Onkos muilla toi merkkivalo jäänyt palamaan? toihan on kuitattava huollossa. Katsastuspoika hylkäsi kaunokaiseni moisen merkkivalon takia,vaikka olin sen teipillä peittänyt
Ittelläei oo Alfassa sattunu moista -luullu olen kylläkin. Olikohan tällä palstalla vai jollain muulla, että kannattaa yrittää saad liikkeen/takuun piiriin tuo kuittaus kun airbagin + oheisvermeiden pitäsi toimia ainakin 10 vuotta.
Joku "tiesi" tai tiesi, että ne malli, joissa ei tuplatyynyä oikuttelee herkemmin, koska softat tehty tuplatyynylliseen malliin. Omassa -00 mallissa tuplatyynyin ei oo ollut vielä ongelmia tuon suhtee 80 tkm:n matkalla.
On joo, kaksikin kertaa syttynyt. Ainakin -98 mallisessa johtunee pelkääjän puolen airbagin anturista. Ressukka rupeaa jossain vaiheessa luulemaan, että sen puolen bagissa on vikaa, vaikka sitä ei edes kuulu varustukseen!
lueskelin alfa newsseista tuosta ongelmasta , aika monesti ongelma on tullut jos auto on startattu apukaapeleilla tai muuten akun kanssa touhuttu ja toinen syy on liitos/sensori penkin alla "(the mechanic told me that the sensors under the front
seats are just too sensitive and when the seats are adjusted that problem occurs") , penkin liikuttelu aiheuttaa tuon?.
Jos tuo resetoidaan huollossa kannattaisi kai samalla tarkistaa tuo liitos.Ettei tarvitse joka kuukausi resetoida. Itselläni ei ole ollut tuon kanssa mitään ongelmia.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
teetin tänään Joensuun PK-autossa. Maksoi 30 eur. Voi asentajan mukaan
johtua useista eri syistä ja on tyypillä esiintyvä vika. Minulla häiriö johtui
kellojousesta ja jos toistuu, kehoitettiin kellojousi uusimaan.
Nyt katsastukseen...
Moi! Minulla 147 parin litran koneella. Auto Milanossa kuittasivat airbagin valon 60 tkm huollossa. Kuulemma jousikello temppuilee... kuulemma merkin tyyppivika... Tietääkö kukaan uuden jousikellon hintaa?
Itse kuittautin valon kesällä ja taas syttyi. kts edelliset viestit , kehoitus uusia jousikello. en muista onko jousikello vai kellojousi oikea nimitys, mutta se sijaitsee ratin alla kojelaudan alapuolella. Huoltomies purki rattitunnelin ympäristöstä viimeksi muovit ja siellä se sijaitsee. Työtähän siinä ei paljoa ole, mutta se osa maksanee maltaita?? en ole vielä uusinut.
Viime kesänä huollossa kuittasivat valon omasta Alfastani (156/-99) ja taas syttyi. Sitä vaan, että onko tässä airbag-hommassa se vaara, että jos vikavalo palaa ei airbagi toimi (joku esto)? Ois aika ikävä ylläri kolarissa
Eli vika vois olla:
1) Kellojousi
2) Joku fucking liitin istuimessa
3) Yhden airbagin malleissa softa haahuilee toista (?). Vaikea uskoa...
... oliko muitakin?
Omassa tapauksessa homma on se, että ostin auton kesällä käytettynä (66 kkm ajettuna) ja autokaupassa sovittiin, että airbaginvalovika korjataan hintaan. No se "korjattiin" tekemällä se vika-analyysi, jolloin valo sammui. Kone ilmoitti viaksi jonkin häiriön tms. No nyt valo syttyi taas ja auton ostosta aikaa vain 4 kk, joten minusta korjaus, oikea korjaaminen (kellojousen vaihto?) kuuluisi saada autoliikkeen piikkiin. Eikö? Vastaavia kokemuksia?
Sanokaas Alfa-tuntijat miten toimisitte tilanteessa, jossa olette ostamassa muuten kunnollista 156:sta, mutta jossa tuo kyseinen airbagvalo palaa. En haluaisi tuijotella ylimääräisiä varoituksia, eli jonkinmoista kunnollista ratkaisua pitäisi saada aikaan (ei polttimon poistamista). Saako vian kuntoon jollakin muulla konstilla kuin pelkällä nollaamisella, vai joutuuko vian kanssa elämään?
