Itselleni kävi käytetyn Alfan (156 TS) ostamisen kanssa vähän vanhanaikaisesti. Tein kaupat pari viikkoa sitten ja sovittiin auton haku viikoa myöhemmäksi, mihin mennessä piti olla korjattu auton teipattu etupeili ja asennettu kirjallisesti sovitut penkinlämmittimet ja lohkolämppäri (joista maksoin lisähintaa).
No, kun hain autoa, ei ollut mitään näistä tehty, kun penkinlämmittimien asennus oli siirtynyt eteenpäin ja lohkolämmittimeen oli väärät osat. Etupeilin korjaaminen oli unohtunut, mutta sovittiin myyjän kanssa että korjataan samalla kun vien auton penkinlämppärien asennukseen. Pari päivää autolla ajettuani huomasin ettei pissapoika toimita nestettä tuulilasiin vaikka pumppu käy ja säiliö on täysi.
Vein auton nyt maanantaina autoliikkeeseen, jonka kautta se toimitettiin asennukseen, jolloin piti siis asentaa lämppärit (+ kauppiaan kanssa sovittu peilin korjaus). No, "oma" kauppiaani oli vapaapäivällä ja auton vastaanottanut henkilö kuunteli kyllä huomautukseni peilin korjauksesta sopimisesta (kuului suullisesti kauppalupaukseen) ja pissapojan toimimattomuudesta, mutta ilmeisesti ei tätä sisäistänyt.
Tiistaina sain liikkeestä (kolmannelta henkilöltä) soiton, että penkinlämppärit on asennettu, mutta lohkolämppärissä oli ollut väärä vastus, joten sitä ei asennettu. Uusi satsi tulisi vasta heinäkuussa (2 kk:n päästä!), joten sen asennus tapahtuu vasta silloin. No, ei siinä mitään. Kilttinä poikana lähdin autoa noutamaan enkä sen enempiä kysellyt. Peilistä hän ei tiennyt mitään, sanoi että korjaamo on tehnyt ne jutut joista on sovittu "oman" kauppiaani kanssa.
Istuttuani autoon, huomasin että toden totta, penkinlämppäreiden asennus oli tehty ja sanoisin jopa että erittäin siististi. Katsoin etupeiliin, niin sitä ei ollut korjattu eikä pissapojastakaan tullut nestettä. Kun starttasin auton, huomasin että molemmat airbag-merkkivalot palavat - olivat siis alkaneet palaa asennuskeikan aikana. No, oli jo aika myöhäinen iltapäivä joten ajattelin ajella vaan kotiin ja soittaa tänään autoliikkeeseen, kun kuvittelin "oman " kauppiaani olevan silloin jo paikalla, ja asiat varmasti hoituisivat hänen kanssaan. Kotona vilkaisin takapenkille, ja huomasin oikein hyvin näkyvät likaiset painaumat/raapamat vaaleanahkaisella takapenkillä. Ihmettelen, miten tuollaiset ovat sinne ilmestyneet, kun etupenkinlämmittimien asennus tuskin tapahtuu takapenkiltä käsin, ja luulisi asentajien suojaavan nahkapenkit jotenkin toimenpiteiden ajaksi!
Soitin tänään päivällä autoliikkeeseen ja sain tietää, että "oma" myyjäni onkin 2 vkoa lomalla. Toinen kaveri vastaili kysymyksiini, ja sanoi että tottakai , etupeili ja pissaapoika korjataan sitten samalla kerralla kun heinäkuussa vien autoni lohkolämppärin asennukseen, kun osat ilmeisesti silloin vihdoin ovat tulleet. Ja samalla (tai jos aiemmin ajelen siellä päin niin silloin) kuittaavat airbag-merkkivalon pois kun heillä on laitteet siihen. (Ihme kun eivät jo eilen ennen auton noutoa kuitanneet sitä..?). Edestakaisn matkaa tulee kotoani n. 250 km, joten en viitsi pelkän herjan kuittaamisen takia sinne ajella. Ja pissapojallekin tod.näk. tulee käyttöä ennen heinäkuuta, ja ilman sitä on suht vaarallinenkin ajella tietyissä olosuhteissa.
Mitä mieltä kanssa-Alfailijat olette tällaisestä pompottelusta autoliikkeen kanssa? Pelaavatko aikaa, jotta pikkuhiljaa käytettyjen 6 kk:n takuuaika menisi umpeen, vai onkohan normaalia, että lohkolämppärien saapuminen kestää 2 kk, ja peilin korjaamiset yms. unohdetaan systemaattisesti? Ja samoin, voikohan käytännössä saada heidät huolehtimaan siitä, että nahkapenkistä häipyy sinne heidän järjestämässä asennuksessa ilmestyneet häiritsevät likatahrat/naarmut? Olisi mielenkiintoista kuulla, jos jollakin olisi vastaavaa tapahtunut ja miten ko. tilanteessa on toimittu.
Autoliikkeen vastuu heidän kautta suoritetusta työstä yms...
Valvoja: Moderators
Letkulämppärin laittaa itse alle 100€ osahintaan ja osia on motonetissa, muuta kuin hakee.
Aika tavallista pelleilyä autoliikkeiden toimesta. Jos kovasti ottaa pannuun voi vedota siihen että korjaukset tulisi tehdä siinä aikataulussa kuin on sovittu. Tai sano että korjautat jossain muualla ja lähetät laskun heille. Tai odotat ja pyydät hinnan alennusta. Jos oli kerran sovittu että haun yhteydessä on kunnossa niin silloin täytyy kanssa olla kunnossa tai jotain hyvitystä saada.
Saako kysyä paljonko repivät lämppäristä lisähintaa?
Oliko delta-auto?
Aika tavallista pelleilyä autoliikkeiden toimesta. Jos kovasti ottaa pannuun voi vedota siihen että korjaukset tulisi tehdä siinä aikataulussa kuin on sovittu. Tai sano että korjautat jossain muualla ja lähetät laskun heille. Tai odotat ja pyydät hinnan alennusta. Jos oli kerran sovittu että haun yhteydessä on kunnossa niin silloin täytyy kanssa olla kunnossa tai jotain hyvitystä saada.
Saako kysyä paljonko repivät lämppäristä lisähintaa?
Oliko delta-auto?
Kun pelkkä teho ei riitä!
sopimus sitoo - jopa autoliikettä. Jos myyjä ei täytä sopimusta tai ostamasi auto ei muutoin vastaa sitä mitä on sovittu tai mitä yleisesti ottaen voidaan odottaa, on sinulla oikeus vaatia sopimuksen asianmukaista täyttämistä eli virheen korjausta tai uutta suoritusta, hinnanalennusta tai pahimassa tapauksessa kaupan purkua (tuossa järjestyksessä). Purun edellytyksenä on olennainen sopimusrikkomus.
Myyjän käyttäessä sopimuksen täyttämisessä apulaista, tässä tapauksessa ulkopuolista korjaamoa tms. myyjä vastaa sinulle lopputuloksesta, ei käytetty korjaamo.
Sopimuksen täyttämisen / virheen oikaisun tulee lähtökohtaisesti tapahtua kohtuullisessa ajassa. Jos eivät tuohon suostu voit korjauttaa ulkopuolisella ja velkoa ulkopuolisella suoritettua laskua myyjältä tai jos kyse on olennaisesta virheestä purkaa kaupan.
Noin siis teoriassa.
Pissapojan toimimattomuus on selvästi asia joka pitää korjata. Nuo muut korjaukset samoin, jos niistä on sovittu eli ovat osa sopimusta. Muutaman kuukauden odottelu tuskin on kohtuullista kun osia todennäköisesti on saatavilla aika helposti. Itse vaatisin ripeämpää toimintaa. Yleinen tosiasia on toisekseen se, että kun asiat jäävät roikkumaan ne myös jäävät tekemättä kokonaan.
Eli ei kun takaisin kauppaan auton korjausvaatimksin... Kirjoita sama selostus asiasta kvalltk jos muu ei auta... Tämä siis ei olltu mikään kattava selostus, mutta asia kannattaa selvittää myyjän TAI myyjäliikkeen kanssa. Se että myyjänä toiminut heppu on lomalla ei vaikuta kaupan vastuuseen sinulle. jos myyjä oli joku itsenäinen jobbari se muuttaa tilannetta.
Myyjän käyttäessä sopimuksen täyttämisessä apulaista, tässä tapauksessa ulkopuolista korjaamoa tms. myyjä vastaa sinulle lopputuloksesta, ei käytetty korjaamo.
Sopimuksen täyttämisen / virheen oikaisun tulee lähtökohtaisesti tapahtua kohtuullisessa ajassa. Jos eivät tuohon suostu voit korjauttaa ulkopuolisella ja velkoa ulkopuolisella suoritettua laskua myyjältä tai jos kyse on olennaisesta virheestä purkaa kaupan.
Noin siis teoriassa.
Pissapojan toimimattomuus on selvästi asia joka pitää korjata. Nuo muut korjaukset samoin, jos niistä on sovittu eli ovat osa sopimusta. Muutaman kuukauden odottelu tuskin on kohtuullista kun osia todennäköisesti on saatavilla aika helposti. Itse vaatisin ripeämpää toimintaa. Yleinen tosiasia on toisekseen se, että kun asiat jäävät roikkumaan ne myös jäävät tekemättä kokonaan.
Eli ei kun takaisin kauppaan auton korjausvaatimksin... Kirjoita sama selostus asiasta kvalltk jos muu ei auta... Tämä siis ei olltu mikään kattava selostus, mutta asia kannattaa selvittää myyjän TAI myyjäliikkeen kanssa. Se että myyjänä toiminut heppu on lomalla ei vaikuta kaupan vastuuseen sinulle. jos myyjä oli joku itsenäinen jobbari se muuttaa tilannetta.
Ei ollut Delta-auto kyseessä, vaan ihan tavallinen käytettyjen autojen liike. Lisähinta vaikutti suht kohtuulliselta (200 e), minkä takia sen otinkin kauppaan mukaan.Jarama kirjoitti:Letkulämppärin laittaa itse alle 100€ osahintaan ja osia on motonetissa, muuta kuin hakee.
Aika tavallista pelleilyä autoliikkeiden toimesta. Jos kovasti ottaa pannuun voi vedota siihen että korjaukset tulisi tehdä siinä aikataulussa kuin on sovittu. Tai sano että korjautat jossain muualla ja lähetät laskun heille. Tai odotat ja pyydät hinnan alennusta. Jos oli kerran sovittu että haun yhteydessä on kunnossa niin silloin täytyy kanssa olla kunnossa tai jotain hyvitystä saada.
Saako kysyä paljonko repivät lämppäristä lisähintaa?
Oliko delta-auto?
Kiitoksia hyvistä vinkeistä, jotka vahvistivat omia käsityksiäni! Ajattelin ensin, että soitan sitten taas uudestaan liikkeeseen kun kaupan tehnyt myyjä palaa taas töihin, mutta olet oikeassa, kannattaa selvittää asia mahdollisimman pian, eli taidan soitella jo huomenna taas kyseiseen liikkeeseen.JST kirjoitti:sopimus sitoo - jopa autoliikettä. Jos myyjä ei täytä sopimusta tai ostamasi auto ei muutoin vastaa sitä mitä on sovittu tai mitä yleisesti ottaen voidaan odottaa, on sinulla oikeus vaatia sopimuksen asianmukaista täyttämistä eli virheen korjausta tai uutta suoritusta, hinnanalennusta tai pahimassa tapauksessa kaupan purkua (tuossa järjestyksessä). Purun edellytyksenä on olennainen sopimusrikkomus.
Myyjän käyttäessä sopimuksen täyttämisessä apulaista, tässä tapauksessa ulkopuolista korjaamoa tms. myyjä vastaa sinulle lopputuloksesta, ei käytetty korjaamo.
Sopimuksen täyttämisen / virheen oikaisun tulee lähtökohtaisesti tapahtua kohtuullisessa ajassa. Jos eivät tuohon suostu voit korjauttaa ulkopuolisella ja velkoa ulkopuolisella suoritettua laskua myyjältä tai jos kyse on olennaisesta virheestä purkaa kaupan.
Noin siis teoriassa.
Pissapojan toimimattomuus on selvästi asia joka pitää korjata. Nuo muut korjaukset samoin, jos niistä on sovittu eli ovat osa sopimusta. Muutaman kuukauden odottelu tuskin on kohtuullista kun osia todennäköisesti on saatavilla aika helposti. Itse vaatisin ripeämpää toimintaa. Yleinen tosiasia on toisekseen se, että kun asiat jäävät roikkumaan ne myös jäävät tekemättä kokonaan.
Eli ei kun takaisin kauppaan auton korjausvaatimksin... Kirjoita sama selostus asiasta kvalltk jos muu ei auta... Tämä siis ei olltu mikään kattava selostus, mutta asia kannattaa selvittää myyjän TAI myyjäliikkeen kanssa. Se että myyjänä toiminut heppu on lomalla ei vaikuta kaupan vastuuseen sinulle. jos myyjä oli joku itsenäinen jobbari se muuttaa tilannetta.
Erityisesti minua harmittaa tuo, ettei liike infonnut mitenkään esim. tuosta airbag-merkkivalon ilmestymisestä tai naarmuista penkeissä. Luulisin, että olisi siis oikeutettua vaatia noiden korjaamista sekä peilin ja pissapojan korjaamista suht pikaisesti. Lohkarin kanssa nyt ei tietenkään ole sellainen pakko, mutta olisi sekin hyvä saada pois alta. Luonnollisesti lomien jälkeen tulevat kesälomat yms. seikat, joihin vedoten voidaan sitten heinäkuussa sanoa että meneekin vielä eteenpäin, ja yhtäkkiä kaupasta onkin 6 kk aikaa.. Etupeilistä ei ole kirjallista mainintaa, mutta suullinen on, joka tietenkin ainakin periaatteessa on pätevä. Sen todistaminenkin on aika helppoa, sillä olin tyttöystäväni kanssa autokaupoilla, joten lupaus ei ole ainoastaan minun kuulemani.