Minulla on juuri nyt ajankohtaisena ensimmäisen oman autoni hankinta. Valinnassani olen päätyny Alfa Romeo 156:seen. Onko tämä järkevä valinta?
Katsomani auto on vuosimallia -98 1.8 litraisella koneella, ajettu sillä on 172 tkm ja muutenkin auto vaikuttaisi olevan hyvässä kunnossa. (Myyjän puheista ja kuvista päätellen) Autoa en ole vielä ehtinyt paikan päälle katsastamaan. Onko jotain asioita mitä autosta kannattaisi tarkkailla, jos ja kun kerkeän mennä sitä paikanpäälle koittamaan? Ja miten, onko tuossa autossa (1.8 Twin Spark 144 Hv. koneella) tarpeeksi tehoja, että sillä kehtaa ajella? Ei tuon nyt mikään tehohirmu tulisi olla, mutta olisi mukava jos sillä voisi edes hieman leikkiä. Myyjän asettama hinta autolle on siis 6000 euroa.
Ja sitten, kuinka kestäviä nuo ovat yleensä olleet? Ovatko varaosat kalliita?
Sana vapaa jos on jotain oleellista mainittavaa kyseisestä autosta, mikä saattaisi hyödyttää minua ja mahdollisesti muitakin autonosto hankkeissa olevia henkilöitä.
PS. Muitakin autoja saa ehdottaa, jos tietää mielestään paremman about saman hintasen menopelin. (Kunhan ei muun merkkisiä autoja ehdottele, sillä eihän Alfa Romeoita parempia autoja olekkaan, vai? )
Alfa Romeo 156 - Autoa hankkimassa
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Alfa on sikäli "järkevä" valinta käytettynä, että siinä saa aika paljon autoa pinenellä rahalla. Tämä johtuen juuri siitä, että arvo laskee melko nopiasti..
Kulkupuoli tuossa 1.8:ssa on ihan kunnossa. Vähän tietysti riippuu mihin on tottunut. Tuo 144 hv riittäisi esim. Citroen C4:ssä "VTR" kilpeen persiissä.. Alfallahan nämä on "alkaen" tehoja, ilman suurempaa hypetystä..
Tuosta ehdolla olevasta autosta muutama pointti:
- kilometrit alkavat olla sillä mallilla, että autoon pitäisi vaihtaa jakohihna (60tkm/3vuotta). Jakohihnan kanssa pitää olla tarkkana..
- kannattaa tarkistaa helmojen ruostetilanne ja kori muualtakin.
- ajossa koneen pitäisi vetää hyvin koko kierrosalueella. Muuten voi olla ILMI basana.
-tukivarsissa tuppaa olemaan väljää. Tämän huomaa ajossa narinasta.
Muutenhan nämä toimivat siinä missä muutkin. Varaosat maksavat hieman enemmän, mutta kun suosii muita liikkeitä, kuin Delta, niin jää vähän muuhunkin elämiseen..
Kulkupuoli tuossa 1.8:ssa on ihan kunnossa. Vähän tietysti riippuu mihin on tottunut. Tuo 144 hv riittäisi esim. Citroen C4:ssä "VTR" kilpeen persiissä.. Alfallahan nämä on "alkaen" tehoja, ilman suurempaa hypetystä..
Tuosta ehdolla olevasta autosta muutama pointti:
- kilometrit alkavat olla sillä mallilla, että autoon pitäisi vaihtaa jakohihna (60tkm/3vuotta). Jakohihnan kanssa pitää olla tarkkana..
- kannattaa tarkistaa helmojen ruostetilanne ja kori muualtakin.
- ajossa koneen pitäisi vetää hyvin koko kierrosalueella. Muuten voi olla ILMI basana.
-tukivarsissa tuppaa olemaan väljää. Tämän huomaa ajossa narinasta.
Muutenhan nämä toimivat siinä missä muutkin. Varaosat maksavat hieman enemmän, mutta kun suosii muita liikkeitä, kuin Delta, niin jää vähän muuhunkin elämiseen..
Senza cuore saremmo solo macchine
Arvoisa Ensimmäisen Auton Ostaja!
Alfa Romeo on Hieno, Perinteikäs ja Urheilullinen automerkki ja se sopii myös Ensimmäiseksi autoksi - jopa paremmin kuin esimerkiksi Ferrari. Täytyy kuitenkin muistaa, että se on (156:kin) suhteellisen harvinainen, joten sen huoltaminen/huollattaminen on vaivalloisempaa kuin ns. kansanautojen.
Koska sinulla ei Ensimmäisen auton ostajana ehkä ole vankkaa kokemusta käytetyn auton ostamisesta, kannattaa pyytää mukaan joku kokeneempi Alfa- tai automies ajokkia katsomaan. Koeajo kertoo autosta paljon enemmän kuin myyjän kertomukset tai tuhatkaan kuvaa. Yksityiseltä ostettaessa kuluttajansuojasta ei ole apua.
Ennen kaikkea: älä laita viimeisiä säästöjäsi auton ostohintaan, vaan varaudu siihen, että Alfa Romeon ylläpitäminen maksaa. Hienon, Perinteikkään ja Urheilullisen automerkin omistaminen merkitsee korkeampia varaosa- ja huoltohintoja kuin mihin tavallisimpien merkkien omistajat ovat tottuneet.
Alfa on rohkea valinta Ensimmäiseksi automerkiksi (ks. forumin "Mitä kanssaihmiset sanovat autostasi"), mutta se voi olla myös viimeinen valinta, mitä automerkkien osalta sinun tarvitsee koskaan tehdä. Onnea valitsemallasi tiellä!
Alfa Romeo on Hieno, Perinteikäs ja Urheilullinen automerkki ja se sopii myös Ensimmäiseksi autoksi - jopa paremmin kuin esimerkiksi Ferrari. Täytyy kuitenkin muistaa, että se on (156:kin) suhteellisen harvinainen, joten sen huoltaminen/huollattaminen on vaivalloisempaa kuin ns. kansanautojen.
Koska sinulla ei Ensimmäisen auton ostajana ehkä ole vankkaa kokemusta käytetyn auton ostamisesta, kannattaa pyytää mukaan joku kokeneempi Alfa- tai automies ajokkia katsomaan. Koeajo kertoo autosta paljon enemmän kuin myyjän kertomukset tai tuhatkaan kuvaa. Yksityiseltä ostettaessa kuluttajansuojasta ei ole apua.
Ennen kaikkea: älä laita viimeisiä säästöjäsi auton ostohintaan, vaan varaudu siihen, että Alfa Romeon ylläpitäminen maksaa. Hienon, Perinteikkään ja Urheilullisen automerkin omistaminen merkitsee korkeampia varaosa- ja huoltohintoja kuin mihin tavallisimpien merkkien omistajat ovat tottuneet.
Alfa on rohkea valinta Ensimmäiseksi automerkiksi (ks. forumin "Mitä kanssaihmiset sanovat autostasi"), mutta se voi olla myös viimeinen valinta, mitä automerkkien osalta sinun tarvitsee koskaan tehdä. Onnea valitsemallasi tiellä!
Tarkasta vaikka öljyn määrä ja laatu, se kertoo jo paljon minkälaisessa ylläpidossa on ollut. Yksi yleinen ja "ratkaisematon" ongelma on tyhjäkäynti joka heijaa kun lyöt kytkimen pohjaan auton liikkeessä.Ei estä ajoa mutta on melko inhottava vika.
Tarkasta myös pohja, ruostetta voi jo löytyä jos ei ole suojatttu.
Mielestäni leikkikaluksi sopii paremmin mm. bmw ja sillä saa myös kaverit kateelliseksi.
155 on samassa hintaluokassa ja siitä saat jo melko harvinaisen pelin, ajotuntuma ehkä astetta urheilullisempi.
Tarkasta myös pohja, ruostetta voi jo löytyä jos ei ole suojatttu.
Mielestäni leikkikaluksi sopii paremmin mm. bmw ja sillä saa myös kaverit kateelliseksi.
155 on samassa hintaluokassa ja siitä saat jo melko harvinaisen pelin, ajotuntuma ehkä astetta urheilullisempi.
Kun pelkkä teho ei riitä!