hintavertailuesimerkki todellinen Eurooppa vs Suomi
Valvoja: Moderators
hintavertailuesimerkki todellinen Eurooppa vs Suomi
Alfa Romeo tasapainoakselin hihna
Hollanti
60620887 Dayco
Balansasriem
145/146/147/155/156/166/Spider
€. 19,00
Suomi (DA)
60620887 Dayco(ensiasennushihna)
tasapainoakselinhihna
145/146/147/155/156/166/Spider
€. 115,00
Ero 600 %
Jakopään hihna ja kiristin
Hollanti
Distributieriem+riemspanner 2.0 TS 16V
Alfa Romeo 147/156/166
sisältää jakopäänhihnan ja kiristimen (ensiasennustavaraa)
€. 79,00
Suomi (DA)
Jakopään hihna ja kiristin 2.0 TS 16V
Alfa Romeoo 147/156/166
€. 162,00
Ero 102 %
Mikä mättää? Olemmeko todella Euroopan yhteinäisillä markkinoilla? Varmaankin johtuu pitkästä rahdista.
Puutteellisesta kielitaidosta johtuen en löytänyt laakerin hintaa tähän vertailuun Hollannista, mutta hintaero asettunee tuonne 100 - 600 prosentin välille.
Tähän kun vielä lisätään DA määräävää markkina-asemaa käyttämä työn hinnoitttelu, josta minulla on konkreettinen järkyttävä faktatietämys:
Jakopäänhihnan, kiristimen, laakerin ja tasapainoakselin hihnan vaihtotyö
maksaa Delta-Autossa heidän käyttämänä työpakettihintana 372,96 €.
Minulla on selkeä näyttö (pakokaasuanalysaattorin varmuudella paikkansa pitävä kellonaika, kun kaikki työt oli tehty), että noiden töiden tekeminen kesti hieman yli 2 tuntia.
Elikä tästä voimme laskea työn tuntihinnaksi 372,96/2 h 15 min = 165,76 € eli markoissa lähes FIM 1.000/h
Kaikkein pahinta tässä asiassa on se, että tiedustelin ennen auton vientiä tähän toimenpiteeseen työn kestoa. Minulle ilmoitettiin, kun vein auton klo 8 aamulla, että se on valmis klo 14. Elikä annettiin selkeästi ymmärtää, että työ ottaa sen noin 6 tuntia, jolloin olisi päästy asiakkaan kannalta kohtuulliseen korjaamoveloitustuntitaksaan.
Edellä kuvatuilla tiedoilla minulle ilmoitettiin noiden hihnojen vaihdon maksavan noin 600 euroa.
Jos olisin tiennyt, että työn vaatima aika on vain reilut 2 tuntia, niin en missään tapauksessa olisi vienyt noilla ehdoilla autoani kyseiseen liikkeessen huollettavaksi.
Toimintatapani olisi ollut se, että olisin tilannut vastaavat osat jostain muualta - olisin varannut huollosta ajan esimerkiksi 2,5 tunniksi - vienyt osat mukanani ja valvonut, että työ tulee tehdyksi.
Näin varmaan joku muukin olisi toiminut.
Yksi erittäin merkittävä seikka tässä kokonaisuudessahan on myös se,
että kyseiset hihnavaihtotyöt ovat tulleet niille Alfojen omistajille, jotka ovat ostaneet autonsa aikavälillä 10/97 - 3/01 yllätyksenä (vaihto alunperin 120 tkm ilman aikarajaa ja nyt 60 tkm/3 vuotta) eivätkä ole siis kaupantekohetkellä olleet tiedossa ja näin vaikuttamassa ostopäätökseen.
Jos tiukasti tulkitaan, niin tämä kaupantekohetkestä muuttunut tilanne ja siitä aiheutuvat kulut olisivat maahantuojan korvattavia
Kerron tämän esimerkin lähinnä ajatellen kuluttajien - tässä tapauksessa Alfa Romeo-omistajien - yleistä etua.
Tässä tapauksessa po. liike käyttää törkeästi väärin määräävää markkina-asemaa ks Laki kilpailunrajoituksista (480/1992) www.kilpailuvirasto.fi
Olen tästä asiasta reklamoinut, toistaiseksi tuloksetta. Seuraava vaihe minulla tässä asiassa on vielä harkinnassa.
Kommentteja tästä meitä kaikkia koskevasta asiasta olisi kiva kuulla.
Hollanti
60620887 Dayco
Balansasriem
145/146/147/155/156/166/Spider
€. 19,00
Suomi (DA)
60620887 Dayco(ensiasennushihna)
tasapainoakselinhihna
145/146/147/155/156/166/Spider
€. 115,00
Ero 600 %
Jakopään hihna ja kiristin
Hollanti
Distributieriem+riemspanner 2.0 TS 16V
Alfa Romeo 147/156/166
sisältää jakopäänhihnan ja kiristimen (ensiasennustavaraa)
€. 79,00
Suomi (DA)
Jakopään hihna ja kiristin 2.0 TS 16V
Alfa Romeoo 147/156/166
€. 162,00
Ero 102 %
Mikä mättää? Olemmeko todella Euroopan yhteinäisillä markkinoilla? Varmaankin johtuu pitkästä rahdista.
Puutteellisesta kielitaidosta johtuen en löytänyt laakerin hintaa tähän vertailuun Hollannista, mutta hintaero asettunee tuonne 100 - 600 prosentin välille.
Tähän kun vielä lisätään DA määräävää markkina-asemaa käyttämä työn hinnoitttelu, josta minulla on konkreettinen järkyttävä faktatietämys:
Jakopäänhihnan, kiristimen, laakerin ja tasapainoakselin hihnan vaihtotyö
maksaa Delta-Autossa heidän käyttämänä työpakettihintana 372,96 €.
Minulla on selkeä näyttö (pakokaasuanalysaattorin varmuudella paikkansa pitävä kellonaika, kun kaikki työt oli tehty), että noiden töiden tekeminen kesti hieman yli 2 tuntia.
Elikä tästä voimme laskea työn tuntihinnaksi 372,96/2 h 15 min = 165,76 € eli markoissa lähes FIM 1.000/h
Kaikkein pahinta tässä asiassa on se, että tiedustelin ennen auton vientiä tähän toimenpiteeseen työn kestoa. Minulle ilmoitettiin, kun vein auton klo 8 aamulla, että se on valmis klo 14. Elikä annettiin selkeästi ymmärtää, että työ ottaa sen noin 6 tuntia, jolloin olisi päästy asiakkaan kannalta kohtuulliseen korjaamoveloitustuntitaksaan.
Edellä kuvatuilla tiedoilla minulle ilmoitettiin noiden hihnojen vaihdon maksavan noin 600 euroa.
Jos olisin tiennyt, että työn vaatima aika on vain reilut 2 tuntia, niin en missään tapauksessa olisi vienyt noilla ehdoilla autoani kyseiseen liikkeessen huollettavaksi.
Toimintatapani olisi ollut se, että olisin tilannut vastaavat osat jostain muualta - olisin varannut huollosta ajan esimerkiksi 2,5 tunniksi - vienyt osat mukanani ja valvonut, että työ tulee tehdyksi.
Näin varmaan joku muukin olisi toiminut.
Yksi erittäin merkittävä seikka tässä kokonaisuudessahan on myös se,
että kyseiset hihnavaihtotyöt ovat tulleet niille Alfojen omistajille, jotka ovat ostaneet autonsa aikavälillä 10/97 - 3/01 yllätyksenä (vaihto alunperin 120 tkm ilman aikarajaa ja nyt 60 tkm/3 vuotta) eivätkä ole siis kaupantekohetkellä olleet tiedossa ja näin vaikuttamassa ostopäätökseen.
Jos tiukasti tulkitaan, niin tämä kaupantekohetkestä muuttunut tilanne ja siitä aiheutuvat kulut olisivat maahantuojan korvattavia
Kerron tämän esimerkin lähinnä ajatellen kuluttajien - tässä tapauksessa Alfa Romeo-omistajien - yleistä etua.
Tässä tapauksessa po. liike käyttää törkeästi väärin määräävää markkina-asemaa ks Laki kilpailunrajoituksista (480/1992) www.kilpailuvirasto.fi
Olen tästä asiasta reklamoinut, toistaiseksi tuloksetta. Seuraava vaihe minulla tässä asiassa on vielä harkinnassa.
Kommentteja tästä meitä kaikkia koskevasta asiasta olisi kiva kuulla.
Viimeksi muokannut teuhka, 12 Tammi 2004, 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juu, taitaa ongelmana olla jälleenmyyjä sekä tietenkin minimaalinen kysyntä.
Taisi kyllä meikäläisenkin osalta jälleenmyyjä karsia yhden alfistin vähemmäksi... Hävettää tunnustaa, mutta jouluna meni alfa lunastukseen ja tilalle ei näyttäisi tulevan samaa merkkiä.
. DA:lla vissiin menee niin hyvin ettei ne halua edes kaupata alfoja asiallisesti...
Taisi kyllä meikäläisenkin osalta jälleenmyyjä karsia yhden alfistin vähemmäksi... Hävettää tunnustaa, mutta jouluna meni alfa lunastukseen ja tilalle ei näyttäisi tulevan samaa merkkiä.




