Sytytysjärjestelmän päivitys
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Sytytysjärjestelmän päivitys
Mitenköhän mahtaisi onnistua puolan ja virranjakajan korvaaminen kahdella kolmoispuolalla? Tuo 12v-kutosen sytkäjärjestelmä kun ei ole kaikkein luotettavimpia, ja osien hinta on luonnollisesti kääntäen verrannollinen laatuun Sopivat puolat voisi adoptoida vaikka V6-Mondeosta, maksavat Motonjetissä vähän toistasataa euroa / kpl. Kolmella puolalla voisi toteuttaa halvemman ja periaatteessa vähemmän kipinöitä haaskaavan systeemin, 155 Q4:n kaksoispuolat eivät maksa kuin reilut kolmekymppiä kappale.
Motronicin (ML4.1?) integroitu sytkän pääteaste ei ehkä jaksa varata montaa puolaa, eli käytännössä tuohon olisi varmaan ympättävä erilliset pääteasteet ja ohjata niiden "laukaisua" Motronicin annolla. Väliin pitäisi varmaan laittaa pari logiikkakiikkua että puolat saa purettua vuorotellen, kaikkiin pyttyihin ei sentään passaa läiskiä kipinää yhtä aikaa. Mistähän noita pääteasteita saisi sopivasti?
Kun ei autossa ole nyt mitään varsinaista vikaa niin tuleepahan pohdiskeltua tällaisiakin
Motronicin (ML4.1?) integroitu sytkän pääteaste ei ehkä jaksa varata montaa puolaa, eli käytännössä tuohon olisi varmaan ympättävä erilliset pääteasteet ja ohjata niiden "laukaisua" Motronicin annolla. Väliin pitäisi varmaan laittaa pari logiikkakiikkua että puolat saa purettua vuorotellen, kaikkiin pyttyihin ei sentään passaa läiskiä kipinää yhtä aikaa. Mistähän noita pääteasteita saisi sopivasti?
Kun ei autossa ole nyt mitään varsinaista vikaa niin tuleepahan pohdiskeltua tällaisiakin
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Sytytysjärjestelmän päivitys
Tee seScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mitenköhän mahtaisi onnistua puolan ja virranjakajan korvaaminen kahdella kolmoispuolalla? Tuo 12v-kutosen sytkäjärjestelmä kun ei ole kaikkein luotettavimpia, ja osien hinta on luonnollisesti kääntäen verrannollinen laatuun Sopivat puolat voisi adoptoida vaikka V6-Mondeosta, maksavat Motonjetissä vähän toistasataa euroa / kpl. Kolmella puolalla voisi toteuttaa halvemman ja periaatteessa vähemmän kipinöitä haaskaavan systeemin, 155 Q4:n kaksoispuolat eivät maksa kuin reilut kolmekymppiä kappale.
Motronicin (ML4.1?) integroitu sytkän pääteaste ei ehkä jaksa varata montaa puolaa, eli käytännössä tuohon olisi varmaan ympättävä erilliset pääteasteet ja ohjata niiden "laukaisua" Motronicin annolla. Väliin pitäisi varmaan laittaa pari logiikkakiikkua että puolat saa purettua vuorotellen, kaikkiin pyttyihin ei sentään passaa läiskiä kipinää yhtä aikaa. Mistähän noita pääteasteita saisi sopivasti?
Kun ei autossa ole nyt mitään varsinaista vikaa niin tuleepahan pohdiskeltua tällaisiakin
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Sytytysjärjestelmän päivitys
No en nyt kuitenkaan taida viitsiä ellei nykyiseen syttyyn tule jotain vikaa. Sitten kyllä voisi kokeilla, nimittäin pelkkä virranjakajan kansi maksaa melkein kolmen Q4:n tuplapuolan verranHOTAKAINEN kirjoitti:Tee se
Puolien lisäksi pitäisi varmaan rakentaa purkki, johon voisi majoittaa sytkän pääteasteet ja vähän älyä. Tarkemmin ajateltuna kiikut eivät taida käydä, jos yksi pulssi jää jostain syystä väliin niin menee koko systeemi sekaisin. Tosi käyttövarmaa... Parempi varmaan laittaa niitä pääteasteita ohjaamaan mikrokontrolleri, joka tutkisi kampiakselin asentoanturia ja jakaisi kipinöitä sen mukaan. Ennakon säätö tulisi edelleen Motronicilta, vähän turhan suuri vaiva alkaa tekemään omia ennakkokarttoja kun semmoiset kerran löytyy autosta valmiina.
