156 V6: tehot häviävät, moottori sammahtelee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tsiipola
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 16:30
Paikkakunta: Helsinki

156 V6: tehot häviävät, moottori sammahtelee

Viesti Kirjoittaja tsiipola »

Tervehdys palstalaiset!

Tämmöinen ongelma on esiintynyt muutaman kerran viime viikkoina: moottorin ollessa kylmänä, pari sekuntia liikkeelle lähdön jälkeen (esim. liikennevaloista tai sitten heti käynnistyksen jälkeen) tai joskus ihan hitaassa ajossakin kaikki tehot häviävät hetkeksi (ihan kuin ois vapaalle vaihtanut) ja ruiskun merkkivalo syttyy. Joskus tehot palautuvat sekunnin parin päästä, joskus moottori ehtii sammua.
Muutenkin vähän tuntuu että pienillä nopeuksilla ajettaessa on autoon iskenyt vähän semmoinen "käsijarru päällä" fiilis ja joskus tuntuu että samaa ongelmaa esiintyy hieman lievemmässä muodossa "nykimisenä".

Ainakin ensimmäisen kerran kun tämä tuli niin oli lämpimät ilmat ja auto oli seissyt pitkän aikaa kuumassa. Tuolloin lähdin myös käynnistyksestä liikkeelle, tuntuu että jos antaa auton käydä ensin minuutin verran niin ongelmaa ei esiinny. On tosin vaikea olla varma kun tuo ei muutenkaan toistu joka kerta.

Välillä oli kymmenisen päivän pätkä jolloin ongelma melkeinpä loisti poissaolollaan. Tässä välissä käytin auton katsastuksessakin jossa ei löynyt mitään. Nyt perjantaina iltapäivällä auto taas sammui heti lähdössä parin metrin ajon jälkeen ja vielä toisen kerran seuraavista liikennevaloista lähtiessä :(

Onkos nämä nyt lambdaan viittaavia oireita? Haulla löytyi jotain vähän tämän suuntaista, mutta ei varmaan ihan yksi yhteen matchiä tähän oirekuvaan. Tulee mieleen kun talvella huollossa käyttäessä sanoivat että kuljettajan alla pakoputken ympärillä oleva suojus oli irti ja olivat tehneet jonkin "tilapäisratkaisun" sinne ettei tarvitse tilata 500e maksavaa osaa. Jospa sinne on nyt alkanut pääsemään ilmaa sisään jostain.

Harmi kun pitäisi keskiviikkona lähteä ajelemaan Pohjois-Suomeen ja tähän hätään voi huollon saaminen olla kiven alla. Sinänsä vaikuttaa että tuolla pystyy ajelemaan suht. normaalisti lämpimällä moottorilla mutta mietittyttää onko tuo ongelma sellainen että se rikkoo helposti jotain lisää jos ajaa pitkää matkaa puolikuntoisella autolla.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Kaasupolkimen asennontunnistin veikkaan ma. Varsinkin jos joskus tuntuu "nykivän" joka aiheutuu kun potikalta tuleva asentotieto heiluu sinne tänne. Halvin korjaus on puhdistaa polkimelta tulevan johdon liitin joka on hanskalokeron takana. Tepsii melkeen aina. Tietty se koko potikka voi olla entinen jota varten tarviikin sitten kaivaa kuvetta oikein huolella, tais olla jotain 600.

Tietty vois olla ilmikin mutta se yleensä sytyttää sen ruiskuvalon pysyvästi. Omassakin tuo kaasupoljin temppuili samoilla oireilla kunnes putsasin liittimen.

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Mulla ongelma on saman tyyppinen... kylmänä kun painaa kaasua, kone vaa päästelee plop plop ääniä -viittaa ei kunnolliseen palamiseen -kun lämmittää, homma alkaa toimimaan, mutta ongelmia on kun pitäis kiertää yli 4000, välillä alempanakin. Voisiko olla tukehtumista, ilmanputsari tilattu, ei ole vaihdettu ikinä omana omistusaikana... piinallista :evil: Tyhjäkäynnin kierroksetkin mitä sattuu välillä...ilmikin pitäisi olla ehjä, mutta mistäs tietää millaista tusinatavaraa nekin ovat...

pekkal
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Elo 2006, 18:25

Viesti Kirjoittaja pekkal »

Onkos se kaasupolkimen liitin kovinkin hankalassa paikassa,täytyykö purkaa paljonkin ?

tsiipola
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 16:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tsiipola »

Kiitoksia vinkistä. Mulla vain taitaa olla kuitenkin ongelma jossain muualla kuin tuossa kaasupolkimen asentotunnistimessa. Auto nimittäin sammuu kytkin pohjassakin kun sille päälle sattuu ja tosiaan tuo ruiskun valo palaa silloin kun näitä ongelmia on. Eli oireet eivät ole pelkästään sellaisia kuin jos noistaisi itse jalan kaasulta, vaikka ylemmästä hieman epäselvästä sepustuksestani saattaisi niin päätelläkin. (Tai en kylläkään tiedä mitä kaikkea tuo asentotunnistinongelma saa aikaan, ihan vain nimen perusteella arvelin että käyttäytyisi välillä ikään kuin kaasua ei painettaisi, korjatkaa jos olen hakoteillä).

Tänään taas ajelin töihin ensi viikon torstain tunteja korvaamaan ja auto toimi ihan normaalisti, ei oireen häivääkään. Jospa sillä on vain huono päivä aina välillä 8)

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

maffi tai lambda anturi
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Vastaa Viestiin