oon ajatellut tohon getvoseen vaparia. Kannattaisko ihan sellasta mikä tulee siihen orkkiskotelon sisään vai heijata se kotelo menemään ja rakennella se putsari kiinni muuten vain (imuäänet ois plussaa). Onko kukaan laittanu ts-koneeseen tollasta?
Imuputket voisin vääntää myös rosterista, mut miten on niitten liittimien/antureiden laita mitä siinä ilmaputkessa on muutama kappale?
Vai kannattaako unohtaa koko puuha?
Imuputket voisin vääntää myös rosterista, mut miten on niitten liittimien/antureiden laita mitä siinä ilmaputkessa on muutama kappale?
Vai kannattaako unohtaa koko puuha?
Ei sitä unohtaa kannata,käytännön edut ovat sen verran suuret... Ainakin 156:ssa kannattaa alkup. imukotelo käyttää hyödyksi,leikata yläkehää sen verran että kartio istuu orginaalipaikalle,paras ja suojaisin paikka,ja ilmin takia pakkokin viedä filtteri niin kauas.. Jos haluaa filtsun lähemmäs imupistettä niin ilmin vois vissiin porata eri paikkaankin,jos oikeen säätämään haluaa ruveta...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Eli meinaat alkuperäisen mallista,vähän helpotetulla virtauksella? Joutuu uusimaan yhtä usein kun vakion... Suosittelen "Oikean" kartion hankkimista ennemmin,ja jos autolla kertyy kilometrejä se normaali 20-30 tkm vuodessa niin voisinpa jopa sanoa että normaalisuodattimen käyttö on täysin järjetöntä.. Tulee kalliimmaksi ja ilma virtaa huonommin. Vakio on tehty vähentämään imuääniä. Omani on harrasteautona,km:iä ei kerry kun ehkä 8000km vuodessa, mutta "paras on autolle parasta" periaatteella mennään.. 

Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Tästä jutusta on netti kauhutarinoita pullollaan.Silvio kirjoitti:ei öljyversiota missään nimessä jos ei halua 300euron antureita ostella vähän väliä...
Omakohtaiset kokemukset kahdelta vuodelta ja 40 tkm:lta. Olen itse pessyt öljyttävän suodattimen pari kertaa vuodessa sekä öljynnyt sen käyttäen maalaisjärkeä eli ohutta öljysumua. Yhtään ilmiä ei ole mennyt ja nykyinenkin, ennen kartiofiltterin asennusta vaihdettu anturi toimii vielä loistavasti, sillä on kohta saman verran kilsoja takana kuin originaalifiltterin perässä olleella originaalianturilla kun se nyykähti. Eikä varmasti mene suodattamatonta ilmaa koneeseen.
Jos tuon käsittelee öljyävaluvaksi niin voi olla jo vaikutusta ilmin kestoon. Järkeä saa tässäkin käyttää.
Ja anturinhan saa ostettua tarvittaessa reilulla satasella.
Edit: Unohdin kokonaan että minulla oli 156 JTS:ssä öljyttävä suodin, kolmisen vuotta ja melkein 100 tkm. Hyvin toimi eikä mennyt yhtään anturia ilmistä
Viimeksi muokannut MKT, 28 Huhti 2007, 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
siis tuo 155 imuääne sillane mikä menee vakiokoteloon ? Onko kovatki imuäänet vai sillanen laiska booaus ? :=?155156 kirjoitti:Omassa kinnerissä alkuperäisen korvaava JR-filter. Mitään muuta eroa en ole huomannut, paitsi että suodatin vaatii kalliit puhdistus- & öljyämisaineet kerran vuodessa. Ääni ja suorituskyky samat kuin ennen. Turha ostos, mutta ei sitä viitsi poiskaan heittää.
155:ssä vastaava JR-filter ainakin paransi imuääniä.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Tämä
oli erittäin hyvin sanottu juuri tuosta syystä niitä ilmejä paukahtelee, koska suodatinta ei tarvitse uittaa öljyssä. Riittää, kun kevyen kerroksen suihkauttaa öljyä pesun jälkeen pintaan ja, jos tulee valumia pyyhki ylimääräiset pois.Jos tuon käsittelee öljyävaluvaksi niin voi olla jo vaikutusta ilmin kestoon. Järkeä saa tässäkin käyttää.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
^Painavassa laitteessa ei se hyvällä säällä saatava lisähevosvoima auta ketään.
Itsekkin suosin öljyttäviä suodattimia kilvan ajolaitteissa (kaksipyöräisissä)juurikin käytännön syistä.
Yleensä tietyllä porukalla on käsitys että kun laitan vaparin ja pörinäpöntön niin se on ainakin +15 hv. Sen takia avauduin.
Paskan vitut.Puhdas paperisuodatin on aivan helvetin hyvä.
Itsekkin suosin öljyttäviä suodattimia kilvan ajolaitteissa (kaksipyöräisissä)juurikin käytännön syistä.
Yleensä tietyllä porukalla on käsitys että kun laitan vaparin ja pörinäpöntön niin se on ainakin +15 hv. Sen takia avauduin.
Paskan vitut.Puhdas paperisuodatin on aivan helvetin hyvä.
Mulla taas on vapari imuäänien takia + pitkän päälle tulee halvemmaks.savijo-r kirjoitti: Yleensä tietyllä porukalla on käsitys että kun laitan vaparin ja pörinäpöntön niin se on ainakin +15 hv. Sen takia avauduin.
Paskan vitut.Puhdas paperisuodatin on aivan helvetin hyvä.
Yks syy mulla oli vaparin laittoon se että mulla (ja monilla muilla) 156.n vakio
ilmanputsarikotelon ruuvit oli niin ruostuneet ettei sitä kantta saanu ehjänä auki kun vastakappale pyörii mukana, meni hermot siihen! Eli paljon käytännön syitä

Eri auto toki ja niin ees päin, mutta tuossa nyt yksi mitattu esimerkki tällaisen suodattimen vaikutuksesta lantsan hönkään.
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t ... paavirtaus

http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t ... paavirtaus
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Jos ei ole joku lukenut tätä niin tässä se tulee:
http://www.ducatibikes.com/index.php/Il ... atin_testi
http://www.ducatibikes.com/index.php/Il ... atin_testi
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
155 kuullosti vapaavirtasuodattimella kuin Darth Vader huomaisi kevään ensimmäisten kukkien ilmeistyneen nurmelle, astuisi ovesta ulos ja vetäisi syvään henkeä. Kyseessä oli vakiokoteloon menevä alkuperäisen korvaava öljyttävä suodatin.willez kirjoitti:siis tuo 155 imuääne sillane mikä menee vakiokoteloon ? Onko kovatki imuäänet vai sillanen laiska booaus ? :=?155156 kirjoitti:Omassa kinnerissä alkuperäisen korvaava JR-filter. Mitään muuta eroa en ole huomannut, paitsi että suodatin vaatii kalliit puhdistus- & öljyämisaineet kerran vuodessa. Ääni ja suorituskyky samat kuin ennen. Turha ostos, mutta ei sitä viitsi poiskaan heittää.
155:ssä vastaava JR-filter ainakin paransi imuääniä.
Missäköhän vaiheessa tätä keskustelua oon kertonu sen tuovan 15 hv lisää??? Ainoa kommenttini tehoihin oli että "tuskin ainakaan niitä vähentää". Käytännöllisyys oli ainoa asia jota ajoin takaa, Pölyisillä/suolaisilla teillä pitäis vakio uusia 10-15tkm välein, kuivavapari kestää huuhdeltuna n.250-300tkm.. Huolettomampi ja ainakin apexilla äänibonus,mutta missään vaiheessa en sanonut sen tuovan lisää tehoa!!! Omalta osaltani piste tälle jauhannalle.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
tänään purkasin ton gtv:n ilmanputsari hässäkän. Suodatin näyttää muutenkin olevan jo vaihdon tarpeessa (ruostetta ritilöissä ja likanen ku mikä).
Otin vähän mittoja, että minkä kokonen putsari sinne menisi. Elikkäs mitä sinne nyt kannattaisi työntää? nettiä selailessani löysin muutaman vaihtoehdon:
-Pipercrossin "tehosuodatin" mikä korvaa vakion eli vanha pois toi tilalle ilman mitään muutoksia. h:52€
-Redlinen kartio sopivilla mitoilla h:70€ (normikotelon sisään)
-H&M -''- h:55-125, koosta riippuen (kotelon sisään)
kahdessa viimisessä saa varmaan kikkailla kiinnityksen kanssa. Vai olisiko parasta ottaa se kotelo pois?
Otin vähän mittoja, että minkä kokonen putsari sinne menisi. Elikkäs mitä sinne nyt kannattaisi työntää? nettiä selailessani löysin muutaman vaihtoehdon:
-Pipercrossin "tehosuodatin" mikä korvaa vakion eli vanha pois toi tilalle ilman mitään muutoksia. h:52€
-Redlinen kartio sopivilla mitoilla h:70€ (normikotelon sisään)
-H&M -''- h:55-125, koosta riippuen (kotelon sisään)
kahdessa viimisessä saa varmaan kikkailla kiinnityksen kanssa. Vai olisiko parasta ottaa se kotelo pois?
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Tuli nyt sitten vaihdettua ihan tavallinen ilmansuodatin joka maksoi 12e ad-varaosat, liikkeestä. Pikkaisen oli enemmän hommaa vaihdossa kuin esim. volvoon, toyotaan, hondaan ym. merkkeihin verrattuna, mutta kannatti. Vanha filsu oli niin paskanen ja pölyssä/hiekassa että en tiedä onko sitä koskaan vaihdettu?? Rehellisesti voin nyt ainakin sanoa että ilma tuntuu kulkevan paljon paremmin kuin ennen ja tehoakin tuntuisi olevan "vähän enemmän" 

- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Joskus kannattaa myös ottaa auki myös trumpetti siellä on myös suodatin paketti. Sen voi pestä ja kuivata se on sellaista ilmastointikanavan suodatinmateriaalia. Se on vaan silleen, että kun sen avaa, niin varmasti ei säily ehjänä joutuu laittamaan silokoniliimamössöllä kiinni takaisin kotelon saumat.
Minulla on ollut erillinen vapari ilmanottosysteemi kuin myös vakio ilmanottosysteemi vaparilla kokeilussa niin voin sanoa että veto on parempi ja tehopiikki mukavampi kuin vakiosysteemillä siis sillä erillisellä paketilla eli ei ole mitään mutua tai myyntimiesten höpinöitä.
Minulla on ollut erillinen vapari ilmanottosysteemi kuin myös vakio ilmanottosysteemi vaparilla kokeilussa niin voin sanoa että veto on parempi ja tehopiikki mukavampi kuin vakiosysteemillä siis sillä erillisellä paketilla eli ei ole mitään mutua tai myyntimiesten höpinöitä.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"