Maclane kirjoitti:Sanokaas Alfa-tuntijat miten toimisitte tilanteessa, jossa olette ostamassa muuten kunnollista 156:sta, mutta jossa tuo kyseinen airbagvalo palaa. En haluaisi tuijotella ylimääräisiä varoituksia, eli jonkinmoista kunnollista ratkaisua pitäisi saada aikaan (ei polttimon poistamista). Saako vian kuntoon jollakin muulla konstilla kuin pelkällä nollaamisella, vai joutuuko vian kanssa elämään?
ton vian kanssa on vaan elettävä. valo ei saa palaa katsastuksessa, kuittaus malmin deltassa 20€..
eikai moinen pikkujuttu ostamista estä, paloi toi mullakin ostaessa
jari64 kirjoitti:ton vian kanssa on vaan elettävä. valo ei saa palaa katsastuksessa, kuittaus malmin deltassa 20?..
eikai moinen pikkujuttu ostamista estä, paloi toi mullakin ostaessa
juu, käsittääkseni airbagit ei toimi, jos kys. varoitusvalo palaa? Silloinhan autoin passiivinen turvallisuus on huomattavasti huonompi.
Omakohtaisesti tuli jouluattoiltana testattua tuota Alfan passiivista turvallisuutta, kun aktiivinen ei riittänyt. . Pitää tässä pistää juttua tarkemmin asiasta, kun enemmän innostuu tilittään. Tällä hetkellä kaunotar on kuitenkin melko ajokelvoton ja saa nähdä korjataanko sitä.... Ihmisvahingoilta säästyttiin ja airbagit eivät ainakaan pahentaneet tilannetta.
R@gdoll kirjoitti:Omakohtaisesti tuli jouluattoiltana testattua tuota Alfan passiivista turvallisuutta, kun aktiivinen ei riittänyt. Pitää tässä pistää juttua tarkemmin asiasta, kun enemmän innostuu tilittään. Tällä hetkellä kaunotar on kuitenkin melko ajokelvoton ja saa nähdä korjataanko sitä.... Ihmisvahingoilta säästyttiin ja airbagit eivät ainakaan pahentaneet tilannetta.
Älä perkele... Mitä tapahtui? Hirvi?
Hyvä, ettei kuitenkaan ihmisvahinkoja tullut.
Ikävä juttu tuo onnettomuus, ja toimi airbag tai ei valon palaessa ei noiden kanssa viitsisi leikkiä. Ainakin kolmiovisessa Citroen Xsarassa on ollut samanlaista vikaa ja penkin liittimiä rassaamalla tms.. viat on saatu kuntoon. Ilmeisesti Alfassa homma tuntuu uusiutuvan silti? En usko, että auton hankinta tuollaiseen kysymykseen kaatuu, mutta tarkkana ihmisenä ratkaisu kiinnostaisi. Luulisi nyt jonkun insinöörin löytävän pysyvän ratkaisun?
juu, käsittääkseni airbagit ei toimi, jos kys. varoitusvalo palaa?
tohon en kyllä usko, sillä testerin mukaan missään ei ole vikaa..
jostain tärähdyksestä tms. toi valo syttyy?? mutta alfassa sitä ei voi sammuttaa kuin tuolla testerillä.
esim. sitikassa toi valo kuittaantuu käyttämällä virrat pois
jari64 kirjoitti:juu, käsittääkseni airbagit ei toimi, jos kys. varoitusvalo palaa?
Ei SAA toimia jos valo palaa. Virhetoiminnan vaara...
hmm.. mistäs ton tiedon sait ?
en tietty väitä vääräksi.
Ainakin näin koulussa väittivät, ei kai se mikään absoluuttinen totuus ole
Edes sen komponentin tulisi käsittääkseni olla hiljaa joka vikaa herjaa. Ja komponentteja ei nyt kauheasti ole ja kaikki kutakuinkin aiheesta siellä että luulisi ettei toimi halutusti jos jouku palikka mykkänä
Ohjekirjassa muuten sanotaan, että: Airbag-järjestelmä ei tarvitse huoltoa. Valmistaja antaa airbag-järjestelmälle kymmenen vuoden takuun!!! Käsittääkseni tähän pitäisi sisältyä myös jousikellot ja valojen kuittaamiset... eikös ne kuitenkin airbag-järjestelmään kuulu???