Ahdettua Taunus Coupe V6:sta (!) harrastava työkaveri kertoi, että pääteasteeksi sopivia komponentteja löytyy suoraan elektroniikkaputiikeista. Jäähdytysprofiilit vaan kylkeen eikä maksa paljoa.
Ai niin: Kuinka suuri on tuon sytkäennakon normaali vaihteluväli?
- Epäkelpokeräilijä -
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Sytytysjärjestelmän päivitys
Taitaa olla ylimääräistä aikaa kun mietit tollaisia Olisikohan helpompi käyttää sitä jakajatonta järjestelmää joka tuli myöhempiin 164 V6 12V:een? Jos en nyt väärin muista niin noihin nuorempiin asennettiin suorasytytysjärjestelmä, tosin ei tainnut teho nousta yhtään .Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:No en nyt kuitenkaan taida viitsiä ellei nykyiseen syttyyn tule jotain vikaa. Sitten kyllä voisi kokeilla, nimittäin pelkkä virranjakajan kansi maksaa melkein kolmen Q4:n tuplapuolan verranHOTAKAINEN kirjoitti:Tee se
Puolien lisäksi pitäisi varmaan rakentaa purkki, johon voisi majoittaa sytkän pääteasteet ja vähän älyä. Tarkemmin ajateltuna kiikut eivät taida käydä, jos yksi pulssi jää jostain syystä väliin niin menee koko systeemi sekaisin. Tosi käyttövarmaa... Parempi varmaan laittaa niitä pääteasteita ohjaamaan mikrokontrolleri, joka tutkisi kampiakselin asentoanturia ja jakaisi kipinöitä sen mukaan. Ennakon säätö tulisi edelleen Motronicilta, vähän turhan suuri vaiva alkaa tekemään omia ennakkokarttoja kun semmoiset kerran löytyy autosta valmiina.
Ahdettua Taunus Coupe V6:sta (!) harrastava työkaveri kertoi, että pääteasteeksi sopivia komponentteja löytyy suoraan elektroniikkaputiikeista. Jäähdytysprofiilit vaan kylkeen eikä maksa paljoa.
Ai niin: Kuinka suuri on tuon sytkäennakon normaali vaihteluväli?
Pitää taas kehua niitä QV:n nokkia, kyllä ne toimii mukavasti. Nyt pitäisi vaan miettiä minkä laittaisi tuon ahdistavan katin tilalle? Suurempi katti vai joku tarvikevaimennin. Lambda-anturi kannattanee säilyttää, onko kellään tietoa tästä asiasta?
Löytysiköhän CSC:ltä tai joltain muilta tehoputkien toimittajilta ko. vaimenninta? En ole itse löytänyt kuin V6 Turboon ja TS:ään.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No joo, on kieltämättä ollut töissä välillä tekeminen vähissä
Kyllähän tuon suorasytkän saisi jostain uudemmasta V6 12v:stä, vaikka 164:stä tai GTV:stä. Swappiin tarvittaisiin kai puolien ja sytkän pääteasteiden lisäksi ruiskuboksi ja Motronicin johtosarja, samalla menisi todennäköisesti muitakin ruiskukilkkeitä uusiksi. Ei liene ihan parin euron paketti. Toisekseen, 90 prosenttia tuollaisen oman sytkähärvelin rakentamisen ideasta olisi tekemisen ilo - "tein sen, koska se oli mahdollista" Muutokset moottorin käyttöominaisuuksissa olisivat varmaan minimaalisia.
Voisin vaikka iltapuhteikseni alkaa miettimään sopivaa ohjelmaa siihen mikrokontrolleriin, jääköön käyttämättä jos jää.
