Giuliaan kaivataan tietoja.
Valvoja: Moderators
- SPO
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
- Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
- Paikkakunta: Nivala
Giuliaan kaivataan tietoja.
Tarttisin teknisiä tietoja ja säätöarvoja Giulia 1600 super:iin. Ilmenee lievää käyntihäikkää, osin johtuen 20 vuoden seisonnasta, osin säädöistä.
Toki kaikki muukin tieto K.O. autosta otetaan ilolla vastaan.
Eilen ensiajot vanhuksella.
Toki kaikki muukin tieto K.O. autosta otetaan ilolla vastaan.
Eilen ensiajot vanhuksella.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Tässä hieman yleisohjeita. Puhdista kaasari ja virranjakaja. Molemmat saattavat hapettua yllättävästi seisonnassa. Samoin muutkin sähköjohtojen liitokset. Vaihda tulpat ja tulpan johdot jne.
20 vuoden seisonnan tuloksena kumitiivisteet yleensä kovettuvat pilalle ja särkyvät pienen käytän jälkeen. Tarkoitan siis esim moottorin etu ja taka stefoja. Tuon kyllä huomaa, kun öljyt ei enää pysy koneessa. Itsellä oli eräässä autossa kovettunut myös polttoaineletkut ja 200 km siirtoajon jälkeen loput polttoaineet valui seuraavana yönä tallin lattialle. Omassa Alfassa oli myös laakerit mennyt pilalle 30 vuoden seisonnan tuloksena. Siinä nyt oli tosin myös kaikki männät jumissa, joten eipä tuota olisi saanut käyntiinkään ilman totaali kunnostusta.
Noinkin pitkän seisonnan jälkeen kannattaa olla siis ylivarovainen.
20 vuoden seisonnan tuloksena kumitiivisteet yleensä kovettuvat pilalle ja särkyvät pienen käytän jälkeen. Tarkoitan siis esim moottorin etu ja taka stefoja. Tuon kyllä huomaa, kun öljyt ei enää pysy koneessa. Itsellä oli eräässä autossa kovettunut myös polttoaineletkut ja 200 km siirtoajon jälkeen loput polttoaineet valui seuraavana yönä tallin lattialle. Omassa Alfassa oli myös laakerit mennyt pilalle 30 vuoden seisonnan tuloksena. Siinä nyt oli tosin myös kaikki männät jumissa, joten eipä tuota olisi saanut käyntiinkään ilman totaali kunnostusta.
Noinkin pitkän seisonnan jälkeen kannattaa olla siis ylivarovainen.
- SPO
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
- Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
- Paikkakunta: Nivala
Juuri näin.
Ennen ensimmäistäkään starttausta irroitin, levitin osiksi ja puhdistin:
-startin (hiilten ja kaikkien puslien vaihto, maalaus).
-laturin (laakerointi, kiillotus ja lakkaus).
-molemmat kaasarit (tiivisteiden takatus / vaihto).
-virranjakaja (tarkastus, voitelu).
-kytkimen pää- ja työsylinteri.
-bensatankki.
Muita uusia osia laitettu:
-kaikki bensaletkut.
-imusarjan kumilaipat.
-stytystulpat ja johdot.
-vettiilien paininkupit.
Paininkuppien vaihdon yhteydessä säädin venttilivälykset. Välysmitat oli joku kirjoittanut konepeltiin.
Edellinen omistaja oli onneksi osannut säilyttää tätä harvinaisuutta tarvittavalla kunnioituksella. Oli vähintään kahden kuukauden välein tiputtanut tulpanreijistä öjyä mäntien päälle ja pyoritellyt moottoria käsin.
Kaikkien näiden toimenpiteiden jälkeen ensikäynnistys joka sujui yli odotusten: toisella stasrttaukella käyntiin ja öljynpaineet nousi heti noin 6.kiloon.
Sytytys ennakko ym. on säädetty arvoon "noin", koska takkoja säätöarvoja en ole käsiini saanut.
Voitaneen puhua ylivarovaisuudesta?
Ennen ensimmäistäkään starttausta irroitin, levitin osiksi ja puhdistin:
-startin (hiilten ja kaikkien puslien vaihto, maalaus).
-laturin (laakerointi, kiillotus ja lakkaus).
-molemmat kaasarit (tiivisteiden takatus / vaihto).
-virranjakaja (tarkastus, voitelu).
-kytkimen pää- ja työsylinteri.
-bensatankki.
Muita uusia osia laitettu:
-kaikki bensaletkut.
-imusarjan kumilaipat.
-stytystulpat ja johdot.
-vettiilien paininkupit.
Paininkuppien vaihdon yhteydessä säädin venttilivälykset. Välysmitat oli joku kirjoittanut konepeltiin.
Edellinen omistaja oli onneksi osannut säilyttää tätä harvinaisuutta tarvittavalla kunnioituksella. Oli vähintään kahden kuukauden välein tiputtanut tulpanreijistä öjyä mäntien päälle ja pyoritellyt moottoria käsin.
Kaikkien näiden toimenpiteiden jälkeen ensikäynnistys joka sujui yli odotusten: toisella stasrttaukella käyntiin ja öljynpaineet nousi heti noin 6.kiloon.
Sytytys ennakko ym. on säädetty arvoon "noin", koska takkoja säätöarvoja en ole käsiini saanut.
Voitaneen puhua ylivarovaisuudesta?
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Terve
Mitä arvoja tarkoitat?
Voin katsoa vanhempien luona, kun meen sinne käymään!
Sytkän saa kohdilleen myös kynän avulla, tosin strobolla saa tarkemmin. Eikä strobo hirveitä esim biltemassa kustanna. Toinen sytkä merkeistä on tarkoitettu kynälle, oliko p, en muista tarkalleen, voin tsekkaa. Toinen taas puolestaan strobolle, ovat noin muutaman sentin etäisyydellä toisistaan.
Katkojankärkien väli tulisi olla 0,35-0,40mm. Katkojankärkien vaihtaminenkin muuttaa sytkää muutaman asteen, se kannattaa muistaa.
Kiva peli..olen itsekin päässyt omalla projektilla ajamaan parkkipaikkaa ympäri..käytännössä hitsaus vaan puuttuu..+vähän muuta.
Mitä arvoja tarkoitat?
Voin katsoa vanhempien luona, kun meen sinne käymään!
Sytkän saa kohdilleen myös kynän avulla, tosin strobolla saa tarkemmin. Eikä strobo hirveitä esim biltemassa kustanna. Toinen sytkä merkeistä on tarkoitettu kynälle, oliko p, en muista tarkalleen, voin tsekkaa. Toinen taas puolestaan strobolle, ovat noin muutaman sentin etäisyydellä toisistaan.
Katkojankärkien väli tulisi olla 0,35-0,40mm. Katkojankärkien vaihtaminenkin muuttaa sytkää muutaman asteen, se kannattaa muistaa.
Kiva peli..olen itsekin päässyt omalla projektilla ajamaan parkkipaikkaa ympäri..käytännössä hitsaus vaan puuttuu..+vähän muuta.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Kerrankin kuulee ennakkotoimenpiteistä. Yleensä kuulee miten auto oli seisonut kuusen alla 20 vuotta ja sahattiin se väkisten käyntiin.
Tuo edellisen omistajan huolehtiminen koneesta on myöskin aika harvinaista. Tuo pyörittely on varmaan myös pelastanut venttiilin jouset, joista siis yleensä ne kokoajan puristuksissa olevat kuoleutuvat pitkän seisotuksen aikana.
En tiedä miten tuossa koneessa on ajoitusmerkit, mutta vanhemmassa koneessa on vauhtipyörässä merkit yläkuolokohta, normaali ennakko ja maksimi ennakko. Kytkinkopassa on kuskinpuolella aukko josta nuo pitäisi näkyä.
Tuo edellisen omistajan huolehtiminen koneesta on myöskin aika harvinaista. Tuo pyörittely on varmaan myös pelastanut venttiilin jouset, joista siis yleensä ne kokoajan puristuksissa olevat kuoleutuvat pitkän seisotuksen aikana.