DA ei onneksi ole ihan ainoa putiikki joka kauppaa alfoja. En minäkään olisi heidän vaihtohyvityksellään enää alfaan vaihtanut, mutta onneksi löytyy vielä muitakin. Tosin sitä en tiedä onko Oulun suunnasta järkevän matkan päässä, mutta kyllä varmaan 7000 e halvemmalla tarjouksella vähän pitemmältäkin kuin 110 km päästä lähtee alfaa hakemaan.
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Kumman suuria varaosahintaeroja löytyy kotimaastakin; Deltassa 16V ts:n imunokan ajoituksenmuunnin maksaa 287e ja muukkosella 188e...
Työn hinnoittelussakin nämä "ei deltalaiset" alfa-huollot ovat kuluttajaystävällisempiä. Kannatanee ajaa kauempaakin.
Jatka vaan Teuhka samaan malliin, eiköhän täältä kannustajia löydy.
Työn hinnoittelussakin nämä "ei deltalaiset" alfa-huollot ovat kuluttajaystävällisempiä. Kannatanee ajaa kauempaakin.
Jatka vaan Teuhka samaan malliin, eiköhän täältä kannustajia löydy.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
DA:sta
Aikoinaan (1996?) kyselin jarrupalojen hintaa 75:een niin etupalat ihan
normaalit orkkis DA ainoastaan 890 mk ja tarvike liikkeessä täsmälleen
samat orkkis palat 144mk! Kiva hinta ero ollu silloinkin!
Tuntuu siltä ettei DA halua myydä vanhempiin alfoihin varaosia! Viime
kesänä kun koitin kysellä hintaa 75:n vesipumpulle mutta
sekin epäonnistui ku DA pyöritteli 7 eri henkilön pyysi aina soittelemaan
eri henkilölle ja viimestä en saanut edes kiinni ni luovutin siihen!
Tällä tavallako DA normaalistikin toimii?
Myöskin tuntuu siltä ettei ainakaan kaikki myyjät DA:ssa tunnu tietävän
aikaisemmista alfa:n malleista ja niiden ominaisuuksista käytännössä
mitään!
normaalit orkkis DA ainoastaan 890 mk ja tarvike liikkeessä täsmälleen
samat orkkis palat 144mk! Kiva hinta ero ollu silloinkin!
Tuntuu siltä ettei DA halua myydä vanhempiin alfoihin varaosia! Viime
kesänä kun koitin kysellä hintaa 75:n vesipumpulle mutta
sekin epäonnistui ku DA pyöritteli 7 eri henkilön pyysi aina soittelemaan
eri henkilölle ja viimestä en saanut edes kiinni ni luovutin siihen!
Tällä tavallako DA normaalistikin toimii?
Myöskin tuntuu siltä ettei ainakaan kaikki myyjät DA:ssa tunnu tietävän
aikaisemmista alfa:n malleista ja niiden ominaisuuksista käytännössä
mitään!
Re: DA:sta
Näin on muuallakin. Itä-Suomessa eräässä Alfojakin myyvässä liikkeessä minulle sanottiin varaosatiskillä, että: "olisi aina helpompaa, jos tulisit varaosanumeroiden kanssa". Niinpä, ja näin olen menetellytkin.GiuliaSuper kirjoitti: Myöskin tuntuu siltä ettei ainakaan kaikki myyjät DA:ssa tunnu tietävän
aikaisemmista alfa:n malleista ja niiden ominaisuuksista käytännössä
mitään!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: DA:sta
Olisin tarvinnut 164:n takajarrusatuloihin uudet käsijarrun palautinjouset. Jousia ei saanut erikseen, mutta Delta olisi ystävällisesti myynyt uudet satulat hintaan 2800 mk/kpl. Kauppoja ei tullut, sillä tiesin Azzurron hinnan vastaaville satuloille: 790 mk/kpl. On siinä Deltan pojilla katteet kohdallaan... Varaosamyynnin kaverin kunniaksi on sanottava, että näytti itsekin häpeilevän hintaa ja kehotti kysymään Azzurron noteerausta. Aikamoista asiakaspalvelua mainostaa kilpailevaa liikettä.
Älä muuta sano. Kaveri kävi joku vuosi takaperin tarjoamassa Hyvinkään Deltan automyynnille niinkin eksoottista laitetta kuin 75 1,6. Automyyjä tuumasi jotta tämäkös se on se malli missä on bokserikone.GiuliaSuper kirjoitti:Myöskin tuntuu siltä ettei ainakaan kaikki myyjät DA:ssa tunnu tietävän aikaisemmista alfa:n malleista ja niiden ominaisuuksista käytännössä mitään!
