145, mutta millä koneella
Valvoja: Moderators
145, mutta millä koneella
Tarkoitus olisi hakea saksasta 145 käyttöautoksi kun ei raaskisi ajella V6:lla työajoa kaupungissa ja dieselille taas ei tule tarpeiksi kilometrejä. Ikähaarukkana 95-98.
Kysymys arvon kolleegoilta että mikähän olisi hyvä kone taloudellisuuden/suorituskyvyn/huollettavuuden osalta? 1.6/1.7 bokserit on tällä hetkellä viemässä niskavoiton edullisempien moottorinosien suhteen, TS:n hihnanvaihtovälin suhteen ja siksi kun luulen viimeiset bokserit pitäisi olla varmempaa tekniikkaa kuin varhaiset TS:t?
Hihnanvaihto nyt tulee ensimmäisenä mieleen, 145:n bokserit ilmeisti samoja kuin mitä 33:n nokalla, mikähän niiden hihnanvaihtoväli mahtaa olla? Tällä hetkellä vaihtoehtoina pyörii 1.6/1.7 bokserit ja 1.6/1.8 TS:t... ehkä jopa 1.4... liikaa vaihtoehtoja, kaiken lisäksi sielu haluisi ostaa QV:n mutta kulutuksessa ei tapahtuisi suurta muutosta taas nykyiseen...
Kysymys arvon kolleegoilta että mikähän olisi hyvä kone taloudellisuuden/suorituskyvyn/huollettavuuden osalta? 1.6/1.7 bokserit on tällä hetkellä viemässä niskavoiton edullisempien moottorinosien suhteen, TS:n hihnanvaihtovälin suhteen ja siksi kun luulen viimeiset bokserit pitäisi olla varmempaa tekniikkaa kuin varhaiset TS:t?
Hihnanvaihto nyt tulee ensimmäisenä mieleen, 145:n bokserit ilmeisti samoja kuin mitä 33:n nokalla, mikähän niiden hihnanvaihtoväli mahtaa olla? Tällä hetkellä vaihtoehtoina pyörii 1.6/1.7 bokserit ja 1.6/1.8 TS:t... ehkä jopa 1.4... liikaa vaihtoehtoja, kaiken lisäksi sielu haluisi ostaa QV:n mutta kulutuksessa ei tapahtuisi suurta muutosta taas nykyiseen...
Boxereissa, ainakin 8 v, on tosiaan edullisimmat varaosat ja hihnatkin helppo vaihtaa. Taloudellisin on tietenkin 1.4 rivikone ja tuo 2L TS on sama, mikä 156:ssa, joskin pieni kori tuntuu paljon ripeämmältä sillä.
Boxereissa tais olla tuo hihnan vaihtoväli myös 60 tkm. 1.6 boxermoottori on 33 1.7 lyhemmällä iskulla, joten varaosat käyvät.
Boxereissa tais olla tuo hihnan vaihtoväli myös 60 tkm. 1.6 boxermoottori on 33 1.7 lyhemmällä iskulla, joten varaosat käyvät.
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23
Itsellä on ainakin hyviä kokemuksia 145sesta 1.7 boxerilla..
- perus kauppakassia pirteämpi
- pieniruokainen
- hyvä pyöritellä kaupungissa
- eikä jää jalkoihin maantie/motari -ajossakaan
- ja se boxerin ääni
Varaosien hinnatkaan ei tunnu kaameilta, tosin mitään paljon jarrupaloja kummempaa en ole joutunut vielä vaihtamaankaan. Mutta mitä olen nettiä selaillut niin tavarat löytyy suht helposti tarvittaessa.
- perus kauppakassia pirteämpi
- pieniruokainen
- hyvä pyöritellä kaupungissa
- eikä jää jalkoihin maantie/motari -ajossakaan
- ja se boxerin ääni
Varaosien hinnatkaan ei tunnu kaameilta, tosin mitään paljon jarrupaloja kummempaa en ole joutunut vielä vaihtamaankaan. Mutta mitä olen nettiä selaillut niin tavarat löytyy suht helposti tarvittaessa.
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
- Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
- Paikkakunta: Koria
Ensin se perinteinen neuvo, eli osta paras minkä löydät.
Vuosimalleista sen verran, että 96/97 tuli pieniä muutoksia sisustaan ja samalla boxerit jäi pois. Myös alustaan ja ohjaukseen tehtiin samalla pientä viilausta. 99 tuli facelift, samalla 1,8 ja 2,0 TS moottorit muuttuivat samoiksi kuin 156 malleissa.
Boxerien kulutuksesta ei hajua, mutta kaupunkiajossa 1,4/1,6/1,8 luvataan kuluttavan lähes saman, eli 9,3-9,5 l/100 km, QV vie vähän yli 10:n.
