145, mutta millä koneella

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

145, mutta millä koneella

Viesti Kirjoittaja Vode »

Tarkoitus olisi hakea saksasta 145 käyttöautoksi kun ei raaskisi ajella V6:lla työajoa kaupungissa ja dieselille taas ei tule tarpeiksi kilometrejä. Ikähaarukkana 95-98.

Kysymys arvon kolleegoilta että mikähän olisi hyvä kone taloudellisuuden/suorituskyvyn/huollettavuuden osalta? 1.6/1.7 bokserit on tällä hetkellä viemässä niskavoiton edullisempien moottorinosien suhteen, TS:n hihnanvaihtovälin suhteen ja siksi kun luulen viimeiset bokserit pitäisi olla varmempaa tekniikkaa kuin varhaiset TS:t?

Hihnanvaihto nyt tulee ensimmäisenä mieleen, 145:n bokserit ilmeisti samoja kuin mitä 33:n nokalla, mikähän niiden hihnanvaihtoväli mahtaa olla? Tällä hetkellä vaihtoehtoina pyörii 1.6/1.7 bokserit ja 1.6/1.8 TS:t... ehkä jopa 1.4... liikaa vaihtoehtoja, kaiken lisäksi sielu haluisi ostaa QV:n mutta kulutuksessa ei tapahtuisi suurta muutosta taas nykyiseen... :silly:

pantse
Viestit: 209
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pantse »

Boxereissa, ainakin 8 v, on tosiaan edullisimmat varaosat ja hihnatkin helppo vaihtaa. Taloudellisin on tietenkin 1.4 rivikone ja tuo 2L TS on sama, mikä 156:ssa, joskin pieni kori tuntuu paljon ripeämmältä sillä.

Boxereissa tais olla tuo hihnan vaihtoväli myös 60 tkm. 1.6 boxermoottori on 33 1.7 lyhemmällä iskulla, joten varaosat käyvät.

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

Itsellä on ainakin hyviä kokemuksia 145sesta 1.7 boxerilla..

- perus kauppakassia pirteämpi
- pieniruokainen
- hyvä pyöritellä kaupungissa
- eikä jää jalkoihin maantie/motari -ajossakaan
- ja se boxerin ääni

Varaosien hinnatkaan ei tunnu kaameilta, tosin mitään paljon jarrupaloja kummempaa en ole joutunut vielä vaihtamaankaan.:roll: Mutta mitä olen nettiä selaillut niin tavarat löytyy suht helposti tarvittaessa.

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Ensin se perinteinen neuvo, eli osta paras minkä löydät.

Vuosimalleista sen verran, että 96/97 tuli pieniä muutoksia sisustaan ja samalla boxerit jäi pois. Myös alustaan ja ohjaukseen tehtiin samalla pientä viilausta. 99 tuli facelift, samalla 1,8 ja 2,0 TS moottorit muuttuivat samoiksi kuin 156 malleissa.

Boxerien kulutuksesta ei hajua, mutta kaupunkiajossa 1,4/1,6/1,8 luvataan kuluttavan lähes saman, eli 9,3-9,5 l/100 km, QV vie vähän yli 10:n.

Pienemmistä TS koneistahan puuttuu se tasapainoakseli viritys, eli vähemmän vaihdettavaa ja myöskin hajoavaa. Tulppiahan TS:n menee tuplasti, mutta muutoin huoltokuluissa on tuskin suuria eroja. Paitsi tietysti se ajoituksen muunnin.

1,4l on uusi 145:n tehty uusi kone, muut olleet jo muissakin malleissa, joten luotettavuuden suhteen tuskin on muita suurempia ongelmia. Oma suosikki on QV, mutta halutuilla "spekseillä" vaihtoehto voisi olla tuo 1,8 TS.

Ja Tutela-Oljaa kompatakseni, niin QV on:

- perus kauppakassia pirteämpi
- hyvä pyöritellä kaupungissa
- eikä jää jalkoihin maantie/motari -ajossakaan

Niin, ja jätä se QV sitten testaamatta, jos meinaat ostaa sen järkisyillä, kuten kulutus, huoltokulut ym. :-D

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Itse olen kanssa katsellut, että jos jossain vaiheessa vaikka lähtisi hakemaan tuollaista. Et Vode viitsisi tuoda mullekin? :wink:

Jos olen ymmärtänyt oikein niin bokserit olivat käytössä vuoteen 1996 asti? Ja silloin tuli sitten ns. series II, jossa on nuo Twinsparkit käytössä. Muitakin muutoksia tietysti tuli samalla. Niistä luin täältä: http://www.autowiki.fi/index.php/Alfa_Romeo_145
Onkohan sen jälkeen vielä tullut 145:een uudistuksia? Noita myynti-ilmoituksia kun olen katsellut niin joissakin yksilöissä on paljon modernimman näköinen sisustus. (Muistaakseni ovat olleet vuosimallia -99 tai -00) Vai ovatko sitten jotain rajoitettua erää?

Mitenkäs noiden moottorien piristys sitten? Jos vaihtoehtona on vaikkapa 1.7 bokseri ja kaksilitrainen TS? Miten löytyy osaa ja kummassa tulee tekniikan osalta nopeammin raja vastaan?

EDIT: Jaha...Tekri olikin ehtinyt jo väliin kirjoitella. Menee niin kauan aina viestin nypläämisessä kun töissä kirjoittelee. :wink:

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Tekri kirjoitti: 99 tuli facelift, samalla 1,8 ja 2,0 TS moottorit muuttuivat samoiksi kuin 156 malleissa.
Mitähän tuohon faceliftiin kuului? Muuttuiko sisusta siinä samalla sitten erinäköiseksi. Entä muuttuiko puskurit korinvärisiksi tms? Ilmoituksissahan näkee jonkin verran noita, joissa puskurit ovat korinväriset mutta onko se ollut jokin optio vai onko sitten käytetty maalaamossa?

