
Lancia Thema-kokemukset+neuvoja kaivataan
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Lancia Thema-kokemukset+neuvoja kaivataan
Vaikka ei se alfa ole, mutta kuitenkin jolla kulla palstalaiseilla on kokemukset ja tiedot lancia Themasta. Eli mihin pitäis kiinnittää huomiota tälläisen ostaessa, heikot kohdat+muuta kiva, josta voi tulevaisuudessa odottaa ylläriä 

Nothing beats cubic inch
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
1.5 vuotta -88 Thema turbon omistaneena suosittelen kyllä vastaavasti kuin Alfojakin, viat ovat tosiaan hyvin samaa laatua kun 164ssa. Itselle ei sattunut yhtäkään suurta tai poikkeuksellista vikaa. Kuskin alcantara penkki on vanhemmissa yleensä kulahtanut. Pohja ruostuu, samoin kuin lokarien reunat , kotelot ja pientä kukkaa oli omassa myös ovien alareunassa. Autoa tosin ei ollut kotelosuojattu ja pohjasuojattukaan tuskin tarpeeksi usein. Nopeusmittari ei pelannut aina talvella ja kierroslukumittareista löytyy joskus häikkää, omani näytti tuhat kierrosta liian vähän, ja varoitusvalot tietysti vilkkuvat jonnin verran. Omassa tosin lähinnä syystä, en olisi uskonut että varoitusjärjestelmä kertoo palaneen parkkivalonkin. Lancia/Fiat foorumista saa tietoa haulla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Kun fiatforum kuitenkin palvelee parhaiten, niin yritetään lyhyesti... Eli alustahan on pitkälti samaa komponenttia, kuin 164:ssa. Sellainen käsitys on, että pikkuvikaa olisi ehkä hieman vähemmän, kuin 164:ssä, mutta tämä ei perustu omiin kokemuksiin, antakee armoo...
I-korinen on herkin ruostumaan, ja aloittaa sen takanostopisteiden tienoilta ja helmoista. Omalla kohdalla on "sähkövikoina" vajaan kolmen vuoden aikana ollut lasinnostimien katkaisijat (made in West Germany, purkuosat on kuitenkin pelanneet täydellisesti), virtalukonpohja ja lämmönsäätömoottori (Bosch eli niksmanni sekin, hajotti ohjausboksin pääteasteen, korjattu itse.) Keskuslukon ovimoottoreista välitykset kulahtavat, uusia saa tarvikkeena taskurahoilla (7-9eur.) II-korissa on parannettu mm äänieristystä ja mahdollisesti korin jäykkyyttä, jälkimmäisen ylläpidossa auttaa myös sinkitys. Koneet on remmeillä (paitsi PRV-V6), mutta 8-venttiilisissä sen kesto ei ole ollut ongelma, 16-tappisissa sitten senkin edestä (Heikka myy korjaussarjaa leveämmälle remmille.) Vaihtosuositus on 60tkm/3v.
Hyvin pidetyt Themat on harvoin myynnissä, kun niistä pitkällisen ja työlään kaupanteon jälkeen saa loppuun ajetun korollan hinnan, huonosti pidettyjä taas ei juuri kannata ottaa kuin varaosiksi tai harrastuskohteeksi nysvääjälle - hyvästä kannattaa kuitenkin maksaa. Nettiautossa ja LCF:n sivuilla on myynnissä varsin lupaavan oloinen III-korinen V6, eli tutulla Alfan koneella.
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=5274
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=9557

Hyvin pidetyt Themat on harvoin myynnissä, kun niistä pitkällisen ja työlään kaupanteon jälkeen saa loppuun ajetun korollan hinnan, huonosti pidettyjä taas ei juuri kannata ottaa kuin varaosiksi tai harrastuskohteeksi nysvääjälle - hyvästä kannattaa kuitenkin maksaa. Nettiautossa ja LCF:n sivuilla on myynnissä varsin lupaavan oloinen III-korinen V6, eli tutulla Alfan koneella.
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=5274
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=9557
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Kiitos hyvästä vastauksesta!
Joskus minulla oli Dedra, joka on periaatessa hyvin varusteltu Fiat niin kaikki osat ostin Tempralle ja asennus ei ollut mikä ongelma. Kun Thema on kuitenkin "oma" malli niin missä tämmönen voisi huolta huoletta?
Ja kestääkö remmi jos kilsoja on vähän mutta vuosia on yli kuin 3?
Edit: Mistä vm:sta niihin asenetiin "leimasedän vaatimat purkit"?
Joskus minulla oli Dedra, joka on periaatessa hyvin varusteltu Fiat niin kaikki osat ostin Tempralle ja asennus ei ollut mikä ongelma. Kun Thema on kuitenkin "oma" malli niin missä tämmönen voisi huolta huoletta?

Edit: Mistä vm:sta niihin asenetiin "leimasedän vaatimat purkit"?

Nothing beats cubic inch
Mulla -91 mallinen 16V viisi vuotta.
Alusta ja jarru remointtia lähinnä joutui tekemään, mikä on normaalia tuon ikäiselle. 164:n osat ei taida paljoa sopia, mutta Fiat Cromasta käy jotain alustan kilkettä. Sähkövikoja oli tuona aikana kokonaista kaksi, toinen check panelissa ja toinen ABS anturissa. Ei paha. Enemmän pulmaa aiheutti temppuilevat lukot, mutta siitä pääsi asentamalla kaukosäätimen keskuslukkon.
Ruostetta ei tullut muualle kuin takakaariin, sinkitys ilmeisesti auttaa.
Niin ja katti siinä oli myös, vaatii katsastuksessa pitkän hehkutusajan.
Alusta ja jarru remointtia lähinnä joutui tekemään, mikä on normaalia tuon ikäiselle. 164:n osat ei taida paljoa sopia, mutta Fiat Cromasta käy jotain alustan kilkettä. Sähkövikoja oli tuona aikana kokonaista kaksi, toinen check panelissa ja toinen ABS anturissa. Ei paha. Enemmän pulmaa aiheutti temppuilevat lukot, mutta siitä pääsi asentamalla kaukosäätimen keskuslukkon.
Ruostetta ei tullut muualle kuin takakaariin, sinkitys ilmeisesti auttaa.
Niin ja katti siinä oli myös, vaatii katsastuksessa pitkän hehkutusajan.
Hihnan kanssa ei kannata ottaa mitään riskejä ja ilman niitäkin lopputulos voi olla tämä: http://i32.photobucket.com/albums/d36/s ... uva562.jpg No mulla hihna olikin liian löysällä ja se kadotti hampaansa.TestarosaFinland kirjoitti: Ja kestääkö remmi jos kilsoja on vähän mutta vuosia on yli kuin 3?
Ensimmäinen homma kun ostaa 16v lankisen on hommata Heikalta siihen leveämpi remmi ja pyörät: http://www.putfile.com/pic.php?img=4286729
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Teknisestihän tuo on varsin pitkälle Croman kanssa yhteneväinen, erona noissa vanhemmissa vain Theman tasapainoakselit (jotka tais tulla II-korin Cromiinkin.) Viimeistely ja materiaalit sitten Themassa parempia ja nitinöitä ja natinoita vähemmän. Huollon suhteen tuossa ei ole mitään sellaista avaruustekniikkaa, mikä hankaloittaisi huollattamista, ellei Ranella sitten ole asennevammaa.TestarosaFinland kirjoitti:Kiitos hyvästä vastauksesta!
Joskus minulla oli Dedra, joka on periaatessa hyvin varusteltu Fiat niin kaikki osat ostin Tempralle ja asennus ei ollut mikä ongelma. Kun Thema on kuitenkin "oma" malli niin missä tämmönen voisi huolta huoletta?![]()
Tuohon ei oikein savolaisena voi muuta sanoa, kuin että voep kestee, voep olla kestämätäkii.Ja kestääkö remmi jos kilsoja on vähän mutta vuosia on yli kuin 3?

-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no kyllä isäukolla olleessa 16 - tappisessa kesti helposti tuon 60tkm, yksi remmi kesti jopa 70tkm kunnes napsahti ja venttiilit oli solmussa mutta tuon max kuudenkympin välein kun vaihtoi niin no problem ja autokin oli sentään perheessä lähes uudesta asti kahdentoistavuoden ajan, mittarissa oli 440tkm kun lähti maailmalle Lancia Kappan tieltä..mutt kirjoitti:8-venttiilisessä vaparissa 120hv, 16V tuo 141hv, 16V vis 152hv, 8v turbo 165hv ja 16V turbo 185-205hv. Ja tietysti Ferrari-V8:lla 8.32 202-215hv. 16-venttiilisten remminvaihtoa voisi suositella 30tkm/2v välein, ellei hanki tuota Heikan muunnossarjaa.
onhan se tietenkin hieman varmuuden maksimointia kun vaihtaa aikaisemmin, eipä ne jakopäänhilut älyttömän kalliita ole...