Pienemmistä TS koneistahan puuttuu se tasapainoakseli viritys, eli vähemmän vaihdettavaa ja myöskin hajoavaa. Tulppiahan TS:n menee tuplasti, mutta muutoin huoltokuluissa on tuskin suuria eroja. Paitsi tietysti se ajoituksen muunnin.
1,4l on uusi 145:n tehty uusi kone, muut olleet jo muissakin malleissa, joten luotettavuuden suhteen tuskin on muita suurempia ongelmia. Oma suosikki on QV, mutta halutuilla "spekseillä" vaihtoehto voisi olla tuo 1,8 TS.
Ja Tutela-Oljaa kompatakseni, niin QV on:
- perus kauppakassia pirteämpi
- hyvä pyöritellä kaupungissa
- eikä jää jalkoihin maantie/motari -ajossakaan
Niin, ja jätä se QV sitten testaamatta, jos meinaat ostaa sen järkisyillä, kuten kulutus, huoltokulut ym.
Vuosimalleista sen verran, että 96/97 tuli pieniä muutoksia sisustaan ja samalla boxerit jäi pois. Myös alustaan ja ohjaukseen tehtiin samalla pientä viilausta. 99 tuli facelift, samalla 1,8 ja 2,0 TS moottorit muuttuivat samoiksi kuin 156 malleissa.
Boxerien kulutuksesta ei hajua, mutta kaupunkiajossa 1,4/1,6/1,8 luvataan kuluttavan lähes saman, eli 9,3-9,5 l/100 km, QV vie vähän yli 10:n.
Pienemmistä TS koneistahan puuttuu se tasapainoakseli viritys, eli vähemmän vaihdettavaa ja myöskin hajoavaa. Tulppiahan TS:n menee tuplasti, mutta muutoin huoltokuluissa on tuskin suuria eroja. Paitsi tietysti se ajoituksen muunnin.
1,4l on uusi 145:n tehty uusi kone, muut olleet jo muissakin malleissa, joten luotettavuuden suhteen tuskin on muita suurempia ongelmia. Oma suosikki on QV, mutta halutuilla "spekseillä" vaihtoehto voisi olla tuo 1,8 TS.
Ja Tutela-Oljaa kompatakseni, niin QV on:
- perus kauppakassia pirteämpi
- hyvä pyöritellä kaupungissa
- eikä jää jalkoihin maantie/motari -ajossakaan
Niin, ja jätä se QV sitten testaamatta, jos meinaat ostaa sen järkisyillä, kuten kulutus, huoltokulut ym.
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Itse olen kanssa katsellut, että jos jossain vaiheessa vaikka lähtisi hakemaan tuollaista. Et Vode viitsisi tuoda mullekin?
Jos olen ymmärtänyt oikein niin bokserit olivat käytössä vuoteen 1996 asti? Ja silloin tuli sitten ns. series II, jossa on nuo Twinsparkit käytössä. Muitakin muutoksia tietysti tuli samalla. Niistä luin täältä: http://www.autowiki.fi/index.php/Alfa_Romeo_145
Onkohan sen jälkeen vielä tullut 145:een uudistuksia? Noita myynti-ilmoituksia kun olen katsellut niin joissakin yksilöissä on paljon modernimman näköinen sisustus. (Muistaakseni ovat olleet vuosimallia -99 tai -00) Vai ovatko sitten jotain rajoitettua erää?
Mitenkäs noiden moottorien piristys sitten? Jos vaihtoehtona on vaikkapa 1.7 bokseri ja kaksilitrainen TS? Miten löytyy osaa ja kummassa tulee tekniikan osalta nopeammin raja vastaan?
EDIT: Jaha...Tekri olikin ehtinyt jo väliin kirjoitella. Menee niin kauan aina viestin nypläämisessä kun töissä kirjoittelee.
Jos olen ymmärtänyt oikein niin bokserit olivat käytössä vuoteen 1996 asti? Ja silloin tuli sitten ns. series II, jossa on nuo Twinsparkit käytössä. Muitakin muutoksia tietysti tuli samalla. Niistä luin täältä: http://www.autowiki.fi/index.php/Alfa_Romeo_145
Onkohan sen jälkeen vielä tullut 145:een uudistuksia? Noita myynti-ilmoituksia kun olen katsellut niin joissakin yksilöissä on paljon modernimman näköinen sisustus. (Muistaakseni ovat olleet vuosimallia -99 tai -00) Vai ovatko sitten jotain rajoitettua erää?
Mitenkäs noiden moottorien piristys sitten? Jos vaihtoehtona on vaikkapa 1.7 bokseri ja kaksilitrainen TS? Miten löytyy osaa ja kummassa tulee tekniikan osalta nopeammin raja vastaan?
EDIT: Jaha...Tekri olikin ehtinyt jo väliin kirjoitella. Menee niin kauan aina viestin nypläämisessä kun töissä kirjoittelee.
