Savua koneen sisältä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Savua koneen sisältä?

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Nonniin, eli tässä kun joutuu Alfan reipasta öljynkulutusta vähän väliä seuraamaan niin olen törmännyt sellaiseen ilmiöön että lämpimän koneen uumenista tulee savua. Öljytikun tai öljykorkin kun ottaa pois niin sieltä tulee siis savua. Nenä sanoisi että kyse on pakokaasusta. Onko normaalia ja mistä tämmöinen johtuu?

Auto siis 2.0 JTS ja ajettu nyt 28600. Öljyt Castrol TWS 10W-60. Lisähuomiona vielä että nyt 5600km ajetut öljyt on todella mustaa ja mielestäni tummenivat sellaisiksi melkein heti vaihdon jälkeen. Otetaan myös huomioon että tuoretta tavaraa on lisätty tuolla 5600km matkalla jo n. litra.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

No, polttomoottorihan huohottaa aina jonkin verran. Männänrenkaiden ohi pääsee siis aina hieman palokaasuja, joten öljytikun reiästä tulee aina höyryä/ palokaasuja. Määrä on sitten eri juttu ja vaikea arvioida mikä on normaalia.

Öljyjen mustumiseen liittyen on myös vaikea sanoa, mitä koneessa on ennen ollut ja kuinka kauan. Koneen huuhtelu auttaisi saamaan vanhat paskat pois.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

No näinhän se menee. Aikaisemmissa autoissa ei vastaavaa savuamista, ainakaan tällaisessa mittakaavassa, ole juurikaan esiintynyt. Varmaan johtuu kuitenkin juuri siitä mistä sanoit, mutta en myöskään tiedä mikä on normaalin rajoissa.

Ennen öljynvaihtoa edellisillä öljyillä ei huoltokirjan mukaan oltu ajeltu juuri mitään, mutta vaihdoin ne pois, kun en tiennyt mitä litkua se Delta on sinne laittanut. Huoltokirjan mukaan öljyjä on muutenkin vaihdeltu edellisen omistajan toimesta todella tiheään, eli jotain pari kertaa vuodessa, vaikka kilometrejä ei juurikaan ollut tullut vaihtojen välillä. Mitään vanhaa mustaa paskaa ei sen puolesta pitäisi koneessa olla.

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

Itse olen myös huomannut, että Castrolin TWS:t tummenee aika nopeasti verrattuna aikaisempiin Mobilin litkuihin. Ehkä Castrolin TWS irrottaa tehokkaammin moottorin sisälle kertynyttä likaa ja värjäytyy siksi nopeasti? Öljynkulutus kyllä väheni reilusti öljynvaihdon myötä.
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Sleepperi kirjoitti:Itse olen myös huomannut, että Castrolin TWS:t tummenee aika nopeasti verrattuna aikaisempiin Mobilin litkuihin. Ehkä Castrolin TWS irrottaa tehokkaammin moottorin sisälle kertynyttä likaa ja värjäytyy siksi nopeasti? Öljynkulutus kyllä väheni reilusti öljynvaihdon myötä.
No tuo voisi tietty selittää sen mustumisen. Ajattelin öljyt käydä ennen 30tkm vaihdattamassa uudet TWS:sät pannuun ja jatkan sitten havaintojen tekoa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Syökö alfa 10W60 öljyä ? Vai sitä aiempaa litkua?
Oma ex-156 lakkasi syömästä öljyä 10E60 siirtymisen myötä.

Savumerkkeihin törmäsin vain ja ainoastaan radalla. Muutaman "kovan" kierroksen jälkeen öljyä tarkistessani sauhu nousi mittatikun reiästä.
Hajumuisti ei toimi...

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Mullakin tuli savua öljyntäyttökorkista ja tikusta. Nyt ei tuu savua edes pakoputkesta. :P On vissiin ihan normaalia. Nyt ajattelin kans laittaa tota TWS 10W60:ä kunhan saa ensin koneen nippuun. Kansi tuli jo korjaamolta. :)

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Syökö alfa 10W60 öljyä ? Vai sitä aiempaa litkua?
Kyllä tota 10W-60 TWS:ää olen joutunut lisäämään n. litran reilun 5000km matkalla. Ei hjyvä...

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

>>Kaitsu kirjoitti:
Syökö alfa 10W60 öljyä ? Vai sitä aiempaa litkua?
Kyllä tota 10W-60 TWS:ää olen joutunut lisäämään n. litran reilun 5000km matkalla. Ei hjyvä...
Eiköhän toi oo vielä ihan spekseissä. :P

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

hermosavuja

Viesti Kirjoittaja JST »

tuota ihmettelin itsekin. Ei siellä mitään metsäpaloa ollut mutta pieniä kiehkuroita kumminkin. Katos kun laitoin korkin kiinni :shock:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

>>Kaitsu kirjoitti:n. litran reilun 5000km matkalla. Ei hjyvä...
Eikös ohjekirjan mukaan litra per tonni ole vielä normaalia joten :-D

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Rolle kirjoitti:
>>Kaitsu kirjoitti:n. litran reilun 5000km matkalla. Ei hjyvä...
Eikös ohjekirjan mukaan litra per tonni ole vielä normaalia joten :-D
Joo, ohjekirjan mukaan täysin normaalia ja muutenkin käyttäjien kokemuksia selaamalla aika normaalia vissiin. On nää hienoja vehkeitä... :P Ei kai sitä kohta tarvii edes öljyjä vaihtaa, kun tuoretta kamaa saa lisätä kiihtyvällä tahdilla. No, ehkä sen suodattimen voi välillä vaihtaa... :wink:

spede
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Joulu 2006, 21:05

Viesti Kirjoittaja spede »

Noin vähän ajetulla autolla oireet eivät mielestäni ole normaaleja. Ehkä männänrengas tai useampia poikki. Miten vie öljyä, tuleeko pakoputkesta sinistä savua? Ja mitä tulee öljynkulutukseen 1L/1000 km, ei missään nimessä normaalia. Sanokoon ohjekirja mitä hyvänsä.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Miten vie öljyä, tuleeko pakoputkesta sinistä savua? Ja mitä tulee öljynkulutukseen 1L/1000 km, ei missään nimessä normaalia.
No, kuten tuossa aikaisemminkin olen sanonut niin mun ajoissa on mennyt n. litra/5000km. Sinisen savun esiintymistä en ole edes älynnyt tarkkailla, mutta en usko että juurikaan tulee. Seuraillaan tilannetta...

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Autot kuluttaa usein uutena öljyä, noilla kilometreillä sen pitäisi jo normalisoitua.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

spede
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Joulu 2006, 21:05

Viesti Kirjoittaja spede »

Voihan siinä olla huohotussysteemit jotenki tukossa. Tuossa koneessa varmaan kampikammion huurut on ohjattu imusarjaan ja sitä kautta pyttyihin. Jos ed. omistaja on vaihtanut öljyjä usein, niin tuskin sylinterit on huonojen öljyjen takia hioutuneet kovin horoiksi. Voi toki olla , että kovin varovaisen ajon seurauksena kone on nokeentunut ja karstottunut ja männänrenkaat on jumissa. Yksi mahdollisuus voi olla kylmäleikkaantuminen. Kylmää konetta rasitettu kovilla kierroksilla ennenkuin männät on laajentuneet oikeisiin mittoihin ja menevät vähän poikittain sylinterissä raapien seinämiin naarmuja joista sitten palokaasut puhaltaa kampikammioon. Onko tyhjäkäynti tasaista, vai käykö "laukaten"?

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Onko tyhjäkäynti tasaista, vai käykö "laukaten"
Tyhjäkäynti on ihan tasaista, kuten myös veto. Ehkä vähän empimistä 1500-2000rpm kolmosella, mutta johtuu todennäköisesti siitä että seos vaihtuu laihalta rikkaaksi.
Voi toki olla, että kovin varovaisen ajon seurauksena kone on nokeentunut ja karstottunut ja männänrenkaat on jumissa. Yksi mahdollisuus voi olla kylmäleikkaantuminen. Kylmää konetta rasitettu kovilla kierroksilla ennenkuin männät on laajentuneet oikeisiin mittoihin ja menevät vähän poikittain sylinterissä raapien seinämiin naarmuja joista sitten palokaasut puhaltaa kampikammioon.
Tähän en osaa sanoa edellisen omistajan puolesta mitään, mutta itse olen pitänyt nyrkkisääntönä että kylmää konetta en rasita huudattamalla tai matalalta vedättämällä. Lämpimänä silloin tällöin tulee kierrätettyä, esimerkiksi ohituksissa, joten kyllä se kone on välillä kaasuakin saanut. Tiedä sitten mitä kohtelua auto on saanut ensimmäisten 20tkm aikana... En kuitenkaan usko että karstoittuminen ainakaan olisi ongelma.
Autot kuluttaa usein uutena öljyä, noilla kilometreillä sen pitäisi jo normalisoitua.
Vaihdan kohta nykyiset Castrollin 10W-60 öljyt tuoreisiin, joten täytyy kattoa vielä että vaikuttaako se mitenkään kulutukseen. Ehkä koneen pitää "tottua" 10W-60 öljyihin, mitä siihen ei välttämättä koskaan edellisen omistajan toimesta ole laitettu...

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Tänään kävin vaihtamassa öljyt. Paikallisessa korjaamossa sanottiin olevan TWS:ää ja minulla oli jämät jäljellä edellisestä vaihdosta. No sitten kun öljyt oli valutettu koneesta, niin huomattiinkin että TWS:ää ei nää olekaan, ja "jämät oli jo kaadetttu pannuun. On vain uutta Edge Sport 10W-60 öljyä mitä pistettiin 4L kaveriksi. Onko haittaa vaikka eri "laatua" laitettiin pannuun?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

taitaapi olla aikapitkälti sama öljy eri purkissa ;)

Vastaa Viestiin