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

-97 malleissa on uusittu sisustus, ja -99 eteenpäin tuli facelift malli jossa erinäköiset keula ja perä sekä sisustuksessa erimateriaaleja ja vaihtoehtoja.

Faceliftissä varmaan jotain muutakin eroa kuin nuo edellämainitut

..ainakin näin olen antanut itseni ymmärtää :wink:

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Tekri »

liekki kirjoitti: Entä muuttuiko puskurit korinvärisiksi tms? Ilmoituksissahan näkee jonkin verran noita, joissa puskurit ovat korinväriset mutta onko se ollut jokin optio vai onko sitten käytetty maalaamossa?
Faceliftissä taisi tulla kokonaan korinväriset puskurit kaikkiin malleihin ja vanhemmissa taas oli osittain korinväriset puskurit vain tehokkaimmissa malleissa.

milaih
Viestit: 180
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 22:17
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

145

Viesti Kirjoittaja milaih »

jep. itseäni myös asia kiinnostaa. verotus kuitenkin aika karua. vertaavat ilmeisesti 147 ja melko kovia veroja näkyy olevan. Mobilesta kun katselee, niin aika rujoja ilmestyksiä osa on.

Mielelläni voisin hakea jostain bremin läheltä kärryn eli jos intoa on porukalla lähteä alkukesästä tai alkusylksyksystä niin mukana ollaan.

Auto tulisi "harrasteautoksi" 147 ja lantikan yhteyteen joten hauskuusfaktorin pitää olla kohdallaan eli en ihan pienellä koneella omaani taida ottaa!
Brittiläinenkään rauta EI ruostu

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mun tuomaan 1.4 boxeriin verot oli kohtuulliset. Kannattaa huomioida veropäätöksen ajankohta. Sympaattinen auto, ei olisi pitänyt myydä, köyhän on turha valittaa tosin..

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Kyllä mä olen ollut erittäin tyytyväinen autoon. Hiukan tehottomalta tuo 1.4 litranen boxeri tuntuu, mutta vertailen ehkä väärin. Ihan kiva sitä on pyöritellä ja nyt on itsellekin tullut enemmän ajokokemusta, kun on oma auto ollut telakalla. Ja kuten Rolle sanoi, verot olivat kohtuulliset.
Mielestäni hyvä ostos, kiitos Rollen köyhyyden :wink:

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Olen nyt jonkin verran lueskellut tuota Lontoonkielistä 145 foorumia. Jutuista voisi tehdä sellaisen päätelmän, että ne jotka ovat ostaneet alfansa pienemmällä koneella alkavat siihen melko pian kaipailla lisätehoa. Ja aina on sama vastaus kyselyihin: Buy a Cloverleaf :wink:

Eli hauskuuskerroin on siinä ilmeisesti ihan kohdallaan. Kyllä varmaan omalla kohdalla valinta siihen osuisikin. Tosin Tekriä kompaten oikeilla spekseillä 1.8TS voisi käydä. Ja miksei 1.7 bokserikin.

Tuossa on muuten se foorumin osoite jos joku kaipailee.
http://forum.alfa145.com

pantse
Viestit: 209
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pantse »

Itse olen ajanut sekä 145 ja 146 2.0 QV:tä ja hauskoja pelejä molemmat. Auto on sen verran kevyempi kuin 156, että on hankala ajaa rajotusten mukaan. Virossakin noita on ollu auto24.ee:llä myytävänä, jos sieltä uskaltaa hakea. Välillä tosi edulliseen hintaan. Ei tuossa omassakaan boxerissa 1.6 (146) oo ollu valittamista ja varaosia löytyy hyvin ja edullisesti, kun muissa alfoissa ja fiateissa (brava etc) samoja osia esim. alustassa ja jarruissa.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

pantse kirjoitti:Auto on sen verran kevyempi kuin 156, että on hankala ajaa rajotusten mukaan.
juu taitaa olla 10kg kevyempi...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^ kyse oli 145:ta, joka taitaa kuitenkin olla helposti toista sataa kiloa 156:ta kevyempi. 147:n ja 156:n painoissahan ei juuri eroja ole.

(edit: Itse asiassa 145 1.6 TS on 230 kg kevyempi, kun 156 2.5 V6.)
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

2 litraiset 145/146 painaa 1240-1275 kg riippuen vuosimallista/varustetasosta
eli se voi olla jopa painavampi kuin 2 litrainen 156.


145 1.6TS 1165 kg
156 V6 1320 kg
=155 kg
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Missä tuo 156:n paino on 1320 kg? Niissä lähteissä, mistä äkkiä katsoin oli ilmoitettu 1350 - 1395. No oikeastaan aivan sama.. :wink:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

pantse
Viestit: 209
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pantse »

Noh, oisko tiheämpi loota tai jotain, tai sit 156:sissa, joita oon ajanu, ei oo kaikki hepat paikalla, kuitenkin ripeämmältä on tuntunu :shock:

EDIT: ja 0-100 km/h on selvä ero :lol:
EDIT: pilkkua kyllä jaksetaan viilata, mutta vastauksia ei kysymyyksiin saa!!!

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Ensimmäisissa Boxer koneella varustetuissa 145:ssa kantapää oli just se paino ta oikeastaan se kone, joka oli sama kuin 33:ssa. 145 painaa reilusti enemmän kuin 33 ja kun kone oli sama niin se tuntui 33 verratuna ihan kärryltä ja 33.sta siirtyneet olivat lievästi sannotuna pettyneet.
Nothing beats cubic inch

Vastaa Viestiin