Oletko kysynyt katsastusherran mielipidettä tuosta katin korvaamisesta pelkällä vaimentimella? Mulle sanottiin että kattia ei saa poistaa vaikkei sen tarvitse toimiakaan. Rekisteriotteessa nimittäin mainitaan katalysaattori mutta ei puhuta mitään vähäpäästöisyydestä. Omasta katista ei tällä hetkellä ole jäljellä kuin kuoret, kaivon sieltä sisältä turhat murot ahdistamasta. Temppu aiheutti sen, että kylmä katti pitää nykyään melkoisen rumaa ääntä, lämminkin höpisee vähän erikoisesti mutta ei onneksi erityisen rumasti. Pitäisi siis keksiä tuohon joku parempi ratkaisu.
Lambdan voi jompittaa pois käytöstä, autosähköjä työkseen ruuvaava kaveri sanoi että teho hiukan nousee kuten myös bensankulutus. Järjestelmästä luulisi tulevan hiukan vähemmän häiriöaltis, jäähän sieltä yksi hajoava anturi pois.
Eikös V6 Turbon ja itse asiassa TS:nkin putkien luulisi käyvän V6:een? Pakoputkisto katalysaattorissa taaksepäin on nimittäin TS:ssä ja V6:ssa samaa tavaraa ja V6 Turbohan taas on autona hyvin lähellä 3,0 i.e.:tä. Tuskin siihen on erilaista putkistoa viitsitty suunnitella kun moottoritehokin on lähellä i.e.:tä?
Kyllähän tuon suorasytkän saisi jostain uudemmasta V6 12v:stä, vaikka 164:stä tai GTV:stä. Swappiin tarvittaisiin kai puolien ja sytkän pääteasteiden lisäksi ruiskuboksi ja Motronicin johtosarja, samalla menisi todennäköisesti muitakin ruiskukilkkeitä uusiksi. Ei liene ihan parin euron paketti. Toisekseen, 90 prosenttia tuollaisen oman sytkähärvelin rakentamisen ideasta olisi tekemisen ilo - "tein sen, koska se oli mahdollista" Muutokset moottorin käyttöominaisuuksissa olisivat varmaan minimaalisia.
Voisin vaikka iltapuhteikseni alkaa miettimään sopivaa ohjelmaa siihen mikrokontrolleriin, jääköön käyttämättä jos jää.
Oletko kysynyt katsastusherran mielipidettä tuosta katin korvaamisesta pelkällä vaimentimella? Mulle sanottiin että kattia ei saa poistaa vaikkei sen tarvitse toimiakaan. Rekisteriotteessa nimittäin mainitaan katalysaattori mutta ei puhuta mitään vähäpäästöisyydestä. Omasta katista ei tällä hetkellä ole jäljellä kuin kuoret, kaivon sieltä sisältä turhat murot ahdistamasta. Temppu aiheutti sen, että kylmä katti pitää nykyään melkoisen rumaa ääntä, lämminkin höpisee vähän erikoisesti mutta ei onneksi erityisen rumasti. Pitäisi siis keksiä tuohon joku parempi ratkaisu.
Lambdan voi jompittaa pois käytöstä, autosähköjä työkseen ruuvaava kaveri sanoi että teho hiukan nousee kuten myös bensankulutus. Järjestelmästä luulisi tulevan hiukan vähemmän häiriöaltis, jäähän sieltä yksi hajoava anturi pois.
Eikös V6 Turbon ja itse asiassa TS:nkin putkien luulisi käyvän V6:een? Pakoputkisto katalysaattorissa taaksepäin on nimittäin TS:ssä ja V6:ssa samaa tavaraa ja V6 Turbohan taas on autona hyvin lähellä 3,0 i.e.:tä. Tuskin siihen on erilaista putkistoa viitsitty suunnitella kun moottoritehokin on lähellä i.e.:tä?
