Ongelma 33:sen ruiskun kanssa...
Valvoja: Moderators
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
Ongelma 33:sen ruiskun kanssa...
Jep, Elikkä viime syksynä auto aloitti temppuilun ja lopetti käynnistymisen startilla, eli hinaamalla lähti välittömästi käyntiin, kun vain kone hieman pyörähti ja lämpimänä lähti jo startillakin!
olen yrittänyt vaihtaa jo suunnilleen kaikki osat ruiskuun vauhtipyörän anturista-ruiskun boxiin ilman tulosta... eli yleismittarin kanssa heiluttuani olen tullut siihen tulokseen, että bensapumpun rele ei saa herätettä... eli pumppu kyllä toimii moitteettomasti ja relekkin "naksahtaa" normaalisti, mutta eteenpäin ei virta releeltä lähde! eli onko kenelläkään tietoa mikä komponentti mahtaa ohjata tuota relettä? joku shellinbaarin sähköinsinööri heitteli ilmoille jotain, että motronic ohjaa bensapumppua sytytyksen mukaan??? Auttakaa toki osaavammat miestä mäessä!
olen yrittänyt vaihtaa jo suunnilleen kaikki osat ruiskuun vauhtipyörän anturista-ruiskun boxiin ilman tulosta... eli yleismittarin kanssa heiluttuani olen tullut siihen tulokseen, että bensapumpun rele ei saa herätettä... eli pumppu kyllä toimii moitteettomasti ja relekkin "naksahtaa" normaalisti, mutta eteenpäin ei virta releeltä lähde! eli onko kenelläkään tietoa mikä komponentti mahtaa ohjata tuota relettä? joku shellinbaarin sähköinsinööri heitteli ilmoille jotain, että motronic ohjaa bensapumppua sytytyksen mukaan??? Auttakaa toki osaavammat miestä mäessä!
@lfat...
http://alfaromeo33.extra.hu/pdf/33_series3_wireing.pdf
sivulla 16 jos oikeen ymmärsin.. mutta ei oikeen noi sähkö piirrustukset istu mun päähän..
sivulla 16 jos oikeen ymmärsin.. mutta ei oikeen noi sähkö piirrustukset istu mun päähän..
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Lueskelin yhtä 16v:n sähkökaavioo joka ei kyl halua ihan kaikkea kertoa. kaikenmaan liittimiä merkattu vain numeroin, ota si selvää mitä ne pellin alla on. no, kuitenkin. Virtalukon ollessa on asennossa, kulkee virta sulakerasian kautta releellä ja sieltä kahden liittimen (G133b ja G73) kautta bensapumpulle. toinen kuva taas kertoo että liittimeltä G133b lähtee johdot kahdelle releelle jotka kaiketi ovat pumpun ja motronicin releet. Kaavion perusteella molemmat releet alkaisivat vetään samaan aikaan, jolloin pumpun releeltä lähtis bensapumpulle virta ja siinä välissä on G73 liitos. Missään ei sanota mitä se sisältää mutta kaavion perusteella siinä on vaan liitos. Toinen rele (diodillinen) taas johtaa virtaa suuttimille, suuttimiltä motronic boksiin jossa suuttimien aukioloa ohjataan. se mistä ohjaus tulee, sitä ei kuvasta suoraan näe. Luulis, että ainakin kampiakselin asentotunnistimelta. mutta siihen et rele naksahtaa muttei tuu virtaa on ainoo vaihtoehto et on johto poikki tai huono liitos/maadotus. omituiselta kuullostaa kyl et vetämäl lähtis käymää mut startil ei. kuumana jos lähtee ni tulis mieleen moottorin lämpötilatunnistin. ootko tarkastanu tuleeko startatessa bensaa/pyöriikö pumppu? en tiä oliko paljon apua mut pitää sitä yrittää... ens yönä tulee varmaan mietittyä asiaa tarkemmin...
Tai rele on vaan yksinkertaisesti rikki... Ei kaikki toimi mikä naksuuCaijo-Romeo kirjoitti:mutta siihen et rele naksahtaa muttei tuu virtaa on ainoo vaihtoehto et on johto poikki tai huono liitos/maadotus.
Caijo-Romeo kirjoitti: omituiselta kuullostaa kyl et vetämäl lähtis käymää mut startil ei. kuumana jos lähtee ni tulis mieleen moottorin lämpötilatunnistin. ootko tarkastanu tuleeko startatessa bensaa/pyöriikö pumppu?
