Talvirenkaat 156:seen?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
steelduck
Viestit: 146
Liittynyt: 28 Maalis 2003, 22:35
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Talvirenkaat 156:seen?

Viesti Kirjoittaja steelduck »

Hieman outo aika kysellä talvirenkaita, mutta kun se pitäisi nyt päättää autoa tilaillessa.

Onko hyviä vinkkejä 156 2.5 V6:sen talvirenkaiksi. Itse olen ajatellut Nokian Hakkapeliitta 2 nastarenkaita. Vaimokin ajelee autolla lasten kanssa, joten kitkat vähän hirvittää.
-Kristian - 156 2.5 V6

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kyllä nasta/kitka taitaa olla aika makuasia, niin erikoinen 156:nen ei ole vaikka onkin yllättävän hyvä ajettava talvella (isot pojat kertoneet). Kitka kulunee nopeammin mutta jos on leasing niin sillähän ei ole juuri merkitystä. Stadissa on usein niin jäistä että itse ottaisin nastat.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

...

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rolle kirjoitti:Stadissa on usein niin jäistä että itse ottaisin nastat.
Eikös siellä stadissa osata ajaa? :lol:
Itsekin sielläpäin vuoden asuneena, voin kertoa, että täällä länsi-suomen metsillä on seitsemäntoista kertaa 'liukkaampi talvi', mutta kitkoilla on ajeltu ongelmitta...! :)
:wink:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Scuore sportivo kirjoitti: Eikös siellä stadissa osata ajaa? :lol:
Itsekin sielläpäin vuoden asuneena, voin kertoa, että täällä länsi-suomen metsillä on seitsemäntoista kertaa 'liukkaampi talvi', mutta kitkoilla on ajeltu ongelmitta...! :)
:wink:
Heh itse 20 vuotta metsässä asuneena voin sanoa että jää on liukkampaa kuin lumiset tiet. Kitkoilla toki pärjää, kesärenkaillakin jos siltä tuntuu 8) Mutta jos ei aja pitkiä matkoja maantietä jossa rengasäänet häiritsee niin nastat lienee paremmat, ekassa viestissähän sanottiin että myös nainen on ratissa :lol: (ei herneitä :shock: )

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rolle kirjoitti:
Scuore sportivo kirjoitti: Eikös siellä stadissa osata ajaa? :lol:
Itsekin sielläpäin vuoden asuneena, voin kertoa, että täällä länsi-suomen metsillä on seitsemäntoista kertaa 'liukkaampi talvi', mutta kitkoilla on ajeltu ongelmitta...! :)
:wink:
Heh itse 20 vuotta metsässä asuneena voin sanoa että jää on liukkampaa kuin lumiset tiet. Kitkoilla toki pärjää, kesärenkaillakin jos siltä tuntuu 8) Mutta jos ei aja pitkiä matkoja maantietä jossa rengasäänet häiritsee niin nastat lienee paremmat, ekassa viestissähän sanottiin että myös nainen on ratissa :lol: (ei herneitä :shock: )
Tottakai jäinen tie on liukkaampi kuin luminen... :lol: Mutta ainakin täälläpäin on usein pienet asfalttitiet kivassa peilijäässä talvisin... Niin, ja kyllä täälläkin emäntä noilla samoilla autoilla ajelee.. Eniten juuri tuolla kitkareinkalla varustetulla 156:lla... :mrgreen:
Kyllä se niin on, että kitkoilla pärjää siinä missä nastoillakin, eikä tarvi ajaa yhtään 'varovaisemmin'... Vaatii ehkä ainoastaan pientä totuttelemista!
:wink:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Miten on sinulla kestäny muuten kitkarenkaat? Vanhemmilla on toisessa maasturissa kitkat ja toisessa nastat. Nastarenkailla ajaisi vielä neljännenkin talven mutta kitkat tuntuivat jo ensimmäisen talven jälkeen selkeesti huonommilta kuin uusina.

Jos molemmat ovat yhtä hyviä niin miksi ne eivät ikinä ole samalla viivalla esim. TM:n talvirengastesteissä ;)

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rolle kirjoitti:Miten on sinulla kestäny muuten kitkarenkaat? Vanhemmilla on toisessa maasturissa kitkat ja toisessa nastat. Nastarenkailla ajaisi vielä neljännenkin talven mutta kitkat tuntuivat jo ensimmäisen talven jälkeen selkeesti huonommilta kuin uusina.

Jos molemmat ovat yhtä hyviä niin miksi ne eivät ikinä ole samalla viivalla esim. TM:n talvirengastesteissä ;)
Kyllä ne vielä ihan ajettavassa kunnossa on, vähän se tietysti kitkaa kuluttaa, kun on tullut kesälläkin ajeltua... Mutta esim. isukilla on ollut autossaan samat kitkat (Blizzakit myös) alla jo kolme vuotta ja näyttäisi olevan vieläkin ihan hyvässä kunnossa.

En ole TM:n talvirengastestiä lukenut, joten en tiedä miten kävi... Mutta en perkele tekisi sen perusteella rengasvalintaa... :lol:

Jokainen tietty saa ajaa millaisilla kumeilla haluaa, mutta minulle ei tulisi mielenkään enää koskaan nastoja hankkia.. Ja miksi hankkisinkaan, koska emäntäkin pysyy kitkoilla hyvin tiellä ja onhan ne muutenkin ajossa paljon mukavammat. Onkohan meidän perheessä sitten vaan keskivertoa parempia kuskeja... :) :)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kohta menee väittelyn puolelle mutta kerran vielä.. 8)
Scuore sportivo kirjoitti:Kyllä ne vielä ihan ajettavassa kunnossa on, vähän se tietysti kitkaa kuluttaa, kun on tullut kesälläkin ajeltua... Mutta esim. isukilla on ollut autossaan samat kitkat (Blizzakit myös) alla jo kolme vuotta ja näyttäisi olevan vieläkin ihan hyvässä kunnossa.
Oli munkin nastat ihan ajettavassa kunnossa, mutta ei niissä juuri pitoa ollut. Tiellä pysyi naisetkin ;)
En ole TM:n talvirengastestiä lukenut, joten en tiedä miten kävi... Mutta en perkele tekisi sen perusteella rengasvalintaa... :lol:
Niinno jos on varaa itse kokeilla kaikenmerkkisiä renkaita niin mikäs siinä. Itse en kyllä ole sen mukaan renkaita ostanut mutta en näe mitään syytä olla luottamatta heidän testeihin, ovat aikamoisia konkareita sillä saralla
Jokainen tietty saa ajaa millaisilla kumeilla haluaa, mutta minulle ei tulisi mielenkään enää koskaan nastoja hankkia.. Ja miksi hankkisinkaan, koska emäntäkin pysyy kitkoilla hyvin tiellä ja onhan ne muutenkin ajossa paljon mukavammat. Onkohan meidän perheessä sitten vaan keskivertoa parempia kuskeja... :) :)
Heh kaikki ketkä ovat kerran kitkoja alleen laittanu on sanonut samaa. Taitaa olla sama asia kuin ostaa Alfa ;)

Kuten sanoin niin tiellä pysyy vaikka kesärenkailla, kokeiltu on. Eri asia on miten hauskaa se on :shock:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:Oli munkin nastat ihan ajettavassa kunnossa, mutta ei niissä juuri pitoa ollut. Tiellä pysyi naisetkin ;)
Naiset (ts. nainen) ovat minunkin autollani pysyneet kitkoilla tiellä, mutta jos Hallitukselle hankittaisiin oma auto niin eiköhän alle heivattaisi nastapyörät. Ihan yksimielisellä päätöksellä.
Rolle kirjoitti:Heh kaikki ketkä ovat kerran kitkoja alleen laittanu on sanonut samaa. Taitaa olla sama asia kuin ostaa Alfa ;)
Joo, minäkin yhdyn tuohon kuorolauluun. Kumminkin vain kitkojen osalta, käyttöauto saattaa joskus olla toisenkin merkkinen... :oops: Kuka heittää ensimmäisen kiven?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: käyttöauto saattaa joskus olla toisenkin merkkinen...
Juu en usko että Alfalta ehti tulla niin monta mallia että sillä ajaisi aina. Autoa kun pitää vaihtaa parin vuoden välein :wink: Harrasteauton kun löytäisi jossain vaiheessa..tai siis sanotaanko että olisi varaa :)

Kakaroita jos tulee jossain vaiheessa niin tekee jo tiukkaa Alfan osalta :roll: Ja nykymeiningillä niin kaikki autot ovat samanlaisia 10 vuoden päästä :bad-words:

Oho nyt meni jo pahasti ohi aiheen..
Viimeksi muokannut Rolle, 15 Huhti 2003, 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Kakaratkin mahtuu

Viesti Kirjoittaja rim »

Joo, minäkin yhdyn tuohon kuorolauluun. Kumminkin vain kitkojen osalta, käyttöauto saattaa joskus olla toisenkin merkkinen... Kuka heittää ensimmäisen kiven?
Miksi pitäisi tyytyä muun merkkiseen käyttöautoon ? Lieviä kompromissejä tilan suhteen, mutta muuten ei mitään valittamista. Muistaakseni sanoivat uuden 158:n olevan isompi kuin nykyinen 156 ?

Back to topic. Ensimmäinen talvi kitkoilla takana JKL:ssä eli ihan oikeilla talvikeleillä. Lisäki mukana useampi Lapin reissu. Olen ollut tähän saakka epäluuloinen kitkojen suhteen, mutta tämä talvi on muuttanut mielipiteeni. 20 tkm kitkoilla, toimii kohtuullisesti jopa jääkeleillä. Mukavan hiljaista kun ei tarvi kuunnella nastojen ääntä. Enpä usko että nastoihin palaan.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Etuvetoiseen kitkat riittää ihan hyvin. Tulee otettua liika "tormootus" pois kun tietää että saattaa luistella.

Toissa talvena takavetoisella keskimoottorisella (ei ollut alfa) kitkat alla ajellessa ohjelmaa oli välillä enemmän ohjaamossa kuin radiossa.

Lauantaihin asti alla 156:ssa oli kuitenkin hakkapeliitta kakkoset nastoilla - kyllä niitä vielä muutama oli keväälläkin jäljellä ;) Kitkat pitänee hankkia ensi syksynä tilalle. Enkä emmi niillä lähteä pääkaupunkiseudun ulkopuolellekaan ;) Lumessa kitkat pitävät todella hyvin, mutta aamuinen irtolumi peilijäällä on aika paha.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

steelduck
Viestit: 146
Liittynyt: 28 Maalis 2003, 22:35
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja steelduck »

BSTR kirjoitti: Lauantaihin asti alla 156:ssa oli kuitenkin hakkapeliitta kakkoset nastoilla - kyllä niitä vielä muutama oli keväälläkin jäljellä ;)
Kuinkas ne Hakkapeliitta 2:set on pelittänyt? Omassa Volvossani on nyt 1:set ja niihin en ole ollut kovin tyytyvänen.
-Kristian - 156 2.5 V6

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Hakkapeliitta kakkosissa tuntui oleva pitoa ihan riittävästi - jäiseen ylämäkeen mäkilähtöä tehdessäkään ei jäänyt paikalleen kuten monella muulla autolla näytti tapahtuvan. Ainoa huono puoli oli kiihdyttäessä renkaan lyödessä tyhjää esiintyvä vetely, mutta sekin on ennemminkin tasauspyörästön lukon puutteesta johtuvaa kuin noista renkaista.

Hyvä puoli on se, että nastoja ei ole kovin paljoa ja lamellit löytyvät. Nastoja ei toisaalta näin keväällä ole senkään vertaa kuin syksyllä oli...

Jos nastat haluaa, niin kyllä noita voi suositella. Ovathan ne kompromissi kitka- ja nastarenkaiden välillä.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

steelduck
Viestit: 146
Liittynyt: 28 Maalis 2003, 22:35
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja steelduck »

BSTR kirjoitti: Ainoa huono puoli oli kiihdyttäessä renkaan lyödessä tyhjää esiintyvä vetely, mutta sekin on ennemminkin tasauspyörästön lukon puutteesta johtuvaa kuin noista renkaista.
Onkos noissa 2003 156 2.5 V6:ssa jo tasauspyörästön lukkoa tms.
-Kristian - 156 2.5 V6

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kakaratkin mahtuu

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

sataviiskuus kirjoitti:Miksi pitäisi tyytyä muun merkkiseen käyttöautoon ? Lieviä kompromissejä tilan suhteen, mutta muuten ei mitään valittamista. Muistaakseni sanoivat uuden 158:n olevan isompi kuin nykyinen 156 ?
Tila tuskin on ongelma, nykyinen 164 on oikeasti turhankin iso. Tilan puolesta 147:kin riittäisi hienosti, minulla kun ei ole mitään välitöntä hinkua aloittaa lisääntymistä.

Lähinnä ajattelin, että riistohyödynnettäväksi käyttöromuksi voisi ottaa jonkin toisenmerkkisen ratsun. Voipi olla, että tulee tilanne, jossa on ajan ja tilojen puolesta mahdotonta tai ainakin melkoisen hankalaa pitää autoa "vimpan päälle" kunnossa. Kuitenkin sillä pitäisi joka päivä kulkea, puolet vuodesta suolaisessa sohjossa kyntäen. Mieluummin pilaan jonkun tojotan, ei sitten tarvitse pahemmin sääliä vaikka kurakaaret puhkeavat kukkaan ja naapurin Vectran sikaosaston ovet ottavat lähikontaktia kylkipellin kanssa.

Ja todellakin, tahtoisin sen 156:n. Veekutosella, sammaleenvihreällä metallivärillä, kermanvärisillä nahoilla, Eibach Pro Kitillä ja 17" "telephone dial" -valsseilla. Ei tyyppitekstejä, muovisiipiä tai muita härpäkkeitä, 156 on todella kaunis sellaisenaan. Mutta se olisi ehkä sitten jo "liian hyvä" jokapäiväiseen kulkemiseen?

Menipäs vähän kauas topicista, elkää nyt kovasti suuttuko.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

steelduck kirjoitti:
BSTR kirjoitti: Ainoa huono puoli oli kiihdyttäessä renkaan lyödessä tyhjää esiintyvä vetely, mutta sekin on ennemminkin tasauspyörästön lukon puutteesta johtuvaa kuin noista renkaista.
Onkos noissa 2003 156 2.5 V6:ssa jo tasauspyörästön lukkoa tms.

ABS,EBD,jarruassistentti,VDC ajonhallintajärjestelmä,ASR ja MSR luistonestojärjestelmät :) Eipä tuo kutonen nyt hirveästi lyö tyhjää kunnon renkailla ja talvella riittää hyvin kitkat painoakin on keulalla himpun enemmän kuin 2 litraisessa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Vastaa Viestiin