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mitähän tuohon faceliftiin kuului? Muuttuiko sisusta siinä samalla sitten erinäköiseksi. Entä muuttuiko puskurit korinvärisiksi tms? Ilmoituksissahan näkee jonkin verran noita, joissa puskurit ovat korinväriset mutta onko se ollut jokin optio vai onko sitten käytetty maalaamossa?Tekri kirjoitti: 99 tuli facelift, samalla 1,8 ja 2,0 TS moottorit muuttuivat samoiksi kuin 156 malleissa.
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
- Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
- Paikkakunta: Koria
Faceliftissä taisi tulla kokonaan korinväriset puskurit kaikkiin malleihin ja vanhemmissa taas oli osittain korinväriset puskurit vain tehokkaimmissa malleissa.liekki kirjoitti: Entä muuttuiko puskurit korinvärisiksi tms? Ilmoituksissahan näkee jonkin verran noita, joissa puskurit ovat korinväriset mutta onko se ollut jokin optio vai onko sitten käytetty maalaamossa?
145
jep. itseäni myös asia kiinnostaa. verotus kuitenkin aika karua. vertaavat ilmeisesti 147 ja melko kovia veroja näkyy olevan. Mobilesta kun katselee, niin aika rujoja ilmestyksiä osa on.
Mielelläni voisin hakea jostain bremin läheltä kärryn eli jos intoa on porukalla lähteä alkukesästä tai alkusylksyksystä niin mukana ollaan.
Auto tulisi "harrasteautoksi" 147 ja lantikan yhteyteen joten hauskuusfaktorin pitää olla kohdallaan eli en ihan pienellä koneella omaani taida ottaa!
Mielelläni voisin hakea jostain bremin läheltä kärryn eli jos intoa on porukalla lähteä alkukesästä tai alkusylksyksystä niin mukana ollaan.
Auto tulisi "harrasteautoksi" 147 ja lantikan yhteyteen joten hauskuusfaktorin pitää olla kohdallaan eli en ihan pienellä koneella omaani taida ottaa!
Brittiläinenkään rauta EI ruostu
Kyllä mä olen ollut erittäin tyytyväinen autoon. Hiukan tehottomalta tuo 1.4 litranen boxeri tuntuu, mutta vertailen ehkä väärin. Ihan kiva sitä on pyöritellä ja nyt on itsellekin tullut enemmän ajokokemusta, kun on oma auto ollut telakalla. Ja kuten Rolle sanoi, verot olivat kohtuulliset.
Mielestäni hyvä ostos, kiitos Rollen köyhyyden
Mielestäni hyvä ostos, kiitos Rollen köyhyyden
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Olen nyt jonkin verran lueskellut tuota Lontoonkielistä 145 foorumia. Jutuista voisi tehdä sellaisen päätelmän, että ne jotka ovat ostaneet alfansa pienemmällä koneella alkavat siihen melko pian kaipailla lisätehoa. Ja aina on sama vastaus kyselyihin: Buy a Cloverleaf
Eli hauskuuskerroin on siinä ilmeisesti ihan kohdallaan. Kyllä varmaan omalla kohdalla valinta siihen osuisikin. Tosin Tekriä kompaten oikeilla spekseillä 1.8TS voisi käydä. Ja miksei 1.7 bokserikin.
Tuossa on muuten se foorumin osoite jos joku kaipailee.
http://forum.alfa145.com
Eli hauskuuskerroin on siinä ilmeisesti ihan kohdallaan. Kyllä varmaan omalla kohdalla valinta siihen osuisikin. Tosin Tekriä kompaten oikeilla spekseillä 1.8TS voisi käydä. Ja miksei 1.7 bokserikin.
Tuossa on muuten se foorumin osoite jos joku kaipailee.
http://forum.alfa145.com
Itse olen ajanut sekä 145 ja 146 2.0 QV:tä ja hauskoja pelejä molemmat. Auto on sen verran kevyempi kuin 156, että on hankala ajaa rajotusten mukaan. Virossakin noita on ollu auto24.ee:llä myytävänä, jos sieltä uskaltaa hakea. Välillä tosi edulliseen hintaan. Ei tuossa omassakaan boxerissa 1.6 (146) oo ollu valittamista ja varaosia löytyy hyvin ja edullisesti, kun muissa alfoissa ja fiateissa (brava etc) samoja osia esim. alustassa ja jarruissa.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Ensimmäisissa Boxer koneella varustetuissa 145:ssa kantapää oli just se paino ta oikeastaan se kone, joka oli sama kuin 33:ssa. 145 painaa reilusti enemmän kuin 33 ja kun kone oli sama niin se tuntui 33 verratuna ihan kärryltä ja 33.sta siirtyneet olivat lievästi sannotuna pettyneet.
Nothing beats cubic inch