Laitanpa kommenttia kun kuulun niihin onnellisiin joita Maseratilla on siunattu.
Eli minulla on ollut Quattroporte IV '98 2.0 koneella noin vuoden verran ja mukavia kilometrejä on ollut. Kilometrejä on kertynyt lasiin reilut 60000, itse olen ajanut noin kympin eikä suurempia murheita ole ollut minulla tai aiemmillakaan omistajilla. Talvella en ole ajanut, koska en periaatteessa autoa tarvitsisi (töihin 200m), emännän autolla liikuin (siis en aja!) kun tarvetta on.
Tyrmätään heti suoralta kädeltä huhut hurjan kalliista ylläpidosta, jotain osaa on autoon vaihdettu ja osien hinnat eivät päätä ole huimanneet. (Tietenkin huonolla käytöllä saa turboa ym. paukkumaan, mutta ne on eri juttuja.) Catamount toki ottaa huollosta reilun satasen tunnilta, mutta eipä ole hirveästi halvempaa muissakaan merkkiliikkeissä täällä päin. Ja työn laatu onkin sitten ihan eri luokkaa kuin muualla (Veho+Delta!), hommat on tehty juuri niinkuin pitääkin. Iso, useamman tonnin huolto tehdään 40.000km:n välein.
Esiin otettu vertailu M3-bemariin alkoi naurattaa.

Ainakin nahan ja jalopuun tuoma tunnelma pesee baijerilaisen meiningin, ellei sitten satu inhoamaan kyseisiä materiaaleja. Ja vaikka painoa onkin kohtuullisesti, niin ainakin kasikoneen luulisi vievän saman aikakauden M3:a mennen tullen. Säädettävä alusta on loistava, ja auto tuntuu mutkissa kokoistaan kevyemmältä. Mainittakoon vielä, että Masen edellinen omistaja valitti kuinka hänen seuraava autonsa [A8] on paljon kalliimpi huoltaa ja ylläpitää. Bemun varaosahinnat tuntien väitän Masen tulevan myös sitä halvemmaksi. Ja liikennevakuutusta on ainoastaan koneen koosta kiinni, eli parilitraisessa pakollinen vakuutus on alle 500€!
Tuulilasin juttu oli tosiaan hirveää luettavaa. En minä tuossa autoa kehtaisi syyttää, kyllä tuossa on mukana omistajan saamattomuutta jos hyväksyy uuden auton viat. Minä olisin jo vähintäänkin soitellut pääkallonpaikalle Italiaan, tai vaikka lentänyt paikalle reklamoimaan naama punaisena, kyllähän uusi auto pitää saada toimimaan. Miksihän tuo juttu on edes pitänyt tehdä?
Lisätään vielä, että QPIV sopii loistavasti vaikka kesäiseen perhekäyttöön. En minä tuonne turvaistuimia alkaisi virittelemään, mutta vaimollehan voi sanoa "joo joo mahtuu mahtuu". (Perheautoltahan se näyttää, ja ennekuin mamma tajuaa mitä on konepellin alla niin kaupat onkin jo tehty.) Vaikka akseliväli on suhteellisen lyhyt, niin sisätilat ovat erittäin tilavat, tuossa matkustaa neljä aikuista mielellään. Kamatkin mahtuu mukaan kun kontti on iso. Pari reissua on kaveriporukalla tehtykin, juuri matka-ajoon tuo onkin omiaan. Yli 110 kun pitää matkavauhtina niin kutonenkin jaksaa jo vetää...
Kasikirnuisesta ei ole kokemuksia, mutta parilitrainen on oikein maukas pata. Alavääntöä ei ole, alle 2500 kiekan ei tapahdu mitään, mutta sen jälkeen sitäkin enemmän. Tykkää jos tykkää, vääntökäyrien perusteella kasikone on ratkaisu mikäli haluaa ajaa "dieselisti".

Maantiellä potkua riittää mainiosti, esim. nelonen on kätevä ohitusvaihde jolla pääsee ohi mistä vaan miloin vaan missä vaan. Kulutuskaan ei ole hurja, reippaassa sekalaisessa ajossa menee 11-13 litraa satasella. (Kevään ensimmäinen tankki tosin riitti alle 300km ajoon, kulutus yli 20l/100km...) Maantiellä on ehkä mahkuja alle kymppiin, mutta kulutuskisaajat varmaan valitsevat jonkin toisen auton. Pari kertaa on pitänyt yrittää ennätyksiä, mutta oikea jalka on ollut eri mieltä. Viripotentiaaliakin on, mikäli 289 konia ei riitä. Periaatteessa sama mylly on ollut Ghibli Cupissa, jolloin siitä otettiin 335 hevosta. (Kaikki koneet kestivät muistaakseni koko kauden ilman ongelmia.)
Eli suosittelen autoa vilpittömästi, kannattaa jättää ne urbaanit legendat omaan arvoonsa. Auto tuo on siinä missä muutkin, kyllä vikojen esiintyminen on täysin verrannollista auton saamaan huoltoon. (Edellinen kesäautoni oli Esson baarissa täydeksi pommiksi leimattu '85-mallin turbo-CX, jolla ajelin myöskin ilman minkäänlaisia ongelmia.) Tärkeintä on varmistaa, että auto on huollettu osaavalla pajalla ja historia on kunnossa. En usko tällöin tulevan yllätyksiä. Hakekaapa ihmeessä lisää tuplaturbo-kalustoa, neljällä ovella tai ilman, niitä tulee vähän turhan harvoin vastaan!
Niin joo ja loppuun vielä kysymys: Katsotaanko pahalla mikäli saapuu ratapäiville vääränmerkkisellä kalustolla? Ei viitsisi mennä japskien tms. sekaankaan ajelemaan...
