Moottorin ääni kovenee dramaattisesti kiihdytyksessä
Valvoja: Moderators
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Moottorin ääni kovenee dramaattisesti kiihdytyksessä
.. eli onhan se tiettyyn rajaan asti luonnollistakin, mutta mulla tän 1,8 TS ääni varmaan tossa 2100-2500rpm:sta ylöspäin todella kovenee. Eikä kaikkea varmaan voi laittaa mahdollisesti vuotavan pakoputken piikkiin..? Eikä se ole mikään kolina tai rätinä tai ritinä, vaan koko koneen ääni. Onko kellään vastavia kokemuksia ? Vai liekö mulla lääkitys kohdallaan...
Kyllä toi munkin 2 litranen jollottaa vähän kummasti niinku onton olosesti n.3000rpmäs (olipas selvästi kuvailtu),jos jättää vaikka kakkos vaihteen silmään ja vedättää tasasesti. voisko olla ajotuksen muunnin mikä on vähän kulunu kuiteskin. menee kyllä ohi kun polkee jenkaa lisää.
Pitää muutenkin millon mitäkin meteliä perkeleen tekele!! Siihen auttaa kun vaihtaa muutaman tukivarren ja startin kun toi lomakin kerta alkaa...
Pitää muutenkin millon mitäkin meteliä perkeleen tekele!! Siihen auttaa kun vaihtaa muutaman tukivarren ja startin kun toi lomakin kerta alkaa...
Tuota tuota, juuri tässä vastaavasta aiheesta keskustelleena. Kannattaa kuunnella nuo tyhjäkäynnin "kolinat" tarkasti. Oli nimittäin herroilla tullut kiertokanki lohkosta läpi, kun oli hieman koneen ääniä parkkipaikalla ihmetelty. OK, kyseessä oli moottoripyörä, mutta on siinäkin 4 sylinteriä ja 4 tahtia moottorissa... Vuosimallia 2006 ja Japanista!!!
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
eikö 16V:ssä ole hydrauliset venttiilin-nostajat ? Naputtaako se vai mitä ääntä pitää ?PK kirjoitti: Dobber toi oli kyl lohdullista ... mites toi T.S. 16 V:n venttiilien välys, pitääkö niitä säätää kun toi saundi nyt ei ole niin pehmeimmästä päästä..? Ja mulla on muuten 5000-6000 kiepissä aika metallinen saundi koneessa...
Joo, on hydraulit, ei voi säätää. Jos on välystä liikaan niin pitää varsin kovaäänistä naputusta jo tyhjäkäynnilläkin. Mulla on kanssa todella kovaääninen tuo 1.6:en moottori, verrattuna 2.0TS:ään...
Sitten tiedoksi kaikille venttiilinsäätömiehille, jotka jo kaukaa kuulevat ei-hydraulisäätöisten venttiilien kaipaavan säätöä: moottorin kuluessa venttiiilit painuvat seeteihin ja välys pienenee! Tästä seuraa se, että lopulta venttiilit alkavat kantamaan ja esim moottorin käynnistyminen vaikeutuu merkittävästi. Naputusta pitää liian suuri välys, joka ilmenee esim hydraulisten painimien ollessa tyhjinä öljystä!!!
Se, että 250tkm ajetusta (ei-hydrauleilla varustetusta) moottorista kuuluu naputusta, ei todellakaan ole venttiilinsäätöongelma! Ne välykset eivät itsestään kasva, vaan pienenevät. Jakoketju on monesti se äänekkäin paikka vanhoissa koneissa, koska ketju on venynyt epätasaisesti. Löysässä kohdassa ketju osuu laahareihin ja aiheuttaa ääniä.
Sitten tiedoksi kaikille venttiilinsäätömiehille, jotka jo kaukaa kuulevat ei-hydraulisäätöisten venttiilien kaipaavan säätöä: moottorin kuluessa venttiiilit painuvat seeteihin ja välys pienenee! Tästä seuraa se, että lopulta venttiilit alkavat kantamaan ja esim moottorin käynnistyminen vaikeutuu merkittävästi. Naputusta pitää liian suuri välys, joka ilmenee esim hydraulisten painimien ollessa tyhjinä öljystä!!!
Se, että 250tkm ajetusta (ei-hydrauleilla varustetusta) moottorista kuuluu naputusta, ei todellakaan ole venttiilinsäätöongelma! Ne välykset eivät itsestään kasva, vaan pienenevät. Jakoketju on monesti se äänekkäin paikka vanhoissa koneissa, koska ketju on venynyt epätasaisesti. Löysässä kohdassa ketju osuu laahareihin ja aiheuttaa ääniä.