- Epäkelpokeräilijä -
Mulla on joku hämärä muisti kuva sierran tai daihatsun sytytys ennakoista. Oisiko se ollut niin, että alipaine säädin pystyi säätämään n. 20 astetta ennakkoa ja jakajan epäkesko n. 45 astetta. Kierros luvuista ei ole kyllä mitään muistikuvaa. Voi olla että muistan aivan väärinkin
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:No joo, on kieltämättä ollut töissä välillä tekeminen vähissä
Kyllähän tuon suorasytkän saisi jostain uudemmasta V6 12v:stä, vaikka 164:stä tai GTV:stä. Swappiin tarvittaisiin kai puolien ja sytkän pääteasteiden lisäksi ruiskuboksi ja Motronicin johtosarja, samalla menisi todennäköisesti muitakin ruiskukilkkeitä uusiksi. Ei liene ihan parin euron paketti. Toisekseen, 90 prosenttia tuollaisen oman sytkähärvelin rakentamisen ideasta olisi tekemisen ilo - "tein sen, koska se oli mahdollista" Muutokset moottorin käyttöominaisuuksissa olisivat varmaan minimaalisia.
Voisin vaikka iltapuhteikseni alkaa miettimään sopivaa ohjelmaa siihen mikrokontrolleriin, jääköön käyttämättä jos jää.
Oletko kysynyt katsastusherran mielipidettä tuosta katin korvaamisesta pelkällä vaimentimella? Mulle sanottiin että kattia ei saa poistaa vaikkei sen tarvitse toimiakaan. Rekisteriotteessa nimittäin mainitaan katalysaattori mutta ei puhuta mitään vähäpäästöisyydestä. Omasta katista ei tällä hetkellä ole jäljellä kuin kuoret, kaivon sieltä sisältä turhat murot ahdistamasta. Temppu aiheutti sen, että kylmä katti pitää nykyään melkoisen rumaa ääntä, lämminkin höpisee vähän erikoisesti mutta ei onneksi erityisen rumasti. Pitäisi siis keksiä tuohon joku parempi ratkaisu.
Jep viime kerralla katsastuksessa olin unohtanut laittaa takaisin "oktaanireleen" eli lambda toiminto ei skulannut ollenkaan, mutta ei haitannut. Katsastusmies totesi että v.-91 autoihin oli tullut lakimuutos ettei katti tarvitse toimia, siihen kysymän että no eihän tässä sitten tarvii olla kattia olleskaan niin sanoi että ei tarvii. Tämähän voi olla katsastajan "AKE" mielipide Tampereella eikä "virallinen" lausunto Kyllä rupee jurppimaan tämä lainsäädäntö jos nyt esim. tuo katti pitää olla auton alla mutta ei tarvii toimia idioottimaista!
Lambdan voi jompittaa pois käytöstä, autosähköjä työkseen ruuvaava kaveri sanoi että teho hiukan nousee kuten myös bensankulutus. Järjestelmästä luulisi tulevan hiukan vähemmän häiriöaltis, jäähän sieltä yksi hajoava anturi pois.
Joo mutta eikös olisi parempi jos olisi toiminnassa? Taitaa tuo katin vastus olla suurin tehonhukkaaja.
Eikös V6 Turbon ja itse asiassa TS:nkin putkien luulisi käyvän V6:een? Pakoputkisto katalysaattorissa taaksepäin on nimittäin TS:ssä ja V6:ssa samaa tavaraa ja V6 Turbohan taas on autona hyvin lähellä 3,0 i.e.:tä. Tuskin siihen on erilaista putkistoa viitsitty suunnitella kun moottoritehokin on lähellä i.e.:tä?
Kyllä pitäisi olla maininta silloin että käy myös V6:een, tämä asiahan tässä hiukan hämää. Taitaa kyllä olla eri putket TS/V6:ssa
Olen myös miettinyt asentaa suuremman katin, tämä "vihreys" joskus nostaa päätään minussa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:No hei, kai nyt joku teistä tietää millä alueella vaparin sytkäennakko yleensä liikkuu? Mitään tarkkoja arvoja en siis tarvitse vaan "yleisen totuuden". Auttakaahan nyt miestä mäjessä!
3.0 V6:en ohjekirjan mukaan ennakko tyhjäkäynnillä 7º ± 1º ja max. ennakko 32º. Samat arvot QV:ssä (12 venttiiliset moottorit)
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69