Ohjekirjassa kyllä puhutaan 10vuoden takuusta, mutta kun tiedustelin asiaa Delta-Autosta, niin he eivät olleet kuulleetkaan moisesta. Italkon taas myönsi, että ensimmäisissä ohjekirjoissa puhutaan 10 vuodentakuusta, mutta siinä on kuulemma käännös virhe. Tekstin pitäisi olla jotenkin näin. "Alfa Romeo takaa järjestelmälle 10vuoden käyttöajan." Tämän jälkeen pitäisi vaihtaa mm. bagit.
Jaahas, pitänee hankkia jostain englanninkielinen ohjekirja ja tehdä oma tulkintansa. Jos vaikka tulisi asiaa kuluttaja-asiamiehelle... Mitähän siinä uudemmassa ohjekirjassa sitten sanatarkasti sanotaan.
Englanninkielisestä en tiedä mutta. mulla on Saksankielinen jos täältä löytyy saksan osaaajia.
Das Airbag-System erfordert keine Wartung; de Wirksamkeit erstreckt sich über 10 Jahre. Der Verfallstermin ist auf einem Schild
angegeben, das an der Säule der fahrerseitigen Tür befestigt ist.
Bei Ablauf dieses Termins muß man sich an den Autorisierten Kundendienst Alfa Romeo wenden.
Tuota,tuota...
Kun noiden ilmatyynyjärjestelmien käyttöikä näyttää olevan sen 10 vuotta lähes kaikissa merkeissä,niin entä sen jälkeen?
Hylkääkö katsastusmies auton mikäli järjestelmää ei ole uusittu,ja paljonkohan uusiminen maksaa ?
Muuten olen sitä mieltä,että jos ohjekirjassa lukee,että jollakin laitteella on tietyn pituinen takuu,niin se on sitten niin,eikä muuksi muutu vaikka kuinka muuta huollossa väitetään.
vanhala kirjoitti:Englanninkielisestä en tiedä mutta. mulla on Saksankielinen jos täältä löytyy saksan osaaajia.
Kahden vuoden peruskoulusaksan ja melko paljon pitemmän autopainotteisen jatkokoulutuksen (=auto, motor und sport-lehti ja DSF:n auto-ohjelmat) ja sanakirjan voimalla väittäisin, että siinä sanotaan, että:Airbag järjestelmä ei tarvitse huoltoa; toimintakunto (tai jotain sinnepäin) säilyy yli 10-vuotta... sitten sanotaan varmaankin siitä tarrasta kuskin oven pielessä... ja että, kun päivät ovat luetut, niin täytyy kääntyä valtuutetun huollon puoleen.
Eipä siinä tosiaan takuusta mitään puhuta. Toisaalta "tomintakunto säilyy yli 10 vuotta"!!! Voisiko tuohon tarttua?
On tainnut Italkonin kielenkääntäjä löytyä Tapolan makkaratehtaalta...
Syttyipä omassa 2002:ssa 156:ssa airbagin merkkivalo eilen ja käytin tänään DA:ssa. Kuulemma koko ohjainyksikkö pimeänä. Onneksi oli takuuaika. Outoa noitten osien osalta on se, että aina menee leipomiseksi. Nytkin on kaksi vaihtoehtoista yksikköä, joista ensimmäistä testataan ensi torstaina, jos vaikka sopisi ja toinen malli joudutaan tilaamaan Italiasta. Siinä taas menee aikaa, kun ovat kuulemma Italiassa lakossa.
Kirkinen kirjoitti:Moi! Minulla 147 parin litran koneella. Auto Milanossa kuittasivat airbagin valon 60 tkm huollossa. Kuulemma jousikello temppuilee... kuulemma merkin tyyppivika... Tietääkö kukaan uuden jousikellon hintaa?
Terve taas! Alfa joulumielellä... Olimme lähdössä Joensuuhun päin Kouvolasta. Auton lastaamisen aikana käydessään päätti sitten näytellä taas joulumieltään ja sytytti airbagin valon. Hienoa, punaista ja vihreää kojelaudassa... Homma kesti läjässä taas noin 50tkm, mittarissa nyt 110tkm. Pitää palata hommaan 120tkm huollossa...
Mulla oli sama homma 156:ssa, kun olin autoa ostamassa nyt kesäkuussa. Eli merkkivalo paloi. Liike josta auton ostin, käytti auton airbagivalon resetoitavana Tampereen Delta-Autossa.
Edelliseltä omistajalta ja Tampereen Deltalta minä sain hieman poikkeavaa ohjeistusta tästä bugista. Tämän tiedon mukaan airbagin merkkivalo jää joskus jumiin siksi, että autoa startatessa airbagien testaussofta ei aina "ehdi mukaan". Tähänhän voisi toki sitten myötävaikuttaa nuo liitinten yms. heikkoudet. Kiertotienä allekirjoittanut ohjeistettiin starttaamaan auto aina siten, että odotetaan airbagin merkkivalon sammumista ennen starttia (eli virrat päälle ja odotusta pari sekkaa). Ota tästä nyt sitten selvää...
tmv kirjoitti:Kiertotienä allekirjoittanut ohjeistettiin starttaamaan auto aina siten, että odotetaan airbagin merkkivalon sammumista ennen starttia (eli virrat päälle ja odotusta pari sekkaa). Ota tästä nyt sitten selvää...
Nimimerkillä: Valo syttynyt kuittauksen jälkeen ei starttauksen yhteydessä, vaan auton pyöriessä joutokäyntiä ja tavaroita lastattaessa .
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
Kirkinen kirjoitti:Nimimerkillä: Valo syttynyt kuittauksen jälkeen ei starttauksen yhteydessä, vaan auton pyöriessä joutokäyntiä ja tavaroita lastattaessa .
No tuo kyllä kuulostaisi aika vahvasti joltain johtoihin liittyvältä kosketushäröltä?
Kirkinen kirjoitti:Nimimerkillä: Valo syttynyt kuittauksen jälkeen ei starttauksen yhteydessä, vaan auton pyöriessä joutokäyntiä ja tavaroita lastattaessa .
Tapahtui kerran myös itselleni. Vein samantien korjattavaksi konalan deltan pikahuoltoon, jossa vika fiksattiin, eikä ole sen jälkeen enään ilmantunu! Se autoa lastattaessa syttyvä valo johtuu ikkuna tyynyjen heppoisesta johtoliitoksesta, joka sijaitsee molemmissa takakulmissa. Liitoksiin pääsee käsiksi niistä lampunvaihto reijistä. Niin ja kaikki Airbageihin liittyvät johdothan ovat sitten keltaisia.
Edellisessä alfassa paloi vähän väliä. Turvavyön kiristäjää pariinkertaan ilmoitti syyksi ja viimeisellä kerralla ne "hitsasivat" jotain samalta suunnalta, eikä sen jälkeen ollut ongelmaa. Vaimo käytti autoa silloin huollossa ja minulle jäi epäselväksi, mitä olivat tehneet, mutta tyytyväinen olin vikailmoitusten loppumisesta. Vaimo sanoi, että hitsasivat, voipi olla että juottivatkin vain. Kosketushäiriöstä kuitenkin oli käsitykseni mukaan kyse. Rovaniemen Deltassa korjasivat, Konalassa olisivat tilanneet kokonaan uuden turvavyön 300€. Rovaniemellä näytti olevan laskussa vain 0,5 tunnin työt.
Uuden alfan kanssa ei ole ollut vielä minkäänlaisia murheita, mutta eipä ole vielä syksyn kosteilla ajeltukaan.
Kirkinen kirjoitti:Nimimerkillä: Valo syttynyt kuittauksen jälkeen ei starttauksen yhteydessä, vaan auton pyöriessä joutokäyntiä ja tavaroita lastattaessa .
Se autoa lastattaessa syttyvä valo johtuu ikkuna tyynyjen heppoisesta johtoliitoksesta, joka sijaitsee molemmissa takakulmissa. Liitoksiin pääsee käsiksi niistä lampunvaihto reijistä. .
Tarkennatko, että mitkä reiät on kyseessä? Takalamppujen mahdollisesti? Milanon kaveri sanoi purkaneen toisen oven ja tarkistelleen sieltä liitoksia. Sen jälkeen 2 tkm ja valo paloi uudestaan. Mulla kolme ovinen malli...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
Kirkinen kirjoitti:Tarkennatko, että mitkä reiät on kyseessä? Takalamppujen mahdollisesti? Milanon kaveri sanoi purkaneen toisen oven ja tarkistelleen sieltä liitoksia. Sen jälkeen 2 tkm ja valo paloi uudestaan. Mulla kolme ovinen malli...
Mulla on myös kolmeovinen ja vika ilmaantui kun takaboksi paiskattiin kovakouraisesti kiinni auton ollessa käynnissä. Liittimet löytyy nimenomaan niistä takalamppujen vaihto reijistä. Ymmärtääkseni liittimet voi irroittaa toisistaan ja fiksata, kunhan vaan virrat ei ole päällä. Mutta jos sulla jo valo palaa, niin senhän joudut jokatapauksessa nollauttamaan jossain..
Itse kävin Automilanossa, jolla on mielestäni kohtuullinen hinta eli 40€. Halvempikin toki saisi olla. Muutamasta PK-seudun DA:sta tarjosivat puhelimessa 60-66€. Että sillei.
Edit 2.11.2005
Tuusulan autosähkössä kuittauksen hinta kokonaiset 20€, halpaa kuin näkkileipä
Viimeksi muokannut JiiPee, 02 Marras 2005, 07:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Dodii...airbagin lamppu oli pimeänä mukavat kolme kuukautta. Eilen tuli säädettyä apukuskin penkki niin pitkälle eteenpäin kuin vaan menee ja sama toiseen suuntaan. Virrat päälle ja kas, airbagin lamppu paloi Saatanan saatana! Tampereen Deltassa heinäkuussa sanoivat ettei se palaminen johdu mistään liitoksista penkin alla, mut nyt alan oleen kyllä hieman toista mieltä!
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
Minun "bägivalo" on ollut hiljaa jo kohta vuoden. Ostaessani auton, se paloi milloin sattui. Käytin autoa Rovaniemen DA:ssa ja huoltomies oli tinannut jotkin liittimet pelkääjän penkin alta yhteen ja siihen loppui reistailu. Suosittelen samaa operaatiota muillekin valon parjaamille
Unohdin laittaa tänne postin kun mullakin ekaa kertaa syttyi tuo kirottu valo. AlfaMilanossa saivat sen sammumaan mutta vika oli tällä kertaa ohjauspylvään sisällä? Mutta huono kontakti yhtä kaikki.Toivottavasti pysyy sammuksissa mokoma
Wile E. Coyote kirjoitti:... mutta vika oli tällä kertaa ohjauspylvään sisällä? Mutta huono kontakti yhtä kaikki...
Mun Alfassa testi herjasi suunnilleen sitä samaista paikkaa viime heinäkuussa. Diagnoosit ilmoittivat ajoittaista katkosta yhteydessä kuljettajan turvatyynyyn. Tästä suivaantuneena purin tavarat pois ohjauspylväästä ja mittasin mm. kellojousen -> ei vikaa. Epäilykseni kohdistui ratin keskiössä olevan airbagin liittimeen, joka ilmiselvästi oli hieman "löysähkö". Niinpä vahvistin teippaamalla kaikki mahdolliset liitokset ratilta aina airbagin eculle asti. Samalla raivolla vahvistin teipillä myös keskipilareissa olevat turvavöiden esikiristimien johtojen liitokset. Eipä valokaan ole enää syttynyt kolmatta kertaa (oho, jo puolivuotta ilman tätä ongelmaa !?!?). Ja teippinä kaikkeen käyvä ilmastointiteippi.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Voiko nuo bagit laueta jos niihin liittimiin kajoaa akua irroittamatta. Ei kiinnosta (jos tuo vielä syttyilee) laukoa bageja. Siinä voi pian pää irrota/sydän pysähtyä ja kalliiksikin se varmaan tulis
EDIT: niin mulla syttyi mielenkintoisesti molemmat bagi valot¨, se keltainen ja punainen=Kuskin sekä repsikan(?), ja molemmat jäivät myös palamaan!
Muistaakseni service CD:llä mainitaan, että akku irti ja odotetaan varoaika, joka kaiketi on 10 tai 15 min (lienee siksi, että airbagin ecu:n konkat tyhjenesivät varmasti ?!?). Em ohjetta olen noudattanut ja hengissä ollaan.
Tyynyjen käsittelyssä on lienee samat periaatteet kuin räjähteiden käsitellyssä yleensäkin. Tiedä sitten näistä uudemmista alfoista. Mulla vuoden -98 mallissa on kuitenkin vain yksi valo ja yksi tyyny.
Muista sitten, että omalla vastuulla
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila