Pari ongelmaa katsastuksessa... Päästöt ja kässäri
Valvoja: Moderators
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Pari ongelmaa katsastuksessa... Päästöt ja kässäri
Kävin näyttämäss insille tota meitin 156 1.6 Ts:ssä ja sain jonkinlaisen vikalistan...
Pahin oli varmaan päästöt, HC oli tyhjäkäynnilla 212 kun pitäisi olla alle 100!!! Mitäs pitäisi ajatella?
Kävin heti hakemassa uudet tulpat (ne isommat, pieniä ei saanuut motonetistä) ja vaihdoin myös ilmansuodattimen. Molemmat olivat ruokottomassa kunnossa! Kevyt arvaus että kummillakkin oli varmasti ajettu yli 100 tkm kunnon perusteella. Pikkutulpat meinasin kanssa vaihtaa, nekään ei näyttäneet enään kovinkaan hyviltä... aika kalliit vaan ovat DA:ssa 39,50 eur/kpl!! Voiko noi huonot tulpat ja tukkoinen ilmansuodatin nostaa tota HC-arvoa???
Sitten käsijarru oli "tehoton" eli toimii mutta ei ole tehokas? Pitää varmaan purkaa, puhdistaa ja herkistellä käsijarrumekanismi? ei kai sille muuta voi tehdä? Onko vinkkejä mitä tolle käsijarrulle voisi tehdä?
Kiitosta taas kaikille jotka jaksaa lukea näitä mun vuodatuksia Alkaa vaan tuntu kiviseltä tää alfan yhteistaival, ensiksi pikku pusu takaulmaan ja seuraavana päivänä leimasta ko. tuomio auto ei ole ollu ees puoltavuotta pihalla...
Pahin oli varmaan päästöt, HC oli tyhjäkäynnilla 212 kun pitäisi olla alle 100!!! Mitäs pitäisi ajatella?
Kävin heti hakemassa uudet tulpat (ne isommat, pieniä ei saanuut motonetistä) ja vaihdoin myös ilmansuodattimen. Molemmat olivat ruokottomassa kunnossa! Kevyt arvaus että kummillakkin oli varmasti ajettu yli 100 tkm kunnon perusteella. Pikkutulpat meinasin kanssa vaihtaa, nekään ei näyttäneet enään kovinkaan hyviltä... aika kalliit vaan ovat DA:ssa 39,50 eur/kpl!! Voiko noi huonot tulpat ja tukkoinen ilmansuodatin nostaa tota HC-arvoa???
Sitten käsijarru oli "tehoton" eli toimii mutta ei ole tehokas? Pitää varmaan purkaa, puhdistaa ja herkistellä käsijarrumekanismi? ei kai sille muuta voi tehdä? Onko vinkkejä mitä tolle käsijarrulle voisi tehdä?
Kiitosta taas kaikille jotka jaksaa lukea näitä mun vuodatuksia Alkaa vaan tuntu kiviseltä tää alfan yhteistaival, ensiksi pikku pusu takaulmaan ja seuraavana päivänä leimasta ko. tuomio auto ei ole ollu ees puoltavuotta pihalla...
Viimeksi muokannut nuhapumppu, 01 Touko 2007, 17:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Re: Pari ongelmaa katsastuksessa...
Voi nostaa, eri asia miten paljon. Aja kone kunnolla lämpimäksi (jos ei ollut) viimeisenä oljenkortena viinaa tankkiin. Kierroksilla päästöt ilmeisesti ok?nuhapumppu kirjoitti:Voiko noi huonot tulpat ja tukkoinen ilmansuodatin nostaa tota HC-arvoa???
VMP
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Pari ongelmaa katsastuksessa...
Joo kierroksilla HC oli 83 @ 2000 rpm muistaaksenimattijus kirjoitti:Voi nostaa, eri asia miten paljon. Aja kone kunnolla lämpimäksi (jos ei ollut) viimeisenä oljenkortena viinaa tankkiin. Kierroksilla päästöt ilmeisesti ok?nuhapumppu kirjoitti:Voiko noi huonot tulpat ja tukkoinen ilmansuodatin nostaa tota HC-arvoa???
Ja inssi oli kyllä pitkämielinen se "huudatti" konetta varmaan reilun varin siinä mittauksessa ja siten "varmisti" että one on kunnolla lämmin eli ei se ainakaan siitä pitäisi johtua et olisi ollu kylmä kone...
Pitkän käyttämisen jälkeen HC arvo pysyi jossain 30 tienoilla tyhjäkäynnilla ja sitten hetken kuluttua lähti kipuamaan pitkälle yli kahdensadan......
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Lambda-arvot oli ihan ok! Eli se toimii kuin pitääkin, lisäksi lambda on vaihdettu viimeksi joulukuussa kunse pimeni....Kisuli kirjoitti:Samat viat itsellä.Lambda vaihdettiin ja takajarruja uittelin putsausaineessa ja öljyssä,jonka jälkeen toimivat kuin unelma.
Uusi lambda 226 euroa asennettuna ja päästötodistuksella.
HC-arvot oli kohollaan ja lambda ei kuulleman siihen vaikuta...
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Nyt on pikkutulpatkin tilattu Rcambi Heikka - liikkeestä, olisvat siellä 22,5o euroa / kpl halvemmat kuin delta-autossa!!! Eli kun ne saapuvat niin vaihdan vielä ne ja sitten mittaillaan päästöja uudestaan kun kaikki tulpat ja ilmansuodatin on vaihdettu! Toivottavasti tämä riittää! muuten menee homma ihan yli ymmärryksen....
Sitten vielä se käsijarru, muistelisin että täällä foorumilla oli joku topic joka käsitteli nimenomaan 156 käsijarrua, haulla en vaan löytnyt mitään? Millainen se mekanismi mahtaa olla käytännössä? olisi kiva tietää vähän mihin in ryhtymässä?
Sitten vielä se käsijarru, muistelisin että täällä foorumilla oli joku topic joka käsitteli nimenomaan 156 käsijarrua, haulla en vaan löytnyt mitään? Millainen se mekanismi mahtaa olla käytännössä? olisi kiva tietää vähän mihin in ryhtymässä?
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Päästömittauksen Lambda-arvo on laskennallinen, eli sinällään se ei välttämättä kerro lambdan toimivuudesta. Esim. vuotava pakoputki vaikuttaa tuohon mittauksen Lambda arvoon huomattavasti.nuhapumppu kirjoitti: Lambda-arvot oli ihan ok! Eli se toimii kuin pitääkin, lisäksi lambda on vaihdettu viimeksi joulukuussa kunse pimeni....
HC-arvot oli kohollaan ja lambda ei kuulleman siihen vaikuta...
Pidetään peukkuja, että menee uusilla tulpilla & uudella putsarilla läpi
VMP