Kasvanut öljynkulutus - 156 JTS
Valvoja: Moderators
Kasvanut öljynkulutus - 156 JTS
Mitähän pitäisi epäillä, kun öljynkulutus on yhtäkkiä pompannut aivan tolkuttomaksi. Kyllähän Alfalle ennenkin on öljy maistunut, mutta nyt ei tahdo litra 500 kilometrillä riittää.
Auto on 2003-mallinen JTS, jolla on ajettu 207 000 km. Öljyä on aikaisemmin joutunut lisäämään kannullisen vaihtovälillä, mutta pari kolme tuhatta kilometriä sitten alkoi öljy maistua niin, että neljän litran kannu tyhjenee jo kahdessa tuhannessa.
Auto käynnistyy normaalisti, mitään poikkeavaa ääntä ei kuulu ja moottori vetää ihan mukavasti.
Valkoinen pölläys kyllä erottuu taustapeilistä, kun pudottaa pienemmälle ja lähtee ohittamaan. Pakoputken ympäristö on tavallista mustempi. Ajorupeaman päätteksi pysäköidyn auton ympärillä on selvä öjyn haju.
Motor control system failure -teksti loistaa kojelaudassa, mutta niinhän se on tehnyt uudesta alkaen, ei sitä kukaan osaa sammuttaa, se ei liity tähän. Muita valoja ei pala.
Menneitä syntejä jos rupeaa kelaamaan, niin öljyn taso on useita kertoja päässyt valahtamaan minimin alapuolelle. Käsittääkseni tästä ei ole kuitenkaan haittaa, ellei öljypumppu imaise tyhjää, joka taasen ilmenee öljynpainevalon syttymisenä tai vilkahduksena (olenko väärässä) ja sellaista ei ole esiintynyt paitsi kerran u-käännöksen yhteydessä, mutta se oli jo tätä mahdottoman öljynkulutuksen aikaa. Siitä sen huomasinkin, kun olin öljyä lisäännyt ja muutama sata km. myöhemmin syttyi jo valo.
Toinen virhe on ollut öljyn liikatäyttö, mihin olen myös pari kertaa syyllistynyt, kun kiire on ollut ja korvakuulolta tullut lisättyä.
Nyt kaikki esittämään valistuneita arvailuja kohenneen öljynkulutuksen syistä ja oikeasta lääkityksestä. Oikein arvanneiden kesken arvotaan papukaijamerkki, jahka todellinen vika selviää.
Auto on 2003-mallinen JTS, jolla on ajettu 207 000 km. Öljyä on aikaisemmin joutunut lisäämään kannullisen vaihtovälillä, mutta pari kolme tuhatta kilometriä sitten alkoi öljy maistua niin, että neljän litran kannu tyhjenee jo kahdessa tuhannessa.
Auto käynnistyy normaalisti, mitään poikkeavaa ääntä ei kuulu ja moottori vetää ihan mukavasti.
Valkoinen pölläys kyllä erottuu taustapeilistä, kun pudottaa pienemmälle ja lähtee ohittamaan. Pakoputken ympäristö on tavallista mustempi. Ajorupeaman päätteksi pysäköidyn auton ympärillä on selvä öjyn haju.
Motor control system failure -teksti loistaa kojelaudassa, mutta niinhän se on tehnyt uudesta alkaen, ei sitä kukaan osaa sammuttaa, se ei liity tähän. Muita valoja ei pala.
Menneitä syntejä jos rupeaa kelaamaan, niin öljyn taso on useita kertoja päässyt valahtamaan minimin alapuolelle. Käsittääkseni tästä ei ole kuitenkaan haittaa, ellei öljypumppu imaise tyhjää, joka taasen ilmenee öljynpainevalon syttymisenä tai vilkahduksena (olenko väärässä) ja sellaista ei ole esiintynyt paitsi kerran u-käännöksen yhteydessä, mutta se oli jo tätä mahdottoman öljynkulutuksen aikaa. Siitä sen huomasinkin, kun olin öljyä lisäännyt ja muutama sata km. myöhemmin syttyi jo valo.
Toinen virhe on ollut öljyn liikatäyttö, mihin olen myös pari kertaa syyllistynyt, kun kiire on ollut ja korvakuulolta tullut lisättyä.
