Vaihdelaatikon nopeusanturi
Valvoja: Moderators
Vaihdelaatikon nopeusanturi
En tiedä onko oikea termi mutta kyseessä siis se anturi joka esim. antaa tyhjäkäyntisäätimelle tiedon auton nopeudesta? Voi olla että olen hakoteillä mutta uskon että tällä on vaikutusta heiluvaan tyhjäkäyntiin tessussa?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Siis mistä tyhjäkäyntisäädin saa tiedon että auto liikkuu, vaihdelaatikosta? Autodatan mukaan siellä vaihdelaatikossa olisi jokin anturi, ajattelin että se antaisi väärää tietoa tyhjäkäyntisäätimelle ja siksi heiluu. Koska eikö säätimessä ole pienet rattaat jota sähköllä liikutetaan eli jos säädin olisi likainen niin luulisi että jäisi kiinni tiettyyn kohtaan eikä heijaisi.
Eli ihan kuin sähkö katkeisi ja kierrokset tippuisi ja sitten taas nousee kun virtaa tulee. Sanokaa jos esitän tyhmiä...
Eli ihan kuin sähkö katkeisi ja kierrokset tippuisi ja sitten taas nousee kun virtaa tulee. Sanokaa jos esitän tyhmiä...
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jos se tosiaan tarvitsee sen nopeustiedon niin eiköhän se tule nopeusmittarin anturista. Hyvin mahdollista että nopeus tosiaan vaikuttaisi tyhjäkäyntikierroksiin, olen ollut huomaavinani saman jutun omassakin autossa.Jarama kirjoitti:Siis mistä tyhjäkäyntisäädin saa tiedon että auto liikkuu, vaihdelaatikosta?
Jos läppä on likainen eikä sulkeudu kunnolla, ei Motronic tajua että nyt olisi tarkoitus käydä tyhjäkäyntiä ja siis säätää tyhjäkäyntikierroksia kaasuläppää säätämällä. Ilmavirta on kumminkin niin pientä että kone tahtoo sammua, kunnes moottorinohjaus huomaa moottorin olevan sammumaisillaan ja puuttuu tilanteeseen avaamalla kaasuläppää. Avauksen jälkeen homma palaa normaalisäätöön ja läppä vapautuu, kunnes lähes kiinni oleva läppä saa taas hetken päästä kierrokset putoamaan ja Motronic koittaa kompensoida.Jarama kirjoitti:Koska eikö säätimessä ole pienet rattaat jota sähköllä liikutetaan eli jos säädin olisi likainen niin luulisi että jäisi kiinni tiettyyn kohtaan eikä heijaisi.
Tuo on minun näkemykseni homman kulusta. Kumotkaa vapaasti diagnoosi jos siinä on jotain järjenvastaista.
- Epäkelpokeräilijä -
Mutta kun kaasuläppä on puhdistettu ja usein moni kirjoittaa että itse tyhjäkäyntisäädin jumittaa, siis arvatenkin sieltä sisältä. Jonkun kansiossa näin avonaisen säätimen.
Itselläkin ainut vika testerissä oli ilmi ja se vaihdettiin mutta ei mitään vaikutusta, ei luulisi uusi bosch olevan viallinen. Bosch-huollossakin sanottiin että vika on todennäköisesti tyhjäkäyntisäätimessä eikä esim ilmissä tai lambdassa. Fordissa kuulemma paljon ongelmia ja poistuu tyhjäkäyntisäätimen vaihdolla. Korjaajakin puhui että säädin jumittaa (ei läppä), en vaan tajua miten. Omassa tessussanikaan tyhjäkäynti ei seilaa yhtään jos esim satasen vauhdissa lyön kytkimen pohjaan.
Vika on vaan niin yleinen että selvyys olisi hyvä saada vaikka ei taida yhtä vaihtoehtoa olla.
Itselläkin ainut vika testerissä oli ilmi ja se vaihdettiin mutta ei mitään vaikutusta, ei luulisi uusi bosch olevan viallinen. Bosch-huollossakin sanottiin että vika on todennäköisesti tyhjäkäyntisäätimessä eikä esim ilmissä tai lambdassa. Fordissa kuulemma paljon ongelmia ja poistuu tyhjäkäyntisäätimen vaihdolla. Korjaajakin puhui että säädin jumittaa (ei läppä), en vaan tajua miten. Omassa tessussanikaan tyhjäkäynti ei seilaa yhtään jos esim satasen vauhdissa lyön kytkimen pohjaan.
Vika on vaan niin yleinen että selvyys olisi hyvä saada vaikka ei taida yhtä vaihtoehtoa olla.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Ei mitään, ainoa järjestelmän ulkoinen johto on kierroslukumittarin johto joka tulee puolalta.. Perkele ku tulee paskoja kuvia paskalla digikameralla, ja kaiken lisäksi liian isoja albumiin laitettavaks... Ei jaksa alkaa asentelee ohjelmaa et sais pienennettyä.. Kaiken kukkuraks korjausopaskin on saksan kielinen..
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Tässä ketjussa on hiukan samaa asiaa ja teuhkan albumissa avonainen säädin kuva: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... E4tasainen
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Sama juttu, mulla tuo on ajoittain temppuillut samalla lailla eikä vikaa ole löytynyt. On vaan Alfa156.netin Kansa taisteli, miehet kertovat -jutuista päätellen välillä paha saada kuntoon.Jarama kirjoitti:Vika on vaan niin yleinen että selvyys olisi hyvä saada vaikka ei taida yhtä vaihtoehtoa olla.
- Epäkelpokeräilijä -
oletko tällaistasta lukenut? porukka on katkonu jotain mittaristolle menevää piuhaa jolla tyhjäkäynti on saatu kuriin. Eli tieto tulee Absilta. En siis suositteleja omalla vastuulla katkomiset ym tämä oli vain tiedoksi...
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... e-fix.html
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... e-fix.html
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Mulla kyllä viallinen lambda aiheutti tyhjäkäynnin heijaamista ja välillä jopa moottorin sammumista nimenomaan silloin, kun auto oli liikkeessä. Auton seisahtuessa käynti tasoittui heti. En kyllä vieläkään oikein ymmärrä miksi. Lambdan vaihdolla kaikki ongelmat joka tapauksessa hävisivät. Kaasuläppää en puhdistellut.
Joo eli tyhjäkäyntisäätimessä ei ainakaan ole vikaa, laitoin brava 1.2:n säätimen joka on sama kuin alfassa ja oireet jatkui kun taas bravassa alfan säädin toimi moitteeta. Eli yksi mahdollisuus vähemmän.
Johtoja en rupea katkomaan...
Minulla auto ei ole koskaan sammunut, joten lambda saa vielä odotella.
Mutta oliko kellään tietoa mistä ruisku tietää että auto liikkuu, abseista tulee nopeus eikö? Mutta mistä tieto kierrosmittarille ja mikä anturi on siinä vaihdelaatikossa, siis minkä niminen jos vaikka vaihtais jos ei ole kallis???
amatööri kiittää....
Johtoja en rupea katkomaan...
Minulla auto ei ole koskaan sammunut, joten lambda saa vielä odotella.
Mutta oliko kellään tietoa mistä ruisku tietää että auto liikkuu, abseista tulee nopeus eikö? Mutta mistä tieto kierrosmittarille ja mikä anturi on siinä vaihdelaatikossa, siis minkä niminen jos vaikka vaihtais jos ei ole kallis???
amatööri kiittää....
Kun pelkkä teho ei riitä!