Yleismittari käteen ja piikit akun navoille. Sitten hieman pitempi starttaus ja voltteja katsomaan. Jos jännite tippuu liian alas, ei bensapumppu jaksa nostaa kunnon paineita jolloin seos on jotain mikä ei syty kunnolla. hinatessa jännite korkeammalla koska startti ei vie virtaa ja auto lähtee käyntiin jolloin laturi alkaa taas pitämään jännitettä yllä. Tuossa tapauksessa vika joko itse pumpussa tai sitten akussa jos ei pysty antamaan tarpeeksi sähköä ulos startatessa (onko vanha akku?). Itsellä oli joskus ko. ongelma toisen merkkisessä kulkineessa...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Mulla meni kerran tuo bensapumpun rele rikki, niin heitin suoran piuhan akulta pumpulle, näin auto toimi, mutta bensa kiersi jatkuvasti, eikä auto sammunu kun irroittamalla piuha. Sitä en vaan muista miten tuo homma toimi, mutta jos tuo hinaamalla lähtee, nii veikkaisin, ettei bensapumppu saa jostain syystä riittävää jännitettä startatessa ja vetämällä saa.
E: Jahas, eltsu oli nopeempi
E: Jahas, eltsu oli nopeempi
ja kato et mitkä virrat sinne pumpulle tulee startatessa.. mikäli ei mitään tile yleismittari suoraan maahan ja uudestaan mikäli ei tule vieläkään niin katotaan ne releiden tyypit eiköhän ne oo ihan yleismallisia muutaman lantin juttuja..
asiasta moottorisahaan onko tietoa että mikä virka on releellä sielä repsikan jalkatilassa johdot menee ruittaboksille ekassa korissa ei ollut relettä mutta nykyisessä on..?? (en muista oliko harmaassa...)
asiasta moottorisahaan onko tietoa että mikä virka on releellä sielä repsikan jalkatilassa johdot menee ruittaboksille ekassa korissa ei ollut relettä mutta nykyisessä on..?? (en muista oliko harmaassa...)
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
en oo minäkään tolle releelle mitään järkevää "hyötyä" keksiny, eikä sitä esim minun pirssissä ole ollenkaan!asiasta moottorisahaan onko tietoa että mikä virka on releellä sielä repsikan jalkatilassa johdot menee ruittaboksille ekassa korissa ei ollut relettä mutta nykyisessä on..?? (en muista oliko harmaassa...)
Mutta takaisin kukkaruukkuun---> eilen kokeilin uutta ja täyteen ladattua akkuakin ja mitään toimintaa ei ole pumpulle... ei käynnisty enää millään! pumpulle kun antaa suoravirran niin silti vaan yskii startatessa eli meinaa ja meinaa, mutta ei... alan pikkuhiljaa kyllästymään koko laitteeseen... jotain häikkää siinä kyllä vissiin sähköpuolella on, koska laturin hihnoja menee aikas tiheään ja kerran jo heitti hihnapyöränkin irti kampi-akselilta...ja laturin vaihdatti...no joo ehkä on aika soitella joku sähkö-spede paikalle!
@lfat...
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
mulla on ite rakennellut polttoainejärjestelmät, koska auto on alunpitäen 1,5 TIollikuhta kirjoitti:Olethan tutkinut pa-pumpun maadoituksen toimivuuden takakontista. On yleensä vasemmalla puolella lattialla, tai puskurin kiinnikeraudassa.
eräs tuttava tokaisi kertoessani sähköongelmista, että sulla on kuiteski joku bannerin akku siinä vehkeessä ja että ne on tuottanu useille muillekkin saman oloisia ongelmia... ja bannerihan mulla onkin! pitääpä kokeilla toisella akulla!
@lfat...
Voisin sanoa että mitäs minä sanoin Korjaamoilla ja tarvikeliikkeissä on sellaisia akku testereitä joilla näkee toiminnan kuorman alla... aika monet tuntuu luulevan että jos yleismittari näyttää yli 12V ilman kuormaa on akku kunnossa. Jännite startatessa kertoo jo aika paljon enemmän...eltsu kirjoitti:Yleismittari käteen ja piikit akun navoille. Sitten hieman pitempi starttaus ja voltteja katsomaan. Jos jännite tippuu liian alas, ei bensapumppu jaksa nostaa kunnon paineita jolloin seos on jotain mikä ei syty kunnolla. hinatessa jännite korkeammalla koska startti ei vie virtaa ja auto lähtee käyntiin jolloin laturi alkaa taas pitämään jännitettä yllä.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88