Aika paljon vaadittu asiakkaalta... Eipä silti, mieluummin tutkin itse sen oikean numeron varaosarompulta ja tilaan sen oikean osan. Kaikki varaosamyyjätkään eivät näytä osaavan käyttää omaa romppuaan, yritin nimittäin pariin kertaan tilailla 164:n sähkösäätöisen etupenkin katkaisijoiden muovipaneelia. Vastaus oli molemmilla kerroilla ettei sitä saa erikseen, tilaa koko jakkara hintaan 17 000 mk. Vaan kyllähän sille pelkälle paneelille näkyy varaosanumero olevan, siitä löytyy jopa kolmea eri versiota...pee kirjoitti:Itä-Suomessa eräässä Alfojakin myyvässä liikkeessä minulle sanottiin varaosatiskillä, että: "olisi aina helpompaa, jos tulisit varaosanumeroiden kanssa".
- Epäkelpokeräilijä -
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Vähän tuntuu siltä että ei olla edes oikein kiinnostuneita myytävästäScuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Älä muuta sano. Kaveri kävi joku vuosi takaperin tarjoamassa Hyvinkään Deltan automyynnille niinkin eksoottista laitetta kuin 75 1,6. Automyyjä tuumasi jotta tämäkös se on se malli missä on bokserikone.
tuotteesta! Et tiedetään vaan uusien mallien tekniset tiedot thats it!
Hyvä et ees sitäkään!
Aika lähelle osui samaa ikä kautta kuitenkin!

Et sekin vähäinen palvelu jää pois! et myyjä viittis vilkaista kirjasta mikäpee kirjoitti:
Itä-Suomessa eräässä Alfojakin myyvässä liikkeessä minulle sanottiin varaosatiskillä, että: "olisi aina helpompaa, jos tulisit varaosanumeroiden kanssa".
varaosa numero se olis. No tämä tuntuu siltä et siirretään vastuuta
ostajalle!
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Heh.. Taitaa olla liikaa vaadittu, että herrat tietäisivät tekniset tiedot, koska mallejakaan ei eroteta.GiuliaSuper kirjoitti:Et tiedetään vaan uusien mallien tekniset tiedot thats it!
Tuli vain mieleen loppukevään 2003 Alfa-koeajopäivät, kun erään nimeltä mainitsemattoman autoliikkeen nimeltä mainitsematon myyjä luuli hetken aikaa 156 2,5:sta 156 GTA:ksi.

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kouvolasta sellainenkin ihme löytyy, mutta ei ole tietoa onko palvelu/tieto taso sen parempaa...Hesem kirjoitti:No tuohan taitaa kertoa siitä että myyjät ei ole itse kiinnostuneita omista tuotteistaan, ne on vaan töissä. Taitais olla eri meininki sellaisella myyjällä joka itsekin olisi alfisti.
Ayrton Senna da Silva forever
Samanlaiset kokemukset minullakin DA:sta (turun DA lähinnä). Pyysin DA:sta tarjouksen gtv V6 turbon hihnan vaihdosta, venttiilien säätö jne. Pyysin myös Muukkoselta tarjouksen, tulos: Muukkoselta sain hommat tehty yli 50% halvemmalla ja sitä paitsi luotan Muukkosen poikien ammattitaitoon 1000 kertaa enemmän kuin DA:n punto ruuvareihin...
Sitä paitsi toi Muukkosen Rune Petterson vaikuttaa olevan erittäin asiallinen äijä joka tietää kaiken alfoista.
Kokemuksia turun DA:sta löytyy valitettavasti myös vanhasta Lancia thema turbosta ja Lancia dedrasta. En ole kertaakaan ollut tyytyväinen huoltopuolen asiakaspalveluun mainitsemattakaan niitä hintoja
Olen päättänyt etten enää koskaan vie autoani DA:han huoltoon. Huono palvelu, hirvittävät hinnat eikä huoltomyyjät edes tiedä alfoista mitään
Turun DA:sta löytyy kuitenkin erittäin asiallinen myyjä uusien autojen puolella (Harri Laaksonen) jolta aikoinaan ostin theman ja jolta kesällä melkein tuli ostettu 156.
Sitä paitsi toi Muukkosen Rune Petterson vaikuttaa olevan erittäin asiallinen äijä joka tietää kaiken alfoista.
Kokemuksia turun DA:sta löytyy valitettavasti myös vanhasta Lancia thema turbosta ja Lancia dedrasta. En ole kertaakaan ollut tyytyväinen huoltopuolen asiakaspalveluun mainitsemattakaan niitä hintoja

Olen päättänyt etten enää koskaan vie autoani DA:han huoltoon. Huono palvelu, hirvittävät hinnat eikä huoltomyyjät edes tiedä alfoista mitään

Turun DA:sta löytyy kuitenkin erittäin asiallinen myyjä uusien autojen puolella (Harri Laaksonen) jolta aikoinaan ostin theman ja jolta kesällä melkein tuli ostettu 156.