Nyt kaikki esittämään valistuneita arvailuja kohenneen öljynkulutuksen syistä ja oikeasta lääkityksestä. Oikein arvanneiden kesken arvotaan papukaijamerkki, jahka todellinen vika selviää.
Pölläytteleekö sinistä savua ja mitä öljyä olet käyttänyt? Jos ei venttiilivarsien kumit falskaa taikka öljyä vuoda mistään, niin ehkä männänrenkat jumittuneet, tms...?
Edit: Täällä on selvitetty aika hyvin mistä öljynkulutus voi johtua.
Edit: Täällä on selvitetty aika hyvin mistä öljynkulutus voi johtua.
Mielestäni savu on valkoista ja sitä esiintyy erityisesti ohituskiihdytyksissä. Öljynä olen käyttänyt Shell Helix 05-40 ja Mobil Rally Formula 05-40. Heikkoina hetkinä näitä on tullut jopa sekoiteltua. Enpä kuitenkaan usko, että siitä oikeasti mitään haittaa on.>>Kaitsu kirjoitti:Pölläytteleekö sinistä savua ja mitä öljyä olet käyttänyt? Jos ei venttiilivarsien kumit falskaa taikka öljyä vuoda mistään, niin ehkä männänrenkat jumittuneet, tms...?
Eikös JTS:ään suositella tehtaan puolesta vain ja ainoastaan 10W-60 öljyjä? Kyllä se varmaan muillakin viskositeeteilla pelaa ja eri merkkien sekoittamisesta ei varmaan ole haittaa, kunhan viskositeetit pysyy samana.Jönsson kirjoitti:Mielestäni savu on valkoista ja sitä esiintyy erityisesti ohituskiihdytyksissä. Öljynä olen käyttänyt Shell Helix 05-40 ja Mobil Rally Formula 05-40. Heikkoina hetkinä näitä on tullut jopa sekoiteltua. Enpä kuitenkaan usko, että siitä oikeasti mitään haittaa on.>>Kaitsu kirjoitti:Pölläytteleekö sinistä savua ja mitä öljyä olet käyttänyt? Jos ei venttiilivarsien kumit falskaa taikka öljyä vuoda mistään, niin ehkä männänrenkat jumittuneet, tms...?
Jos se lämpimänäkin pukkaa valkoista savua, niin eikös se mahdollisesti ole merkki siitä että kansipahvi on mennyt. Öljyt ja jäähdytysnesteet menee vääriin paikkoihin... Oireet ja havainnot vahvistaisivat tätä teoriaa...
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Mulla ilmenee samaa, mutta raati oli pääpiirteiltään sitä mieltä että olisi normaalia. Tässä keskustelua aiheesta.Jönsson kirjoitti:Vielä löytyi uusi ominaisuus: kun auto käy hetkenkin, niin sekä öljyntäyttöaukosta että öljytikun aukosta nousee höyryä (savua tms), kun avaa korkin tai ottaa tikun ylös. Ei tämä minusta kuulu asiaan.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuo kulutus on jo minun arvioni mukaan luokkaa tolkuton, eli jossain täytyy olla selvää vikaa. Jollei kone näkyvästi vuoda öljyä, kura ei pääse karkuun kuin pakoputken kautta ja tuollaisten määrien vuotamisen kyllä vamasti huomaisi ilman sen kummempaa tutkimista.
Jos vika olisi ruiskusuuttimissa, pitäisi käyntiinlähdön olla huonoa; Parkissa tökkelit falskaavat sen verran, että palotiloihin pääsee bensaa ja startatessa seos onkin sitten jonkin aikaa hävyttömän rikas. Lisäksi ainakin ex-Kuusnepan suutinvuoto sotki tulpat vähän väliä siihen kuntoon, ettei kiulu ajoittain jaksanut käydä tyhjää kuin viidellä, joskus jopa neljällä pytyllä.
Venttiilivarren kumeista sen verran, että mahtaisiko öljyä palaa noin paljoa vaikka kumpparit puuttuisivat kokonaan?
Täältä ääni katkenneelle (katkenneille) männän- tai lähinnä öljyrenkaille.
Jos vika olisi ruiskusuuttimissa, pitäisi käyntiinlähdön olla huonoa; Parkissa tökkelit falskaavat sen verran, että palotiloihin pääsee bensaa ja startatessa seos onkin sitten jonkin aikaa hävyttömän rikas. Lisäksi ainakin ex-Kuusnepan suutinvuoto sotki tulpat vähän väliä siihen kuntoon, ettei kiulu ajoittain jaksanut käydä tyhjää kuin viidellä, joskus jopa neljällä pytyllä.