En tiedä miten tuossa koneessa on ajoitusmerkit, mutta vanhemmassa koneessa on vauhtipyörässä merkit yläkuolokohta, normaali ennakko ja maksimi ennakko. Kytkinkopassa on kuskinpuolella aukko josta nuo pitäisi näkyä.
- SPO
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
- Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
- Paikkakunta: Nivala
Kiitos.
Tuoltahan löytyi juuri niitä tietoja joita haeskelin, mutta ne ovat alkaen -70 ja oma on -69. Mitähän eroja lienee...
Tuo ajoitus mekkien merkitys on erittäin tärkeä tieto ja jos toinen on kynälle ja toinen strobolle niin aikaisempi on strobolle, koska moottorin käydessä keskipakosäädin aikaistaa sytytystä.
Ps. autoasentajalta löytyy riittävä perustieto ja tarvittavat työkalut.
Tuoltahan löytyi juuri niitä tietoja joita haeskelin, mutta ne ovat alkaen -70 ja oma on -69. Mitähän eroja lienee...
Tuo ajoitus mekkien merkitys on erittäin tärkeä tieto ja jos toinen on kynälle ja toinen strobolle niin aikaisempi on strobolle, koska moottorin käydessä keskipakosäädin aikaistaa sytytystä.
Ps. autoasentajalta löytyy riittävä perustieto ja tarvittavat työkalut.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Giuliaan on tullut erinäisiä muutoksia -70-72 välillä, mutta oma -70 mallinen tuntuu olevan sekasin vanhaa ja "uutta"...
Muutoksia jarrut dunlop-ate ja niiden eri muunnelmat (mulla ate jarrut, mutta pienemmät levyt kun uudemmissa aten jarru järjestelmän omaavissa giulioissa. Yksipiirisen jarrujärjestelmän tilalle tuli tuoreemissa kaksipiiriset...mulla yksipiirinen..Käsijarru vaihtui -70 jälkeen sateenvarjo systeemistä normaaliin, mulla sateenvarjo.
Riippuvat- ja lattian läpi tulevat polkimet. Takalasin lämppäri tuli tuoreempiin painoksiin vm. 70 ei löydy, kun taas -72 ainakin löytyy. Sytkän alipaine ennakonsäätö tuli tuoreempiin kun -70. Ei ainakaan omassa moista ole...
Sulla taitaa tulla lattian läpi nuo polkimet?
Kytkin uudemmissa automaattisesti säätyvä, mulla taas säädettävä nestekytkin ja sitä varhaisemmissa kokonaan mekaaninen vivusto. Veikkaisin kytkimen osalta, että sulla sama kuin mulla.
Voit myös kirjoitella juttua giulia projekti puolelle, siellä on valmiina mun giulian tarinaa..jos saatais sinnekin vähän keskustelua aikaiseksi..
Tuossa muutoksia, mitä nyt juolahti näin duunissa mieleen!
Muutoksia jarrut dunlop-ate ja niiden eri muunnelmat (mulla ate jarrut, mutta pienemmät levyt kun uudemmissa aten jarru järjestelmän omaavissa giulioissa. Yksipiirisen jarrujärjestelmän tilalle tuli tuoreemissa kaksipiiriset...mulla yksipiirinen..Käsijarru vaihtui -70 jälkeen sateenvarjo systeemistä normaaliin, mulla sateenvarjo.
Riippuvat- ja lattian läpi tulevat polkimet. Takalasin lämppäri tuli tuoreempiin painoksiin vm. 70 ei löydy, kun taas -72 ainakin löytyy. Sytkän alipaine ennakonsäätö tuli tuoreempiin kun -70. Ei ainakaan omassa moista ole...
Sulla taitaa tulla lattian läpi nuo polkimet?
Kytkin uudemmissa automaattisesti säätyvä, mulla taas säädettävä nestekytkin ja sitä varhaisemmissa kokonaan mekaaninen vivusto. Veikkaisin kytkimen osalta, että sulla sama kuin mulla.
Voit myös kirjoitella juttua giulia projekti puolelle, siellä on valmiina mun giulian tarinaa..jos saatais sinnekin vähän keskustelua aikaiseksi..
Tuossa muutoksia, mitä nyt juolahti näin duunissa mieleen!
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki