Savua koneen sisältä?
Valvoja: Moderators
Savua koneen sisältä?
Nonniin, eli tässä kun joutuu Alfan reipasta öljynkulutusta vähän väliä seuraamaan niin olen törmännyt sellaiseen ilmiöön että lämpimän koneen uumenista tulee savua. Öljytikun tai öljykorkin kun ottaa pois niin sieltä tulee siis savua. Nenä sanoisi että kyse on pakokaasusta. Onko normaalia ja mistä tämmöinen johtuu?
Auto siis 2.0 JTS ja ajettu nyt 28600. Öljyt Castrol TWS 10W-60. Lisähuomiona vielä että nyt 5600km ajetut öljyt on todella mustaa ja mielestäni tummenivat sellaisiksi melkein heti vaihdon jälkeen. Otetaan myös huomioon että tuoretta tavaraa on lisätty tuolla 5600km matkalla jo n. litra.
Auto siis 2.0 JTS ja ajettu nyt 28600. Öljyt Castrol TWS 10W-60. Lisähuomiona vielä että nyt 5600km ajetut öljyt on todella mustaa ja mielestäni tummenivat sellaisiksi melkein heti vaihdon jälkeen. Otetaan myös huomioon että tuoretta tavaraa on lisätty tuolla 5600km matkalla jo n. litra.
No, polttomoottorihan huohottaa aina jonkin verran. Männänrenkaiden ohi pääsee siis aina hieman palokaasuja, joten öljytikun reiästä tulee aina höyryä/ palokaasuja. Määrä on sitten eri juttu ja vaikea arvioida mikä on normaalia.
Öljyjen mustumiseen liittyen on myös vaikea sanoa, mitä koneessa on ennen ollut ja kuinka kauan. Koneen huuhtelu auttaisi saamaan vanhat paskat pois.
Öljyjen mustumiseen liittyen on myös vaikea sanoa, mitä koneessa on ennen ollut ja kuinka kauan. Koneen huuhtelu auttaisi saamaan vanhat paskat pois.
No näinhän se menee. Aikaisemmissa autoissa ei vastaavaa savuamista, ainakaan tällaisessa mittakaavassa, ole juurikaan esiintynyt. Varmaan johtuu kuitenkin juuri siitä mistä sanoit, mutta en myöskään tiedä mikä on normaalin rajoissa.
Ennen öljynvaihtoa edellisillä öljyillä ei huoltokirjan mukaan oltu ajeltu juuri mitään, mutta vaihdoin ne pois, kun en tiennyt mitä litkua se Delta on sinne laittanut. Huoltokirjan mukaan öljyjä on muutenkin vaihdeltu edellisen omistajan toimesta todella tiheään, eli jotain pari kertaa vuodessa, vaikka kilometrejä ei juurikaan ollut tullut vaihtojen välillä. Mitään vanhaa mustaa paskaa ei sen puolesta pitäisi koneessa olla.
Ennen öljynvaihtoa edellisillä öljyillä ei huoltokirjan mukaan oltu ajeltu juuri mitään, mutta vaihdoin ne pois, kun en tiennyt mitä litkua se Delta on sinne laittanut. Huoltokirjan mukaan öljyjä on muutenkin vaihdeltu edellisen omistajan toimesta todella tiheään, eli jotain pari kertaa vuodessa, vaikka kilometrejä ei juurikaan ollut tullut vaihtojen välillä. Mitään vanhaa mustaa paskaa ei sen puolesta pitäisi koneessa olla.
Itse olen myös huomannut, että Castrolin TWS:t tummenee aika nopeasti verrattuna aikaisempiin Mobilin litkuihin. Ehkä Castrolin TWS irrottaa tehokkaammin moottorin sisälle kertynyttä likaa ja värjäytyy siksi nopeasti? Öljynkulutus kyllä väheni reilusti öljynvaihdon myötä.
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."
No tuo voisi tietty selittää sen mustumisen. Ajattelin öljyt käydä ennen 30tkm vaihdattamassa uudet TWS:sät pannuun ja jatkan sitten havaintojen tekoa.Sleepperi kirjoitti:Itse olen myös huomannut, että Castrolin TWS:t tummenee aika nopeasti verrattuna aikaisempiin Mobilin litkuihin. Ehkä Castrolin TWS irrottaa tehokkaammin moottorin sisälle kertynyttä likaa ja värjäytyy siksi nopeasti? Öljynkulutus kyllä väheni reilusti öljynvaihdon myötä.
hermosavuja
tuota ihmettelin itsekin. Ei siellä mitään metsäpaloa ollut mutta pieniä kiehkuroita kumminkin. Katos kun laitoin korkin kiinni 

Joo, ohjekirjan mukaan täysin normaalia ja muutenkin käyttäjien kokemuksia selaamalla aika normaalia vissiin. On nää hienoja vehkeitä...Rolle kirjoitti:Eikös ohjekirjan mukaan litra per tonni ole vielä normaalia joten>>Kaitsu kirjoitti:n. litran reilun 5000km matkalla. Ei hjyvä...


No, kuten tuossa aikaisemminkin olen sanonut niin mun ajoissa on mennyt n. litra/5000km. Sinisen savun esiintymistä en ole edes älynnyt tarkkailla, mutta en usko että juurikaan tulee. Seuraillaan tilannetta...Miten vie öljyä, tuleeko pakoputkesta sinistä savua? Ja mitä tulee öljynkulutukseen 1L/1000 km, ei missään nimessä normaalia.
Voihan siinä olla huohotussysteemit jotenki tukossa. Tuossa koneessa varmaan kampikammion huurut on ohjattu imusarjaan ja sitä kautta pyttyihin. Jos ed. omistaja on vaihtanut öljyjä usein, niin tuskin sylinterit on huonojen öljyjen takia hioutuneet kovin horoiksi. Voi toki olla , että kovin varovaisen ajon seurauksena kone on nokeentunut ja karstottunut ja männänrenkaat on jumissa. Yksi mahdollisuus voi olla kylmäleikkaantuminen. Kylmää konetta rasitettu kovilla kierroksilla ennenkuin männät on laajentuneet oikeisiin mittoihin ja menevät vähän poikittain sylinterissä raapien seinämiin naarmuja joista sitten palokaasut puhaltaa kampikammioon. Onko tyhjäkäynti tasaista, vai käykö "laukaten"?
Tyhjäkäynti on ihan tasaista, kuten myös veto. Ehkä vähän empimistä 1500-2000rpm kolmosella, mutta johtuu todennäköisesti siitä että seos vaihtuu laihalta rikkaaksi.Onko tyhjäkäynti tasaista, vai käykö "laukaten"
Tähän en osaa sanoa edellisen omistajan puolesta mitään, mutta itse olen pitänyt nyrkkisääntönä että kylmää konetta en rasita huudattamalla tai matalalta vedättämällä. Lämpimänä silloin tällöin tulee kierrätettyä, esimerkiksi ohituksissa, joten kyllä se kone on välillä kaasuakin saanut. Tiedä sitten mitä kohtelua auto on saanut ensimmäisten 20tkm aikana... En kuitenkaan usko että karstoittuminen ainakaan olisi ongelma.Voi toki olla, että kovin varovaisen ajon seurauksena kone on nokeentunut ja karstottunut ja männänrenkaat on jumissa. Yksi mahdollisuus voi olla kylmäleikkaantuminen. Kylmää konetta rasitettu kovilla kierroksilla ennenkuin männät on laajentuneet oikeisiin mittoihin ja menevät vähän poikittain sylinterissä raapien seinämiin naarmuja joista sitten palokaasut puhaltaa kampikammioon.
Vaihdan kohta nykyiset Castrollin 10W-60 öljyt tuoreisiin, joten täytyy kattoa vielä että vaikuttaako se mitenkään kulutukseen. Ehkä koneen pitää "tottua" 10W-60 öljyihin, mitä siihen ei välttämättä koskaan edellisen omistajan toimesta ole laitettu...Autot kuluttaa usein uutena öljyä, noilla kilometreillä sen pitäisi jo normalisoitua.
Tänään kävin vaihtamassa öljyt. Paikallisessa korjaamossa sanottiin olevan TWS:ää ja minulla oli jämät jäljellä edellisestä vaihdosta. No sitten kun öljyt oli valutettu koneesta, niin huomattiinkin että TWS:ää ei nää olekaan, ja "jämät oli jo kaadetttu pannuun. On vain uutta Edge Sport 10W-60 öljyä mitä pistettiin 4L kaveriksi. Onko haittaa vaikka eri "laatua" laitettiin pannuun?