Venttiilivarren kumeista sen verran, että mahtaisiko öljyä palaa noin paljoa vaikka kumpparit puuttuisivat kokonaan?
Täältä ääni katkenneelle (katkenneille) männän- tai lähinnä öljyrenkaille.
- Epäkelpokeräilijä -
Kyllä se niin taitaa olla, että renkaat on tosiaan loppu ellei jopa poikki. Ilmeisesti rengasvaivaa on monessa muussakin JTS-koneessa, ainakin monet valittaa öljyn kulutusta. Ihme, ettei kenenkään konetta ole avattu ja hommaa katsottu lähempää.
Lisäksi kuuma katalysaattori polttaa öljyn valkoiseksi savuksi eli homma taitaa olla selvä.
Lisäksi kuuma katalysaattori polttaa öljyn valkoiseksi savuksi eli homma taitaa olla selvä.
Nyt on sitten kone avattu.
Yhtään männänrengasta ei ole poikki eikä mitään muutakaan ole varsinaisesti rikki.
Ykkössylinteri kiilloittunut aivan peilikirkkaaksi. Minkäännäköisiä hoonausjälkiä ei ole, vaan sylinterinseinämä on kuin peilin pinta. Öljyrengas on kulunut voimakkaasti. Muut sylinterit ovat ok.
Sylinteri on nyt kahdesti hoonattu ja uusia renkaita odotellaan. Samalla laitetaan kiertokangen laakerit uusiksi.
Onko kellään teoriaa, mikä tällaisen kiillottumisen saa aikaan ja onko vika ollut jo uudesta asti?
Yhtään männänrengasta ei ole poikki eikä mitään muutakaan ole varsinaisesti rikki.
Ykkössylinteri kiilloittunut aivan peilikirkkaaksi. Minkäännäköisiä hoonausjälkiä ei ole, vaan sylinterinseinämä on kuin peilin pinta. Öljyrengas on kulunut voimakkaasti. Muut sylinterit ovat ok.
Sylinteri on nyt kahdesti hoonattu ja uusia renkaita odotellaan. Samalla laitetaan kiertokangen laakerit uusiksi.
Onko kellään teoriaa, mikä tällaisen kiillottumisen saa aikaan ja onko vika ollut jo uudesta asti?
Korjaamolla eivät suostu arvailemaan syitä. Voi olla uudesta lähtien tai olla olematta. Tämä autohan rengastettiin uutena uudestaan, kun eivät saaneet lambda-arvoja rauhoittumaan ja minä sanoin, että vaihtakaa vaikka kaikki osat, mutta kuntoon se on saatava ja minä ajan sillä aikaa teidän autollanne. No kone avattiin ja nokinenkin se oli ja muistaakseni joku öljyrengas oli jumiutunut ja kone (tai ainakin yksi sylinteri) rengastettiin uudestaan.
Ahaa, ajattelette te. Delta-auto on sössinyt. No, niin minäkin ajattelin, mutta Milanon pojat eivät tätä ainakaan ääneen sano. Ja kyllähän se voi olla niin, että vikaa oli uudesta lähtien, kun moinen operaatio jouduttiin jo nuorena suorittamaan.
Männänlaesta en tiedä muuta kuin että männät ovat juuri niin hyvän näköiset kuin 210 000 ajetussa autossa voi olla. Kansi on avattu ja samalla vaivalla rempataan sekin, mutta ei sen tiivisteissä kuulemma mitään vikaa ollut.
Ahaa, ajattelette te. Delta-auto on sössinyt. No, niin minäkin ajattelin, mutta Milanon pojat eivät tätä ainakaan ääneen sano. Ja kyllähän se voi olla niin, että vikaa oli uudesta lähtien, kun moinen operaatio jouduttiin jo nuorena suorittamaan.
Männänlaesta en tiedä muuta kuin että männät ovat juuri niin hyvän näköiset kuin 210 000 ajetussa autossa voi olla. Kansi on avattu ja samalla vaivalla rempataan sekin, mutta ei sen tiivisteissä kuulemma mitään vikaa ollut.